BMW F650GS elektrisch probleem

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Hallo allen,

Vanmiddag na een maand stilstand (buiten) op mijn BMW F650GS gestapt om een stuk te rijden. Fiets startte meteen en zonder probleem een half uur me licht aan gereden.

Na een snelle boodschap wou ik weer naar huis rijden, maar bij omdraaien van het contactslot gebeurde er helemaal niks, ook geen lampjes die op het dashboard gingen branden, helemaal niets. Enige wat nog teken van leven gaf was de klok (deze blijft altijd aanstaan).

Ik heb vanalles geprobeerd, maar krijg er echt geen leven in. Mijn eerste gedachte was een kapotte zekering, maar die lijken allen in orde (ik kan er drie vinden onder het zadel). Enige wat ik kan bedenken is een losse accupool, maar dan zou de klok ook niet moeten werken lijkt me..?

Waar moet ik beginnen, iemand enig idee?

Alvast zeer bedankt voor de hulp
 
Toch niets iets heel simpels bv motor in versnelling,standaard uit, rode aan/uitknop.

Ik heb het idee dat het zo iets simpels moet zijn inderdaad. Echter, heb ik al je opties al geprobeerd zonder succes.

Kan me gewoon niet voorstellen dat het iets ingewikkeld is als ik 10 minuten voor het weer aanzetten van de motor nog zonder enkel probleem heb kunnen rijden... :N

Doormeten gaat me helaas van het weekend pas lukken vrees ik. Dat wordt een week met de bus naar werk :r
 
Denk dat daar in de buurt misschien een probleem zit inderdaad. Kom net een artikel tegen van een F650GS die precies hetzelfde probleem had. Zat in het contactslot en komt schijnbaar vaker voor.

06 F650GS dead as a doormouse but battery is fully charged! [Archive] - BMW F650 Forums

Is misschien een goed startpunt..

Dank
:N

Het goede startpunt was de accupool, en van daaruit verder zoeken (zoals zot ook al zij)
Niet ergens midden in beginnen, dat is een slecht startpunt.
 
Vandaag voor het eerste deze week tijd gehad om naar het probleem van mn BMW te kijken.

Plastics verwijderd en daarna het contactslot aan de onderzijde losgedraaid om te zien of het probleem inderdaad in de draden van contactslot zit. Ik zou bijna zeggen helaas, want het contactslot ziet er als nieuw uit. Hier lijkt het hem dus niet in te zitten...

Onderstaand een paar foto's. Ik zie toch niks over het hoofd? Had verwacht als er een probleem was geweest in het contactslot dat op deze manier te kunnen zien. Of moet hij nog verder open?

Hoe kan ik nu het beste verder opzoek naar het probleem? Vanaf de accu naar contactslot werken om te kijken of overal spanning opstaat? Ik ben niet zo'n held met elektronica..

Hoop dat iemand mij op weg kan helpen ;(

bizoozb1xbsro.jpg


3lrfe1m1jptir.jpg


uoefqzjnn8zs8.jpg
 

Dankje Zot, ik zal me dr vanavond en morgen in gaan verdiepen.

Begrijp dat het voor jou een eitje is, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen ;)

Tandwielen, zuigers en kleppen kan ik begrijpen, elektra is magie..
 
Kan ook best in het slot intern zitten, dit kun je dus niet zien..

Makkelijkst is dus inderdaad met een spanningzoeker of meter een goed massapunt pakken, en dan kijken tot waar je spanning hebt.
Als er geen 1 draad op het contactslot spanning heeft, zit het probleem dus al daarvoor, heb je er wel spanning op, zit het in of na het contactslot..
 
Dankje Zot, ik zal me dr vanavond en morgen in gaan verdiepen.

Begrijp dat het voor jou een eitje is, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen ;)

Tandwielen, zuigers en kleppen kan ik begrijpen, elektra is magie..

Nouja, dr gaat een draadje met spanning in en als je het contact aan zet moet er op een ander draadje spanning gaan staan (is gewoon een schakelaar). Wat dat betreft geen magie, maar gewoon even jezelf inlezen. Volgensmij krijgen kids dit tegenwoordig op de basisschool al.
 
Oke weer een klein stapje verder.

Naar het contactslot gaan een aantal draden, waaronder een dikke rode en dikke groene (zie bovenstaande fotos). Op de rode draad staat met contact uit al 12V, op de groene staat met contact uit geen spanning.

Als ik het contact omdraai naar ON gebeurd er verder niks op het dashboard (hier zit het oorspronkelijke probleem). Er blijft 12V op de rode draad staan. Zodra ik de groene draad door wil meten gaat het dashboard aan en krijg ik ook 12V over de groene draad door. Haal ik de spanningsmeter van de groene draad af dan blijft het dashboard overigens aan staan.

Is dit een aarde probleem? Want het lijkt dat als ik de groene draad bypass over een nieuw aardepunt (staal boutje op het frame) het probleem weg is.

Is het te verklaren dat het dashboard daarna aan blijft staan? Ik hoef dus maar één keer contact te maken om het werkend te krijgen, dashboard blijft daarna aan...

Nogmaals, mijn elektra kennis is beperkt. Één mens kan maar zoveel weten ;)

Ik waardeer jullie input dan ook zeer.
 
Heb alles goed uit elkaar gehaald en bloot gelegd.

Probleem lijkt toch in het contactslot zelf te zitten. Als ik contact aan zet en ik geef er een tik tegen flikkert het dashboard aan/uit. Soms blijft hij even aan staan, soms niet.

Uitgaande draden van contactslot heb ik helemaal los liggen en zien er perfect uit. Van buiten niets te zien dus, probleem moet inwendig zijn maar ik krijg het contactslot niet open zonder grof geweld.

Wordt dus een nieuwe aanschaffen en daarmee hopelijk het probleem opgelost.

Ik laat nog even weten als alles weer werkt, bedankt voor jullie hulp
 
Heel vaak zit er bij het contactdeel van het contactslot een klein schroefje verborgen onder een beetje borgmiddel. Elk contactslot is uiteindelijk open te maken om de contacten te bekijken en schoon te maken.

Het lijkt op een gecorrodeerd middencontact :Y
 
Verdorie, dacht ik eruit te zijn maar de twijfel slaat weer toe.

Heb het gehele contact losliggen nu om te kijken of ik hem open kon krijgen. Toch nog even de multimeter erbij gepakt op standje piepen-bij-sluiting (weet de correcte benaming niet). Ik krijg een prima doorlopende pieptoon die niet stoort als ik een tik tegen het contactslot geef.

Terug bij af vrees ik, bah.
 
Terug
Bovenaan Onderaan