Plastic glad maken

Tomva

MF'er
25 mei 2015
245
5
Centraal Nederland
Ola,

Ben weer eens op mn plaat gegaan. Ik zal dr niet te veel omheen draaien. Maar de kunstof body van mn motor is dus lichtelijk beschadigd aan de zijkant.
Het plastic/kunsstof is over het asfalt gegaan, hebben jullie misschien tips (of weten jullie een manier) om kunsstof weer mooi glad en egaal te maken? Ik kon er helaas niet veel over vinden

Ik zat zelf te denken aan het steeds lichter op schuren hiervan maar ik ben bang dat er zo'n doffe plek zal ontstaan...? Misschien is polijsten een idee?

Alvast bedankt (:
 
Laatst bewerkt:
Zelf is het bijna niet te doen om het glad en knap te krijgen. Kunststof plamuren en spuiten idem.

Kortste klap is vervangen door gebruikt.
 
Schuren, plamuren, schuren, spuiten, schuren, blanke lak, polijsten.

Als het echt oppervlaktekrassen zijn kun je volstaan met alleen schuren (begin met nat korrel 400 en ga door tot nat korrel 1200 of 2000). Daarna polijsten.
Je haalt dan wel materiaal weg (net zoveel als dat de krassen weg hebben gehaald in feite) daarom werkt het alleen als het niet al te diepe krassen zijn. Als dat niet kan, moet je dus dmv plamuren materiaal toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Ola,

Ben weer eens op mn plaat gegaan. Ik zal dr niet te veel omheen draaien. Maar de kunstof body van mn motor is dus lichtelijk beschadigd aan de zijkant.
Het plastic/kunsstof is over het asfalt gegaan, hebben jullie misschien tips (of weten jullie een manier) om kunsstof weer mooi glad en egaal te maken? Ik kon er helaas niet veel over vinden

Ik zat zelf te denken aan het steeds lichter op schuren hiervan maar ik ben bang dat er zo'n doffe plek zal ontstaan...? Misschien is polijsten een idee?

Alvast bedankt (:

Je zou het met commandant kunnen proberen. Baat het niet dan schaad het niet.
Car Polish Commandant 5 | Autotoebehoren.com
 
Ah top jongens! Ik kan hier voorlopig even mee vooruit. Ik denk dat ik het rustig ga opschuren en polijsten. Het is mat zwart materiaal, dus blanke lak zal geen toegevoegde waarde hebben denk ik.

Als het eindresultaat bevalt, laat ik wel een fotootje achter :)
 
In het kunstof scherm kun je als het goed is een recycle label vinden dat jeverteld waar het scherm van gemaakt is, als dat pe, pp of abs is word schuren onmgelijk want dergelijke kunstoffen worden harig en ruw als je ze prbeert te schuren , dat zijn dus meestal de "slagvaste" of onbreekbare kunststoffen die zo lekker kunnen buigen zonder tebreken ( denk maar aan plastic van een jerrycan.
De "harde" schermen die in kleur gespoten zijn zijn meestal ps( polystyreen) en dat is wel te schuren.
Pp en pe zijn ook nagenoeg niet te spuiten omdaf er niet aan wil hechten, abs spuiten kan wel maar is ook lastig vanwege de hechting maar daar bestaat speciale primer voor.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een foto plaatsen hier, zonder te weten wat de schade is kan niemand een goed reparatieadvies geven.

Zie mijn onderschrift: Alles is te repareren.

Gelijk heb je. Aanschouw
(let niet op de uitlaat, erg zonde ik weet het, maar dat is geen probleem. Die kan ik als nieuw krijgen (: )

Momenteel heb ik even geen betere foto omdat de motor nu even ergens anders staat. Excuses hiervoor.

full
 
Laatst bewerkt:
In het kunstof scherm kun je als het goed is een recycle label vinden dat jeverteld waar het scherm van gemaakt is, als dat pe, pp of abs is word schuren onmgelijk want dergelijke kunstoffen worden harig en ruw als je ze prbeert te schuren , dat zijn dus meestal de "slagvaste" of onbreekbare kunststoffen die zo lekker kunnen buigen zonder tebreken ( denk maar aan plastic van een jerrycan.
De "harde" schermen die in kleur gespoten zijn zijn meestal ps( polystyreen) en dat is wel te schuren.
Pp en pe zijn ook nagenoeg niet te spuiten omdaf er niet aan wil hechten, abs spuiten kan wel maar is ook lastig vanwege de hechting maar daar bestaat speciale primer voor.

Even kleine kanttekening bij jou kunststofverhaal. PP is niet slagvast en zeker niet önbreekbaar" PP benaderd PVC in in eigenschappen. Kerfwerking in PP kan echt wel killing zijn. PE daarintegen is zeer flexibel en goed buigbaar. Zal in zeer weinig gevallen breken, eerder scheuren.

Voordeel wel van de kunststoffen is dat het thermoplasten zijn en dus verwarmbaar en vervormbaar. Je zou eventeel dus met een heatgun over de krassen heen gaan. Dit is wel een link klusje, materiaal kan dus wel echt vloeien en verkloten is reeel.

PP en PE zijn te coaten met een coating van AGRU. Hierdoor wordt PP UV bestendigd en PE overschilderbaar.

FYI :)
 
Nou dat wordt gewoon plamuren, schuren en spuiten als je dat onzichtbaar gerepareerd wil hebben, ga je niet meer redden met een beetje poetsen.

Kan het doen eventueel. Er was nog wat gebroken ook?

Een aanvulling over de opmerking dat blanke lak hier niets uit gaat maken omdat het mat is: waarschijnlijk zit er een gematteerde blanke lak op.

Wat voor fiets is dit eigenlijk? KTM ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Er was nog wat gebroken ook?

Wat voor fiets is dit eigenlijk? KTM ofzo?
Ja, m'n schouder _O-

Yes, het was een hele mooie KTM Duke 2, nu iets minder mooi :')
Maar komt goed :)

Ik zou me drukker maken over je demper, is deze door?
Nee, demper komt wel goed. Eerder dit jaar was m'n demper ook door (gat 60% rondom van 4cm breed) en dit is toen echt fantastisch gerepareerd, dus ik ga maar weer eens terug naar die zaak haha
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat de achterband ook wel zn tijd heeft gehad..
Of lijkt het maar zo dat er echt een mega vlak spoor in zit in her midden..?

Gaat iedereen zich nou bemoeien met andere dingen? _O- (Jullie bedoelen het goed, ik weet het haha)

Nee, achterbandje is helemaal in orde hoor, is vervangen dit jaar.
De motor is helemaal in orde, paar krasjes hier en daar verder heeft die echt geen aandacht nodig. Ik geef dr al te veel aandacht en geld aan uit haha
 
Heb het zelf ook ooit gehad. In de garage viel mijn motor om. Wilde zelf aan de slag met de kapotte en beschadigde kunststof kappen maar dat is geen doen.
Marktplaats + geduld = goedkoopste oplossing voor vervangen kunststof :t
 
Marktplaats + geduld = goedkoopste oplossing voor vervangen kunststof :t

Dat is de op 1 na goedkoopste oplossing, denk niet dat onbeschadigd plastic in de juiste kleur goedkoop is, ook niet op MP

Goedkoopste oplossing is laten repareren.

Ik heb al tientallen keren beschadigd plastic kuipwerk teruggebracht in nieuwstaat voor een bedrag waar men echt geen gebruikt plastic voor kon vinden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de op 1 na goedkoopste oplossing, denk niet dat onbeschadigd plastic in de juiste kleur goedkoop is, ook niet op MP

Goedkoopste oplossing is laten repareren.

Ik heb al tientallen keren beschadigd plastic kuipwerk teruggebracht in nieuwstaat voor een bedrag waar men echt geen gebruikt plastic voor kon vinden.

En een goede vakman heb je nooit te duur :}
 
Ik gok dat de achterband ook wel zn tijd heeft gehad..
Of lijkt het maar zo dat er echt een mega vlak spoor in zit in her midden..?

:^ _O-

Sorry voor offtopic :+

Dat kunststof kun je het beste opschuren, vullen/plamuren, naschuren en in de juiste kleur spuiten. Resultaat hang af van je kunde, maar het kan goed, of in elk geval zo goed dat het nauwelijks opvalt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties (:

Wilde vandaag m'n motor ophalen, ging helaas niet door. Wel even wezen kijken en de schade is minder erg dan ik dacht.
M'n pa kan gelukkig spuiten op z'n werk dus hij stelde al voor om het zo goed mogelijk op te schuren en dan kan hij het eventueel plamuren/opvullen en overspuiten.

Handige vent joh :')
 
Kleine update voor de geïnteresseerde.

Aangezien de schade op de foto erger lijkt dan het in werkelijkheid is, heb ik besloten om het gehele deel opnieuw te laten spuiten (gewoon voor de mooi).

Vandaag de kleurcodes kunnen kraken van KTM. Dus ik laat het plastic kuipdeel overspuiten in de juiste kleur (RAL 2009 MAT) en ook mn koplamp masker is beschadigd. Ook die kleur kunnen achterhalen maar dat is een aardige moeilijk kleurmengsel. Gelukkig zit er een service center van het bedrijf wat die verf aan KTM zou leveren hier in het dorp. Volgende week maar eens informeren daar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan