De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Ik zou het niet weten. Deze GPS een gelijk aan een smartphone met KitKat. Behalve dan dat er geen sim-kaart in kan en dus de internet connectie via WIFI (Hotspot) verloopt.

Dus in mijn setup:

Lumia 830 -> hotspot WIFI
Toestel: TomTom Go Mobile en Nederland FM, die beiden een internet connectie nodig hebben (als je de verkeersinfo via TT wilt).
Mijn headset is een Sena 5 en ja, die werkt via BT.

Jouw intercom werkt via WiFiAV App? Sorry, dat ken ik niet. Wellicht dat iemand anders je kan helpen.
Ik kan altijd wat proberen voor je, maar ik heb niet die intercom hier.

Hoop dat dit een beetje helpt.

gr Marten

PS:
Volgens mij zelf ze tot op heden allemaal geel.
Ik de adv van Karadar staat gewoon Prolech genoemd.

Sorry dan heb ik het niet goed uitgelegd.
Ik gebruik als extra accessoire een achteruit rij cameraatje, dit apparaatje creëert een wifi netwerk waar je vervolgens via de telefoon op inlogt. De camera app op de telefoon maakt op die manier verbinding met de camera.
Enige punt waar ik nu aan twijfel is het aantal bluetooth verbindingen die mijn Uclear simultaan kan maken. Volgens Uclear is dit maximaal 2 verschillende bluetooth verbindingen.
1) telefoon
2) navigatie
3) remote controle van Uclear.
Ik weet dus alleen niet of de remote als een echte verbinding wordt gezien of als een uitbreiding van de headset :?
Op de website van Prolech staat overigens een gele en een oranje afgebeeld :)
 
Laatst bewerkt:
De camera staat los van van BT toch? Met dien verstande dat de MT5001 de tel gebruikt als een WIFI hotspot. Als ik de hotspot functionaliteit aanzet op de tel, gaat mij WIFI functie uit en verlies je dus het contact met de camera.

De Uclear ken ik niet en ik zou effe de winkel waar je hem gekocht geeft benaderen of deze vraag stellen op het gps forum van Waypoint. Zij verkopen ook Uclear.
Welke Uclear heb je?

EDIT:Als de camera WIFI uitzend kan de MT die opvangen en via de APP heb je dan je camera in beeld. Dat kan ik ook met mijn TomTom Bandit camera.
Navigatie beeld heb je dan niet, maar TomTom bv kan aanblijven op de achtergrond en je krijgt dan wel de aanwijzingen.
Je tel staat op Hotspot en geeft ook verkeersinfo en flitspaal meldingen door.
 
Laatst bewerkt:
De camera staat los van van BT toch? Met dien verstande dat de MT5001 de tel gebruikt als een WIFI hotspot. Als ik de hotspot functionaliteit aanzet op de tel, gaat mij WIFI functie uit en verlies je dus het contact met de camera.

De Uclear ken ik niet en ik zou effe de winkel waar je hem gekocht geeft benaderen of deze vraag stellen op het gps forum van Waypoint. Zij verkopen ook Uclear.
Welke Uclear heb je?

EDIT:Als de camera WIFI uitzend kan de MT die opvangen en via de APP heb je dan je camera in beeld. Dat kan ik ook met mijn TomTom Bandit camera.
Navigatie beeld heb je dan niet, maar TomTom bv kan aanblijven op de achtergrond en je krijgt dan wel de aanwijzingen.
Je tel staat op Hotspot en geeft ook verkeersinfo en flitspaal meldingen door.
Dat is inderdaad ook de constructie waar ik aan denk.
MT verbinden via WIFI met de camera - muziek via BT naar de headset. Kan ik dan ook de telefoon via BT met de MT verbinden ?
Ik heb overigens de Uclear HBC 100 plus.
Overigens vanmorgen de MT besteld, eens kijken of het lukt wat ik in mijn hoofd heb :)
De versie van Aliexpres is overigens oranje. Vanmorgen even gechecked met de chat in aliexpres :)
 
Laatst bewerkt:
Helemaal goed ;)
Die van Ruud zal deze week wel binnenkomen.

PS: Kan ik dan ook de telefoon via BT met de MT verbinden ? In ieder geval niet om een internet connectie op te zetten. Maar voor iets anders misschien wel.
 
Laatst bewerkt:
PS: Kan ik dan ook de telefoon via BT met de MT verbinden ? In ieder geval niet om een internet connectie op te zetten. Maar voor iets anders misschien wel.
Heb jij dan geen BT tethering ? (Of zit dat bij jou onder wifi hotspot/tethering (zoals bij iPhone) ?)
Daar krijg je toch de verkeers info mee binnen vanaf je telefoon.

Als het wifi betreft zal de MT5001 geen twee wifi verbindingen tegelijk kunnen maken.
Of alleen wifi verbinding met de camera, of evt via wifi hotspot met de telefoon. Maar wat als het BT tethering betreft ? Dan zouden beide verbindingen mogelijk wel tegelijk kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Dus in mijn setup:

Lumia 830 -> hotspot WIFI
Toestel: TomTom Go Mobile en Nederland FM, die beiden een internet connectie nodig hebben (als je de verkeersinfo via TT wilt).
Mijn headset is een Sena 5 en ja, die werkt via BT.

Je zet een WIFI hotspot op en via die hotspot maken de MT apps connectie met het internet.

Duidelijker kan ik het niet maken. Als ik een BT tethering hotspot had moeten aanzetten, had ik dat hier vermeld. Ik weet alleen dat TomTom producten dat gebruiken. Bovendien heb ik verder geen verstand van al die verschillende protocollen. Laat staan allerlei rand apparatuur tegelijkertijd bedien/aankoppelen. Ik hoop dat Freubeltje dit test en hier de resultaten plaatst.

Persoonlijk richt ik mij op de navigatie apps en ben ik die aan het testen. Daarbij wil ik een internet verbinding en instructies in de helm.
Ik hoop vrijdag een dikke 200 km Osmand+ AllRoad te doen. Ziet er goed uit.

gr Marten
 
Laatst bewerkt:
Er is een update uit van Tom Tom Go. De kronkelfunctie wordt nu wel direct opgepakt (ergens in dit topic was er onduidelijkheid over). Thats all. :+
 
Heb je ergens een lijstje met verbeteringen tov de vorige versie?
(Moet ergens zijn, maar ik kan het niet meer vinden op de TomTom site...)
 
Ik heb de kronkelroutes nog niet getest, wat betreft verschil met die van de Rider.
Ik zit ff te kijken en het is zelfs nutteloos.
Dat is raar, ik ga ff testen nog.

Edit: hij lijkt de kronkelroute niet te berekenen, maar gewoon de snelste weg.
Er is ook geen 3 standen instelling zoals ik gewend ben.
Maarrrrr toen de route er stond, ging ik naar menu-huidige route- Wijzig routetype-kronkelroute, maakte hij daar wèl n leuke route van.
Ik ga 's kijken of t veel verschilt met m'n Rider.

We wachten nog maar af.

Bovenstaand probleem is opgelost. TomTom pakt nu direct de kronkelfunctie op. En het is getest op Android.
 
Laatst bewerkt:
Ja, heel goed inderdaad. Ik ga deze versie dit weekend installeren.
...
Ik hoop vrijdag een dikke 200 km Osmand+ AllRoad te doen. Ziet er goed uit.

gr Marten
Net terug van een 250 km rit over wegen en onverharde paden. Met Osmand is dat helemaal ok. De software navigeert netjes over de track en brengt je er naar terug als je afwijkt. Navigatie-instructies worden helder in beeld gebracht. Ik had even geen geluid in de helm, maar mijn Sena 5 gekoppeld met mijn vriend als intercom. We zijn de AllRoad Rijnroute aan het uitzetten en dan is het handig om metelkaar in contact te staan.
 
Laatst bewerkt:
Is dit apparaat nu, i.c.m. de TomTom Go Mobile app, wel of niet aan te raden om routes te rijden?
Kun je het volgende routepunt bijv. overslaan e.d.? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van bijv. de Igo Motorcycle edition?
 
De Go Mobile app neemt GPX files (liefst een track met veel punten) en geeft een route die de track zo goed mogelijk volgt. Hij intepreteert de track. Alleen asfalt routes zijn te rijden. Geen AllRoad.

iGO Motoreditie heeft .kml files nodig (dus je moet de gpx files converteren) met niet al te veel punten. Wordt anders traag.
Becker metiGO neemt wel gpx files, maar ik heb er nooit fatsoenlijk een route mee kunnen rijden.

LET OP: routes met 3, 4 viapunten is geen probleem, ik heb het steeds over routes met heel veel punten die 1 op 1 in toestel wil plaatsen, zonder uren voorbereiding.

Het voordeel van de Android navigatie is dan meteen helder: Flexibiliteit. Per functie een andere app. als dat beter uitkomt.
In dit draadje is hier al veel over gezegd.
 
Nog effe een paar testen vandaag:
1. Osmand + geluid in de helm werkt uitstekend (Geluidsoptie: als muziek weergeven, dan wordt het geluid van een andere app netjes onderbroken of niet, want dat kun je kiezen)
2. Geluid andere app -> JA, op de achtergrond Nederland FM icm Osmand: Top!
3. Ik kan op Osmand meerdere tracks laten zien en over eentje navigeren met stem en scherm-navigatie. En dat is heel prettig, zeker ook als je paden en lanen aan het zoeken bent. Uiteraard neemt Osmand mijn gereden meters op. Eindelijk een navigatie zoals navigatie zou moeten zijn. Als het gaat om Tracks en Routes rijden.

Het systeem is zeker niet een van de snelsten, dat komt wellicht door een beperkt geheugen en/of de chip. Ik zal dit als feedback aan Prolech sturen.

Maar nog steeds: ik kan hem van harte aanbevelen.
 
Heeft Paul zijn systeem al binnen? Ik ben erg benieuwd naar dat toestel namelijk!
 
Net terug van een 250 km rit over wegen en onverharde paden. Met Osmand is dat helemaal ok. De software navigeert netjes over de track en brengt je er naar terug als je afwijkt. Navigatie-instructies worden helder in beeld gebracht.
Dat wordt dan een ideale all-road navigatie voor weinig geld.

Is de stuurhouder ook echt wel geschikt voor bospaden ? Vind het er niet echt geschikt voor off-road uitzien.
 
Osmand is ok inderdaad.

Dat is ie zeker. Daar geen twijfel over. Zoals ik zei ergens hierboven: puntjes van de pennen wat afvlakken (zijn scherp, nergens goed voor). Houder vastzetten met de schroef. Die laat zitten en blijft muurvast. Het ding voelt ook zeer robuust aan en als dit dezelfde houder zijn als op de vorige edities van Prolech, dan snap ik de klachten niet.

Hoewel er laatst iemand zei dat ie de schroef nooit vastzette. Tja ... dan weet ik het ook niet meer. Mijn zoon rijdt nog steeds met mijn Rider 1 van 2005 met originele houder. Vroeger ook AllRoad.

Maar goed, misschien is de lijm tot April houdbaar en dondert ie op 1 April uitelkaar :)

Nog niks van Paul gehoord Williej.
 
Jazeker wel. Daar hadden we dan third party software voor. Bijvoorbeeld Off-Road huppeldepup. Dan reed je op een kompas met daarnaast in het scherm de richting en de afstand tot het volgende viapunt.
En zaken als de Harmonizer die van POI's een route maakte. Iemand de de Transalpclub geloof ik.

Er waren ook kleine programmaatjes (Height) die de hoogte berekenden en dat projecteren in je scherm. Of SkipWaypoint om een viapunt over te slaan.
Tja, toen was het nog een open linux-systeem.

Zie hier staan ze nog: Le Web B@zar > GPS Tomtom !!! Plugins
 
Laatst bewerkt:
Prolech is bezig met Android 6. Vanmiddag te horen gekregen.
"Our engineers are working on Android 6 to be used". Ik denk/hoop dat er dan ook een update voor 4.4 komt.

Haar uitgelegd dat ze een statement moeten maken hieromtrent, omdat deze discussie (Apps worden niet meer compatibel met 4.4 zometeen) heerst op internet. Zie onder mijn video op YouTube.

Heeft ze ter harte genomen en eveneens de upgrade naar minimaal 1 GB ROM: "I understand"

Tot zover en waarvan acte ;)
 
Laatst bewerkt:
Prolech is bezig met Android 6. Vanmiddag te horen gekregen.
"Our engineers are working on Android 6 to be used". Ik denk/hoop dat er dan ook een update voor 4.4 komt.

Haar uitgelegd dat ze een statement moeten maken hieromtrent, omdat deze discussie (Apps worden niet meer compatibel met 4.4 zometeen) heerst op internet. Zie onder mijn video op YouTube.

Heeft ze ter harte genomen en eveneens de upgrade naar minimaal 1 GB ROM: "I understand"

Tot zover en waarvan acte ;)
Dat zou een mooie oplossing zijn. De huidige uitvoering is te beperkt en heeft eigenlijk een houdbaarheidsdatum van maximaal één jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan