Heffing/boete voor in beroep gaan

bengrootde93

Die hard MF'er
18 nov 2013
462
38
leeuwarden
Ze hebben weer wat nieuws bedacht!
Een verkeersboete krijgen is irritant en meestal natuurlijk zwaar onterecht. Vinden we zelf. Het aantal mensen dat bezwaar aantekent tegen de bekeuring is dan ook hoog.

En daar zit het ministerie van justitie mee in haar maag. Het behandelen van al die bezwaarschriften neemt namelijk veel capaciteit in beslag.

HEFFING
Daarom wordt nu overwogen om een extra 'boete', door minister Van der Steur zelf een heffing genoemd, op te leggen aan iedereen die protesteert tegen zijn boete. Die heffing komt dan bovenop de bekeuring en de administratiekosten.

Afhankelijk van tegen welke boete er bezwaar wordt ingediend, kan die heffing oplopen van een paar tientjes tot enkele honderden euro's. Vanzelfsprekend krijg je dat geld terug als je inderdaad ten onrechte een boete gekregen blijkt te hebben.

TIJD IS GELD
In de jaren 2014 en 2015 samen werden er meer dan een half miljoen verkeersboetes aangevochten. Dat betekent dat er dus nog een keer goed uitgezocht moest worden waarom de prent werd uitgedeeld. En dat kost tijd. En tijd is geld.

Het ministerie wil dat mensen een betere afweging maken of ze in beroep gaan of niet. Nu is het een beetje onder het mom van 'niet geschoten is altijd mis' en door er een dreiging van een extra boete aan te koppelen, moet het aantal klagers drastisch afnemen.

CAPACITEIT
"Het behandelen van beroep kost veel capaciteit", schrijft minister Van der Steur aan de Tweede Kamer. "Omdat het grote aantallen zaken betreft die de strafketen behoorlijk belasten loont het de moeite om na te gaan of, en zo ja hoe, de belasting kan worden teruggebracht zonder de rechtsbescherming van burgers aan te tasten".

Lees ook: Meer boetes voor hard rijden, verkeershufter vrijuit

Hij heeft nog geen idee hoeveel mensen het beroep straks laten schieten als er een extra heffing aan wordt gekoppeld. "Dat wordt mede bepaald door de hoogte van de heffing."

KANSEN INSCHATTEN
Inmiddels heeft het Openbaar Ministerie ook al een verkeersportaal geopend waar burgers zelf de kansen van hun bezwaar in kunnen schatten.

Het ministerie denkt enkele miljoenen euro's euro extra in het laatje te kunnen krijgen als de heffing daadwerkelijk wordt ingevoerd.
bron: Flitsservice.nl: Extra boete dreigt voor protest tegen bekeuring
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. :/
 
Laatst bewerkt:
Niet mee eens.

Ik snap dat er mensen zijn die bij elke boete in beroep gaan, maar nu wordt iedereen genaaid. Als justitie de automobilist wil gaan melken, dan mogen ze zich er niet zo gemakkelijk van af maken.
 
Dit is typisch een resultaat van de 'niet geschoten is altijd mis' mentaliteit die er heerst rond bezwaar maken tegen een bekeuring.

Nu komt de overheid met een mogelijk ontmoedigingsbeleid op de proppen waardoor mensen die wél degelijk een goede zaak hebben, twee keer nadenken of het allemaal wel de moeite en het extra risico waard is en dus mogelijk afzien van actie.

Betalen en ophoepelen met je gezanik.
 
"Vraag de foto aan, maak bezwaar, laat ze maar werken voor hun centen al is de boete terecht"


Nou, zal dit het resultaat misschien worden? :) Als ik soms de "tips" hier op MF zie is het zelfs niet geheel onterecht.

Jammer dat de goeden onder de kwaden lijden...
 
"Vraag de foto aan, maak bezwaar, laat ze maar werken voor hun centen al is de boete terecht"


Nou, zal dit het resultaat misschien worden? :) Als ik soms de "tips" hier op MF zie is het zelfs niet geheel onterecht.

Jammer dat de goeden onder de kwaden lijden...

In principe lijden de goeden nu ook al onder de kwaden, aangezien het nu veel tijd en dus geld( belastinggeld) kost.
 
als de boetebedragen nou een beetje in verhouding tot de overtreding stonden, zouden veel minder mensen in beroep gaan.
 
Achterlijk. Ze mogen wel automatisch op macro niveau boetes uitdelen maar als men individueel in bezwaar gaat is het weer niet goed.
Betalen-en-voor-de-rest-moet-je-je-bek-houden mentaliteit.

Heb onlangs zelf bezwaar ingediend onder het mom van niet geschoten is altijd mis.
Vrouwlief heeft 112km/u gereden uit de Wijkertunnel waar je normaal met 130 mag. Echter zit daar nu een bord 90 en ze zitten precies einde van de 90 km/u zone te flitsen. Ligt er dan 158 euro op de mat. Gaat toch helemaal nergens over.
 
Heb ook nog een beroep lopen voor 2x geflitst worden op hetzelfde stukkie weg. 500 euro voor iets te hard rijden is niet grappig meer. Zou ik het gedaan hebben als ik voor het beroep moest betalen? Voor een paar tientjes wel...
 
De Roverheid maakt zijn naam waar?

1097.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil weten hoeveel % van ingediende bezwaren wordt goedgekeurd.

Ik vind het een goed idee tegen de zuurpruimen die graag de overheid voor nop willen laten werken.


Alleen juridisch heeft t wat haken en ogen. Een bezwaar mag in beginsel niks kosten. Want dat belemmerd de rechten vd burger.

Ik vraag me ook af of bij winnen bezwaar, de overheid een extraatje aan die burger mag betalen, lijkt me wel zo fair.
 
Ik heb het idee dat mensen de boetebedragen te hoog vinden, maar daar pas tegenaan lopen als de brief op de bus ligt, en dan vervolgens uit protest bezwaar indienen. Dat is natuurlijk niet de manier.

Andere oplossing? Referendum over het huidige verkeersbeleid?

Hier is nog zo'n artikel. Meer boetes voor hard rijden, verkeershufter vrijuit

Als je meer verkeershufters wil pakken, gaan we met zn allen daar ook weer voor betalen denk ik?
 
Recentelijk heb ik via een jurist beroep aangetekend en deze schrijft o.a. het volgende:

Het administratief beroep bij de CVOM is (verplichte) formaliteit: het beroep wordt namelijk bijna altijd afgewezen. Ook wordt het beroep niet of niet goed gelezen, waardoor men fouten maakt. Zo kan het zijn dat de CVOM van mening is dat het beroep geen beroepsgronden bevat. Dat is onjuist: in uw zaak zijn direct beroepsgronden aangevoerd.

Gezien het bovenstaande dan zou Van der Steur er goed aan doen om de burger serieus te nemen.
 
Dan worden gewoon minder burgers gelijkgesteld.
Na bezwaar is er ook nog beroep.
Na beroep een rechter.

Zoals bekend wordt er nu standaard veel afgewezen, zonder inhoudelijk te kijken. Dat is ook corruptie, want het levert extra op, ten koste van de burger.

Als er inhoudelijk wel goed gekeken wordt, scheelt dat weer. En liggen de verhoudingen weer goed.

/naievemodus
 
Verkeersbeleid.. Tja..

Zo lang het aantoonbaar de verkeersveiligheid ten goede komt, vind ik bijna alles best. Echter, wanneer het als drogreden gebruikt wordt om de staatskas te spekken heb ik maar één gedachte: "Sterf!".
 
Steur kent mensen die dood gegaan zijn aan het indienen van een bezwaar.

Steeds meer worden de rechten van de burgers ingeperkt. Maar wel van burgers die tot modaal verdienen.
De rijken zal het aan hun reet roesten hoe hoog de boetes zijn. Die kunnen ze toch wel betalen.
Daarom boetes volgens inkomen
 
als ze nu eens zouden beginnen met het meesturen van het bewijs zou dat volgens mij veel meer schelen. als de boete er automatisch uit kan kan je ook de foto's als bewijs meesturen. scheelt weer een heleboel werk dat ze het niet elke keer hoeven opzoeken. en het kost nagenoeg niks.
 
Dit is typisch een resultaat van de 'niet geschoten is altijd mis' mentaliteit die er heerst rond bezwaar maken tegen een bekeuring.

Nu komt de overheid met een mogelijk ontmoedigingsbeleid op de proppen waardoor mensen die wél degelijk een goede zaak hebben, twee keer nadenken of het allemaal wel de moeite en het extra risico waard is en dus mogelijk afzien van actie.

Betalen en ophoepelen met je gezanik.
Er staat toch in het artikel dat de overheid enkele miljoene extra inkomsten verwacht.
Deze regel is enkel en alleen ingevoerd om méér inkomsten te genereren, dat daarbij de bevolking nog méér gedwarsboomd wordt, is mooi meegenomen.

Het ministerie denkt enkele miljoenen euro's euro extra in het laatje te kunnen krijgen als de heffing daadwerkelijk wordt ingevoerd.

Overigens: hetzelfde geldt in België
 
Maar wel van burgers die tot modaal verdienen.
De rijken zal het aan hun reet roesten hoe hoog de boetes zijn. Die kunnen ze toch wel betalen.
Daarom boetes volgens inkomen

Wat een afgunst zeg. :r
Er is 1 oplossing, zorgen dat je rijk bent/wordt dan zal het je ook aan je reet roesten. Maar ja, dat vereist hard werken, vooruit denken en de meeste zijn daar te lui voor.

Wat is het volgende wat inkomensafhankelijk wordt? Brood, benzine, wegenbelasting, postzegels?
 
Tja, als ik een boete krijg voor 5 km te hard en die wordt met 28% verhoogd ivm "administratiekosten" (in een digitaal tijdperk) dan is een bezwaar mijn vorm van protest.

Blijkbaar hebben ze het nog niet door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan