De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Wat wil je er mee doen athome?
In duitsland viel de go mobile kronkelroute echt tegen.
Mn oude auto tomtom met rider 1 software doet dit veel beter, net als de tomtom for iphone app (de oude dus).
Maar dan heb je weer geen gpx of files.

wat is voor jou de reden dat je dit wilt
 
Ik gebruik puur en alleen van te voren gemaakte GPX routes/tracks. Dat hele kronkelgebeuren geloof ik wel. Ik heb nu een Rider 400 en die heeft de beter presterende spannende route maar die is dan weer gek op de bebouwde kom (daar kan je fantastisch kronkelen en hobbelen). Gebruik ik dus ook niet.

Ik heb al even mijn eigen Galaxy S6 geprobeerd. De snelheid waarmee alles werkt en het feit dat ik dan geen gezeik met de bluetooth tethering heb (vooral de laatste genoemde) is een reden om eventueel met een smartphone te gaan werken. Daarnaast moet ik voor de motor van de vrouw ook nog een navigatie hebben.

De voeding is wat lastig om een nette oplossing voor de vinden, de montage op de motor is nog een puntje en als laatste welke phone moet ik gaan gebruiken. Uiteraard ben ik daar naar aan het kijken.

De hier genoemde Geotel A1 is zeker interessant maar helemaal enthousiast ben ik daar ook niet over (specs wat aan de magere kant). De genoemde Homtom HT20 is ook leuk. Tevens ben ik de AGM A8 tegen gekomen. De GPS zou het hier juist heel goed van werken. De gemeten helderheid (notebookcheck review) zit op 350 nits. Is dat voldoende voor buiten? De Smartphone zal vrijwel verticaal in landscape modus voor mij gemonteerd worden op de motor. Bij mijn vrouw zal dit vergelijkbaar zijn.
Helderheid is sowieso iets waar je weinig over kan vinden bij smartphones in deze prijsklasse.

Voor de voeding had ik deze gezien op Ebay.

Om de smartphone van de motor te kunnen halen moet de kabel gedeeld kunnen worden. Aangezien de smartphone behoorlijk goed beschut zit achter de kuipruit (Honda VFR1200X). Had ik deze connector gezien.
 
Laatst bewerkt:
Via het Rider topic ben ik hier terecht gekomen en vind een rugged phone met Tomtom Go een zeer interessant alternatief.
De veel genoemde X-grip vind ik ook een interessant. Echter. Is er een ook een X-Grip die je rechtstreeks kan monteren op het typische gatenpatroon waarmee de houder van een Rider of een Zumo gemonteerd wordt.

Ik ben er al eerder mee bezig geweest maar heb nooit gerealiseerd dat een Rugged phone uit Chine niet te duur hoeft te zijn.

Geotel A1 Rugged Phone is besteld en de X-grip is inmiddels gemonteerd. Ik zag niet zo snel de mogelijkheid voor gatenpatroon wat je noemt. Is een geheel.
Maar zit op mn AT nu lekker recht boven de klokken.
het wachten is even op China. 2e sim ligt ook al klaar.

:)

We gaan het meemaken.
 
De helderheid van de Geotel A1 is echt ruim voldoende om afleesbaar te zijn in direct zonlicht.

Voor alle navigatie apps is hij ruimschoots snel genoeg.

De bevestiging is eenvoudig te realiseren doordat je eigenlijk alles aan het batterijdeksel vast kunt schroeven of lijmen.

Ik kan geen echte nadelen bedenken. Ik hoop alleen dat ie niet stuk gaat. Het blijft een toestel van 69 Euro.

Overigens bevallen de kronkelroutes van de GO app mij wel heel goed. En de functie stuurt me ook echt wel over kleine weggetjes. Misschien dat er bij Ferry iets niet goed gaat? Want lange rechte saaie weggen zitten er bij mij niet in.
Routes maken en rijden gaat super simper via mydrive.
 
De helderheid van de Geotel zal wel goed zijn. Maar de 1 GB Ram en 8 GB opslag. Die baren mij wat zorgen. Heel Europa is bijna 7 GB bij TomTom. Er kan een Micro-SD kaart in maar kan de TomTom app daar ook mee werken?

Die bevestiging van jou (van SW-Motech) blijft dat wel zitten op de motor. De Rider schud bij mij behoorlijk voor mijn neus. Het type klemming van de SW-Motech vind je ook veel terug bij die goedkope autosteunen zoals deze oa. bij de LIDL verkocht worden en van die wordt ik niet echt enthousiast. Als ik die op de motor gebruik, ligt de Smartphone binnen een kilometer ergens op straat.
 
Laatst bewerkt:
De Homtom HT20 bevalt mij ook goed tot op heden.

Het scherm is onder alle omstandigheden goed af te lezen: bewolkt weer, direct zonlicht geen enkel punt. Alle apps draaien soepel. Het apparaat is onder alle omstandigheden snel genoeg. Ik game niet dus geen ervaringen hier mee. Wel veel muziek en internet.

Ik heb deze voeding gekocht:

https://nl.aliexpress.com/item/5V-3...32809275243.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.W9eG2x

Mijn idee is om de telefoon met een USB-kabel op te laden via de voeding.
Standalone met de schermstand op 100% kan je ongeveer 6 uur navigeren.

Ik gebruik Osmand+ en de Tomtom app. Beide vullen elkaar goed aan. Osmand heeft veel POI's en voor wandel en fietstochten over onverhard terrein is hij erg goed. In Wales bijvoorbeeld stonden de belangrijkste wandelroutes aangegeven op de kaart. En de grote hoeveelheid aan POI's is handig. Osmand heb ik dan ook vaak gebruikt om mij te oriënteren op interessante plekken om te bezoeken.

De TomTom is weer goed als route app. Zowel de kronkelroutes als het rijden van een GPX-track gaat probleemloos. In de auto is de verkeersinformatie weer erg handig. De 3D-gebouwen is een leuke gadget. Overigens kon de Homtom hier prima mee overweg.

Ook ik heb nog geen oplossing gevonden hoe je de TomTom op de achtergrond kan laten draaien. Even wisselen naar een andere app als Tomtom actief is, is er niet bij, bijvoorbeeld een WA-bericht bekijken gaat niet. TomTom drukt zichzelf continue naar de voorgrond. Je moet Tomtom echt afsluiten wil je een andere app kunnen gebruiken.Voor mij geen echt knelpunt, maar het zou handig zijn als hiervoor een oplossing is.

Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop. De telefoon is voor het geld (€81) een koopje en de mogelijkheden van het apparaat zijn zo groot dat ik voor lief neem dat het toestel mogelijk wat minder degelijk zal blijken te zijn. De toekomst zal dit uitwijzen.
:)
 
Tomtom kan de kaarten opslaan op SD. Wel is het van belang een goede kwaliteit SD kaart te kopen. Dan werkt dit perfect. Ik heb er een 32Gb in.

De SW Motech steun schiet echt niet los. Hij klikt zelfs redelijk zwaar inelkaar. De maatvoering is idd hetzelfde als bij de goedkope steunen. Maar de uitvoering is beter.
 
De TomTom app heeft een setting dat je hem in de achtergrond kunt laten draaien.
Of op vierkantje klikken en dan kun je toch ook switchen van app.

Ik vind trouwens de X-grip een betere oplossing als het uitkomt met de knopjes.
 
Een SD-kaart van 32 gb is inderdaad aan te bevelen. Eenmaal erin en je hebt voldoende ruimte voor alle apps, kaartmateriaal, muziek enz.

Een vraag over datagebruik: Ik heb een prepaid kaart. Mijn provider biedt maandbundels aan om over mijn beltegoed goedkoper data te gebruiken. 1000 GB voor 12,50 euro. Na een maand is dit verlopen. Ik heb niet veel nodig omdat ik geen muziek stream of video kijk als ik geen Wifi heb. Eind augustus ga ik voor een week naar de Alpen en wil actuele verkeersinfo ontvangen en via WhatsApp berichten ontvangen en verzenden.

Hoeveel data gebruikt TomTom als je alle diensten gebruikt?

Heeft iemand ervaring met goedkope abonnementen met alleen data? (max. 5 euro)

:)
 
Althome, vind je die MT-5001 dan niet geschikter?
Ik weet niet hoe snel deze is, maar is in ieder geval robuust en houders zitten erbij

Heb trouwens nog wel n vraag aan jou of anderen die een TomTom Rider hebben:
Als je nou een kronkelende route wil maken en t begin en eindpunt doorgeeft, wil ik wel s kijken in hoeverre deze scheelt tov een TomTom Go Mobile app.

Is dat n idee?
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment gebruik ik een kale iPhone 5s voor tethering met de Rider 400. Dat kost mij ongeveer 10MB per dag dat ik de Rider gebruik. Ik gebruik hiervoor een Vodafone prepaid. Dat kost 10 cent per MB.
 
Ik heb vanmiddag mijn voeding geïnstalleerd.

De setup ziet er nu als volgt uit.

full


Links een dubbele usb-aansluiting. Midden een ramkogel gemonteerd op een metalen steun onder het dashboard. Verder een ram-arm en X-grip. Extra USB-aansluiting is handig om tijdens het rijden een powerbank op te laden. Een alternatief is de originele 12v aansluiting, ook daar kan ik een USB-lader van maken. Genoeg mogelijkheden om stroom te tappen dus.

@athome: het data verbruik valt mij mee.

:)
 
Heb nog n testje gedaan met de tomtom go app.

Heb n ver punt genomen, zuiddorpe (terneuzen) startend vanuit soest.
Tomtom rider 1 kronkelroute.
Nou Athome, als je t over specs hebt.....pfff doet er 3 minuten over.
Daarna de tomtom go mobile app...zo klaar.

Helaas, de route was echt anders. Minder mooi leek t me niet maar dat is moeilijk in te schatten.
Mn idee was: menu-huidige route- bereken alternatief.
De tomtom berekent dan 2 alternatieven en toont deze in n andere kleur.
Tot mn verbazing was 1 van de 2 bijna n exacte kopie van de rider route!!

Ik deed nog n test. Zou dit bij n andere bestemming ook zo zijn?
En zou dit dan weer de linkse route zijn?

Ik deed n soest naar westerbork en liet beide berekenen.
Vreemd genoeg ging de rider via nijkerk de flevopolder in (saai).
De tomtom go mobile deed eigenlijk meteen n mooiere route door de veluwe zoals vierhouten elspeet etcetera.
Een alternatieve route deed niet hetzelfde als in test 1, dus niet via de polder.

Het grote voordeel aan de tomtom go mobile app is dat je makkelijk en snel de route kunt checken, eventueel aanpassen om bijvoorbeeld de bebouwde kom van n grote plaats te omzeilen.
Mn oude rider is daar te traag voor wat betreft beeldopbouw, in uitzoomen en schuiven.
Bij de app is dat zo gedaan.

Toch weer n goed punt voor de tomtom go mobile app
 
Ik heb net een 2 kronkelroutes (geen spannende routes dus) gemaakt op de zowel de Rider 400 als in de TomTom GO app.
Beide routes waren op beide apparaten identiek.

Tevens heb ik naar beide eindpunten/bestemmingen ook een spannende route gemaakt op de Rider 400 met maximale bochten en maximale hellingen. Deze gaf in de mijn beide bestemmingen een ander route maar of ze ook echt fraaier zijn weet ik niet. In het totaal beeld zagen de routes er redelijk recht uit. Op detail kronkelde het wel maar "Spannende Route" is gek op de bebouwde kom.
 
Laatst bewerkt:
Leuk en toevallig dat je erover begint, heb gisteren ook een zogenaamde spannende route geprobeerd van mijn huis naar Rolde (TT400).
Ik kan je zeggen er was totaal niks spannends aan, praktisch alleen maar rechte weg en soms gaat ie er even vanaf om een heel klein stukje parallel te pakken en dan weer terug. En steeds weer door de bebouwde kom. Ik wil niet door de bebouwde kom maar mooie bochtige wegen.

Ik heb me dus serieus geergerd en dat is het laatste wat ik wil op de motor en ben wel een beetje klaar met het navi spul.

Dus wat is nou het verschil in kronkelroutes en spannende route of is een spannende route een route met veel flitspalen ofzo. :+

Ik heb het ding gisteren nog op Speurders geknald.

Zo, dat lucht best wel op. 8-)
 
1. Dit is het mt5001 draadje, het Rider draadje is elders.
2. Als je het verschil tussen de kronkel route en spannende route niet weet, en blijkbaar ook niet metelkaar vergelijkt.
Ja, dan is MP een goede plaats voor het ding. ;)
 
1 sorry, zag het te laat. Reageerde op Athome
2 Inderdaad, blijkbaar weet ik het niet. Ben er inmiddels overheen. Ga ik nog googlen wat het verschil is? Nope.
 
Is het nog wel een MT-5001 draadje of is het intussen verschoven naar een universeel "Navigeren met Android" draadje
 
Kijk naar de titel.
Ik had een overeenkomst met de Admins om een Forum categorie Navigatie met bv subforum Android, aan te maken.
Waarbij ik mij heb aangeboden heb als moderator. Ik was reeds begonnen met de inventarisatie. Heb nog een reminder gestuurd. Maar verder geen reactie meer gekregen.

Dat is prima, scheelt wat tijd.

De titel ga ik niet aanpassen.
Maar iedereen kan zo een nieuw draadje openen met Android navigatie.
 
Laatst bewerkt:
Ga vooral door met jullie inbreng, :Y overweeg namelijk ook een android telefoon aan te schaffen. Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen, zowel positief als negatief.
En zo nu en dan een "uitstapje "moet kunnen toch? :]
 
Is het nog wel een MT-5001 draadje of is het intussen verschoven naar een universeel "Navigeren met Android" draadje

Ik begrijp wat je bedoelt maar t is ook n beetje hetzelfde.
Ik probeer n beetje te kijken hoe de kronkelroute op TomTom Go Mobile het doet tov een Rider.
Als deze goed functioneert is dat n pre voor de MT5001 omdat die dan alles heeft
- gpx routes
- kronkelwegen
- wereldwijde dekking
- mogelijkheid muziek
- robuust
- ram mount montage.

De prijs is ook belangrijk, want wanneer t verschil 100 euro is, kan je beter bij de garantie en updates van TomTom zijn.
Bij 200 is dit weer anders wat mij betreft
 
Iemand hier ervaring met bluetooth tethering? Ik heb er tot nu toe, niet zo'n goede ervaringen mee met de HomTom ht20 en mijn Galaxy S8. Verbinding wordt vaak zomaar verbroken, iemand tips?
 
Terug
Bovenaan Onderaan