Lidl druppellader

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Dag allemaal,

Ik heb een vraag betreft het aansluiten van mijn druppellader. Ik heb zo'n goedkope 'ultimate speed' acculader van de lidl (deze dus: ULTIMATE SPEED® Acculader online kopen | LIDL )

Hij is automatisch (je moet alleen auto of motor stand selecteren, laad de accu dan bij en als de accu vol zit schakelt de lader automatisch om naar de druppellaadfunctie. Ik vroeg mij af of ik deze lader direct aan de accu kan aansluiten zonder de accu los te koppelen?
In de handleiding staat dat je de accukabels eerst los moet koppelen, maar is dat echt nodig of gewoon iets wat ze voor de zekerheid/ivm schadeclaims etc. in de handleiding moeten zetten?
Is helaas nogal een gedoe bij mijn motor om de kabels van de terminals te verwijderen.
 
Ik heb er niet eens bij stilgestaan en gewoon de lader aan accu's gehangen zonder andere kabels te ontkoppelen. Beide accu's en motoren werken nog prima. Ik snap het nut ook niet direct, misschien is er een risico op sluiting?
 
Hangt van de rest van de motor af. Als je een Canbus systeem hebt, blijven delen onder spanning staan. Ga je dan met 14+ volt laden, loop je risico op schade aan die componenten.
De Optimate 4 heeft een speciale stand die je kunt inschakelen waardoor hij niet boven de 13.6V uit komt. Mocht je de desulfering stand van de lader willen gebruiken (herconditionering bij diep ontladen accu's), moet je de accu uitbouwen en de canbus protectie uitschakelen.
 
Hangt van de rest van de motor af. Als je een Canbus systeem hebt, blijven delen onder spanning staan. Ga je dan met 14+ volt laden, loop je risico op schade aan die componenten.
De Optimate 4 heeft een speciale stand die je kunt inschakelen waardoor hij niet boven de 13.6V uit komt. Mocht je de desulfering stand van de lader willen gebruiken (herconditionering bij diep ontladen accu's), moet je de accu uitbouwen en de canbus protectie uitschakelen.
En die componenten hebben geen last van een laadspanning van de motor zelf van ruim 14,5 volt?
 
Ik heb een Griso 8v. Vrij nieuw dus ik neem aan dat daar wel een canbus inzit. Overigens genereert de dynamo onder het rijden toch ook 14+V? Daar zouden de electrische componenten dan toch wel tegen moeten kunnen?

Ik heb er niet eens bij stilgestaan en gewoon de lader aan accu's gehangen zonder andere kabels te ontkoppelen. Beide accu's en motoren werken nog prima. Ik snap het nut ook niet direct, misschien is er een risico op sluiting?

Gebruik je de Lidl lader?
 
Laatst bewerkt:
Hangt van de rest van de motor af. Als je een Canbus systeem hebt, blijven delen onder spanning staan. Ga je dan met 14+ volt laden, loop je risico op schade aan die componenten.
Dit is echt onzin van begin tot eind.
De Optimate 4 heeft een speciale stand die je kunt inschakelen waardoor hij niet boven de 13.6V uit komt. Mocht je de desulfering stand van de lader willen gebruiken (herconditionering bij diep ontladen accu's), moet je de accu uitbouwen en de canbus protectie uitschakelen.

13,6v is voor gelaccus, en de rest van dit stukje zie eerste reactie :X
 
Hangt van de rest van de motor af. Als je een Canbus systeem hebt, blijven delen onder spanning staan. Ga je dan met 14+ volt laden, loop je risico op schade aan die componenten.
De Optimate 4 heeft een speciale stand die je kunt inschakelen waardoor hij niet boven de 13.6V uit komt. Mocht je de desulfering stand van de lader willen gebruiken (herconditionering bij diep ontladen accu's), moet je de accu uitbouwen en de canbus protectie uitschakelen.
-
 
Het loskoppelen van de accu kabels lijkt imho toch een beetje vreemd.
De optimate heeft toch ook een kabeltje met snelsluiting dat je kunt aansluiten.
Deze kun je dan gebruiken zonder eerst alles om/af/uit te hoeven bouwen.
Het lijkt me toch dat dat daar is iver nagedacht, of zie ik dat verkeerd.


Ik heb zelf ook een gelaccu en een optimate 4. Nu wordt er over een speciale knop op de optimate gesproken voor de gelaccu. Ik heb nog nooit een of ander knopje ingedrukt en de optimate gewoon zelf zijn werk laten doen. Tot nu toe altijd goed gegaan . Geluk? Of doet de optimate idd gewoon de controle zelf.
 
Het loskoppelen van de accu kabels lijkt imho toch een beetje vreemd.
De optimate heeft toch ook een kabeltje met snelsluiting dat je kunt aansluiten.
Deze kun je dan gebruiken zonder eerst alles om/af/uit te hoeven bouwen.
Het lijkt me toch dat dat daar is iver nagedacht, of zie ik dat verkeerd.


Ik heb zelf ook een gelaccu en een optimate 4. Nu wordt er over een speciale knop op de optimate gesproken voor de gelaccu. Ik heb nog nooit een of ander knopje ingedrukt en de optimate gewoon zelf zijn werk laten doen. Tot nu toe altijd goed gegaan . Geluk? Of doet de optimate idd gewoon de controle zelf.

Heb je zeker weten een gel accu? Die zie je weinig in motoren. Grote kans dat het een AGM accu is. Als je wel een gel accu hebt en je laad hem op met een te hoog voltage help je hem vroegtijdig om zeep.
 
Heb je zeker weten een gel accu? Die zie je weinig in motoren. Grote kans dat het een AGM accu is. Als je wel een gel accu hebt en je laad hem op met een te hoog voltage help je hem vroegtijdig om zeep.


Ik meen het van wel, maar je brengt me aan het twijfelen.
Heb net getracht even te kijken , maar de accu is zo niet af te lezen( teveel ingebouwd ). Deze week krijgt hij een winterbeurt . Zal het dan nog even navragen. Just to be sure .
Dank voor je reactie.

Edit.

Heb even mail naar de dealer gestuurd.
Hopelijk snel een antwoord ;)
 
Laatst bewerkt:
Hangt van de rest van de motor af. Als je een Canbus systeem hebt, blijven delen onder spanning staan. Ga je dan met 14+ volt laden, loop je risico op schade aan die componenten.
De Optimate 4 heeft een speciale stand die je kunt inschakelen waardoor hij niet boven de 13.6V uit komt. Mocht je de desulfering stand van de lader willen gebruiken (herconditionering bij diep ontladen accu's), moet je de accu uitbouwen en de canbus protectie uitschakelen.


Leesvoer voor je:https://www.mpartz.nl/optimate-4-dual-canbus-acculader-druppellader-12v-p-49
 
Ik heb gefaald ;( De grote kokodillenklemmen van de lidl druppellader passen niet op de accuterminals zonder de accu uit te bouwen. En ik heb geen handig gereedschap om kabels te strippen en andere aansluitingen te monteren etc. Daar moet ik dus iets op verzinnen.

Zat online een beetje te zoeken. Zou dit kunnen werken? Als ik 2x deze koop: http://www.tenkateshop.com/vaste-aansluit-stekker-optimate-sae-mot-55-11173

Dan sluit ik 1 setje permanent aan op de accupolen, en ik bevestig de krokodillenklemmen van de acculader aan de terminals van het andere setje. Als ik wil laden klik ik de SAE aansluitingen op elkaar en klaar is kees? Of denk ik nu te simpel en werkt dat niet?

Of betere alternatieven?
 
Laatst bewerkt:
http://tecmate.com/wp-content/uploads/2015/07/TM240-PL-NL-150604.pdf
Tecmate Optimate 4 handleiding

De spanning in desulfate stand kan oplopen tot 16V. Verder moet je het vooral zelf weten.

Maar dat heeft geen fuck met de aanwezigheid van een databus te maken. En er blijven geen 'zaken onder spanning staan'. Etc. Ik zou zelf eerst even je huiswerk gaan doen want je eerste post slaat helemaal nergens op. En in plaats van een paar keer 'misschien' of 'volgensmij' er in te gooien omdat je zaken niet zeker weet presenteer je het nog als voldongen feit ook. En dat vindt ik kwalijker.
 
Maar dat heeft geen fuck met de aanwezigheid van een databus te maken. En er blijven geen 'zaken onder spanning staan'.
Ik weet dat je verstand hebt van motoren en BMW's, dus enlighten me. Ik heb hier een K1200S schema waarin oa. motormanagement, ABS en ZFE rechtstreeks aan de 12V hangen. Die worden via signalen op het canbus systeem aan en uit geschakeld. Overigens ook precies wat je van een canbus systeem zou verwachten, het is de essentie van een canbus systeem.
Dus of dat schema klopt niet, en dat kan en dan zat ik ernaast, of jij zit me dingen onterecht kwalijk te nemen.
 
Ik weet dat je verstand hebt van motoren en BMW's, dus enlighten me. Ik heb hier een K1200S schema waarin oa. motormanagement, ABS en ZFE rechtstreeks aan de 12V hangen. Die worden via signalen op het canbus systeem aan en uit geschakeld. Overigens ook precies wat je van een canbus systeem zou verwachten, het is de essentie van een canbus systeem.
Dus of dat schema klopt niet, en dat kan en dan zat ik ernaast, of jij zit me dingen onterecht kwalijk te nemen.
Als je toch verlicht moet worden: als een lamp uitgeschakeld is staat er dan spanning op?
 
Terug
Bovenaan Onderaan