Verschil ZAC en OW

Z146

Die hard MF'er
29 jan 2007
279
20
België
Facebook
Instagram
Wie kan er mij kort en bondig het verschil zeggen tussen de ZAC en de OW cup ?
Ik denk hierbij dan vooral aan kostprijs, rijtijd en niveau.
 
Zac is goedkoper, heeft meer rijtijd (20 min trainen, 20 min, kwalificeren, 2 x 10 rondenrace)en er wordt op 3 verschillende niveaus gereden. Doel is wel om op een leuke en respectvolle manier met elkaar motorsport te bedrijven. Dat is de belangrijkste ambitie. OW cup is denk ik competitiever.
 
Wie kan er mij kort en bondig het verschil zeggen tussen de ZAC en de OW cup ?
Ik denk hierbij dan vooral aan kostprijs, rijtijd en niveau.

-ZAC is relatief goedkoper/meer rijtijd, meestal doordeweeks

-OW Cup ken ik persoonlijk niet, maar is in de breedtesport professioneler en het niveau hoger, meestal weekends

Mocht je nieuw zijn en vrij om je tijd in te delen, zou ik ZAC kiezen met eventueel een vervolg in de OW cup.
Ben je tijdgebonden qua vrije dagen, dan is de keuze duidelijk.
 
de OWcup heeft ook diverse niveau's. sport/pro/super. Waarbij de supercup een beetje het ONK is geworden qua niveau.
De sport en pro cup kun je al competitief zijn als je een beetje rap rond kan komen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de 600 en 1000cc klasse.

Volgens mij rijdt bij ZAC alles door elkaar... (?)
 
Laatst bewerkt:
Qua OWcup is rijtijd en het niveau van supercup wat zo'n beetje ONK is, al genoemd.

Wat ik persoonlijk wel minder vond is dat, bij de echte snellen jongens, ook de grens qua geluid op gezocht wordt. Waardoor het aantal ronden in mijn wedstrijd soms maar 10 rondes was, omdat de geluidsemmer dan vol was :-(
 
Allebei leuk. Rijden wat ik rijden kan.
Procup staat ongeveer gelijk aan de snelste ZAC klasse. Supercup is inmiddels Nederlands snelste kampioenschap.
 
Bedankt voor de reacties. Hier ben ik al wel iets mee. De voorkeur gaat uit naar de OW cup omdat dit weekenddagen zijn. Aan hoeveel rijtijd mag ik mij verwachten in de OW cup ?
 
Bedankt voor de reacties. Hier ben ik al wel iets mee. De voorkeur gaat uit naar de OW cup omdat dit weekenddagen zijn. Aan hoeveel rijtijd mag ik mij verwachten in de OW cup ?
OW cupwedstrijd kost 205 euro!! daarvoor krijg je een kwali van 15 min een kwali van 20 min en een wedstrijd over 10 ronden Calamiteiten uitgezonderd
 
de OWcup heeft ook diverse niveau's. sport/pro/super. Waarbij de supercup een beetje het ONK is geworden qua niveau.
De sport en pro cup kun je al competitief zijn als je een beetje rap rond kan komen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de 600 en 1000cc klasse.

Volgens mij rijdt bij ZAC alles door elkaar... (?)

Nee.

Rookies, 600 en 1000's door elkaar, wel gescheiden uitslag (alles langzamer als 2:04?)
RS600 F1 en F2 klasse bij elkaar kent gescheiden uitslag (alle 600 (en 636/675) onder 2:04. Komt neer op 1:50 tot 2:04)
Sport 1000, alleen 1000cc tussen 1:55-2:04
Race 1000, alleen 1000cc onder 1:55


Verder met alle vorige reacties eens.
 
Laatst bewerkt:
OW cupwedstrijd kost 205 euro!! daarvoor krijg je een kwali van 15 min een kwali van 20 min en een wedstrijd over 10 ronden Calamiteiten uitgezonderd

Voor beginners maakt het denk ik geen drol uit welk 'kampioenschap' je rijdt. Zowel bij de ZAC als de OW Cup kun je wel een juiste klasse voor jouw niveau vinden. Qua budget maakt het ook niet zoveel uit; inschrijfgeld en licentie zijn ongeveer hetzelfde. Pas als je op (of iig richting enig) niveau kan rijden zou de OW (super)cup beter zijn, gezien het daar echt wel een tandje sneller (maar ook scherper) gaat.

waar de essentiele keuze voor begineers in zit is m.i.:
- kun je geen vakantiedagen missen en ben je gebonden aan weekenden => OW Cup
- vind je 3 sessies rijden op een dag te weinig => ZAC

Ik heb beide kampioenschappen gereden en ben gestopt met de OW Cup omdat ik, voor het geld dat ik er aan uitgeef, liever wat meer rij dan 3 sessies (met heeeel veel wachttijd er tussenin). 1 sessie meer op een dag maakt voor mij gevoelsmatig echt een hoop uit. Ik rij nu liever endurances en in 2017 pak ik ws ook wel weer een paar dagen ZAC mee.
 
Grens sport-race 1000 is 1:55

My bad, aangepast.

damm dat wordt gas inhouden :+ anders moet ik weer achteraan rijden in de race cup 8-) :]

Hoezo inhouden? O-)

Voor beginners maakt het denk ik geen drol uit welk 'kampioenschap' je rijdt. Zowel bij de ZAC als de OW Cup kun je wel een juiste klasse voor jouw niveau vinden. Qua budget maakt het ook niet zoveel uit; inschrijfgeld en licentie zijn ongeveer hetzelfde. Pas als je op (of iig richting enig) niveau kan rijden zou de OW (super)cup beter zijn, gezien het daar echt wel een tandje sneller (maar ook scherper) gaat.

waar de essentiele keuze voor begineers in zit is m.i.:
- kun je geen vakantiedagen missen en ben je gebonden aan weekenden => OW Cup
- vind je 3 sessies rijden op een dag te weinig => ZAC

Ik heb beide kampioenschappen gereden en ben gestopt met de OW Cup omdat ik, voor het geld dat ik er aan uitgeef, liever wat meer rij dan 3 sessies (met heeeel veel wachttijd er tussenin). 1 sessie meer op een dag maakt voor mij gevoelsmatig echt een hoop uit. Ik rij nu liever endurances en in 2017 pak ik ws ook wel weer een paar dagen ZAC mee.

Maakt het qua budget dus wel uit, want wil je meer rijden moet je een dag eerder gaan en extra rijtijd boeken.
Ik reken ook zo, ik rij ZAC tot (als ik ooit/stel dat) met 2 vingers in mijn neus elke wedstrijd win. Zolang dat niet het geval is heb ik nog genoeg uitdaging bij de ZAC en zoals aangegeven, meer rijtijd voor mijn geld.
 
En mssz 'van zon sprintraces' geen optie?
 
Laatst bewerkt:
En mssz 'van zon sprintraces' geen optie?
Nee dat valt af bij mij ook al is het maar een uurtje van mijn deur.
Ik rij niet graag op Zolder en heb er vroeger al meer dan genoeg km's gedaan.
Mijn voorkeur gaat naar Nederland omdat men daar veiligheid nog wel altijd hoog in het vaandel houdt.
Qua niveau moet ik wel meekunnen in de supercup denk ik. Heb reeds ettelijke jaren rijervaring op circuit en ook al een paar jaar raceervarng in de benen.
Jammer dat je bij de OW cup zo weinig rijtijd hebt want aangezien het niet op weekdagen is zou het ideaal zijn. Ik ben al snel een kleine 3u onderweg naar Assen en dat lijkt mij dan weer wat overdreven voor wat ik er op de baan voor terug krijg.
 
vergeet de verborgen kosten niet. Cup is voor mij persoonlijk veel goedkoper omdat dit in het weekend valt. 1 dag niet declarabel kan ik aardig wat dagen van rijden zeg maar.

Daarnaast is het zuipgehalte de avond ervoor ook vrij hoog bij de ZAC. Wat voor mij toendertijd reden is geweest om over te stappen naar de Cup.

Als dat allemaal geen probleem is? ZAC veel meer rijtijd.
 
vergeet de verborgen kosten niet. Cup is voor mij persoonlijk veel goedkoper omdat dit in het weekend valt. 1 dag niet declarabel kan ik aardig wat dagen van rijden zeg maar.

Daarnaast is het zuipgehalte de avond ervoor ook vrij hoog bij de ZAC. Wat voor mij toendertijd reden is geweest om over te stappen naar de Cup.

Als dat allemaal geen probleem is? ZAC veel meer rijtijd.
ben het met enkele dingen wel met je eens ZAC is allemaal wat chaotischer Begint al met inschrijven !! Daar krijgen ze maar geen snelheid in Waarom kan dat bij de OW cup binnen 5 min !!! dan is alles geregeld incl transponder Bij de Zac sta je gewoon een kleine 45 min in de rij als je pech hebt en als je dan om 9 u moet rijden .............
Heb bij de keuring fietsen gezien ......daar wil ik nog niet mee op straat rijden
Er worden er dan ook terecht fietsen afgekeurd
Dat zie je bij de OW ook niet De ZAC is allemaal net wat meer low budget
 
Terug
Bovenaan Onderaan