Hoe werkt een choke

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Voor de goede orde
Honda cb600 hornet
Bouwjaar 2004
Pc36

Ik vroeg me af hoe het systeem van een choke werkt.
Mijn choke doet namelijk over 80%van zijn berijk eigelijk helemaal niks en op het laatste stuk krijg ik pas een verandering in mijn toeren

Nu zat ik zelf te denken dat hier gewoon een staal kabel aan zit die je straker trekt als je de choke bedient die dan weer ergens aan een benzine kraan trekt ofzo.
En als dit zo ongeveer klopt zou mijn kabel te los afgesteld zijn.

Maar als hier iemand is die mij wil vertellen hoe een choke precies werkt en of het normaal is dat hij pas op het laatst iets doet. En of dit makelijk op te lossen is (ik heb geen linkse handen hoor :p alleen niet egt verstand van verbrandings motoren.) Dan zou ik heel blij zijn en als ik zoiets heb van dat gaat me te ver, zoek ik gewoon een garage in de buurt op en laat ik die er naar kijken

Alvast bedankt
Gr tijs O-)
 
Met choke heb ik veel rook / condens uit de uitlaat.
Als ik start zonder choke en met de hand het gas wat open hou, dan is er geen witte rook. :?
 
Ik zou mijn carburateur uit elkaar moeten halen om te kijken hoe het exact werkt.
Maar het is in ieder geval geen klep die de lucht af sluit zoals bij een normale auto met carburateur. Dus ik vermoed dat het ook een omloopkanaal is.
Maar dan nog vind ik het gek dat je bougies er kapot van zouden gaan. Wat is daar de theorie achter?


Een motor op carbs staat meestal vrij rijk afgesteld, met choke erbij kan bij sommige motoren het mengsel zo rijk worden, dat er zich kool op de bougies afzet, waarna deze doorslaan. Ik heb een maat van me 4 race bougies op een getunede cbr 600 zien vernaggelen, doordat hij de motor startte en na 1 minuut weer afzette, waren ze nog niet schoongebrand. Je mocht de motor pas weer afzetten, als hij op bedrijfstrmperatuur was.
 
Ik zou mijn carburateur uit elkaar moeten halen om te kijken hoe het exact werkt.
Maar het is in ieder geval geen klep die de lucht af sluit zoals bij een normale auto met carburateur. Dus ik vermoed dat het ook een omloopkanaal is.
Maar dan nog vind ik het gek dat je bougies er kapot van zouden gaan. Wat is daar de theorie achter?
als je de lucht toevoer dicht knijpt, gaat de motor bij vol gas aan de hoofdspoeier zuigen en zuigt heel veel benzine op. Dan slaat de bougie nat en dat vindt die niet leuk
 
Je maakt de luchtdoorlaat kleiner, maar een motor zuigt altijd aan de hoofdsproeier, ook met de choke helemaal open. Er zijn motoren met carburateurs die een aparte hulpcarburateur hebben voor koud starten, een zg AED, wat staat voor automatic enrichment device. Deze wordt gestuurd middels elektriciteit via een sensor, of mechanisch via de uitlaattemperatuur.

Ik weet niet of dit ook op oudere motorfietsen is te vinden, maar ik zie Harley's met een SU carburateur en die carburateur heeft standaard geen choke.
 
normaal komt dat door de venturi, met choke klep dicht werkt de venturi niet meer

Klopt, maar gewoonlijk zit er een gaatje in de choke klep want zonder lucht doetiehetniet hé. Bij de Amal Monobloc zit er een soort schuif in de gasschuif die naar beneden blijft als je sjookt, maar daar kan genoeg lucht omheen.

Wonderlijke wereld, die van de motoren.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met een choke niet veel gas mag geven omdat dan je bougies kapot zouden gaan.
Natuurlijk kun je beter de motor wat op laten warmen maar met de bougies heeft het weinig van doen lijkt mij.

Met mijn auto met te weinig vermogen moet ik wel veel gas geven anders is er niet mee te rijden. En om nu statinair op te warmen vind ik te lang duren.
Bougie heb ik nog nooit kapot gehad

Grappig dat je dat zegt, mede Daffodiel :+
Ik heb een ya126.

Dat ding heeft zelfs een carburateur in de carburateur, en die 2e carburateur is de choke.

In het werkplaatshandboekje staat keurig dat je niet mag rijden, en ook geen gas mag geven als de choke erop staat, omdat er anders kans is op motor/bougie schade.

Ik heb er zo een bougie mee gesloopt ;)

Ik moest de wagen ff verplaatsen, dus ff starten met de choke en gauw verzetten.
De volgende dag toen ik de wagen nodig had was er een bougie kapot, ik vind dat geen toeval.

Dat ding doet het echt altijd, maar 'iets ff snel' en vooral met een koude motor moet je gewoon niet doen.

Verder zijn het uber wagens 8-)
 
Ik snap de theorie en ik geloof er ook wel in maar ik heb die ervaring zelf totaal niet.
Ik heb al best wat gereden inmiddels. Oude volvo, citroen hy, suzuki gs650, yamaha xs1100, honda xlr650

Zomer en winter choke helemaal erop, starten, beetje terug duwen tot hij nog lekker loopt en dan gewoon weg rijden.
Nooit problemen met de bougies gehad.
 
Ik snap de theorie en ik geloof er ook wel in maar ik heb die ervaring zelf totaal niet.
Ik heb al best wat gereden inmiddels. Oude volvo, citroen hy, suzuki gs650, yamaha xs1100, honda xlr650

Zomer en winter choke helemaal erop, starten, beetje terug duwen tot hij nog lekker loopt en dan gewoon weg rijden.
Nooit problemen met de bougies gehad.

het zou maar erg zijn, dat als alles in orde is je door het gebruik van de choke je bougies omzeep zou helpen, nee ?
bij TEVEEL benzine kan je ze omzeep helpen, gewoon de choke bij koudstart is niet TEVEEL ;)
 
Ik snap de theorie en ik geloof er ook wel in maar ik heb die ervaring zelf totaal niet.
Ik heb al best wat gereden inmiddels. Oude volvo, citroen hy, suzuki gs650, yamaha xs1100, honda xlr650

Zomer en winter choke helemaal erop, starten, beetje terug duwen tot hij nog lekker loopt en dan gewoon weg rijden.
Nooit problemen met de bougies gehad.


Het is mij ook pas 1x overkomen hoor ;)
Maar je moet het gewoon in je achterhoofd knopen.

Overigens is de 'choke' van de Daf ook met recht een choke, ding trekt de hele straat zwart als die er te lang opstaat _O-

Ook zit er nog een ander speciaal start vloeistof potje op voor als het min 40 is.
Eigenlijk zou ik daar remvloeistof in moeten doen, en als ik langs een groepje wielrenners rij even een paar keer pompen met dat ding :P
 
Ik snap de theorie en ik geloof er ook wel in maar ik heb die ervaring zelf totaal niet.
Ik heb al best wat gereden inmiddels. Oude volvo, citroen hy, suzuki gs650, yamaha xs1100, honda xlr650

Zomer en winter choke helemaal erop, starten, beetje terug duwen tot hij nog lekker loopt en dan gewoon weg rijden.
Nooit problemen met de bougies gehad.


Niet helemaal op de choke dus.
Maar problemen met de bougies doen zich zoals al eerder werd aangegeven meestal voor als je een daadwerkelijke chokeklep in het inlaatkanaal hebt, weet niet of jouw voertuigen dat ook hadden/hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan