Cilinderkop vlakken

Vol D'or

Lovely boys.😊
Donateur
31 okt 2005
7.320
11.349
Venlo
Heren techneuten, er heeft een iemand totaal ongehinderd door enige kennis van zaken ons ff willen helpen door de pakkingresten met een lamellenschijf van de cilinderkop te verwijderen met als gevolg dat er nu een goeie 0,3mm afgehaald moet worden met vlakken.
Het handelt zich om een kop van een cb900, wat kunnen we hier maximaal vanaf halen?. Of mss toch een extra voetpakking monteren om de hele zaak op hoogte te brengen?
Wie weet wat.🤔
 
Het beste is wel dat je dun pakkingspapier gebruikt als voetpakking, dan loop je de minste kans op lekkage.
Als je de cilinder omhoog dient te brengen zul je dus van een metalen plaat van de juiste dikte een voetpakking moeten maken en deze van boven en onder voorzien van een dunne pakking.
 
is die niet te berekenen dan, die 'std inhoud' ?
oftewel , de compressieverhouding.

Dat is wel te berekenen. Cil-hoogte wordt 0.3mm minder.
Als bekend slag-compressieverhouding van nominale blok, dan is nieuwe compressieverhouding vrij eenvoudig uit te rekenen. Specs heb ik effe niet.......

Vraag is daarna wat je er mee zou kunnen...............
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel te berekenen. Cil-hoogte wordt 0.3mm minder.
Als bekend slag-compressieverhouding van nominale blok, dan is nieuwe compressieverhouding vrij eenvoudig uit te rekenen. Specs heb ik effe niet.......

Vraag is daarna wat je er mee zou kunnen...............

tja als het zo eenvoudig was....
cilinderhoogte veranderd niets aan, je verplaatste volume dus ook niet, en je cilinderkop ruimte is nu eenmaal niet symeterisch....
probeer het duidelijk te maken...
neem een gelijkzijdige driehoek, met de punt omhoog.
haal daar een cm af aan de onderkant, en bereken die oppervlakte
doe dat nog een keer, en bereken weer die oppervlakte..
beide zullen verschillend zijn

zo werkt dat ook met het vlakken van een cil. kop.
hoe meer je er af haalt, des te progressiever ( voor je compressieverhouding)is de inhoud die je weghaalt, want uiteindelijk kom je tegen de bovenkant aan...

de enigste manier is druppelen ( uitliteren) , valt niets aan te berekenen
 
Laatst bewerkt:
tja als het zo eenvoudig was....
cilinderhoogte veranderd niets aan, je verplaatste volume dus ook niet, en je cilinderkop ruimte is nu eenmaal niet symeterisch....
probeer het duidelijk te maken...
neem een gelijkzijdige driehoek, met de punt omhoog.
haal daar een cm af aan de onderkant, en bereken die oppervlakte
doe dat nog een keer, en bereken weer die oppervlakte..
beide zullen verschillend zijn

zo werkt dat ook met het vlakken van een cil. kop.
hoe meer je er af haalt, des te progressiever ( voor je compressieverhouding)is de inhoud die je weghaalt, want uiteindelijk kom je tegen de bovenkant aan...

de enigste manier is druppelen ( uitliteren) , valt niets aan te berekenen
wat voor vloeistof gebruik je dan?
 
Misschien een zinloze opmerking van mij, maar ik meet bij het opbouwen van een motorblok de speling die je overhoud tussen kleppen en zuiger als volgt.

Leg een plakje (kinder)klei (niet te plakkerig) op de zuiger(s) monteer de cilinderkop en draai de krukas rond. Haal de kop er weer af en je kunt aan de afdruk uitlezen hoeveel ruimte je overhoud. 2 mm is veilig.

ik zet de boel in elkaar met een micrometer op de klepveerschotel...
op het krapste punt duw je de klep in op de resterende speling en lees je je speling af....
die 2mm geldt voor mijn z1000 blok...ik kan me voorstellen dat andere blokken andere waardes hebben..
maar dat is aan de motorbouwer om na te gaan...



overigens, als je zoveel van je kop moet vlakken zou ik ook ff naar de nokkenastiming gaan kijken en dan heb je er zowiezo al een micrometer bij....
dus, kop vlakken,timing uitklokken dus gradenboog en bdp pen scoren (of laten doen) en verstelbare tandwielen scoren (of verstelbaar maken) en dan nog afwachten of je maten nog binnen marge zitten....
tenzij TS alle bovengenoemde zaken zelf kan doen wordt die nieuwe ebay kop steeds interessanter..
(en dan hebben we het nog niet over de staat van kleppen/geleiders en zittingen van die oude kop gehad)
cilinderkop revisies lopen makkelijk uit de klauw...
ik doe in principe alles zelf behoudens mechanische bewerkingen maar dan nog kost het het nodige en mijn kop was niet echt verkloot (alleen moe) dus nieuwe geleiders en kleppen en 0.10 van het dek af.
nieuwe veren en seals en je bent een paar 100 op pad...
en dan nog zit je met de diepte van je zittingen te kloten (zittingen vervangen bij kawa is prijzig)
hoop gedoe en als ik de optie een nieuwe kop te kopen voor dat geld had gehad was ik een gelukkig mens geweest... ;)
 
Laatst bewerkt:
Uitliteren, kan je vervolgens uitrekenen of je ongestraft die .3 er af kan halen.
Je weet nu namelijk niet of die kop al eens (of 2 of 8x) gevlakt is.


Uitliteren zal de juiste info opleveren ja.

Wat ik kan zien aan de hand van de foto's van die nieuwe kop is dat de verbrandingsruimtes nogal groot zijn omdat de kleppen in een flinke hoek in de kop zitten. Verhoudingsgewijs zal die ruimte dus niet zoveel kleiner worden als een kop waar de klepstelen paralel in staan.

Haal bijvoobeeld bij deze kop 0,3mm materiaal weg en er zal een veel groter probleem ontstaan;

full
 
Uitliteren zal de juiste info opleveren ja.



[afbeelding]

ok ik ruik een leermomentje....
vertel mij dan aub aan de hand van ondergenoemd voorbeeld wat de compressie verhouding wordt???

voorbeeld;
stel de kop heeft standaard 60cc inhoud en een compressieverhouding van 9.0:1
na vlakken en uitliteren blijkt dat ie 54cc inhoud over heeft...
hoeveel is nu dan de compressie verhouding geworden Leejoow???

is het dan 10% minder inhoud is 10% meer compressie?? dus 9.9:1????
 
Wat ik kan zien aan de hand van de foto's van die nieuwe kop is dat de verbrandingsruimtes nogal groot zijn omdat de kleppen in een flinke hoek in de kop zitten. Verhoudingsgewijs zal die ruimte dus niet zoveel kleiner worden als een kop waar de klepstelen paralel in staan.

Haal bijvoobeeld bij deze kop 0,3mm materiaal weg en er zal een veel groter probleem ontstaan;

[afbeelding]

de ruimte wordt NET zoveel kleiner ongeacht de hoek van de kleppen....
de afstand tussen zuiger en klep wordt minder snel een probleem bij de kop op jou foto... ;)
 
ok ik ruik een leermomentje....
vertel mij dan aub aan de hand van ondergenoemd voorbeeld wat de compressie verhouding wordt???

voorbeeld;
stel de kop heeft standaard 60cc inhoud en een compressieverhouding van 9.0:1
na vlakken en uitliteren blijkt dat ie 54cc inhoud over heeft...
hoeveel is nu dan de compressie verhouding geworden Leejoow???

is het dan 10% minder inhoud is 10% meer compressie?? dus 9.9:1????

ja, maar wat hebben we nu geleerd :?
 
Uitliteren zal de juiste info opleveren ja.

Wat ik kan zien aan de hand van de foto's van die nieuwe kop is dat de verbrandingsruimtes nogal groot zijn omdat de kleppen in een flinke hoek in de kop zitten. Verhoudingsgewijs zal die ruimte dus niet zoveel kleiner worden als een kop waar de klepstelen paralel in staan.

Haal bijvoobeeld bij deze kop 0,3mm materiaal weg en er zal een veel groter probleem ontstaan;

[afbeelding]

Dit is een dieselkop, en daar kun je weer ( net als bij veel moderne auto's) een dikkere koppakking voor krijgen die dat weer compenseert

Welke dikte koppakking? - Mijngrossier.nl
 
Laatst bewerkt:
ok ik ruik een leermomentje....
vertel mij dan aub aan de hand van ondergenoemd voorbeeld wat de compressie verhouding wordt???

voorbeeld;
stel de kop heeft standaard 60cc inhoud en een compressieverhouding van 9.0:1
na vlakken en uitliteren blijkt dat ie 54cc inhoud over heeft...
hoeveel is nu dan de compressie verhouding geworden Leejoow???

is het dan 10% minder inhoud is 10% meer compressie?? dus 9.9:1????
Als ik het terugreken heb je het dan over een cilinder van 480cc.

Nieuwe verhouding word dan (480+54)/54=9,88
 
Haal bijvoobeeld bij deze kop 0,3mm materiaal weg en er zal een veel groter probleem ontstaan;

[afbeelding]

Ahummm.., eerlijk gezegd denk ik dat je je misschien vergist..., als je dezelfde 0.3mm ook van de klepschotel afhaalt dan denk is zelfs dat de compressieverhouding nagenoeg gelijk is...., kop vlakken veranderd alleen de compressieverhouding als er een kamer in de kop zit.. 8-)
 
Ik zie hier weer allemaal berekeningen met aannames, terwijl je het gewoon precies kan uitrekenen.
Specs van een Honda CB900 1982 Bol d'Or zijn: (bj is dan mijn aanname)
Inhoud: 901cc 4cilinder boringxslag: 64.5x69mm Compressieverhouding: 8.8

Slagvolume 1 cilinder is: pi/4*64.5*64.5*69= 225.3cc Restvolume is R

Compressie: 225.3+R= 8.8*R => R=28.9cc
Volume ODP= 225.3+28.9=254.8cc Volume BDP= 28.9cc (225.3+28.9)/28.9=> compr is 8.8

Na 0.3mm afvlakken betekent afname restvolume dR=0.98cc= ca 1cc

Nieuwe situatie: (225.3+(28.9-1))/(28.9-1)=> nieuwe compressieverhouding wordt 9.07

Vraag is nu wat je er mee kan/moet?
Het kan hooguit betekenen dat je mss meer klopvaste benzine moet tanken.......?

Edit: Nu komen die jaren handenarbeid die ik vroeger heb gevolgd toch nog van pas!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier weer allemaal berekeningen met aannames, terwijl je het gewoon precies kan uitrekenen.
Specs van een Honda CB900 1982 Bol d'Or zijn: (bj is dan mijn aanname)
Inhoud: 901cc 4cilinder boringxslag: 64.5x69mm Compressieverhouding: 8.8

Slagvolume 1 cilinder is: pi/4*64.5*64.5*69= 225.3cc Restvolume is R

Compressie: 225.3+R= 8.8*R => R=28.9cc
Volume ODP= 225.3+28.9=254.8cc Volume BDP= 28.9cc (225.3+28.9)/28.9=> compr is 8.8

Na 0.3mm afvlakken betekent afname restvolume dR=0.98cc= ca 1cc

Nieuwe situatie: (225.3+(28.9-1))/(28.9-1)=> nieuwe compressieverhouding wordt 9.07

Vraag is nu wat je er mee kan/moet?
Het kan hooguit betekenen dat je mss meer klopvaste benzine moet tanken.......?

Edit: Nu komen die jaren handenarbeid die ik vroeger heb gevolgd toch nog van pas!

Helaas pindakaas.... :P
Dit geldt alleen maar als de verbrandingskamer in de kop over de volledig gevlakte afstand exact de diameter van de cilinder heeft. 8-)
 
Ik zie hier weer allemaal berekeningen met aannames, terwijl je het gewoon precies kan uitrekenen.
Specs van een Honda CB900 1982 Bol d'Or zijn: (bj is dan mijn aanname)
Inhoud: 901cc 4cilinder boringxslag: 64.5x69mm Compressieverhouding: 8.8

Slagvolume 1 cilinder is: pi/4*64.5*64.5*69= 225.3cc Restvolume is R

Compressie: 225.3+R= 8.8*R => R=28.9cc
Volume ODP= 225.3+28.9=254.8cc Volume BDP= 28.9cc (225.3+28.9)/28.9=> compr is 8.8

Na 0.3mm afvlakken betekent afname restvolume dR=0.98cc= ca 1cc

Nieuwe situatie: (225.3+(28.9-1))/(28.9-1)=> nieuwe compressieverhouding wordt 9.07

Vraag is nu wat je er mee kan/moet?
Het kan hooguit betekenen dat je mss meer klopvaste benzine moet tanken.......?

Edit: Nu komen die jaren handenarbeid die ik vroeger heb gevolgd toch nog van pas!

exacte berekeningen doen met afnames van circa, kwam ik toch echt niet mee weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan