Cilinderkop vlakken

Vol D'or

Lovely boys.😊
Donateur
31 okt 2005
7.312
11.325
Venlo
Heren techneuten, er heeft een iemand totaal ongehinderd door enige kennis van zaken ons ff willen helpen door de pakkingresten met een lamellenschijf van de cilinderkop te verwijderen met als gevolg dat er nu een goeie 0,3mm afgehaald moet worden met vlakken.
Het handelt zich om een kop van een cb900, wat kunnen we hier maximaal vanaf halen?. Of mss toch een extra voetpakking monteren om de hele zaak op hoogte te brengen?
Wie weet wat.🤔
 
Om wat voor een type CB900 gaat het? luchtgekoelde of een nieuwer type?

Zou hem eerst laten vlakken en dan de compressieverhouding en klep-zuigerspeling meten.

Misschien heb je nu wel 5 pk extra.
 
mooie hulp...van de wal in de sloot...maar goed....

3 opties denk ik zo...
-andere kop zoeken (zeker een optie als deze toch al niet zo lekker meer was qua zittingen en/of geleiders)
-boren en een set wisecos erin (die zuigers hebben meer ruimte voor grotere kleppen/nokkenassen met meer lift) met een beetje mazzel houdt je de klep-zuigerspeling dan binnen de marge
-dikkere voet (of wellicht kop) pakking/plaat onder cilinderblok.

Ik zou eerst eens goed naar die kop kijken want dat lijkt de makkelijkste fix

hier nog een goede optie :)

Zylinderkopf Cylinderhead Honda CB900F BolDor SC01 BJ.79-82 New Part Neuteil | eBay

beetje prijzig maar de rekening kun je gewoon naar je assistent sturen :)...hiermee is het wel perfect.....:)
 
Ik denk dat hij 0.3 mm wel kan hebben..., tis wel wat veel, maar toch denk ik dat het kan.

tsja....vlakken,monteren en opmeten....meten is weten.. ;)

je kan natuurlijk altijd de zittingen iets dieper freezen (ook k*t ik weet het) maar dan verchuif je het probleem naar je doorsteek hoogte (stelen) en zal er wel iets van je stelen af moeten...(als dat niet al gedaan is)...
al met al dikke bende.....(zo n nieuwe kop is zo gek nog niet.. :+ )
 
Laatst bewerkt:
Uitliteren, kan je vervolgens uitrekenen of je ongestraft die .3 er af kan halen.
Je weet nu namelijk niet of die kop al eens (of 2 of 8x) gevlakt is.

Hoe kan je dmv uitliteren de afstand klep-zuiger bepalen :?
kun je dat toelichten :?

en wat is de waarde van uitliteren als je niet weet hoe groot de verbrandingsruimte origineel was :?
en als het 5 of 10cc minder is als ? hoe verhoudt zich dat dan tot bovengenoemde speling :?

ik zie het niet 123 maar verheug me op je uitleg :)
 
Laatst bewerkt:
uitliteren om te kijken of de compressieverhouding niet te groot gaat worden ;-)

Ook! De vraag is "kan je 0.3mm van deze cilinderkop af halen?" Maar die vraag is gebaseerd op de aanname dat de kop nooit eerder gevlakt is, dus zelfs als het normaal gesproken kan, weet TS niet of het kan.

PS, TS: Sommige fabrikanten geven de totale dikte op van het pasvlak van de kop naar het pasvlak van (b.v) het kleppendeksel, dan kan je gewoon de dikte meten i.p.v uitliteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een kop liggen, maar niet zo fris als die gevlakt gaat worden.
Liggen we ze dan maar eens naast mekaar.🤔

En natuurlijk heb ik gedacht om die andere kop klaar te maken maar die is volledig kaal en er zit niks meer bij.😒
 
0.3mm is redelijk veel, maar die oude dingen draaien daar best wel goed op, houd er wel rekening mee dat de nokkenas timing ( uitlaat ) even goed gezet moet worden en na monteren even goed opletten of niet iets iets gaat raken.
Maar gezien de leeftijd zit er best vee " speelruimte " tussen.
Heb weleens 0.5mm van een kop gehaald :-)
 
Ook! De vraag is "kan je 0.3mm van deze cilinderkop af halen?" Maar die vraag is gebaseerd op de aanname dat de kop nooit eerder gevlakt is, dus zelfs als het normaal gesproken kan, weet TS niet of het kan.

daarom niet uitliteren (zinloos tenzij je weet wat de std inhoud is) maar monteren en meten...
compressie ben ik niet bang voor eerder de speling (zuiger-klep)
bovendien, probeer maar eens exact het verschil qua inhoud te bepalen van een std kop en 1 waar 3/10e of om mij 6/10 af is...
dat verschil is in cc-s minimaal....knappe vent die het verschil exact in kaart kan brengen en dan ook nog iets zinnigs roepen over de compressie verhouding en speling... :N
 
Misschien een zinloze opmerking van mij, maar ik meet bij het opbouwen van een motorblok de speling die je overhoud tussen kleppen en zuiger als volgt.

Leg een plakje (kinder)klei (niet te plakkerig) op de zuiger(s) monteer de cilinderkop en draai de krukas rond. Haal de kop er weer af en je kunt aan de afdruk uitlezen hoeveel ruimte je overhoud. 2 mm is veilig.

Daarna kun je beslissen of je de kop nog wilt laten vlakken, en/of dat je aan de knutsel zult moeten met een decompressie plaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dat met een stuk soldeertin, enzoals verschillende al opperde ben ik niet zozeer bang voor een iets hogere compressie. Origineel moet ie 8,8 bar compressie brengen en zijn deze motoren nog geschikt voor benzine met een laag octaangehalte wat in die tijd normale benzine was. 'T minste wat je vandaag krijgt is oct95.
Meer zorgen zijn idd te weinig speling tussen klep/zuiger over te houden , anders maar een extra voetpakking eronder.
...
 
Terug
Bovenaan Onderaan