Wat moet ik doen bij monteren ander (universeel) luchtfilter

8 dec 2016
5
0
Hallo,

Mijn vraag is wat ik moet doen met de instelling van de carburateur als ik een universeel luchtfilter monteer ipv de standaard filter van de fabrikant.

Gaat om een kawa 454ltd van 1986. Deze word omgebouwd tot bobber. Het originele luchtfilter zit onder de seat maar de ruimte die het filter+behuizing in neemt kan ik goed gebruiken om wat anders in weg te proppen (oa relais aan de kabelboom). En daarnaast staat het ook wel wat mooier.
full
 
En de meest betrouwbare en op termijn de minst kostbare/minst frustrerende
Nadeel met zoiets als dit is, dat je gewoon de juiste apparatuur moet hebben om het goed af te stellen, dat kun je niet doen met "doe maar standaard een groter sproeiertje en kijk ff naar je bougiekleur" zoals dat ging met de brommer (en er ook niet goed voor is).
Zoek de risico's even na van een te arm afgestelde motor zou ik zeggen.

edit: Dit topic zou overigens in tech moeten staan en niet bij een voorsteltopic, ik heb hem maar even gemeld.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je 100 euro uitgegeven voor die basisafstelling (stationair) en moet je nog naar de vakman, wat gaat dat je dan opleveren? Wat kost een run met afstellen bij een vakman?
100 euro? Dire, vier tientjes tot 80 euro kost zo'n ding.
Dit is geen super ingewikkelde motor, maar sommigen hebben toch wel meer dan één run nodig.
 
Laatst bewerkt:
Laat je niet bang maken, bij een carburateur motorfiets kun je alles zelf. Koop een goed boek en een colortune, verdiep je in de materie van de verbrandingsmotor.
En als je motor straks netjes loopt ben je weer een heel stuk wijzer geworden.En vervolgens kun je jouw motorvrienden weer helpen met je colortune.

Zo moeilijk is het allemaal ècht niet.

Ps, met de colortune stel je niet alleen stationair af.
 
Laatst bewerkt:
-1

BS, jij kijkt ook niet naar de mogelijke gevolgen van een arm afgestelde motor. Mocht je post sarcastisch bedoeld zijn dan kun je dat er ook bij melden en van sarcasme is er al genoeg in tech.

-10
er zijn geen algemene regels. het is niet omdat je er losse filters opzet dat hij automatisch te arm zou staan.

ik heb een SV650 injektieblok in een KR1 gestoken, injektie eraf gesmeten en de carbu's van het vorig model erop gezet. geen luchtfilter maar losse namaak K&N's (had de goedkope gekocht omdat het toch maar om te passen/testen/whatever was). ondertussen staan ze er al 15.000km probleemloos op en ik heb NIKS, NADA, NOUGABOLLEN afgesteld aan de carbu's. puur geluk ? zou kunnen, maar zeg dus nooit nooit !

ieder blok reageert anders (ook binnen hetzelfde model) en je kan nooit op voorhand zeggen wat het resultaat gaat zijn. en dat is de enige waarheid.
stel dat losse filters per difinitie iets meer lucht doorlaten, wat dan met afgesleten naalden/buizen ? misschien, heel misschien draait je blok dan wel perfekt met losse filters omdat het die slijtage compenseert.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt denk ik inderdaad beter naar een vakman gaan met de juiste apparatuur. Mij kostte het iets van 9 tientjes met meerdere runs op de bank.
Doe jezelf wel een plezier. Die goedkope filters zijn kutdingen die een deel van je inlaat afsluiten. Geef iets meer geld uit en koop goeie filters. Heb je alleen maar plezier van. Kost je wel rond de 100 voor twee stuks, maar gelukkig heb je er geen 4 nodig.
;)
 
Laat je niet bang maken, bij een carburateur motorfiets kun je alles zelf. Koop een goed boek en een colortune, verdiep je in de materie van de verbrandingsmotor.
En als je motor straks netjes loopt ben je weer een heel stuk wijzer geworden.En vervolgens kun je jouw motorvrienden weer helpen met je colortune.

Zo moeilijk is het allemaal ècht niet.

Ps, met de colortune stel je niet alleen stationair af.

Dan ben je iig een stuk handiger met motorfietsen afstellen dan mij :Y , ik heb toch nog steeds een hele berg duur apparatuur daarvoor nodig... :$
 
Dan ben je iig een stuk handiger met motorfietsen afstellen dan mij :Y , ik heb toch nog steeds een hele berg duur apparatuur daarvoor nodig... :$

Hartelijk bedankt voor het compliment. Ondanks ik een bescheiden man ben, moet ik wel toegeven dat u niet de eerste bent die dat zegt. :P

Met een colortune kun je je als hobbyist prima redden, maar het kost veel tijd.
Die tijd heb je als prof vaak niet.

Ervan uitgaande dat u prof bent natuurlijk.
Maar bent u geen prof, zet dan direct al die dure apparatuur op marktplaats en koop er een leuke motorfiets voor. :+
 
Dank jullie allen voor de reacties. Veel geleerd en ietsje wijzer geworden.
Die Colortune lijkt een uitkomst maar ik lees teveel twijfelende reacties. En mijn motor in de soep laten lopen omdat ik het niet goed deed is geen optie. Mijn kind moet er op rijden dus het mot wel goed zijn en niet honderd keer langs de weg stil hoeven staan omdat hij er mee uit scheidt...
Al heeft het beestje me niet veel gekost, is het een top hobby bike waar wel wat aan verspijkerd mag worden maar alles heeft zijn waarde.
Ik red me nog prima op mijn Harley :-)

Als er nog iemand tussen zit die ook een fiets heeft omgebouwd to tbobber dan hoop ik van jou nog wat te leren.
 
Ik ben iemand die alles zelf doet en het is met de juiste spullen best te doen. Het risico wat je krijgt met dit soort filters (wel goeie kopen dan) is dat de motor te (snel) warm wordt. Het is van belang dat de carbs goed synchroon staan afgesteld. Je kunt, als dat zo is aan de kleur van de bougies, en de snelheid van warm worden in de gaten houden of je sproeiers groot genoeg zijn en/ of je gasnaald hoig genoeg staat. Ook heel belangrijk is de gasrespons over het gehele toerental. Als deze drie dingen: Temperatuur, bougie kleur en gasrespons goed zijn kun je m eens op een vermogensbank zetten om te kijken of het werkelijk goed is. Masr je komt echt heel ver als je handig bent en geduld hebt.
 
Zelfs als je de motor goed afgesteld krijgt, blijft hij gevoelig voor weersomstandigheden die niet op een testbank gesimuleerd kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan