De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Ik heb inmiddels TomTom GO Noord Europa (Ik rijd eigenlijk alleen in de Benelux en Duitsland met mijn quad) én Calimoto met de kaarten van de Benelux én Duitsland in het interne geheugen weten te krijgen. Daarnaast heb ik een snelwisselsysteem gemaakt zodat ik zo weer kan omwisselen met het Becker toestel. We gaan gaan het uittesten en beleven!
 
Ik neem aan dat je met de Quad off road gaat. Dan heb je weinig aa nde TomTom Go Mobile app.
Of vergis ik mij?
 
Nou, de "FodSports" 5 inch navigatie blijkt in de praktijk een onbruikbaar ding te zijn.

De afleesbaarheid van het display gaat eigenlijk nog wel. Zeker als je hem een beetje rechtop zet. Het zonnescherm doet dan goed zijn werk. En wat dat betreft zou het apparaat prima bruikbaar zijn.

Maar op de de een of andere manier is het apparaat gewoon te traag voor bijvoorbeeld Calimoto. Die app blijft vastlopen. Terwijl de app op zich goed is. Ik heb hem getest op een Tablet in de auto en daar werkt ie uit de kunst. Zelfs bij mij in de buurt kwam ik op verrassend mooie weggetjes.

De TomTom app werkt wel op het apparaat maar gewoon te traag. Het duurt zeker een minuut voor hij begint met navigeren.

Als laatste blijkt het onmogelijk de SD kaart te gebruiken voor de kaarten voor Calimoto of voor TomTom.

Tóch blijf ik erbij dat ik op de een of andere manier over moet naar Android. Nu nog een goed toestel!
In de camper gebruik ik een 7" Lenovo tablet van 79 Euro. Hierop werkt de TomTom Go app echt perfect. En ook Calimoto (is echt een app met toekomstperspectief).
 
Het duurt inderdaad voordat de App is opgestart. Ik denk dat de app eerst sattelietverbinding zoekt.
Met Osmand gaat het sneller, maar dan heb ik niet meteen een fix. Dat gaat dan ook naar de minuut.

Ik heb er inmiddels heel veel uren en kilometers mee genavigeerd en mijn zoon neemt hem ook mee.

Onze vraag/feedback aan Prolech was inderdaad een sneller toestel met Android 6. De laatste komt er, de eerste vraag ik mij af. Maar het hek is van de dam kwa Android. ;)
Als we de huidige systemen kunnen upgraden naar Android 6, dan is het SD kaart probleem uit de wereld.

Ik heb de TT app bijna een Rider en de perfecte WoonWerk PND en met Osmand de bijna perfecte AllRoad app. Wellicht niet de snelste, maar de robuustheid is ok. Daar was ik wel een beetje bang voor.

Cali heb ik er weer afgegooid, want routes kan ik daar niet opladen en die bochtige wegen maak ik met TT MyDrive on the fly en gaan via de cloud de app in. Op de app zelf kan het ook. Voor mij is Cali dus dubbel.

Trouwens het niet kunnen gebruiken van de SD kaart in Android 4 en 5 is een aan de ene kant een Goole ding. Aan de andere kant werden er op internet de app-makers op aangesproken. Velen hebben het gefixed. Ook TomTom, want die zagen hun marktaandeel zakken. Ik heb dat verder niet uitgezocht. iGO gaat prima naar de SD kaart en dus genoeg ruimte voor de TT kaarten.
En Osmand en bv Locus gaar ook prima van de SD.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet de Prolech MT5001 he. Maar een nog goedkoper ding. In een opwelling besteld. 3 keer zoekgeraakt bij de Post ofzo. Uiteindelijk via DHL bezorgd. En nu kan ik er niet veel mee.

Stuk is ie niet, dus een refund vragen vind ik niet eerlijk. Ik denk dat ik er IGO Nextgen op probeer te zetten en dan kijken of ik er iemand anders blij mee kan maken.

Als de MT5001 met Android 6 komt dan waag is de gok nog een keer.

(Misschien, heel misschien kan ik die Android 6 upgrade ook over mijn toestel zetten...kunnen we proberen...)
 
Ik ben uitgetest met mijn MT5001. Nu ter overname voor 125 Euro excl. verzending (je mag hem ook ophalen)

Werkt prima. Zit alleen geen G-sensor in volgens de fabrikant en daardoor kun je hem alleen horizontaal gebruiken (dat doe je volgens mij ook in 99% van de gevallen)

Ik heb hem ook aan een kennis aangeboden. Hij heeft 1e keus daardoor.
 
Voorlopig doen we het weer met de Becker Mamba software op mijn Gorider (Holux) toestel. Dat bevalt eigenlijk nog prima. Nieuwste kaarten staan er al weer op.

Reden om toch over te stappen naar Android is meer flexibiliteit.

De TomTom GO app is echt geniaal qua verkeersinformatie. Ook kronkelroutes werkt goed. En het zoeken naar poi's gaat erg makkelijk als hij verbinding met internet heeft.

Een app als Calimoto is voor een luie toerrijder ideaal. Je geeft aan dat je een rondje wilt rijden, hoe ver, eventueel welke windrichting. Het apparaat bedenkt wel wat. Lijkt het je niks druk je op "vernieuwen" en komt er een ander voorstel. De routering is echt over kleine verrassende weggetjes. Op mijn tablet in de auto/camper werkt ie perfect. Dus het niet werken op het Chinese ding ligt niet aan de app.

Ik verwacht dat er nog wel meer leuke apps komen.

Daarnaast hoor ik ook al tijden dat een fabrikant als Becker ook over gaat stappen naar Android. Ik denk dat we er sowieso op kunnen wachten dat Garmin, Becker, Blaupunkt etc allemaal wel weer met leuke Android toepassingen gaan komen.
 
Ik ben uitgetest met mijn MT5001. Nu ter overname voor 125 Euro excl. verzending (je mag hem ook ophalen)

Werkt prima. Zit alleen geen G-sensor in volgens de fabrikant en daardoor kun je hem alleen horizontaal gebruiken (dat doe je volgens mij ook in 99% van de gevallen)

Ik heb hem ook aan een kennis aangeboden. Hij heeft 1e keus daardoor.
Je bent er dus niet tevreden over? Of wat is je exacte reden om hem weg te doen, daar ben ik wel benieuwd naar :).
 
Kort: Ik ben niet enthousiast over de MT5001

Langer: Voor dat geld (normaal 175 Euro) krijg je geen vergelijkbaar apparaat.

Maar.... wil je goedkoop? Dan krijg je niet wat je eigenlijk zou willen. En dat is een goed afleesbaar scherm met een up-to-date Android versie en voldoende geheugen zodat je niet allerlei trucs hoeft uit te halen om een app te laten werken.

Ik heb de fabrikant een voorstel gedaan voor 250 stuks met Android 6 en minimaal 1 GB ram. Daar heeft hij positief op gereageerd. Toen puntje bij paaltje kwam en ik de bestelling deed was 1 GB ram opeens niet meer mogelijk. Voor mij een "no go" om op deze wijze zaken te doen.

Ben nu met een andere fabrikant in gesprek. Je betaalt iets meer, maar krijgt ook veel meer. Een testversie is onderweg.

Zie: Aliexpress.com : Buy original Huadoo HG06 IP68 Rugged Waterproof Phone 4G LTE Smartphone Android Shockproof Mobile phone 6000mAH MTK6735 5.0" GPS NFC from Reliable huadoo hg06 suppliers on Shenzhen Kuccit Technology Co., Ltd.
 
Kort: Ik ben niet enthousiast over de MT5001

Langer: Voor dat geld (normaal 175 Euro) krijg je geen vergelijkbaar apparaat.

Maar.... wil je goedkoop? Dan krijg je niet wat je eigenlijk zou willen. En dat is een goed afleesbaar scherm met een up-to-date Android versie en voldoende geheugen zodat je niet allerlei trucs hoeft uit te halen om een app te laten werken.

Ik heb de fabrikant een voorstel gedaan voor 250 stuks met Android 6 en minimaal 1 GB ram. Daar heeft hij positief op gereageerd. Toen puntje bij paaltje kwam en ik de bestelling deed was 1 GB ram opeens niet meer mogelijk. Voor mij een "no go" om op deze wijze zaken te doen.

Ben nu met een andere fabrikant in gesprek. Je betaalt iets meer, maar krijgt ook veel meer. Een testversie is onderweg.

Zie: Aliexpress.com : Buy original Huadoo HG06 IP68 Rugged Waterproof Phone 4G LTE Smartphone Android Shockproof Mobile phone 6000mAH MTK6735 5.0" GPS NFC from Reliable huadoo hg06 suppliers on Shenzhen Kuccit Technology Co., Ltd.

Zonder 1Gb geheugen is Android 6 gewoon een mislukte kans. Eigenlijk is die telefoon nog niet eens zo'n gek idee. Op dit moment rij ik ook met een telefoon (2Gb) en Tomtom. Op de achtergrond Spotify voor muziek. Deze combinatie bevalt erg goed.
 
Kort: Ik ben niet enthousiast over de MT5001

Langer: Voor dat geld (normaal 175 Euro) krijg je geen vergelijkbaar apparaat.

Maar.... wil je goedkoop? Dan krijg je niet wat je eigenlijk zou willen. En dat is een goed afleesbaar scherm met een up-to-date Android versie en voldoende geheugen zodat je niet allerlei trucs hoeft uit te halen om een app te laten werken.

Ik heb de fabrikant een voorstel gedaan voor 250 stuks met Android 6 en minimaal 1 GB ram. Daar heeft hij positief op gereageerd. Toen puntje bij paaltje kwam en ik de bestelling deed was 1 GB ram opeens niet meer mogelijk. Voor mij een "no go" om op deze wijze zaken te doen.

Ben nu met een andere fabrikant in gesprek. Je betaalt iets meer, maar krijgt ook veel meer. Een testversie is onderweg.

Zie: Aliexpress.com : Buy original Huadoo HG06 IP68 Rugged Waterproof Phone 4G LTE Smartphone Android Shockproof Mobile phone 6000mAH MTK6735 5.0" GPS NFC from Reliable huadoo hg06 suppliers on Shenzhen Kuccit Technology Co., Ltd.
Bedankt voor je uitleg! Dat is wat ik al dacht... Ik doe het gewoon nog even met mijn Mekago Motopilot klone met iGo.
 
Dat is de MT5001 als ik goed geinformeerd ben.
 
Laatst bewerkt:
;)

Hij is ook doorgedrongen in USA: Adventure Rider

In feite zelfde klachten. Allen vind deze meneer dat het scherm helemaal niet af te lezen is.
Dat vind ik wel meevallen. En dat zonder leesbril :)
 
Laatst bewerkt:
Nou de mijne is eindelijk binnen.
Wat volgt nu, ik las allerlei verhalen over TOMTOM Go op een SD kaartje, dus eerst een SD kaartje aanschaffen en dan TOMTOM installeren ?
 
Mooi, gefeliciteerd.

Ik krijg TomTom niet op de Externe SD card. Dus iGO eraf om ruimte te maken.
Maar .... wellicht wil jij het proberen. SD kaartje kopen en dan TomTom installeren, incl Western Europe. Ik kreeg dan de melding dat er geen ruimte was.


Maaarrrrr eerst: Aansluiten op je PC en back-up maken!
Pennen houder vlak schuren, in-olieen, wat vaseline op de contactpunten op het toestel.

Die 360 App eraf gooien. Is de Chinese Playstore, heb je hier niks aan.

Suc6, Marten
 
Een waterdichte smartphone was ook al mijn idee. Alleen zit je dan met de bevestiging, het opladen en misschien de afleesbaarheid van het scherm?

Beetje afhankelijk van je budget.... Zo'n Cat telefoon is super goed afleesbaar en makkelijk te bevestigen met elke telefoon houder. Laadsnoeren zijn ook prima te verkrijgen. Alleen die prijs '( 600 euro voor alleen de telefoon!
 

Daar ben ik ook eens mee bezig geweest! Er is ook een versie met actieve houder en motor voeding.

Alleen kwam hij dan op een prijs van een kleine 300 euro plus ex verzendkosten. Zonder deze houder ben je er op aangewezen om hem te laden via usb. Zoals men weet is dat erg kwetsbaar dus een afrader.

Ben erg benieuwd naar je ervaring!
 
Laatst bewerkt:
Voor dat soort bedragen koop je toch gewoon n tomtom rider 400 of de nieuwere?
Ikzelf zie dan t nut niet om n chinese smartphone met case te gaan kopen

Muziek gebruik ik toch mn smartphone voor met spotify icm in ear koptelefoon die meteen t windgeluid tegen houden. Heb trouwens zelf n chinese Leagoo Shark 6 inch android, was 200 euro.

Wil je off road en mp3 speler, dan n garmin.

Die Gorider ook...250 euro?
Is blijkbaar gewoon n mt5001 die je voor 137 euro thuis hebt
 
Nee, wil je offroad, dan een Garmin? Er zijn Apps die veel beter zijn.
Het schaap met de 5 poten bestaat niet in 1 toestel/legacy software.
Maar met Android bestaat dat wel. Dat is mijn persoonlijke ervaring en mening. Geloof me, ik heb zelf AllRoad met Garmin gereden en met vrienden. Blijft frustrerend.

Blijf je op het Asfalt, dan ga je voor de TT Rider.
Ga je verder, dan Garmin niet meer de logische keus.

Let wel: de MT heb je voor 180 euro thuis (incl. belasting). De Zumo is 400 - 700 euro.
 
Mooi, gefeliciteerd.

Ik krijg TomTom niet op de Externe SD card. Dus iGO eraf om ruimte te maken.
Maar .... wellicht wil jij het proberen. SD kaartje kopen en dan TomTom installeren, incl Western Europe. Ik kreeg dan de melding dat er geen ruimte was.


Maaarrrrr eerst: Aansluiten op je PC en back-up maken!
Pennen houder vlak schuren, in-olieen, wat vaseline op de contactpunten op het toestel.

Die 360 App eraf gooien. Is de Chinese Playstore, heb je hier niks aan.

Suc6, Marten
Inderdaad,out of the box werkt het tomtom verhaal dus niet. Eens even puzzelen of daar een oplossing voor is. 360 app stond er overigens niet op. Ik ben nu de benelux kaart aan het installeren, en dan eens kijken of de workaround op youtube wil werken.
To be continued !
 
Terug
Bovenaan Onderaan