Wat moet ik doen bij monteren ander (universeel) luchtfilter

8 dec 2016
5
0
Hallo,

Mijn vraag is wat ik moet doen met de instelling van de carburateur als ik een universeel luchtfilter monteer ipv de standaard filter van de fabrikant.

Gaat om een kawa 454ltd van 1986. Deze word omgebouwd tot bobber. Het originele luchtfilter zit onder de seat maar de ruimte die het filter+behuizing in neemt kan ik goed gebruiken om wat anders in weg te proppen (oa relais aan de kabelboom). En daarnaast staat het ook wel wat mooier.
full
 
Dank jullie allen voor de reacties. Veel geleerd en ietsje wijzer geworden.
Die Colortune lijkt een uitkomst maar ik lees teveel twijfelende reacties. En mijn motor in de soep laten lopen omdat ik het niet goed deed is geen optie. Mijn kind moet er op rijden dus het mot wel goed zijn en niet honderd keer langs de weg stil hoeven staan omdat hij er mee uit scheidt...
Al heeft het beestje me niet veel gekost, is het een top hobby bike waar wel wat aan verspijkerd mag worden maar alles heeft zijn waarde.
Ik red me nog prima op mijn Harley :-)

Als er nog iemand tussen zit die ook een fiets heeft omgebouwd to tbobber dan hoop ik van jou nog wat te leren.


Als het betrouwbaar moet zijn en goed lopen op alle toerentallen, originele airbox er op laten.
 
Ontiegenlijk onzinnig antwoord. Dan moet je niets veranderen en alles standaard laten.


Wat is daar het probleem van dan?

Motorfabrikanten besteden miljoenen aan research en ontwikkeling van inlaattrajecten en dan zal dat éénvoudig te verbeteren zijn met een setje frutdingen van een tientje per stuk.

Wat denk je nou zelf?


Hou lekker de originele inlaatfabriek erop en begin met 10% grotere hoofdsproeiers. Heb je veel meer aan.
 
Ik ben iemand die alles zelf doet en het is met de juiste spullen best te doen. Het risico wat je krijgt met dit soort filters (wel goeie kopen dan) is dat de motor te (snel) warm wordt. Het is van belang dat de carbs goed synchroon staan afgesteld. Je kunt, als dat zo is aan de kleur van de bougies, en de snelheid van warm worden in de gaten houden of je sproeiers groot genoeg zijn en/ of je gasnaald hoig genoeg staat. Ook heel belangrijk is de gasrespons over het gehele toerental. Als deze drie dingen: Temperatuur, bougie kleur en gasrespons goed zijn kun je m eens op een vermogensbank zetten om te kijken of het werkelijk goed is. Masr je komt echt heel ver als je handig bent en geduld hebt.


En jij durft te zeggen dat IK onzin verkoop?

Toe maar knul. Droom lekker verder :W


:')
 
Het risico wat je krijgt met dit soort filters (wel goeie kopen dan) is dat de motor te (snel) warm wordt.

Dit is deels wel waar alleen ligt het niet aan de filters maar aan het feit dat doordat deze filters (meestal) meer lucht door laten dat dan het benzine luchtmengsel te arm wordt en daardoor wordt het motorblok intern erg warm tot heel heet. Met als mogelijk gevolg smeltende zuigers, verbrandde kleppen enz enz.
 
Rustig mensen... ik heb heb slecht een vraag gesteld maar de agressie neemt toe. Ik bekijk het nog ff met wat ik nu heb. Ik lees toch wat te veel risicos en heb hier iets te weinig vertrouwen in om zelf te doen. Ik loop nog wel een keer een kawa jhandelaar binnen met dezelfde vraag.

Bedankt Leejoow voor je technisch antwoord. Ik lees dat je er verstand van hebt. Wat heb je zelf in de (ver)bouw gehad of staan?
 
Dan ben je iig een stuk handiger met motorfietsen afstellen dan mij :Y , ik heb toch nog steeds een hele berg duur apparatuur daarvoor nodig... :$

Ik vraag me ook af of er niemand is die het verschil meeneemt in een motor onbelast of belast afstellen...heb in ieder geval nog nooit gehoord dat iemand de colortune gebruikte terwijl hij volgas op de snelweg reed...
Ik heb veel ge-experimenteerd met Z1000, Z1R, met wiseco's , Aries slipperzuigers, N2O, en ook ooit zo'n colortune geleend, en voor onbelast zag het er altijd goed uit, maar belast haalde ik de gewenste waardes niet....

Anderzijds wordt er altijd geroepen dat een ander filter of uitlaat betekend dat er altijd afgesteld moet worden...
Daar heb ik nooit aan gedaan, andere uitlaat en weer knallen...
Mijn huidige fazer staat op 76k, met een titanium uitlaat demper van een gehomologeerde 600 en zonder exup, en snort nog steeds als een nieuwe.
 
Heeft er al iemand iets geroepen over de eventuele uitlaat?? Want de gehele Flow in je cilinders is van meer zaken afhankelijk als alleen van je luchtfilter. Het ademen is ook sterk afhankelijk van het feit dat hij goed kan uitademen.
Want alleen een universeel luchtfilter veranderd niet zoveel. Heb een test gelezen over luchtfilters, waarbij bv een K&N nagenoeg niet meer lucht door laat als het standaard filter.
K&N Air Filter Review - Debunking the Myths (and why OEM is better)
Interessant artikel overigens.
Dus als de uitlaat origineel blijft denk ik dat er weinig afgesteld hoeft te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan