Lidl druppellader

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Dag allemaal,

Ik heb een vraag betreft het aansluiten van mijn druppellader. Ik heb zo'n goedkope 'ultimate speed' acculader van de lidl (deze dus: ULTIMATE SPEED® Acculader online kopen | LIDL )

Hij is automatisch (je moet alleen auto of motor stand selecteren, laad de accu dan bij en als de accu vol zit schakelt de lader automatisch om naar de druppellaadfunctie. Ik vroeg mij af of ik deze lader direct aan de accu kan aansluiten zonder de accu los te koppelen?
In de handleiding staat dat je de accukabels eerst los moet koppelen, maar is dat echt nodig of gewoon iets wat ze voor de zekerheid/ivm schadeclaims etc. in de handleiding moeten zetten?
Is helaas nogal een gedoe bij mijn motor om de kabels van de terminals te verwijderen.
 
Om nog even on-topic te gaan;

Je accu is dood, tijd voor een nieuwe. Na montage even de laadspanning stationair en op 3000tpm meten.

Bedankt. Dat vreesde ik zelf ook al, rare is dat íe wel gewoon fatsoenlijke voltages lijkt te geven aldus de multimeter.
Kan een oude versleten accu te weinig Ah's en CCA's geven ondanks dat het voltage wel goed is?

Laadspanning bij stationair is iets van 14V, bij 3000rpm ongeveer 14.5V (uit het hoofd, paar weken terug gemeten dus weet het niet meer precies. In ieder geval waren de waarden boven de 14V). Dynamo en stator werken dus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Dat vreesde ik zelf ook al, rare is dat íe wel gewoon fatsoenlijke voltages lijkt te geven aldus de multimeter.
Kan een oude versleten accu te weinig Ah's en CCA's geven ondanks dat het voltage wel goed is?
Ja. De accuspanning zegt namelijk niets over de capaciteit. Als je druppellader hem in 10 minuten van leeg naar vol heeft is dat eigenlijk al de meest duidelijke indicatie dat de accu geen capaciteit meer heeft. Normaal gesproken doet een gewone druppellader met een maximale laadstroom van 0,8A daar uren over.
Laadspanning bij stationair is iets van 14V, bij 3000rpm ongeveer 14.5V (uit het hoofd, paar weken terug gemeten dus weet het niet meer precies. In ieder geval waren de waarden boven de 14V). Dynamo en stator werken dus.

Dat denk ik ook. :)
Tijd voor een nieuwe accu, liefst een yuasa.
 
Laatst bewerkt:
Wat weten we tot nu:

Ik moet eerst mij huiswerk gaan doen, want er blijven geen 'zaken onder spanning staan'. Dat slaat helemaal nergens op.
Behalve dan dat volgens de bedradingsschema's de ABS unit, het motormanagement en de ZFE rechtsreeks aan de accu hangen.
Daarnaast weten we dat, als je een canbus compatible lader gebruikt, het 12 volt stopcontact blijft werken. Aangezien het stopcontact rechtsreeks op de ZFE zit, moet die wel van stroom worden voorzien, anders kan dat contact niet aan of uitgeschakeld worden.

Wat weten we nog meer.
Ik weet echt niet waar ik het over heb, "de laadspanning (zal) ver onder 14 volt blijven". Ok, ja, behalve dan natuurlijk als het een slechte accu is, ja dan kan het wel.

Joh. Zoek het verder lekker zelf uit.
Wat we vooral weten is dat jij denkt alles te weten over elektronica omdat je een keer de handleiding hebt gelezen van je optimate (waar het in dit topic niet eens over gaat).

Hou je serieus jezelf zo hard voor de gek dat je nog steeds denkt dat je gelijk hebt als je door tig mensen (die er verstand van hebben) wordt tegengesproken?

Blijf lekker weg uit techniek topics als je alleen maar verwarring loopt te zaaien met feitelijke onjuistheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan