XV920RH

Lambik44

MF'er
8 apr 2003
135
19
Ik ben al een tijd bezig met het bouwen van een cafe racer en hij loopt inmiddels. Maar omdat ik een open K&N filter heb gebruikt en uitlaatbochten van 45 mm doorsnede loopt hij niet zo goed. Hij ploft natuurlijk en pakt heel slecht op. Er moeten dus grotere sproeiers in. Wie heeft een idee hoeveel groter ik moet gaan om een goede start te maken met afstellen.

Het bouwen schiet nu op, maar wil voordat ik hem spuit en zo eerst ff proefrijden op de weg. Even de kinderziektes er uit halen.
full
 
He lambik,

Mijn situatie is min of meer vergelijkbaar....Al heb ik een TR1 (981cc) Ik heb geen luchtfilters meer en een uitlaat van 40mm die voor en achter bochten exact gelijk heeft. Als je hitatchi's hebt moet het flink groter. En dat is lastig want die sproeiers zijn er niet. Koop maar vast een paar losse sproeiers en een setje ruimers :P
Stationair heb ik vergroot naar ??geen idee?? maar wel iets groter. Van de hoofdsproeier weet ik dat ik nu bij benadering op 170 zit. En dat is een fractie te rijk. En ik heb 2 ringetjes M4 onder de naalden gedaan. Dat zou ook terug mogen naar 1 voor mn gevoel.

Hopelijk heb je er wat aan, de standaard verkrijgbare sproeiers gaan tot 140...

Hopelijk heb je er wat aan!

Succes, en laat je even weten of het gelukt is :) dan hebben we er allemaal wat aan :t

Later,

Loek
 
Dat valt wel tegen.... De standaard carbs voor de tr1 zijn al 40mm. Veel groter heeft echt geen zin. Beter wel :P maar die staan niet in overvloed als tweedehansjes te koop hoor. En betere nieuwe met alles erop en eraan kost je al snel 600 euris ;) trust me....

Dus als je nog een mooi setje dellorto phm40's met mooie kelken hebt liggen mag je het zeggen ;)

Later,

Loek
 
Ik heb gisteren sproeiers besteld. 135, 140 en 145 via een Belgische site. Kijken of ik dit weekend tijd heb om te testen. Ik begin maar eens met 10% groter.
 
Ik heb gisteren sproeiers besteld. 135, 140 en 145 via een Belgische site. Kijken of ik dit weekend tijd heb om te testen. Ik begin maar eens met 10% groter.
Losse filters op carbs kan wel eens lastig zijn. Is ook motormodel afhankelijk.

De xv920rh was de eerste motor waar ik aan ging sleutelen :) heb ik dus een beetje een zwak voor.
Was van mezelf, ik had er 2, en een XV1000 en een TR1, hele familie :)

Kijk eens op TR1.de, ik denk dat daar wel wat op staat. Veel duits en engels, maar goed, info is info.

Doorgaans wordt +30% doorlaat sproeiers gedaan bij losse pods op de carbs. Maar dat gaat om oppervlakte. Dus let daar even op. Maten sproeiers gaat om diameter, niet oppervlakte. Omrekenen dus.

Enne, je bent op de goede weg, want aanpassen, proberen, aanpassen, testen, aanpassen, probere, etc is de manier om er te komen. Het fijnste is wel als je bij de eerste stap al zo dichtbij mogelijk kan komen, logisch.

Begin wel met een goed lopend blok+carburatie. ander neem je problemen mee de probeerfase in. En dat wil je niet, want dan kom je er niet uit.

Klepspeling goed, synchronisatie goed, carburatie goed, luchtfilter goed, etc.

Succes!
 
Die boortjes zijn vast handig idd. Ik heb ruimertjes gekocht, en een stukje gereedschap gemaakt zodat de ruimer elke keer precies even ver door het gaatje gaat.... en dan aan de hand daarvan omrekenen hoe groot het gaatje ongeveer is, ook al is dat niet echt nodig. kortom alles bij elkaar best een klusje, maar kan nu wel identieke sproeiers ruimen :) Boortjes zijn vast handiger _O-

Starten met 10% groter is vast een goeie uitgangspositie. Hopelijk passen de sproeiers, ik heb ook een keer wat besteld en die hadden wel 5mm draad, maar andere spoed. Dus ze pasten niet.
Ik bestel nu sproeiers bij: Alles voor uw Honda 4-takt brommer

Succes!

Later,

Loek
 
Ik ga niet helemaal zonder filter rijden. Ik heb een K&N filter van een Harley 1340, dus hij heeft wel wat weerstand in de inlaat. Dus de lucht gaat nog steeds door het frame heen net als origineel. Maar we gaan het beleven.
full
 
Interessant dit! Op mijn xv750 ook een custom uitlaat en een enkel open luchtfilter op t frame. Zie ook mijn topic. Ben de motor nu aan het afbouwen, heb nog de originele sproeierbezetting, maar zal ook naar grotere maat moeten denk. Misschien verstandig om eerst te kijken hoe het loopt met de originele sproeiers.
 
Ha lambiek,

Ik had je blog even bekeken ja. Luchtfilter ziet er goed uit! En je voortandwiel zit mooi vast ;) werkt goed hè. Wisselen is een koud kunstje nou. Als je nog eens iets wil aanpassen is een ignitech ontsteking echt een aanrader! Vrij simpel in te bouwen, super degelijk. Goedkoop in vergelijking met andere systemen en volledig in te stellen met je laptop :P

Hij start er voor mn gevoel vele malen beter mee in ieder geval. Ontsteking vonkt pas na 3 omwentelingen, werkt super!

Later,

Loek
 
gisteren de 135 sproeier geprobeerd, daar knapte hij aardig van op. Maar toch nog niet voldoende, du de 140 er maar in en een ringetje onder de naald. Weer een verbetering, maar nog niet goed. Toch nog maar even een set 145 sproeiers bestellen. Als die er in zitten toch maar even de bank op, dat gaat wat sneller met afstellen.

Kwam nog wel een ander probleem tegen, hij laadt met 19 volt bij, en dat is een volt of 5 a 6 te veel.

Heb al wel gereden tot in zijn drie, harder ging niet want de wijk is te klein en mijn ogen gingen tranen zonder helm, haha

full
 
Leuke fiets geworden *D
Weet je zeker dat je meter goed is?Heb zelf eens met zo'n goedkoop metertje 17 volt gemeten,nieuwe sr gekocht en weer 17 volt gemeten :+
 
Deze week een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en alles is weer goed, netjes 14 volt laadspanning. Mijn nieuwe LI accu is wel overleden. Das even jammer. Hij start goed, stationair iets minder. Vandaag ga ik de luchtschroef een halve slag geven en sproeier 145 plaatsen. Ik zit in de buurt. Als hij redelijk loopt dan ga ik even naar de motorzaak en de bank op. Dat scheelt veel werk.
 
Hij loopt al een stuk beter. Stationair loopt hij al heel mooi. Ik denk dat ik de naald nog een ringetje hoger zet en een sproeier 150 plaats. Daarna op de bank om het een en ander te meten. Ik heb vandaag weer een heel klein stukje gereden. Hij rijdt weg met grote stappen. Dus het wordt wel wat.
 
Heb de afgelopen weken een binnenspatbord gemonteerd. Origineel heeft een TR1 dat ook en ik heb met een schuin oog naar een Vincent gekeken.
full
 
Zo, de motor is eindelijk op de vermogensbank geweest. Hij was aardig goed afgesteld en ik moest alleen een kleinere sproeier in de carburateur van de achterste cilinder plaatsen. Ik heb nu dus een 150 en een 145 sproeier, de luchtmassa schroef een halve slag uitgedraaid en de gasnaald heb ik met twee ringetjes m5 hoger geplaatst. Het enige is, dat bij in een keer vol gas geven hij een beetje hikt. Feit is wel dat hij 55 pk aan het achterwiel heeft bij 75 Nm bij 4000 toeren. Dus ik ben niet ontevreden. Origineel heeft hij 64 krukas pk's. Ik ben wel benieuwd of iemand weet hoe ik het hikken verder kan elimineren. Kan het zijn dat de gasschuif te traag omhoog gaat.
 
Laatst bewerkt:
Lambik, bedankt ook voor je reactie in mijn topic. Altijd handig wat extra info! Mijn luchtmengselschroeven staan nog op de twee slagen uit die origineel ook wordt opgegeven.
Ik zit nu op 145 hoofdsproeiers en ringetje m4 onder gasnaald. Nu van plan om140 sproeiers te proberen. Bij mij is het echt het bovenste toerengebied dat nog niet goed is, lees her en der wel dat dit afstelling hoofdsproeier moet zijn
 
Waarom proberen jullie kleinere sproeiers? Verzuipt het ding dan met de gemonteerde sproeiers? Volgens mijn lambda metertje staat mijn afstelling ook iets te rijk. Maar dat resulteerde alleen in een hoog verbruik _O- verder niet in slecht lopen. Mijn hoofdsproeier is nu ongeveer 170.... uitlaat zal niet veel verschillen van jullie en voor de rest heb ik ook niks aangepast behalve het weglaten van de luchtfilters.
Deze CV carbs schijnen wel lastig af te stellen te zijn zonder iets van luchtfilters. Dus misschien heb ik mazzel gehad. Maar daar geloof ik niet zo in.

Ik merk wel dat hij richting begrenzer op 7500 toeren niet meer zo snel doortrekt. Ik hoop dat dat beter gaat met andere carbs.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Moet ik het niet in de hoofdsproeiers zoeken misschien? Of ben ik verkeerd begonnen? Mengselschroeven heb ik op twee slagen staan, heb ik zelfs helemaal niet aan gedraaid, motor liep stationair al vrij goed, helemaal na synchroniseren. In middengebied kan ik al goed rijden zonder haperen, alleen bij echt volgas in bovenste toeren begint ie te slecht te lopen, vergelijkbaar met een auto / motor die je in z'n toerenbegrenzer trapt.
Km volgas, motor uit, bougies eruit, ietwat zwart.
Of moet ik het eerst ergens anders zoeken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan