Tikkend geluid bij optrekken na schakelen BMW F650GS '04

henksjap

MF'er
22 sep 2009
53
5
Den Haag
Hallo allemaal en alvast bedankt voor het lezen,


Sinds een aantal dagen komt er een raar geluid dat ik eerder niet had uit mijn motor. Als ik optrek hoor ik na het opschakelen een aantal tikken, meestal drie, met een halve seconde er tussen. Als ik verder optrek stopt het. Ik hoor het alleen in de onderste drie, maar het kan zijn dat het bij de hoogste ook is maar dat ik het niet hoor door de herrie. Het geluid komt links van mijn motor en als ik het goed hoor meer ter hoogte van mijn rechtervoetsteun.

Als de motor koud is hoor ik het trouwens niet.

Ik heb een foto toegevoegd van waar het geluid volgens mij vandaan komt.

Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik, zonder gereedschap, zelf kunnen uitsluiten?

Thanks!

Groet,

Bart
full
 
Laatst bewerkt:
visje *O*
laat de discussie beginnen

kun je zeggen waarom de ketting en ook de omgeving een rode kleur hebben?
de tandwielen lijken niet slecht, goed gebruikt maar nog niet op het einde.
nu kun je natuurlijk met deze foto's niet de staat van het voorste tandwiel bepalen, die kan vele malen slechter zijn.

je ketting lijkt lekker ranzig (hoeft niet negatief) maar er lijken (!) wat vaste punten in te zitten maar ook dat kan ik niet goed zien op de foto. zelf kun je het makkelijker bekijken in het echie. maar dan moet je wel weten hoe dat moet, weet je dat?

oh, ik weet dus niet of dit tot een antwoord op je vraag (het tikken) zal leiden, sorry :9
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een paar gemaakt. Het is donker, als het niet duidelijk genoeg is maak ik morgen met meer licht nog wat extra fotos. :)

Tjonge jonge, wel eens van onderhoud gehoord?

En met onderhoud bedoel ik niet poetsen of zo, maar die ketting heeft al duizenden km's geen vet meer gezien,
je kan beter een cardanfiets nemen.
 
Laatst bewerkt:
visje *O*
laat de discussie beginnen

kun je zeggen waarom de ketting en ook de omgeving een rode kleur hebben?
de tandwielen lijken niet slecht, goed gebruikt maar nog niet op het einde.
nu kun je natuurlijk met deze foto's niet de staat van het voorste tandwiel bepalen, die kan vele malen slechter zijn.

je ketting lijkt lekker ranzig (hoeft niet negatief) maar er lijken (!) wat vaste punten in te zitten maar ook dat kan ik niet goed zien op de foto. zelf kun je het makkelijker bekijken in het echie. maar dan moet je wel weten hoe dat moet, weet je dat?

oh, ik weet dus niet of dit tot een antwoord op je vraag (het tikken) zal leiden, sorry :9

Ik denk dat de ketting een beetje rood is door roest, maar ik rij ook veel over rode zandpaden hier in Spanje.

Ik heb geen idee hoe ik vaste punten controleer. Ik merkte wel dat in sommige schakels een knikje zat, maar die kon ik met mijn vinger wel gewoon bewegen. Ketting kon ik ongeveer 8 centimeter optillen.


Tjonge jonge, wel eens van onderhoud gehoord?

En met onderhoud bedoel ik niet poetsen of zo, maar die ketting heeft al duizenden km's geen vet meer gezien,
je kan beter een cardanfiets nemen.


Goed punt. Ik ga kettingsmeer kopen.

Als je het mij vraagt is dat kettingwiel aardig weg. Ketting heeft ook veel geleden, nwe ketting/kettingwielenset lijkt me geen overbodige luxe.

100 euro, dat valt mee. Denk alleen niet dat ik het zelf kan. Hoeveel uur is een pro er mee bezig denk je?
 
Laatst bewerkt:
Wat nog niet klopt met de diagnose kettingset is dat de interval tussen de tikken niet veranderd. Deze is vrijwel gelijk in alle versnellingen. Als het iets met de ketting zou zijn dan zou je toch denken dat de halve seconde die tussen de tikken zit korter zou worden naarmate je harder gaat?

Ik zal er vandaag eens extra goed op letten, misschien vergis ik me.
 
Ik zou je ketting eens gaan spannen en gaan smeren en kijken als het dan over is.
Als het dan nog niet weg is zou ik inderdaad een nieuwe kettingset aanschaffen. Een motorzaak zou daar een half uurtje mee bezig zijn dus kost je ongeveer 30 euro aan uurloon erbij op.
 
Wat nog niet klopt met de diagnose kettingset is dat de interval tussen de tikken niet veranderd. Deze is vrijwel gelijk in alle versnellingen. Als het iets met de ketting zou zijn dan zou je toch denken dat de halve seconde die tussen de tikken zit korter zou worden naarmate je harder gaat?

Ik zal er vandaag eens extra goed op letten, misschien vergis ik me.
:')
 
Wat nog niet klopt met de diagnose kettingset is dat de interval tussen de tikken niet veranderd. Deze is vrijwel gelijk in alle versnellingen. Als het iets met de ketting zou zijn dan zou je toch denken dat de halve seconde die tussen de tikken zit korter zou worden naarmate je harder gaat?

Ik zal er vandaag eens extra goed op letten, misschien vergis ik me.

als dat klopt wat je zegt (elke halve seconde), kan het niet snelheidsafhankelijk zijn, maar ook niet toerental afhankelijk...
enige dat dan overblijft is je tikkie-tikker die je iets probeert duidelijk te maken :+
 
nee, vervang die kettingset asap. Haal op zijn minst even het kapje van het vkw weg en maak een foto van het vkw *D

Ermee blijven rijden en alle toerentallen/versnellingen afgaan met wisselende belastingen kan ook toch? Kunnen we straks een topic verwachten in de trand van drie keuzes:
1- Mijn ketting is verdwenen, is er een sleepdienst voor motoren in de buurt van waar ik woon?
2- Mijn achterwiel is vastgeslagen, nu lijkt er iets van een ketting tussen te zitten, kan dat?
3- Mijn blok lekt olie en ik heb pijn aan mijn scheenbeen, kan er ook action olie in?

Of zijn er nog meer opties? :+
 
Laatst bewerkt:
nee, vervang die kettingset asap. Haal op zijn minst even het kapje van het vkw weg en maak een foto van het vkw *D

Vkw = je tandwiel aan de voorkant.

Ik zie op de foto ook slijtage aan de binnenkant van de ketting, ketting niet goed uitgelijnd.

Zelfs als dit niet het tikkende probleem is, is het nodig deze set te vervangen.
 
Je ziet op eerste foto ook slijtage op ketting(duidelijk sleepspoortje)hij raakt iets, dus vervangen en tevens een eindloze monteren want visje kan bij oude losliggende ketting ook problemen geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me eerder zorgen maken over de vette bende bij het voorkettingwiel. Het lijkt er op dat de keerring van de uitgaande as naar zijn grootje is. Misschien is het tikken van het lager. Ik zou wel een foto van de voorkant zonder het dekseltje willen zien.
Overigens kan je op een F650 prima een ketting met een visje doen. Maar je moet wel onderhoud aan een ketting doen.

Je ziet op eerste foto ook slijtage op ketting(duidelijk sleepspoortje)hij raakt iets, dus vervangen en tevens een eindloze monteren want visje kan bij oude losliggende ketting ook problemen geven.
De F650 heeft een vrij grote kettingspeling tussen de drie en vijf centimeter. Twee is al schadelijk. De ketting loopt over een geleider van de brug. Daar komen die glimmende plekjes van.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar de vraag of je op zandpaden wel kettingvet moet gebruiken. Als de rode kleur roest is en geen stof van de weg dan komt dit roestige stof van binnenuit de schakels langs de o-ringen. Dit betekent dat er o-ringen lek zijn, de voornaamste oorzaak van kettingslijtage.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan