Superbike Pro, CompK, Supercorsa SC, Rosso Corsa, ... bos en

Caracalla

MF'er
1 dec 2016
147
0
Ruddervoorde (BE)
Beste forummers

Ik lees al enkele jaren mee, maar nu dacht ik toch even een account te maken om een vraag te stellen.

Ik zie door het bos de bomen niet meer.
Volgend seizoen ga ik het circuit op met een R6 van 2004.
Het betreft een R6 circuitmoto, ziet dus geen baan.

Mijn rondetijd op Croix ligt rond de 1:04 - 1:05. Op Mettet rijd ik zo'n 1:22 - 1:23.
Dat met een Ducati Monster 1200 met bakken vol koppel. Wel weinig lean angle vanwege de voetsteunen die slepen.
Niet overdreven snel, maar ik heb plezier en dat is wat telt.

Om de Monster te sparen, ga ik dus met een R6 de baan op en... ik wil GEEN bandenwarmers gebruiken.
Het is me al het werk niet waard, ik moet dan nog meer materiaal meesleuren, ...


Ik heb ervaring met de...
- Pirelli Rosso II op een R6 '99. Zalige band, maar met rondetijden die tegen de 1:02 (Croix) aanleunden begon die band nét wat te kort te komen voor me, met een lowsider tot gevolg.
- Dragon Supercorsa Pro SC2 op een z750 '12. Zalige band, bakken grip, remmen onder hellingshoek, ... Ging perfect zonder warmers. Dag en nacht verschil met die Rosso II's.
- Diablo Rosso Corsa op de Monster 1200. Ook meer dan genoeg grip, maar toch een merkbaar verschil met de Dragon Pro's. Remmen onder hellingshoek gaat, maar niet zo ver als met die Supercorsa's. Ook wat minder gevoel in de band, maar dat is normaal voor een echte straatband denk ik.

Nu twijfel ik wat te gebruiken. Aan de ene kant mogen het slicks zijn. Die zouden toch langer moeten meegaan en goedkoper zijn dan bvb SC's.
De logische keuze is dan de Superbike Pro, maar ik lees veel negatieve verhalen?
Die zou dezelfde compound hebben als de Supercorsa SP? Dus op zich al een betere band dan de Rosso Corsa...?
De Metzeler CompK is dan wel een STUK goedkoper, maar ik lees niets op de site over gebruik zonder warmers. Hoe verhouden deze banden zich tot bvb de Supercorsa SC2's?
Maar ik hoor dan dat de Supercorsa SC2's dezelfde band zijn als de Pirelli Superbike slicks... dus waarom dan deze slicks niet, gewoon zonder warmers?

Bos en bomen...

Bedankt voor jullie input alvast.
 
Ik denk dat je beter even een moderator kan vragen of hij dit topic kan verplaatsen naar het gedeelte ZAC & OW cup, daar zitten namelijk de meeste circuitrijders (met daarbij ook de bijbehorende kennis)

Contact opnemen met een moderator doe je door op het gele driehoekje te klikken rechtsbovenaan de pagina.

Nog even over de bandenwarmers: waarom zou je deze niet willen gebruiken?

Het is maar een klein beetje extra materiaal wat je mee moet nemen en het is een fijne gedachte dat je meteen vol erop kan zonder dat je eerst de boel warm moet rijden, ook is het beter voor de levensduur van je banden.
 
We gaan normaal per twee naar circuit.
Dan staat de aanhanger vol met 2 motoren. Al ons materiaal moet dan nog in de auto.
Ik heb echt geen zin om nog te beginnen 2 paddock stands, kabels en bandenwarmers ook mee te sleuren.

We vertrekken ook altijd 's ochtends, dus ik ga helemaal niet nog een uur vroeger vertrekken (nu vertrekken we om 6u) omdat die banden op temperatuur moeten komen.
 
We gaan normaal per twee naar circuit.
Dan staat de aanhanger vol met 2 motoren. Al ons materiaal moet dan nog in de auto.
Ik heb echt geen zin om nog te beginnen 2 paddock stands, kabels en bandenwarmers ook mee te sleuren.

We vertrekken ook altijd 's ochtends, dus ik ga helemaal niet nog een uur vroeger vertrekken (nu vertrekken we om 6u) omdat die banden op temperatuur moeten komen.

Mij maakt het niet uit, ik heb er geen last van ;)

Bij mij ligt de auto ook altijd aardig vol maar neem de paddockstands enz wel gewoon mee. Vroeger wegrijden om de banden op temperatuur te laten komen is ook geen probleem, ik zet de banden na de keuring in de warmers en dan zijn ze gewoon netjes op temperatuur als ik de baan op ga.
 
Beste forummers

Ik lees al enkele jaren mee, maar nu dacht ik toch even een account te maken om een vraag te stellen.

Ik zie door het bos de bomen niet meer.
Volgend seizoen ga ik het circuit op met een R6 van 2004.
Het betreft een R6 circuitmoto, ziet dus geen baan.

Mijn rondetijd op Croix ligt rond de 1:04 - 1:05. Op Mettet rijd ik zo'n 1:22 - 1:23.
Dat met een Ducati Monster 1200 met bakken vol koppel. Wel weinig lean angle vanwege de voetsteunen die slepen.
Niet overdreven snel, maar ik heb plezier en dat is wat telt.

Om de Monster te sparen, ga ik dus met een R6 de baan op en... ik wil GEEN bandenwarmers gebruiken.
Het is me al het werk niet waard, ik moet dan nog meer materiaal meesleuren, ...


Ik heb ervaring met de...
- Pirelli Rosso II op een R6 '99. Zalige band, maar met rondetijden die tegen de 1:02 (Croix) aanleunden begon die band nét wat te kort te komen voor me, met een lowsider tot gevolg.
- Dragon Supercorsa Pro SC2 op een z750 '12. Zalige band, bakken grip, remmen onder hellingshoek, ... Ging perfect zonder warmers. Dag en nacht verschil met die Rosso II's.
- Diablo Rosso Corsa op de Monster 1200. Ook meer dan genoeg grip, maar toch een merkbaar verschil met de Dragon Pro's. Remmen onder hellingshoek gaat, maar niet zo ver als met die Supercorsa's. Ook wat minder gevoel in de band, maar dat is normaal voor een echte straatband denk ik.

Nu twijfel ik wat te gebruiken. Aan de ene kant mogen het slicks zijn. Die zouden toch langer moeten meegaan en goedkoper zijn dan bvb SC's.
De logische keuze is dan de Superbike Pro, maar ik lees veel negatieve verhalen?
Die zou dezelfde compound hebben als de Supercorsa SP? Dus op zich al een betere band dan de Rosso Corsa...?
De Metzeler CompK is dan wel een STUK goedkoper, maar ik lees niets op de site over gebruik zonder warmers. Hoe verhouden deze banden zich tot bvb de Supercorsa SC2's?
Maar ik hoor dan dat de Supercorsa SC2's dezelfde band zijn als de Pirelli Superbike slicks... dus waarom dan deze slicks niet, gewoon zonder warmers?

Bos en bomen...

Bedankt voor jullie input alvast.
Als je geen bandenwarmers wilt gebruiken dan kunnen we er kort over zijn: slicks kunnen dan niet, bandenwarmers zijn een must bij slicks

Slicks zijn haast onmogelijk warm te rijden.......voor sommige is warmhouden al een probleem.
Je zult namelijk wel een basissnelheid moeten hebben, wil je ze goed op temp houden.
Voor een beginnende circuitrijder raad ik slicks meestal af.
Dan kan later altijd nog.

En als jij goede ervaring hebt met Dragon Supercorsa Pro SC2, dan gebruik je die.

O ja, in de regel is het zo dat alles wat profiel heeft, eigenlijk geen bandenwarmers nodig heeft (je kunt ze warmrijden).........maar door heatcycles en zonder bandenwarmers is de slijtage stukken hoger.
 
'k Had ook al mails gestuurd naar Pirelli en Metzeler.
Van Pirelli kreeg ik telefoon terug met een héél duidelijke uitleg.

- De Rosso Corsa is eigenlijk een band bedoeld voor 50% weg 50% track, mooi gemengd. Als je enkel track rijdt, krijg je een soort van "bult" waar de compounds overgaan in elkaar omdat in verhouding het middenstuk dan te hard is. Wat ik dus nu zag na 4 trackdays met de monster 1200. Op zich is die band dan nog niet kapot, maar moet je er weer even mee op de baan zodat het middenstuk ook slijt en de vorm terug komt. Dat merkte ik nu ook na 2 maand terug naar m'n werk te rijden ermee.

- De Superbike Pro (trackday slicks) zijn dezelfde compound als de Supercorsa SP, maar zonder profiel in. Kunnen perfect zonder warmers gebruikt worden. In mijn geval (t.o.v. Rosso Corsa) is dit dus al een redelijke upgrade.
De Superbike Pro gaat nog nét iets meer grip geven als de Supercorsa SP, doordat hij net nog wat meer contactoppervlakte heeft.
De band krijgt inderdaad slechte reviews (vroege reviews), maar in 2013 werd deze band aangepast en serieus verbeterd.
Qua slijtage gaat hij beter zijn dan de Supercorsa SP, doordat hij qua opbouw meer toegespitst is op echt circuitgebruik en slijtage op die manier.

- De SC's en Superbike slicks gebruik je best niet zonder warmers, omdat je tijdens de koude rondes het rubber gewoon kapot trekt en de levensduur drastisch daalt. Qua grip is er weliswaar geen probleem zonder warmers.
Dit zijn echte racebanden en hebben nog een stuk meer grip dan die Superbike Pro, maar de vraag is enkel hoeveel grip een normale sterveling kan benutten.
Feit dat ik op een 600 rij en geen Rossi-tijden zet, zou hij dit dan afraden in mijn situatie.

- Van Metzeler zeggen ze dat de CompK en de RR K3 gelijkaardig is qua compound, maar de structuur is anders om de durabiliteit van het carcas te garanderen. Bij de K3 zijn géén warmers nodig omdat er een hoge silica hoeveelheid in de compound zit. Bij de CompK zijn ook geen warmers nodig.
Ze raden echter wel aan om bij hele lage temperaturen, toch warmers te gebruiken.

- De RR K3 is eigenlijk het rechtstreekse equivalent van de Supercorsa SP.

(blijkbaar worden Pirelli en Metzeler in dezelfde fabriek gemaakt...)

Dus... Waarom zou ik dan een K3 of supercorsa SP nemen als ik met de moto toch niet op de openbare weg kan? Blijkbaar zijn die slicks gewoon identieke banden qua compound, dus als je met de ene zonder warmers kan rijden, kun je dat ook met de andere lijkt me.

Staat wel vast dat ik niet voor Superbikes of SC's ga gaan.

Het zal wellicht een setje CompK worden.
240 euro voor een set banden met Supercorsa SP gripniveau waar ik ongeveer een seizoen mee door kan. Lijkt me een goeie deal qua prijs/kwaliteit.
 
je zegt dat je met een r6 uit 2004 gaat rijden, is deze motor al een tijd in je bezit of heb je hem net gekocht omdat je meer op het circuit wil gaan rijden en het zonde is als je de duc plat gooit.

je kan namelijk hele goede banden kopen maar als je vering niet is afgesteld op je gewicht en circuit gebruik ga je snel tegen de limiet rijden en eroverheen , dit ligt dan niet aan de banden maar aan je vering!!! qua banden zou ik voor een setje metzler racetec rr gaan !

veel plezier komend jaar op het circuit

:W

de rijdende chicane :]
 
Wij hebben hele goede ervaringen met de dunlop gp racer d211. Zoals anderen al zeggen, geen slicks nemen als je geen bandenwarmers gebruikt. Realiseer je wel dat een band uit de bandenwarmer veel minder slijt dan een band die telkens warm gereden wordt en weer afkoelt.

De dunlop gp racer d211 gaat ongelofelijk lang mee en geeft prima grip.

Have fun.
 
en als je zonder bandenwarmers rijdt heb je na elke sessie een hittecyclus. dus na 1 dag hebben je banden 5 hittecyclussen gehad en kan je ze dus vervangen.
met warmers zou je (indien niet te ver versleten) 5 dagen kunnen doen met de banden en ook 5 hittecyclussen hebben

het opwarmen/afkoelen van een band zorgt dat hij zijn weekmakers verliest en hard wordt.

Bandenwarmers zijn dus wel een goede investering!
 
Bedankt voor de replies

@Blue Falco
Ik rij al een jaar of vijf op circuit. Had toen ook een R6 '99 gehad.
Dat de vering prima moet staan, weet ik maar al te goed.
De vering die er nu op zit is geprepareerd voor 90kg. Gezien ik, inclusief uitrusting rond de 85kg zit, ga ik daar gewoon eerst even zo mee rijden.
De motor is omgebouwd tot circuitfiets. Kortere vertanding, stalen remleidingen, andere vering voor en achter.

@Wooney
Die dunlops had ik ook bekeken, maar die zijn eigenlijk schijtduur. Dan kan ik evengoed bij de Supercorsa SC's blijven.

Ik begrijp wel dat warmers voor minder slijtage zorgen.
Maar ik ga hier écht niet om 5u 's ochtends vertrekken i.p.v. 6u omdat die banden nog 50 minuten moeten opwarmen. We rijden ook steeds met twee, en de andere persoon die meegaat zou nogal vloeken denk ik :p. Daarnaast zijn op Clastres en Folembray dacht ik geen voorzieningen en moet je een eigen groep meedoen...

Nu, de superbike Pro's vind ik niet online terug, dus het zullen CompK's worden.
Blijkbaar is dat gewoon een straatband zonder profiel (CompK is identiek aan de Racetec K3, Superbike Pro is identiek aan de Supercorsa SP), dus ik zie niet in waarom hier warmers voor nodig zijn, vooral ook omdat zowel Pirelli als Metzeler zelf zeggen dat ze niet nodig zijn.
Het beetje extra slijtage van de opwarmrondes neem ik er dan wel bij.

Uiteraard zal een Superbike slick meer grip geven, maar ik ben helemaal geen Rossi en m'n nickname is zeker niet Elbowz ofzo :P.

Had de vraag ook nog op een ander forum gesteld, en ook daar hoor ik goede zaken over die Metzelers.
 
Bedankt voor de replies

@Blue Falco
Ik rij al een jaar of vijf op circuit. Had toen ook een R6 '99 gehad.
Dat de vering prima moet staan, weet ik maar al te goed.
De vering die er nu op zit is geprepareerd voor 90kg. Gezien ik, inclusief uitrusting rond de 85kg zit, ga ik daar gewoon eerst even zo mee rijden.
De motor is omgebouwd tot circuitfiets. Kortere vertanding, stalen remleidingen, andere vering voor en achter.

@Wooney
Die dunlops had ik ook bekeken, maar die zijn eigenlijk schijtduur. Dan kan ik evengoed bij de Supercorsa SC's blijven.

Ik begrijp wel dat warmers voor minder slijtage zorgen.
Maar ik ga hier écht niet om 5u 's ochtends vertrekken i.p.v. 6u omdat die banden nog 50 minuten moeten opwarmen. We rijden ook steeds met twee, en de andere persoon die meegaat zou nogal vloeken denk ik
:p. Daarnaast zijn op Clastres en Folembray dacht ik geen voorzieningen en moet je een eigen groep meedoen...

Nu, de superbike Pro's vind ik niet online terug, dus het zullen CompK's worden.
Blijkbaar is dat gewoon een straatband zonder profiel (CompK is identiek aan de Racetec K3, Superbike Pro is identiek aan de Supercorsa SP), dus ik zie niet in waarom hier warmers voor nodig zijn, vooral ook omdat zowel Pirelli als Metzeler zelf zeggen dat ze niet nodig zijn.
Het beetje extra slijtage van de opwarmrondes neem ik er dan wel bij.

Uiteraard zal een Superbike slick meer grip geven, maar ik ben helemaal geen Rossi en m'n nickname is zeker niet Elbowz ofzo :P.

Had de vraag ook nog op een ander forum gesteld, en ook daar hoor ik goede zaken over die Metzelers.

Dan rij je de eerste sessie zonder warmers maar als je terug komt gooi je ze erom en heb je nog steeds 1 heatcycle over de hele dag.
 
dus je gaat elke circuitdag nieuwe banden kopen? idd lijkt het met vele malen handiger gewoon na de eerste sessie de bandenwarmers erom te doen. hoef je niet eerder weg en neemt samen met een haspel nauwelijks plek in beslag

heatcycles verminderen is echt heel belangrijk. metzeler zegt wel dat het niet nodig is, en dat is ook niet voor gripniveau, maar je levensduur zonder warmers is als je het goed wilt doen gewoon een dag. En dan wordt het prijzig, en je gripniveau gaat dan drastisch naar beneden
 
Aha, zo had ik er nog niet over nagedacht. Gewoon na de eerste sessie ze erop leggen. :) Helpt inderdaad veel problemen van de baan.

Zal het dan wellicht zo doen.

Voila, daar dient een forum dus voor :P Had er zelf nooit op gekomen eigenlijk.
Zat te veel met die 50 minuten op voorhand in m'n hoofd.
 
een goed setje bandenwarmers vindt je wel 2e hands voor ongeveer 100-150 euro

daar heb je ook al nieuwe voor:
MOTEA | Motorfiets Bandenwarmers bij MOTEA ➔ Koop nu!
ik heb deze overigens in gebruik en zijn prima in orde (1 seizoen tot nu toe).

m.b.t. de Pirelli Pro kan ik je ook zeggen dat het i.m.o. een prima band is.
wel de versie van NA 2014 gebruiken. dat is een andere compound dan er voor.

recentie: visual evidence:
 
Laatst bewerkt:
Aha, zo had ik er nog niet over nagedacht. Gewoon na de eerste sessie ze erop leggen. :) Helpt inderdaad veel problemen van de baan.

Zal het dan wellicht zo doen.

Voila, daar dient een forum dus voor :P Had er zelf nooit op gekomen eigenlijk.
Zat te veel met die 50 minuten op voorhand in m'n hoofd.

Graag gedaan! :)

En buiten dat, komen jullie zo kort voor je eerste sessie aan dan? Want je gooit je motor neer, de warmers erom en dan de rest klaar zetten. Kan je ook lekker de eerste sessie en eerste rondes gelijk op het gas. Maar goed, dat is aan jezelf.
 
@Nicks
Mooie vergelijkende test!
Voor mijn rijdersniveau zal dat méér dan voldoende zijn. Stelt me wel gerust.

@Roy
Wij vertrekken rond 6u, dus we zijn er rond 8u. Dan is het de moto er direct af, en technische keuring gaan doen. Dan alles klaar zetten en ons klaar maken voor de eerste sessie :)
Meestal moet ik nog wakker worden en "er in komen" de eerste twee sessies en begin ik toch pas écht gas te geven rond de middag.

Er zijn geen prijzen te winnen hé :) Puur voor de fun.
 
Ik begrijp wel dat warmers voor minder slijtage zorgen.
Maar ik ga hier écht niet om 5u 's ochtends vertrekken i.p.v. 6u omdat die banden nog 50 minuten moeten opwarmen. We rijden ook steeds met twee, en de andere persoon die meegaat zou nogal vloeken denk ik :p. Daarnaast zijn op Clastres en Folembray dacht ik geen voorzieningen en moet je een eigen groep meedoen...

Een uur eerder vertrekken voor bandenwarmers? :')
Motor van de aanhanger, opbokken, bandenwarmers er om en een kabel leggen. Vervolgens moet je nog inschrijven, keuren, wachten op de eerste sessie, enz. Tegen de tijd dat je de baan op rijdt zijn die banden al lang op temperatuur 8-) .
 
elke keer die zever weer over die bandenwarmers
ja met is beter maar ik rijd nu ongeveer een 8 tal dagen met een achterband zonder warmers en ja een slick, met een tempo van rond de 1.14 op mettet
 
Meestal moet ik nog wakker worden en "er in komen" de eerste twee sessies en begin ik toch pas écht gas te geven rond de middag.
Er zijn minder heatcycles, dus het heeft ook voordelen om ze er pas na je eerste sessie op te doen. ;)
 
Met of zonder warmers, als het maar goed in het kopke zit, dat is het voornaamste. Iedereen zijn keuze. Ik kies liever met bandenwarmers, ieder zijn ding.
 
:^

En natuurlijk is het ook wel zo dat de baantemperatuur in de ochtend vaak wat koeler is.
Dan helpen warmers ook nog wat om niet gelijk je banden helemaal naar de hemel te rijden.
 
elke keer die zever weer over die bandenwarmers
ja met is beter maar ik rijd nu ongeveer een 8 tal dagen met een achterband zonder warmers en ja een slick, met een tempo van rond de 1.14 op mettet

is geen zever, heatcycles is gewoon zo.
dat het bij jou goed gaat is natuurlijk harstikke mooi, maar niet het beste advies om te geven
 
:^

En natuurlijk is het ook wel zo dat de baantemperatuur in de ochtend vaak wat koeler is.
Dan helpen warmers ook nog wat om niet gelijk je banden helemaal naar de hemel te rijden.

Met het oprijden op de baan zijn je banden al afgekoeld hoor. Helpen de warmers echt niet bij. Plus daarbij is het lastig om je banden echt warm te krijgen. Kun je beter andere compound nemen of gewoon even de tijd nemen om hitte in de band te krijgen. bandenspanning en vering zeker ook aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan