De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Ik ben vandaag naar de Duitse Eifel gereden en heb voor de verandering m'n smartphone met TomTom Go Mobile gepakt en deze op kronkelroute gezet.

M'n ervaring was niet goed!!
Ik gebruik normaal n auto TomTom met Rider 1 software en kronkelroute.
Nu wilden m'n vriendin en ik de Go Mobile proberen, ook vanwege files etcetera.

Bij Venlo snelweg af en kronkelroute....dwars door Venlo...oké.
Daarna steeds maar B-wegen pakken. In Duitsland zijn dat die grote 100 km pu wegen, zoals onze N-wegen.

Steeds maar bebouwde kom en gewoon saaie wegen.
Op n gegeven moment zei m'n vriendin "ik ben t zat, ik start de oude versie op.
Haar iPhone heeft ook nog n oude "TomTom for iPhone" app en die kronkelroute instelling is exact gelijk aan m'n Rider.

Ik liet express m'n Go Mobile draaien, zodat we konden checken of er verschillen waren in routeberekening.
En ja hoor, binnen een paar minuten zaten we al op fantastische kronkelwegen, de zogenaamde K en L-wegen.

Dus de kronkelroute op de Go Mobile is veel minder goed dan die van de Rider. Dat verschil is echt enorm.
Bij de TomTom forum iPhone app heeft ze 3 standen voor de kronkelroute en zij heeft m op "maximaal kronkelen" staan en dan is die exact gelijk aan m'n Rider.

Helaas zit dit niet op de Go Mobile app.
Jammer want dan valt de MT5001 voor mij af.

Voordeel is wel dat de afleesbaarheid op de Go Mobile veel beter is en deze wèl gpx routes kan rijden en deze in de cloud kan laden, in tegenstelling tot m'n oude Rider.

Heb dus besloten om n echte TomTom Rider te kopen, als ik gecheckt heb of die kronkelroute wèl goed is (maar dat verwacht ik wel)

Nogmaals, het verschil in gekozen route is fors. Er was geen donder aan qua rijden, totdat we de andere kronkelwegen pakten....meteen kronkelen en haarspeldbochten
 
Laatst bewerkt:
Om te variëren met de kronkelroutes kan je ook de desktopversie van tomtom mydrive gebruiken. Dus niet de my drive app! Die loopt achter in ontwikkeling. Je opent mydrive in de browser op de telefoon, voert het begin en eindpunt in en kiest spannende routes. Je kan dan kiezen uit 3 hoogteprofielen en 3 soorten kronkelroutes (en combinaties). Je slaat de route op in de tomtom go app en voila je hebt een route.

Ik verwacht dat bij een nieuwe release van TomTom app de kronkelroutes verder verfijnd zullen worden.

De combinatie van een waterdichte Android telefoon, met de TomTom go App en mydrive is een goed alternatief voor de TomTom Rider en een stuk goedkoper! :)
 
Laatst bewerkt:
Vreemd.

Bij mij levert de app juist mooie, verrassende kronkelroutes. Beter dan ieder toestel met kronkelroutes dat ik tot nu toe gehad heb.

Geen grote wegen, maar juist kleine weggetjes waar mogelijk.
 
VTR...ja daar had ik ook al aan gedacht.
Maar om mydrive te gaan, route te laten berekenen, verzenden naar de cloud en m daarna in TomTom Go Mobile te starten vind ik wel n gedoe..

Paul, tja de verschillen zijn voor ons zó groot dat op deze manier de kronkelroute geen optie is.
M'n vriendin en ik houden van de kleinere wegen, van die 60 km pu slingerweg geitjes door bossen, weilanden en langs riviertjes.

De Rider doet dat perfect
 
VTR...ja daar had ik ook al aan gedacht.
Maar om mydrive te gaan, route te laten berekenen, verzenden naar de cloud en m daarna in TomTom Go Mobile te starten vind ik wel n gedoe..

Paul, tja de verschillen zijn voor ons zó groot dat op deze manier de kronkelroute geen optie is.
M'n vriendin en ik houden van de kleinere wegen, van die 60 km pu slingerweg geitjes door bossen, weilanden en langs riviertjes.

De Rider doet dat perfect


Ja er zit een behoorlijk verschil tussen de bochtige route functie of dat je de spannende route functie van een rider 400 of hoger pakt. Ook in vergelijking met oudere riders of go series is de go app een aanfluiting en de routes minder mooi. Ik heb er aardig wat mee getest en de rider 400 en hogere versies maken de mooiste routes is mijn ervaring.

Zoals door vtrrookie aangeeft kun je ook prima routes maken. Maar het is iets omslachtiger maar als je er een paar keer mee oefend word je er wel snel in! Ook via myroute app kun je dit doen overigens.
 
Dat is zo maar ik zit nu in de Duitse Eifel met m'n vriendin en heb vaak gewoon nul verbinding.
Dus ff n kronkelroute plannen kan dan niet.
 
Waarom BT tethering? Gewoon tweede SIM kaart erin en BT connectie maken naar je headset als je dat wenst.
 
Dat is de nieuwe/eerste mobile app van Garmin onder de naam van Navigon.
Nieuw en nog in de opstart-fase.
Nog niet getest.
 
Dat hangt ervan af wat je wensen zijn:
1. TomTom services?
2. Helmset BT?
3. etc.

Maar de BT (tethering of anders) tussen bv een helmset en de Rider 4xx of de Garming Zumo geeft vaak allelei issues.
Ik heb ook als feedback naar de fabriek (Prolech) dat men een SIM slot moet inbouwen.
Maar een telefoon heeft er al eentje, dus tel je zegeningen.
 
SIMkaart is inderdaad stabieler en sneller. Ik gebruik MRA/Sygic en dat werkt prima voor mij. Verkeersinfo ook keurig. Helmset koppelen gaat ook maar gebruik ik nooit.
Voor de dagelijkse gebruiker is via SIM natuurlijk beter.

Mocht het echt nodig zijn wissel ik de Homtom op het stuur voor de telefoon in m'n binnenzak waar dezelfde apps op staan. Maar die gebruik ik liever niet als navigatiesysteem want veel duurder en kwestbaarder. Even snel een fotootje maken onderweg is ook onhandig als je hem eerst los moet koppelen.
 
Update wat betreft de Geotel A1 smartphones:

Ze doen nog steeds prima wat ze moeten doen. Tot nu toe nog geen enkel probleem of uitval gehad.

Ook de Tomtom GO app krijg ik steeds meer waardering voor. Het uploaden van routes, of het zelf uitzetten van routes gaat prima via Mydrive.
Het vervolgens rijden van de tracks gaat ook ongecompliceerd. De track kan bijvoorbeeld op ieder willekeurig punt opgepakt worden.
Ik heb dinsdag in Duitsland (Het Niederrhein gebied) een route met een motorrijder gereden. De route was gebaseerd op een "Tourenfahrer" route. Ik had de route gemaakt in mydrive en een dag later gereden. Het mooie was dat de wegafzettingen etc mooi gemeden werden. Wegafzettingen etc staan namelijk ook allemaal in het kaartmateriaal van mydrive.

De kronkelroutes van TomTom bevallen mij ook prima. Hij weet echt de mooie kleine weggetjes wel te vinden. Alleen in bijvoorbeeld het Ruhrgebied (wij wilden naar het Landschaftspark Duisburg) gaat ie soms onnodig binnendoor. Dat kost naar mijn mening teveel tijd. In stedelijk gebied kun je beter gewoon de snelle route nemen dus.

Mijn kameraad gebruikte het Chinese Android ding waar ik niet zo tevreden over was. Deze blijkt het met alleen Tomtom eigenlijk prima te doen. Voor hem is de app ook een blijvertje dus. Als je in de app energiebesparing aanzet wordt de app ook "lichter" om te draaien volgens mij. De Geotel A1 is dat niet nodig. Maar het 5" toestel van ebay werd er een stuk soepeler van.
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ook problemen met de TomTom Go mobile app (Homtom HT20)? Wanneer ik TomTom draai en daarna op de home knop druk (dus tijdelijk TomTom in de achtergrond wil draaien), start TomTom automatisch opnieuw op.
 
Volgens mij kun je "in de achtergrond" aan en uitzetten in de TomTom app.

Hij sluit echter na enkele tijd dan alsnog vanzelf af. Net als wanneer het toestel in standby mode gaat. Na enige tijd sluit Tomtom altijd af dan.

Ik zie het niet echt als probleem. Gewoon even rekening mee houden. Opstarten en bijvoorbeeld de track halverwege oppakken gaat ook snel en probleemloos.
 
Volgens mij kun je "in de achtergrond" aan en uitzetten in de TomTom app.

Hij sluit echter na enkele tijd dan alsnog vanzelf af. Net als wanneer het toestel in standby mode gaat. Na enige tijd sluit Tomtom altijd af dan.

Ik zie het niet echt als probleem. Gewoon even rekening mee houden. Opstarten en bijvoorbeeld de track halverwege oppakken gaat ook snel en probleemloos.
Klopt! :) Dat heb ik ook gedaan. Echter wanneer ik TomTom draai, daarna de home button gebruik, verdwijnt na 2 seconden het auto icoontje (tomtom) en start TomTom daarna weer opnieuw op in de voorgrond. Ligt misschien aan het toestel?
 
Laatst bewerkt:
Toch is dít juist 1 van de grote voordelen van Android. Lekker experimenteren. Komt er een betere navigatie app dan is overstappen een fluitje van een cent. Het wordt tijd dat een gerenommeerde fabrikant eens met een Android toestel komt waar je zelf apps op kunt installeren.
 
Toch is dít juist 1 van de grote voordelen van Android. Lekker experimenteren. Komt er een betere navigatie app dan is overstappen een fluitje van een cent. Het wordt tijd dat een gerenommeerde fabrikant eens met een Android toestel komt waar je zelf apps op kunt installeren.
Helemaal gelijk Paul. Het wordt tijd dat er een serieuze Android navi komt.

Voor de mensen die zelf routes willen maken en deze importeren willen in Navigon Cruiser deze tip:
Startseite - Navigon
 
Via het Rider topic ben ik hier terecht gekomen en vind een rugged phone met Tomtom Go een zeer interessant alternatief.
De veel genoemde X-grip vind ik ook een interessant. Echter. Is er een ook een X-Grip die je rechtstreeks kan monteren op het typische gatenpatroon waarmee de houder van een Rider of een Zumo gemonteerd wordt.

Ik ben er al eerder mee bezig geweest maar heb nooit gerealiseerd dat een Rugged phone uit Chine niet te duur hoeft te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan