€500 challenge 2017 Poging 2: Suzuki RF600Rrrrrrrrrrrrrr

Carburateurs


Tijdens de paar ritjes die ik heb gedaan was ik niet tevreden over het gasrespons. De acceleratie was te traag. Ik wist dat ik er dus niet mee wegkwam met alleen schoonmaakzooi in de benzine. Dan toch maar de carburateurs er uit.
[afbeelding]
Eerst maar de buitenkant met remmenreiniger afspoelen en met perslucht afblazen. Scheelde wel veel. Daarna de vacuumkamer opengemaakt. En daar kwam ik veel van het vuil tegen dat ik aan de buitenkant had weggeblazen.
[afbeelding]
In ieder geval is een voordeel dat het niet vast zit. Het was ook zo weg te spoelen.
Gelukkig waren de membramen allemaal goed en hadden de schuiven geen overmatige slijtage.

De andere kant, de vlotterkamers, hadden wat meer overtuigingskracht nodig om los te komen. Ja ik kan je al horen denken, met een JIS schroevendraaier had je dit niet overkomen. Bij gebrek aan, de dremel maar gepakt.
[afbeelding]
Drie schroeven moesten zo het onderspit delven.
Toen de vlotterkamers open waren trof ik een mooie laag aanslag aan. Ook zaten een aantal sproeiers verstopt.
[afbeelding]
Na de boel weer gemonteerd te hebben, de motor weer gestart. Wouw! wat een verschil. Dit wordt lachen als ik weer de weg op ga. Goeie gasrespons. Maar een paar seconden choke nodig (hiervoor toch wel een minuut of drie tot vijf).

Een paar dagen later weer geprobeerd de motor te starten. Nu bleek dat de choke muurvast stond. Met goed morrelen aan de chokestang kwam 'ie los. Met het aan de buitenkant schoonmaken waarschijnlijk teveel vet weggehaald. Hier en daar nog maar wat hittebestendige vet smeren.


Chokestang en plunjers licht smeren.
Ev kabel nalopen en smeren.
 
Zal inderdaad het smeerwerk worden, kabel is vernieuwd (was gebroken)en voor montage voorzien van een flinke scheut olie.
De meeste moderne kabels moeten gesmeerd worden met iets anders dan olie ;)

Maar ja, als t er al in zit :)

Logisch als je de hele carbs kurkdroog schoonmaakt, dat je dan her en der een pufje smeer moet doen. Doe ik ook altijd na ultrasoon reinigen. Zelfs de carbbehuizing zelf. Dat Zamac is poreus en kwetsbaar, als dat uit een schoonmaak badje komt is het gewoon kwetsbaar, slaat zo uit.
 
De meeste moderne kabels moeten gesmeerd worden met iets anders dan olie ;)
Wat moet er dan tegenwoordig in?
Logisch als je de hele carbs kurkdroog schoonmaakt, dat je dan her en der een pufje smeer moet doen. Doe ik ook altijd na ultrasoon reinigen. Zelfs de carbbehuizing zelf. Dat Zamac is poreus en kwetsbaar, als dat uit een schoonmaak badje komt is het gewoon kwetsbaar, slaat zo uit.
Ik heb niet zoveel ervaring met carburateurs. Vandaag de asjes die in de carburateurs gaan ingesmeerd met vaseline. Dit had al direct succes. En de motor startte direct zonder ook meer iets in de luchtopening te spuiten!
Ik heb niet zoveel meer te doen aan de technische staat. Nog een 12V plughouder en misschien nog een schakelaar voor de koelfan. Wat mij betreft mag de pekel van de weg af, dan kan ik kilometers maken! Kan iemand dat regelen?
 
Na ultrasoonbad spuit ik ze altijd in met WD40. Maar weelicht dat er betere middelen voor zijn.
Gewone kruipolie.

Wd40 is enkel voor schoonmaken achterbrug. En dan is diesel of lampolie stukken goedkoper.
 
Wat moet er dan tegenwoordig in?Ik heb niet zoveel ervaring met carburateurs. Vandaag de asjes die in de carburateurs gaan ingesmeerd met vaseline. Dit had al direct succes. En de motor startte direct zonder ook meer iets in de luchtopening te spuiten!
Ik heb niet zoveel meer te doen aan de technische staat. Nog een 12V plughouder en misschien nog een schakelaar voor de koelfan. Wat mij betreft mag de pekel van de weg af, dan kan ik kilometers maken! Kan iemand dat regelen?
Ze zijn teflon gesmeerd.
 
Voor zover ik weet mag ik de koppelingkabel van mijn K100 helemaal niet smeren, er zit een coating aan de binnenkant van de buitenkabel die het geheel soepel laat werken. Iets van smeermiddel er aan toe voegen zou de kabel juist zwaarder laten lopen.
 
Voor zover ik weet mag ik de koppelingkabel van mijn K100 helemaal niet smeren, er zit een coating aan de binnenkant van de buitenkabel die het geheel soepel laat werken. Iets van smeermiddel er aan toe voegen zou de kabel juist zwaarder laten lopen.
:^

Teflon is zelfsmerend :Y

Als t al zou moeten, zou ik voor teflonspray gaan.

Maar alle olie achtige of pkakkerige dingen, trekken ook weer stof en meuk aan...
 
Motor uitlaten


Ik raak een beetje uit het sleutelen vandaan. Technisch gezien lijkt de motor klaar voor vertrek. De laatste keer dat ik er mee gereden heb vroor het en lag er pekel op de weg. Dit was wel goed aan de uitlaatbochten te zien. Een staalborstel en een schuurpapiertje er over maakte de bochten weer lekker strak. Tevens goed moment om de bochten te checken. Gelukkig geen zachte plekken gevonden *O*
16729407_607872202756328_4504522316314935345_n.jpg

Om de bochten een tijdje roestvrij te houden heb ik de boel in de hittebestendige lak gedaan.
16730607_607872312756317_7338600849937374007_n.jpg


En vandaag een ritje van 80km gedaan. Alles werkt goed en ik zit er goed op. Alles nog steeds groen licht dus.
16711801_607872239422991_1445796995249503047_n.jpg
16807379_607872252756323_1042688880996695698_n.jpg
16807142_607872342756314_924947537936381341_n.jpg


Binnenkort kan de rest van de kuip er weer op en dan meer kilometers maken :] :] :]
 
Leuk motorke hoor :Y

En prettig dat er geen rare fratsen aan lijken te zijn.
 
ook al een idee wat hij daadwerkelijk verbruikt ?
dan is Kiwi ook weer opgelucht ;)
Nee, nog niet. Het vreemde was dat toen ik 'm in de schuur uitprobeerde de benzinekraan op reserve moest. Op reserve naar de benzinepomp gereden (+/- 6 km). Daar ging maar 11 liter in! Dan zou dus nog 6 liter in de tank zitten als die op reserve moet. Vind ik nogal veel! Ik wil de tank eerst zover leegrijden totdat ik op reserve moet rijden Dan weet ik dat ook weer.
Ook moet er een waarschuwingslampje gaan branden als er te weinig benzine in de tank zit. Ik heb geen idee of dat werkt. Het "fuel" lampje doet het wel maar of de schakelaar in de tank het ook doet???

't Is wel een felle donder hoor! Met een poepie gas ben je zo vertrokken. Gelukkig was het erg rustig op de wegen die ik reed want ik zat al boven de rijbewijs-limiet.
Ik ben niet zo'n grote bochtenridder maar dit fietsje geeft toch weer een nieuwe dimensie aan het bochtenrijden. Binnenkort de Lekdijk maar eens rijden...
 
Nee, nog niet. Het vreemde was dat toen ik 'm in de schuur uitprobeerde de benzinekraan op reserve moest. Op reserve naar de benzinepomp gereden (+/- 6 km). Daar ging maar 11 liter in! Dan zou dus nog 6 liter in de tank zitten als die op reserve moet. Vind ik nogal veel! Ik wil de tank eerst zover leegrijden totdat ik op reserve moet rijden Dan weet ik dat ook weer.
Ook moet er een waarschuwingslampje gaan branden als er te weinig benzine in de tank zit. Ik heb geen idee of dat werkt. Het "fuel" lampje doet het wel maar of de schakelaar in de tank het ook doet???

't Is wel een felle donder hoor! Met een poepie gas ben je zo vertrokken. Gelukkig was het erg rustig op de wegen die ik reed want ik zat al boven de rijbewijs-limiet.
Ik ben niet zo'n grote bochtenridder maar dit fietsje geeft toch weer een nieuwe dimensie aan het bochtenrijden. Binnenkort de Lekdijk maar eens rijden...
Je krijgt m niet 100% leeg. Ook niet 100% vol trouwens.
En per individuele motor zijn er echt afwijkingen tov fabrieksopgave.

Als je kans hebt met lege jerry can(s), leeg laten lopen en tjekken of lempke ângoat.


Het echte verbruik weet je eigenlijk pas na een keer of vier even vol tanken, en kms bijhouden.
 
Het is altijd een verrassing met die lampjes. Bij mijn BMW gaat het lampje soms na 280km pas aan, maar ook wel eens na 120km. Absoluut bagger dus!
 
Het is altijd een verrassing met die lampjes. Bij mijn BMW gaat het lampje soms na 280km pas aan, maar ook wel eens na 120km. Absoluut bagger dus!
Dat is bmw. Meestal werkt t wel hoor
 
Er zit nu ongeveer 160 km op de dagteller. Al het kuipwerk zit er weer op. Ik heb er al weer twee weken niet op gereden.

Nu de brug weer vrij is kon ik de Diversion weer eens wat aandacht geven (rempomp vervangen, was sinds september nodig). Ook stond er nog een tuinfrees die aandacht nodig had. Heb de benzinetank behandeld tegen roest met de how-to methode van dit forum (elektrisch). Gaat hartstikke goed! Maar dat terzijde.

Ook moet mijn woordenboek uitgebreid worden. Het woord poetsen moet er in. De Jawa heeft wat pekel opgevangen en dat zie je goed. Althans aan de voorste helft. De achterste helft is helemaal vet van de uitlaatgassen.

En gisteren was het einde ophokplicht. En ja, dan moet ik gewoon even een vreugderondje doen op de Silverwing...

Nu de Soes technisch klaar is ga ik eens kijken hoe ik de bagage mee kan nemen. Heb al eerder ideeën gespuid. Iets met afvoerpijpen. Ik heb nog een rugzak vanuit een ver verleden die een exoskelet heeft. Misschien dat die er op te meubelen is. Ik heb er ooit drie weken mee gewandeld. Daar zou toch genoeg ruimte in moeten zitten om er twee weken mee te kamperen?
 
Kleppen


Afgelopen zondag heb ik nog een stukje gereden. Naast dat ik getankt heb (1:14) viel mij op dat er bij stationair draaien een tikkend/kloppend geluid te horen was. Waar ik eigenlijk helemaal geen zin in had zat er dan toch aan te komen. Kleppen controleren en zonodig stellen. Dus de fiets weer op de tafel. Tank, luchtfilterhuis, carburateurs, onderste kuipdelen er af. Kleppendeksel er af en wat ik aantrof maakte me wel blij. De nokkenassen waren nog als nieuw. Geen spoortje slijtage te vinden. Het zou zomaar kunnen dat deze al eens vervangen zijn. Ook de ketting en de kettingwielen zien er nog als nieuw uit.

17203205_616999868510228_6339981163234587987_n.jpg


De kettingtandwielen zien er anders uit dan in het werkplaatshandboek staan beschreven.

Om de krukas te kunnen draaien moet er een deksel verwijderd worden.

16996181_616999885176893_7547540028823550522_n.jpg


Daarna de voelermaat erbij gepakt. De waarden vallen allemaal binnen de toleranties.

17191223_616999851843563_6618869341887471827_n.jpg


Al met al helemaal niet ontevreden. Maar waar komt dan dat geluid vandaan?
 
Laatst bewerkt:

Dat is het volgende wat ik ga bekijken. Gezien de staat van de nokkenassen die vermoedelijk al eens vervangen zijn en de conditie van de NAK is dat niet waarschijnlijk.
Krukas/drijfstanglagers ?
Dat hoop ik toch niet. Als dat zo is dan is dat "beyond my skills".
klopgeesten ?
Goed idee, daar zal ik mijn tovenaarshandboek eens over raadplegen. Er is daar een apart hoofdstuk in: "Onderhoud aan andere vervoersmiddelen dan bezems"
Tot nu toe alleen maar last van hoge ruis en af en toe piepen. Dan zou dit een bijzondere afwisseling zijn...

Lekje in uitlaat?
Niet waarschijnlijk. Als ik net boven stationair draai dan is het weg. Uitlaten voelen overal stevig aan. Ik heb geen zwarte koolsporen gezien van lekkage voordat ik de pijpen ging schuren.
 
klinkt toch aardig richting de ketting/naks of beiden(zoals andere sander al zei ;) , mijn zanussi rommelt ook een beetje bij koud stationair en met iets gas is het weg.

nieuwe nokkenassen in zo'n ding , wie vond dat nou de moeite waard..
glimt het niet gewoon heel erg in vergelijking met al dat anders spul qua motoren wat er omheen staat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan