Accu gesloopt?

ThomK

MF'er
19 jul 2015
164
11
Apeldoorn
Wilde mijn accu vandaag losmaken (Ducati Monster 800). Accu ligt plat in de motor. Dopsleutel erop zoals altijd, maar hij het eruit draaien draaide de kabels mee. Uiteindelijk met een andere tang ze klem gehouden. De bout beweegt wel maar komt niet los. De bevestigingen op mijn accu zijn ook wat verbogen. Iemand een tip om ze los te krijgen? Heb totaal geen ruimte dus kan er ook niet van de zijkant bij.

Gaat om deze accu.

yuasa_yt12b-bs.jpg
 

-

kijk zelf eens naar de link die je geeft. Tis een AGM accu, met als verhaaltje een gel. Ze weten zelf dus niet wat ze verkopen, laat staan dat ze enigszins deskundig zijn op de verschillen in accu's.

zware fail dit


Los daarvan:

Een reguliere lood-zuur-accu moet nagenoeg rechtop geplaatst worden. Een beetje klotsen kan die wel hebben, tis immers een motor die ook schuin door bochten gaat. Maar plaatsing rechtop.

AGM is een variant van lood-zuur-accu, waarbij de vloeistof wordt opgenomen door glasmatjes tussen de platen, en daardoor wat meer kan hebben. Ook de afsluiting bovenop is wat beter, waardoor deze variant beter tegn schuin plaatsen kan.

Gel doet dat nog beter, en kan geheel plat geplaatst worden. Sommigen zeggen zelf op z'n koppie.

De moderne Li Ion, Li Fe Po, etc, de accu's zonder vloeistof, hebben dit probleem natuurlijk helemaal niet meer, qua plaatsingsbeperkingen.

Veruit de meeste accus zijn gewoon gesealde MF (maintenance free) lood-zuur accu's. Een niet-MF loodzuuraccu is die met die gele dopjes die je elke keer weer moet bijvullen.

AGM accus kan je niet zelf vullen, die worden in de fabriek gevuld, evenals gel accu's.
 
YT12B-BS is de standaard accu voor vele types monster.
Zo ook in de mijne, en al jaren zonder problemen liggend geplaatst.
Dus of wij hebben allemaal stom geluk, of er wordt weer heisa gemaakt om niets
 
Veruit de meeste accus zijn gewoon gesealde MF (maintenance free) lood-zuur accu's. Een niet-MF loodzuuraccu is die met die gele dopjes die je elke keer weer moet bijvullen.

AGM accus kan je niet zelf vullen, die worden in de fabriek gevuld, evenals gel accu's.
Goeie aanvulling.

Ging mij om het gegeven advies, met link, waar tegenstrijdige dingen in staan.
 
Ging mij om het gegeven advies, met link, waar tegenstrijdige dingen in staan.

Scherp van je, was mij namelijk nog niet opgevallen dat motobatt geen echte gel accu is.

Hopelijk houdt dat ding het in mijn wr het langer uit dan de varta agm.
(die was binnen 1 jaar kaduuk en daar zitten stickers op dat je ze niet mag kantelen)
 
Wat gebeurt er als een motor schuin door een bocht gaat?

hopelijk niets speciaals })

wat betreft het niveau in een gewone lood-zuur batterij : alles wat boven de platen uitkomt is puur reserve. je zou gerust een batterij met 10cm hoge platen kunnen voorzien van nog 1meter extra vloeistof erboven, aan de capaciteit verandert dat niets.
het enige dat van belang is, is dat de platen volledig ondergedompeld zijn als er zware stromen door gaan (hetzij gebruik als laden).
dus zelfs al gaat het water heen en weer in een cel, je zal iets heel speciaals moeten doen opdat de platen niet meer ondergedompeld zijn en er tegelijk langdurig zware amperages doorheen gaan om de cel te beschadigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan