Hoe werkt een choke

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Voor de goede orde
Honda cb600 hornet
Bouwjaar 2004
Pc36

Ik vroeg me af hoe het systeem van een choke werkt.
Mijn choke doet namelijk over 80%van zijn berijk eigelijk helemaal niks en op het laatste stuk krijg ik pas een verandering in mijn toeren

Nu zat ik zelf te denken dat hier gewoon een staal kabel aan zit die je straker trekt als je de choke bedient die dan weer ergens aan een benzine kraan trekt ofzo.
En als dit zo ongeveer klopt zou mijn kabel te los afgesteld zijn.

Maar als hier iemand is die mij wil vertellen hoe een choke precies werkt en of het normaal is dat hij pas op het laatst iets doet. En of dit makelijk op te lossen is (ik heb geen linkse handen hoor :p alleen niet egt verstand van verbrandings motoren.) Dan zou ik heel blij zijn en als ik zoiets heb van dat gaat me te ver, zoek ik gewoon een garage in de buurt op en laat ik die er naar kijken

Alvast bedankt
Gr tijs O-)
 
Een choke is meestal een vorm van restrictie (een klep) op de inlaat van de carburateur. Als je injectie hebt wordt het digitaal geregeld. Het kan ook op andere manieren gerealiseerd worden, maar het komt erop neer dat de motor minder lucht krijgt oftewel een rijker mengsel.

Je vermoeden met de kabel klopt. Er zit waarschijnlijk een stelboutje los. Volg de de kabel vanaf de chokehendel naar de carburateurs. Misschien makkelijk om even je zadel/tank eraf te halen.

Check eerst even of er ook een stelboutje bij de hendel zelf zit..
 
Voor de goede orde
Honda cb600 hornet
Bouwjaar 2004
Pc36

Ik vroeg me af hoe het systeem van een choke werkt.
Mijn choke doet namelijk over 80%van zijn berijk eigelijk helemaal niks en op het laatste stuk krijg ik pas een verandering in mijn toeren

Nu zat ik zelf te denken dat hier gewoon een staal kabel aan zit die je straker trekt als je de choke bedient die dan weer ergens aan een benzine kraan trekt ofzo.
En als dit zo ongeveer klopt zou mijn kabel te los afgesteld zijn.

Maar als hier iemand is die mij wil vertellen hoe een choke precies werkt en of het normaal is dat hij pas op het laatst iets doet. En of dit makelijk op te lossen is (ik heb geen linkse handen hoor :p alleen niet egt verstand van verbrandings motoren.) Dan zou ik heel blij zijn en als ik zoiets heb van dat gaat me te ver, zoek ik gewoon een garage in de buurt op en laat ik die er naar kijken

Alvast bedankt
Gr tijs O-)
Wat is exact je probleem? Werkt het?
 
en even voor de goede orde de choke is er niet om het toerental omhoog te jagen maar om het mengsel te verrijken om de benzine te compenseren die condenseert op de nog koude cilinderwand. met als gevolg vaak dat het toerental omhoog gaat. als de verrijking wel gebeurd en de motor draait goed is de toeren verhoging niet direct noodzakelijk.
 
Allemaal nutige info hier.
Deze vraag komt eigelijk omdat hij alleen maar lekker start als ik de choke helemaal open zet. Waar ik dus uithaal hee die eerste 80% zie ik geen verschil in toeren (wat dus blijkbaar niet samen hangt) dus meschien is er iets mis.

Maar als ik nu zot zijn reactie zie zou dit dus gewoon zijn zoals het zou moeten.
En weet ik weer een beetje meer over dat ding tussen me benen :p
Dus een win win zou ik zeggen
 
Allemaal nutige info hier.
Deze vraag komt eigelijk omdat hij alleen maar lekker start als ik de choke helemaal open zet. Waar ik dus uithaal hee die eerste 80% zie ik geen verschil in toeren (wat dus blijkbaar niet samen hangt) dus meschien is er iets mis.

Maar als ik nu zot zijn reactie zie zou dit dus gewoon zijn zoals het zou moeten.
En weet ik weer een beetje meer over dat ding tussen me benen :p
Dus een win win zou ik zeggen
Niks mis mee.
 
Zo zie je maar weer bepaalde dingen zitte tussen de ooren of door gebrek aan kennis denken dat er iets mis is. Ik zit nu weer relaxt op mijn motor zonder dat ik denk pff als die choke maar niet voor problemen zorgt.
Dat is toch ook een deel van dit topic
 
met dit koude weer is dat volledig normaal dat de choke er helemaal op moet om goed te starten. maar hij start dus goed dus zie ik het probleem niet zo.
Ik start nog steeds liever zonder choke, maar met een klein streepje gas.
Dan kan ik hem rond de 1.500 Rpm houden, de GSX-F choke trekt hem graag naar 3.500 toeren..
Maar soms (1:40) geef ik een streepje te weinig, dan kan ik alleen nog maar met die verrekte choke starten. :')
 
Choke kan op 2 manieren werken, maar beide met het zelfde principe : een rijker mengsel maken.

Meestal zit er een klep in de carburateur die de luchttoevoer afknijpt, maar soms zit er ook een extra benzine kanaal die geopend wordt, waardoor er evenveel lucht naar binnen stroomt, maar meer benzine : een rijker mengsel dus.

Een choke heeft doorgaans ook maar 2 of 3 standen, het is of aan, of uit.
Maar soms komt het ook voor dat de choke een 'midden' standje heeft. De choke staat dan op iets van 80% aan.

Ik doe meestal koud starten met de choke (xt500), rijden, en tijdens het rijden de choke er zo snel mogelijk afhalen.
Nu het kouder wordt merk ik wel weer dat de choke er een kleine 30meter meer op moet staan.

Maar met de choke erop mag je nooit veel gas geven, dan gaan je bougie's kapot. Dus gewoon starten, rijden, en zodra het kan (gevoels/hoor kwestie) de choke eraf. :)
 
Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met een choke niet veel gas mag geven omdat dan je bougies kapot zouden gaan.
Natuurlijk kun je beter de motor wat op laten warmen maar met de bougies heeft het weinig van doen lijkt mij.

Met mijn auto met te weinig vermogen moet ik wel veel gas geven anders is er niet mee te rijden. En om nu statinair op te warmen vind ik te lang duren.
Bougie heb ik nog nooit kapot gehad
 
Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met een choke niet veel gas mag geven omdat dan je bougies kapot zouden gaan.
betreft een daadwerkelijke choke/ stikker. Die sleit de luchttoevoer af ipv de mederne methode met een omloop kanaal dat vooral bij weinig gas werkt
Natuurlijk kun je beter de motor wat op laten warmen maar met de bougies heeft het weinig van doen lijkt mij.

Met mijn auto met te weinig vermogen moet ik wel veel gas geven anders is er niet mee te rijden. En om nu statinair op te warmen vind ik te lang duren.
Bougie heb ik nog nooit kapot gehad
 
Vaak kan je uit de benaming al een hoop halen.

"To choke" is het engelse woord voor smoren of verstikken, dichtknijpen van de luchttoevoer dus.

Net zo iets als een spoiler op een auto, veel mensen denken dat dat is om de lucht te geleiden, maar vraag jezelf eens af wat het engelse woord "to spoil" betekend. Verstoren dus...
 
Allemaal nutige info hier.
Deze vraag komt eigelijk omdat hij alleen maar lekker start als ik de choke helemaal open zet. Waar ik dus uithaal hee die eerste 80% zie ik geen verschil in toeren (wat dus blijkbaar niet samen hangt) dus meschien is er iets mis.

Maar als ik nu zot zijn reactie zie zou dit dus gewoon zijn zoals het zou moeten.
En weet ik weer een beetje meer over dat ding tussen me benen :p
Dus een win win zou ik zeggen
Ik zou zeggen dat het belangrijker is dat het ding goed werkt dan dat je precies weet hoe het werkt ;)
 
Leuk topic!

Ik dacht altijd dat een choke zorgde voor meer benzine en dat daarom de boel meer toeren ging draaien.

Maar de motor gaat gewoon te arm te rijk draaien.

Als dat zonder uitleg tegen mij gezegd was dan had ik gedacht, jij bent niet goed wijs. :o


**edit:
Als ik dit zo lees komt het wel feitelijk op hetzelfde neer. :?
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic!

Ik dacht altijd dat een choke zorgde voor meer benzine en dat daarom de boel meer toeren ging draaien.

Maar de motor gaat gewoon te arm te rijk draaien.

Als dat zonder uitleg tegen mij gezegd was dan had ik gedacht, jij bent niet goed wijs. :o


**edit:
Als ik dit zo lees komt het wel feitelijk op hetzelfde neer. :?

Is hetzelfde.

Een choke knijpt niets af. Vroeger wel, daar ging de luchtinlaat een stukje dicht (en daar komt het woord ook vandaan). Al heel lang wordt er echter meer brandstof ingegooid en is het woord choke dus eigenlijk niet meer van toepassing. Het resultaat is bij beide methodes echter hetzelfde: een rijker mengsel.
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic!

Ik dacht altijd dat een choke zorgde voor meer benzine en dat daarom de boel meer toeren ging draaien.

Maar de motor gaat gewoon te arm te rijk draaien.

Als dat zonder uitleg tegen mij gezegd was dan had ik gedacht, jij bent niet goed wijs. :o


**edit:
Als ik dit zo lees komt het wel feitelijk op hetzelfde neer. :?


Op de diverse auto's met carburateur die ik vroeger gehad heb, trok je met de chokekabel de choke klep dicht, zodat er minder lucht de carburateur binnenging en werd tegelijkertijd via een hefboompje die aan het choke mechanisme zat de gasklep iets geopend, zodat het stationair toerental omhoog ging.
 
Bij mijn motor mag je tijdens het gebruik van de choke niet aan het gashendel komen.
De choke is een by pass systeem, ga je tijdens het starten ook nog eens aan het gas jengelen dan krijgt ie een te arm mengsel en dan kan de motor "terugslaan" wat weer funest kan zijn voor de startkoppeling.
En idd, ik start een koude motor al heel lang op deze manier en het is starten en lopen.

Filmpje:
 
Om te voorkomen dat de kabel onnodig (over) belast wordt, loopt de bediening op het stuur eerder op zijn eind dan de bediening op de carburateur(s), lijkt me.

Onverwachts hoog stationair kan voor rare situaties zorgen. Een deel loze slag maakt die kans allicht kleiner.
 
betreft een daadwerkelijke choke/ stikker. Die sleit de luchttoevoer af ipv de mederne methode met een omloop kanaal dat vooral bij weinig gas werkt

Ik zou mijn carburateur uit elkaar moeten halen om te kijken hoe het exact werkt.
Maar het is in ieder geval geen klep die de lucht af sluit zoals bij een normale auto met carburateur. Dus ik vermoed dat het ook een omloopkanaal is.
Maar dan nog vind ik het gek dat je bougies er kapot van zouden gaan. Wat is daar de theorie achter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan