Honda CBF 125 valt uit

alecnl

Rookie
11 dec 2016
4
0
Leeuwarden
Goedenavond,

Ik rij een honda cbf 125 uit 2013. Tot een paar maanden geleden nooit problemen mee gehad. Maar sinds een maand of 2 valt de motor regelmatig uit. Zo ook wanneer ik de motor start en deze op zichzelf laat lopen. De motor loopt dan constant op 2000 toeren voor ongeveer 30 seconden en valt daarna uit. De motor stottert niet eerst, maar slaat in 1 keer af.

Om dit te voorkomen geef ik gas, zodat de motor op een hoger toerental loopt. Dit is echter geen ideale oplossing. Omdat remmen en gas geven om de motor aan te houden geen handige combie is. Als de motor eenmaal goed is opgewarmd blijft hij wel lopen wanneer ik geen gas geef. Maar is het toerental niet constant, tussen de 1300 en 1600 rmp.

In de service manual heb ik de error codes opgezocht, maar wanneer ik deze probeer uit te lezen blijft het waarschuwingslampje constant branden. Helaas staat hier niks over in de service manual.

Hebben jullie nog ideeën om dit probleem op te lossen? De olie heb ik regelmatig ververst. En de spark plug is recentelijk nog ververst. Ook de accu lijkt prima op spanning.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alec
 
Kilometerstand is op het moment ongeveer 18000. De motor is tot de 8000 km in onderhoud geweest bij de Motorplaza in Herenveen. Bij de 8000 heeft hij daar ook een kleine beurt gehad. Olie is altijd netjes om de 4000 km ververst. Luchtfilter is recentelijk nog vervangen.

Bij de 14000 heb ik een olielek gehad. De pakking aan de linkerkant van het blok was volgens de garage naar binnen gegleden. Ze wisten zelf niet te verklaren hoe. Maar met een nieuwe pakking heb ik daar nooit problemen mee gehad. Pas meer dan 1000 kilometer daarna begonnen de problemen met het uitvallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf redelijk handig. Veel ervaring in de electra en houtbewerking. Een brommertje heb ik ook al eens uit elkaar gesleuteld. Het probleem waar ik alleen mee zit is dat ik mijn motor in een grote garage hier in de wijk heb staan. Daar heb ik geen ruimte om te sleutelen. En dit soort zaken klinken niet meer als handige dingen om midden op straat te doen.

Ik zal eens informeren bij de verschillende garages hier in Leeuwarden.

Bedankt voor het meedenken!
 
Kleppen op de CBF125 moeten elke 4000km worden gecontroleerd, dus daar zou ik eerst maar naar kijken (wat Zot ook al aan gaf).

Een brommer uit elkaar sleutelen kan iedereen wel, het in elkaar zetten daarna is lastiger. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan