Yamaha Tricity : onderhoudsfrequentie

WalterBE

Rookie
12 okt 2009
16
4
Sint-Agatha-Berchem, België
Hallo,

Ik heb een Yamaha Tricity , de drie-wieler van Yamaha. Gekocht door de eerste eigenaar in januari 2016. Overgekocht door mij einde augustus met letterlijk 1km op de teller. De eerste koper had iets in zijn rug gekregen waardoor die er niet mee kon rijden.

... en vandaag heb ik het eerste onderhoud laten doen. Het 1000-km nazicht.

Nu zie ik op mijn factuur alsook in het garantieboekje waar men dat invulde dat men mij terug verwacht bij kilometerstand 4000 of ten laatste op 15/05/2017 voor het volgende onderhoud.

Die 4000 km is ook te vinden in de gebruiksaanwijzing. Maar ik zie daar niets in staan van een onderhoud na 6 maanden. Daarna is het trouwens bij 8000 km.

Waarschijnlijk zal ik wel aan 3000 km komen tegen dan maar dat men mij terug verwacht na slechts 6 maanden verbaast mij.

Zijn er hier nog Tricity eigenaars? Hoe is dat bij jullie? Of bij andere scooters?

Of zou dat zijn omdat die nog steeds vrij nieuw is en dit dan maar het 2de onderhoud is?

Is onderhoud elke 4000 km eigenlijk normaal/gebruikelijk of eerder lang of kort voor een motor of scooter?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het terugvinden in het werkplaatshandboek.

Doorgaans eist de dealer of fabrikant, dat de 1e beurt (inloopbeurt of in rij beurt), bij 1000 of 2000 km ook bij de dealer gedaan wordt. Terecht. Er wordt dan meer voorgeschreven dan bij de andere beurten.

Daarna pas gaat het reguliere schema in werking.
 
Een klepcontrole-interval van 4000km is niet vreemd bij 125cc blokjes. Bij een Kymco die ik had (K-Pipe), was het zelfs elke 2000km geloof ik klepcontrole. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat dit ook binnen no time gedaan was en je er direct bij kon. De eerste keer kostte mij dat 10 euro om te laten doen. :+

Maar 6 maanden? In de boekjes praten ze normaal over 'x duizend kilometer' OF '12 maanden'. Ik denk dat die dealer graag zijn klanten op tijd terug ziet, om daarna op vakantie te kunnen van dat geld. :P
 
Die 4.000km is voor een scooter niet ongebruikelijk, die 6 maanden wel. In de gebruikershandsleiding van de Tricity staat 12 maanden wat gebruikelijk is. Het is allemaal terug te vinden op pagina 6-3 van de gebruikershandleiding.

Yamaha-Tricity-125-Owners-Manual-EN.pdf

Mijn ervaring is dat scooters wat vaker onderhoud vragen dan motorfietsen. Dan heb ik het over de lichtere scooters waarvan de techniek eigenlijk hetzelfde is als de 50cc varianten. In de scooter wereld staat Yamaha echter bekend als nummer 1 op het gebied van kwaliteit. De 1k beurt met extra controles heb je gehad. Klepspeling moet bij de Tricity elke 12k worden gecontroleerd en de v-snaar moet bij 20k worden vervangen. In de scooter wereld wordt net als bij auto's en motorfietsen gewerkt met originele (OEM) en licentie onderdelen. Maar voor de v-snaar is de stelregel gebruik de originele t.b.v. de levensduur.

Succes en veel rijplezier. Voor die specifieke scooter dingen die net even anders zijn als bij een motorfiets, is er veel kennis en ervaring binnen het scooter gedeelte van MF.
 
Laatst bewerkt:
Elke 12k klepcontrole is niet verkeerd voor dat 125cc-blok. Je ziet vaker kortere intervals. Reden voor dat half jaar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Olie elke 4k is ook niet vreemd. Gaat ook weinig in.
 
Elke 12k klepcontrole is niet verkeerd voor dat 125cc-blok. Je ziet vaker kortere intervals. Reden voor dat half jaar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Olie elke 4k is ook niet vreemd. Gaat ook weinig in.
Bij mijn Kymco is de onderhoudsinterval 5k inclusief controle klepspeling, bij de Piaggio MP3 van mijn pa 10k. Er staat mij ook iets bij dat voor de Piaggio de klepspeling pas bij 20k hoeft maar dat weet ik even niet meer zeker. Beiden zijn 300cc blokjes. Van een bromfietsmonteur heb ik vernomen dat het bij de 50cc Yamaha's meestal alleen controle is en dat de klepspeling meestal niet bijgesteld hoeft te worden. Dat je niet zo vaak naar de klepspeling hoeft te kijken is ook wel een beetje Yamaha eigen. Van motorfietsen weet ik dat 12 of 24k gebruikelijk was maar bij veel Yamaha motorfietsen moest je de klepspeling controleren bij 48.000km!!! Dan heb je het wel over de versies met vulplaatjes en niet de stelboutjes zoals je bij scooters nog het meeste ziet. Kan 50k dan niet in plaats van 48k zul je misschien denken, maar ze bepalen het vaak in miles (30k miles in dit geval) en rekenen het dan om in km voor de verschillende markten.
 
De interval voor oliewissels is bij die motorfietsen vaak lager. Ik vermoed omdat ze (ook jouw Tricity) ook maar 0,7 tot 1 liter aan motorolie heeft, in tegenstelling tot de bijna drie liter die in veel grotere fietsen gaat. Gemiddeld gezien "verslijt" een Tricity of een FZR ongeveer evenveel olie.

Kan te maken hebben met het feit dat je in 1 liter olie minder verontreiniging kwijt kan dan in drie liter (jóh). Of het heeft te maken met de omzet van hun dealers.
 
De interval voor oliewissels is bij die motorfietsen vaak lager. Ik vermoed omdat ze (ook jouw Tricity) ook maar 0,7 tot 1 liter aan motorolie heeft, in tegenstelling tot de bijna drie liter die in veel grotere fietsen gaat. Gemiddeld gezien "verslijt" een Tricity of een FZR ongeveer evenveel olie.

Kan te maken hebben met het feit dat je in 1 liter olie minder verontreiniging kwijt kan dan in drie liter (jóh). Of het heeft te maken met de omzet van hun dealers.

-1

onderhouds intervallen verschillen nu eenmaal per merk en type.
meedenken is goed hoor, maar hij moet toch gewoon echt vragen aan de dealer wat hun reden daarvoor is.

en daarnaast : " Waarschijnlijk zal ik wel aan 3000 km komen tegen dan maar dat men mij terug verwacht na slechts 6 maanden verbaast mij.

ik moest deze zin 4 keer lezen en muh realiseren dat je belg bent om te snappen wat je bedoelde.
1 komma was niet overbdig geweest, maar dit even in het algemeen.
ik zal de afbeelding van een grammarnassi aan een ander overlaten ;)
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant zit er niet zoveel in het carter van een scooter. Geen koppelingsplaten en versnellingsbak die ook slijten wat dan weer in je olie komt, wat dat met je olie doet weet ik ook niet. Over olie bestaan veel meningen ook tussen professionals onderling.

Om een indicatie te geven wat voor rek erin zit herinner ik mij het volgende verhaal van een monteur. Ik weet niet meer wat voor type dat was maar wel groter dan 125cc. Het betrof een Yamaha motorscooter. Nieuw verkocht en na 35.000 km kwam de eigenaar terug met de mededeling "hij doet het niet meer". Bleek de eigenaar 35.000km met de inloopolie te hebben gereden zonder ooit te peilen of bij te vullen. Er kwam nog maar een koffiekopje olie uit het carter. Zo moet het dus niet.

Zelf rek ik de intervallen wat op rekening houdend met dat ik volsynthetische olie gebruik en niet echt korte stukjes rijdt. Maar het risico is voor mij en mijn scooter zit niet meer in de garantie. Je kan ook gewoon op safe spelen en het onderhoudsschema aanhouden. Even los van garantie is het ook zo dat je voor een oliewissel geen complete garage uitrusting nodig hebt. Met filtertje mee kost een oliewissel mij nog geen 20 euro, ik weet niet wat het kost als je het laat doen. Dit is hoe ik het doe, maar het is niet aan mij om een ander aan te raden om van het onderhoudsschema af te wijken.

Bij tweewielerige motorscooters kiezen veel mensen voor een bromfiets zaak omdat die de scooter beter kennen dan een universele motorzaak, je zou ook eens de prijzen kunne vergelijken. Maar het voor terrein van een driewieler heeft wat specifieke dingen. Zo weet ik van de Piaggio MP3 dat je die wielen niet op elk balanceeraparaat kan balanceren. Hoe dat met de Trycity zit weet ik niet.

Een heel verhaal, maar ik wacht met belangstelling af met welke reactie de dealer komt.
 
De interval voor oliewissels is bij die motorfietsen vaak lager. Ik vermoed omdat ze (ook jouw Tricity) ook maar 0,7 tot 1 liter aan motorolie heeft, in tegenstelling tot de bijna drie liter die in veel grotere fietsen gaat. Gemiddeld gezien "verslijt" een Tricity of een FZR ongeveer evenveel olie.

Kan te maken hebben met het feit dat je in 1 liter olie minder verontreiniging kwijt kan dan in drie liter (jóh). Of het heeft te maken met de omzet van hun dealers.

Verslijten misschien evenveel olie, maar de 20-kleps FZRs verbranden een veelvoud aan olie t.o.v. een Tricity.
 
Omdat ik geen reactie kreeg via Facebook (via dat kanaal had ik om mijn afspraak geboekt) belde ik zojuist.

Ik vroeg het een paar keren maar eigenlijk heb ik geen serieus antwoord gekregen. Wel dat ik mag komen wanneer ik aan 4000km zit, zonder specifiek op de 6 maanden te letten.

Daar moet ik het dan mee doen.
 
Yamaha geeft zelf het antwoord in de gebruikershandleiding. Na 12 maanden of bij km stand 4.000 moet je voor de volgende beurt. De reactie via de telefoon lijkt mij duidelijk. Of speelt hier op de achtergrond misschien iets mee dat je geen goed gevoel hebt bij dat bedrijf? Dat kunnen wij vanaf het scherm niet inschatten.

Er staan wel meer handige dingen in de gebruikershandleiding. Bijvoorbeeld hoe je het oliepeil moet checken, dat verschilt namelijk per motorfiets. Als je vragen hebt, laat maar weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan