Plastic glad maken

Tomva

MF'er
25 mei 2015
245
5
Centraal Nederland
Ola,

Ben weer eens op mn plaat gegaan. Ik zal dr niet te veel omheen draaien. Maar de kunstof body van mn motor is dus lichtelijk beschadigd aan de zijkant.
Het plastic/kunsstof is over het asfalt gegaan, hebben jullie misschien tips (of weten jullie een manier) om kunsstof weer mooi glad en egaal te maken? Ik kon er helaas niet veel over vinden

Ik zat zelf te denken aan het steeds lichter op schuren hiervan maar ik ben bang dat er zo'n doffe plek zal ontstaan...? Misschien is polijsten een idee?

Alvast bedankt (:
 
Laatst bewerkt:
Kleine update voor de geïnteresseerde.

Aangezien de schade op de foto erger lijkt dan het in werkelijkheid is, heb ik besloten om het gehele deel opnieuw te laten spuiten (gewoon voor de mooi).

Vandaag de kleurcodes kunnen kraken van KTM. Dus ik laat het plastic kuipdeel overspuiten in de juiste kleur (RAL 2009 MAT) en ook mn koplamp masker is beschadigd. Ook die kleur kunnen achterhalen maar dat is een aardige moeilijk kleurmengsel. Gelukkig zit er een service center van het bedrijf wat die verf aan KTM zou leveren hier in het dorp. Volgende week maar eens informeren daar.


Sorry om in te haken maar als jij aangeeft de exacte kleurcode te hebben achterhaald en vervolgens met een RAL nummer aan komt zetten begin ik serieus te twijfelen aan de expertise van degene die dat heeft bepaald.

RAL koderingen is een industriele standaard die zo kleur-onecht is als de pest, leg 5 delen met identieke RAL codes naast elkaar van verschillende herkomst en je hebt 5 verschillende tinten.

RAL is leuk om kozijnen en deuren in ongeveer gelijke kleur te krijgen, niet als referentie voor motorkleuren.


En wat bedoel je met: "de kleurcodes kunnen kraken..?".

Klinkt erg spannend en mysterieus natuurlijk maar je bedoeld waarschijnlijk dat je na 1 minuut zoeken via Google de naam van de kleurcode hebt gevonden omdat dat overal op internet staat....

Alleen kan een gewone autolakkenleverancier daar niks mee.....
 
Laatst bewerkt:
Dat is de op 1 na goedkoopste oplossing, denk niet dat onbeschadigd plastic in de juiste kleur goedkoop is, ook niet op MP

Goedkoopste oplossing is laten repareren.

Ik heb al tientallen keren beschadigd plastic kuipwerk teruggebracht in nieuwstaat voor een bedrag waar men echt geen gebruikt plastic voor kon vinden.

Tja, maar dan moet je ook nog wat regelen voor vervoer/post en als je evt de originele stickers er nog bij moet zoeken, ben je zo weer 150 euro verder wat je er bij moet tellen..
 
Tja, maar dan moet je ook nog wat regelen voor vervoer/post en als je evt de originele stickers er nog bij moet zoeken, ben je zo weer 150 euro verder wat je er bij moet tellen..

Vervoer kost minder dan een tientje in een stevige doos en als stickers niet of nauwelijks geraakt zijn kan je die ook gewoon laten zitten en er omheen repareren. Ook gekraste stickers zijn in sommige gevallen bij te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk dat veel mensen niet weten wat te repareren is en wat niet, en dat is best zonde soms. Niet dat ik dat graag zeg om klandizie te werven maar je zit hier toch ook op MF om wat van elkaar te leren lijkt me.

Onderstaande reparatie is een topkuip met een afgebroken oortje, komt vaak voor na een valpartij. Betreft een oudere motor dus een nieuwe kuip is niet te krijgen of steenstervensduur. Ga maar eens zoeken op MP voor een onbeschadigde topkuip in exact de goede kleur. Kan wel, maar de waarschijnlijkheid dat je die vind binnen korte tijd is zeer gering. Enige wat je helpt is een hoop geluk.

Ik heb dat oortje eraan gelast met warmte (dus niet chemisch verziekt met die MEK troep) en strak gemaakt. Er zitten twee smeltnietjes in wat dunne metalen beugeltjes zijn die in de breuk zijn gesmolten voor extra stevigheid. De originele stickers zijn ontzien ondanks dat ze vlak naast de breuk zaten. Daarna alles bijgespoten in dezelfde kleur en afgelakt met blanke lak. Je ziet er echt niets meer van en ik geloof dat ik er 6-7 tientjes voor gevraagd heb of zoiets. Kan je daar een correcte topkuip voor vinden? Misschien wel, maar dan moet je echt strontmazzel hebben vrees ik. Dit was met een paar dagen gefikst.

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf wil maar ik geef alleen aan dat er een hoop nog te repareren is.




IMG_6783%20Small_zpslqif4n8y.jpg


IMG_6786%20Small_zpsmmd8dhwt.jpg


IMG_6789%20Small_zpsymnutloe.jpg


IMG_6788%20Small_zps0ht2ujfj.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je schrijft dat je weer eens op je plaat bent gegaan, is de kans dus groot dat het nog wel vaker gaat gebeuren.
Kun je dan niet beter de krassen min of meer glad schuren en gewoon wrap in ongeveer de juiste kleur erover (laten) plakken?
Als je dan weer eens op je snufferd gaat kun je dat er weer vanaf trekken, glad schuren en opnieuw wrappen.
 
Haha rustaagh,

1. @FZRene Kleurcode 'kraken', ja... het was niet echt één minuut werk. De laatste 2 nummers van het onderdeelnummer zijn de KTM kleurcode, op internet is een tabel te vinden met de kleuren. Zo heeft mijn plastic kuip KTM CODE 30. wat uitkomt op RAL 9005 (mat zwart). Wel zit er een bepaalde 'gloss unit' in. Geloof mij, ik ga echt niet uit van het eerste wat ik tegenkom op internet. Ik probeer het ook zo zorgvuldig uit te zoeken allemaal, waarschijnlijk bel van de week nog wel even een KTM dealer voor de zekerheid.

Maar zoals ik eerder zei, m'n pa kan goed spuiten op zn werk, dus we gaan eerst een paar stripjes spuiten om te kijken in hoeverre het overeenkomt.

Tevens is het koplamp masker KTM CODE 70. Dit geeft aan ORANGE METALLIC GLOSSY. Dit komt neer op Sikkens IVECO IC185 + Blanke lak met daarin 3% Jade helicone, hoe dat precies zit ga ik proberen na te vragen van de week.

Dus, mocht ik de kleur daadwerkelijk kunnen ahterhalen, dan wil ik het koplamp masker laten overspuiten door een autospuiterij.

Ziet er goed uit die reparatie. Gelukkig is er niks gescheurd bij mij. Wel een keer een scheur in m'n kap gehad en die is ook mooi gelast dmv kunststof lassen, inmiddels wel al een nieuwe erop zitten :')

2. @daddyphilipsen Ja, ik probeer eigenlijk ook zo min mogelijk te vallen met deze motor, daarom hoop ik in het voorjaar misschien nog een enduro ding aan te schaffen haha


En voordat ik weer 10x naar m'n kop krijg gegooid dat ik niet goed bezig ben. Relax, het is altijd goed gekomen. Als er iets fout gaat kan het altijd opnieuw dus ik maak me er absoluut geen zorgen om. Ik heb een beetje het idee dat het erger lijkt dan dat het is allemaal haha.

Toch bedankt (:
 
Terug
Bovenaan Onderaan