Beunen in Mexico

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi allemaal,
Ik heb julie hulp nodig bij het volgende probleem.

Ik ben onderweg van Canada naar Zuid Amerika en ben ondertussen aangekomen in Mexico.
Mn brommerd is een Honda NX250 uit 1988.

1200 km geleden de klepspeling gemeten. Die moet 0,25 mm zijn en bij de uitlaat kleppen was die maar 0,12 mm.
Helaas is het een shim under bucket systeem dus is het niet mogelijk dit even te stellen. Op zich is de operatie geen probleem voor mij maar ik heb geen shims en die zijn hier in het arme Mexico ook niet te krijgen. Het wordt dus beunen ben ik bang.

Dit is wat ik zelf bedacht heb:

Het zijn shims van 7.48 mm diameter. Ik kan hier een boortje vinden van 7,54 mm (19/64 inch). Dichterbij lukt niet. Ze hebben hier alleen maar die achterlijke Amerikaanse maten met moeilijke breuken.

Ik heb 2 ideeën.

1) met een afkort slijper plakjes van die boortjes slijpen totdat ik een heb die voldoende in de buurt zit. De diameter moet dan nog wat kleiner maar dat is maar 0,06 mm en dat moet wel lukken.

2) de oude shims dunner slijpen. Hiervoor heb ik het volgende bedacht :

Ik neem 2 plaatjes. In de bovenste boor ik een gat van 7,54 mm. Die plaatjes leg ik op elkaar en hecht ze vast. In het gat komt de oude shim en met een lamellen schuurschijf slijp ik de oude shim wat dunner.

Wat denken jullie, gaat dit lukken en is er een beter idee?
De werklaatsen die je hier aantreft zijn bijzonder karig uitgevoerd. Mexico is echt een beel arm land.

Alvast bedankt allemaal.

Gracias,
Adriano.
 
Hoi allemaal,
Ik heb julie hulp nodig bij het volgende probleem.

Ik ben onderweg van Canada naar Zuid Amerika en ben ondertussen aangekomen in Mexico.
Mn brommerd is een Honda NX250 uit 1988.

1200 km geleden de klepspeling gemeten. Die moet 0,25 mm zijn en bij de uitlaat kleppen was die maar 0,12 mm.
Helaas is het een shim under bucket systeem dus is het niet mogelijk dit even te stellen. Op zich is de operatie geen probleem voor mij maar ik heb geen shims en die zijn hier in het arme Mexico ook niet te krijgen. Het wordt dus beunen ben ik bang.

Dit is wat ik zelf bedacht heb:

Het zijn shims van 7.48 mm diameter. Ik kan hier een boortje vinden van 7,54 mm (19/64 inch). Dichterbij lukt niet. Ze hebben hier alleen maar die achterlijke Amerikaanse maten met moeilijke breuken.

Ik heb 2 ideeën.

1) met een afkort slijper plakjes van die boortjes slijpen totdat ik een heb die voldoende in de buurt zit. De diameter moet dan nog wat kleiner maar dat is maar 0,06 mm en dat moet wel lukken.

2) de oude shims dunner slijpen. Hiervoor heb ik het volgende bedacht :

Ik neem 2 plaatjes. In de bovenste boor ik een gat van 7,54 mm. Die plaatjes leg ik op elkaar en hecht ze vast. In het gat komt de oude shim en met een lamellen schuurschijf slijp ik de oude shim wat dunner.

Wat denken jullie, gaat dit lukken en is er een beter idee?
De werklaatsen die je hier aantreft zijn bijzonder karig uitgevoerd. Mexico is echt een beel arm land.

Alvast bedankt allemaal.

Gracias,
Adriano.
Ik denk dat het veiliger is om door te rijden dan dat je gaat kloten met afgeslepen boortjes.
Je kan ook je shims er uit halen en dunner maken met schuurpapier.
 
Ik ben bang dat als ik ver doorrij de uitlaatkleppen verbranden. Dan zijn we nog verder van huis (letterlijk).

Ik heb begrepen dat een shim vrij hard is dus schuren met de hand wordt moeilijk. Ook omdat hij zo niet mooi evenwijdig blijft. Opsturen duurt me te lang. Dan moet ie eerst open, goed meten hier is lastig want een kromme schuifmaat is het beste dat je vindt. Vervolgens bestellen en dan zijn we minstens een week verder voordat de shims aankomen.

Bedankt alvast voor dd tips.

Hoi,
Adriaan.
 
Je weet wat je nodig hebt, laat een assortimentje maten opsturen naar een toekomstige lokatie en rijd daar naartoe. andere planning, zoek een Honda-dealer ergens in de richting van je route en rijd daarnaartoe NADAT je hem gebeld hebt met het problem zodat hij wat kan bestellen voor je.

Beunen kan altijd nog maar in mexico zitten minstens 6 echte dealers.

benno
 
shims in een gaatje met een lamellenschijf kan je bijna zeker van zijn dat de shim dan gaat vliegen en je hem waarschijnlijk niet meer terug vindt. persoonlijk zou ik eerder een staafje nemen waar je een ondiep gat in boort waar de shim in klem in past (gat wordt normaal altijd iets groter als de boor dus neem een boor die licht ondermaat is). zet de shim als hij niet goed blijft klemmen desnoods vast met een drupje locktite of seconde lijm. met dat staafje heb je nu een goed handvat waarmee je de shim kan vasthouden terwijl je op een vlaksteen met schuurpapier achtjes draait. je kan dan redelijk precies slijpen zonder dat je elke keer je shim hoeft te zoeken. watervast schuurpapier kan je op een vlaksteen vast leggen met behulp van een beetje olie.
heb je geen vlaksteen zet dan dat staafje in de boormachine en druk er met je vinger een stukje schuurpapier tegen aan.
als je locktite of lijn hebt gebruikt voor het vastzetten houd je er even een vlammetje tegen de staaf aan en daarna snel een doek er om heen en even met dat staafje op tafel slaan en waarschijnlijk zit de shim dan in de doek.
 
Laatst bewerkt:
Ben je in 1200km 0,13mm kwijtgeraakt of heb je dit 1200km geleden geconstateerd?
Klepsteel inkorten is ook erg beun.

CRF250R, CRF250X, YZ250F, WR250F, RMZ250, KX250F gebruiken allen dezelfde diameter.
Misschien een andere dealer in de buurt?
 
Zouden die shims niet een speciale oppervlakte behandeling (gehard) hebben ondergaan en zo ja doe je die met slijpen/schuren teniet lijkt mij. Ik zou ook voor de optie juiste maat shims laten opsturen gaan.


Ik denk dat het steeds minder hard word hoe "dieper" dat je komt. In de machinebouw hebben geharde slijtdelen een bepaalde standtijd.
Eerst is er weinig slijtage totdat de toplaag weg is, hierna gaat het steeds harder.
 
Laatst bewerkt:
De door mij voorgestelde procedure is een normale om platte kleppen te schuren.
Als je de geschuurde kant onderop legt heb je geen last van eventuele problemen met de hardheid.
 
De door mij voorgestelde procedure is een normale om platte kleppen te schuren.
Als je de geschuurde kant onderop legt heb je geen last van eventuele problemen met de hardheid.


^^
Lekkende kleppen van oldtimers worden ook gewoon weer netjes met pasta ingeschuurd in de kop.
En dan gaat het ook weer een "tijdje" mee :o
 
Als je echt zeker wilt weten of het nog veilig is om mee door te rijden, motor goed warm rijden/draaien, en zo snel mogelijk met een warme motor de speling meten.

Als je met een warme of liever hete motor nog speling meet is het nog safe. Zodra je geen speling meer meet moet er echt iets gebeuren.

Persoonlijk vind ik 0.25mm klepspeling wel veel.

Meestal zeggen de boekjes tussen de 0.10 en 0.15.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt zeker wilt weten of het nog veilig is om mee door te rijden, motor goed warm rijden/draaien, en zo snel mogelijk met een warme motor de speling meten.

Als je met een warme of liever hete motor nog speling meet is het nog safe. Zodra je geen speling meer meet moet er echt iets gebeuren.

Persoonlijk vind ik 0.30mm klepspeling wel bizar veel.

Meestal zeggen de boekjes tussen de 0.10 en 0.15.

Mijn motor, heeft voor de uitlaatkleppen 0,25 staan, dus komt wel vaker voor bij Honda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan