Ervaring Forté motor flush produkten (olie)

str(sp)eet(d)fighter

MF veteraan
31 okt 2003
2.295
312
Budel
Heeft iemand toevallig ervaring met de Forté produkten (voor de winter} Motor Flush, Top End treatment, Motor Power 1 en 2 :?
Niet "van horen zeggen", maar echte eigen ervaring en wat de resultaten zijn :Y
 
De benzine aditieven van Forté heb ik geen goede ervaring mee.
Bij m'n vorige werkgever (motorzaak) gebruikten we dat, maar klachten met verstopte carbs bij motoren die veel stil staan, bleven komen, ook als ze forté in de tank hadden.

Motoren die slecht liepen, benzine/Forté in de voorgeschreven of veel hogere dosering rechtstreeks in de vlotterkamers gieten, en even laten staan of de motor ermee laten draaien, maakte ook geen verschil, moesten alsnog ultrasoon gereinigd worden..
 
Ik gooi het al jaren in mn tank als ik in het voorjaar weer ga rijden. In de loop van die jaren diverse motoren gehad, nooit problemen (zowel carbs als injectie)
Geen idee of het zonder dat spul erin anders zou zijn geweest.

Ik rij trouwens een halve tank leeg met dat spul erin en vul de tank daarna weer bij. Dan rij ik die tank volledig leeg. Was ooit een tip van iemand, bij mij werkt t prima zo.
 
Raakt van 3 maanden stilstaan de carburatie zo verontreinigd dat je dit spul nodig hebt?
Als we het hebben over de "winterstop" in verband met pekel valt het vaak mee.
3 weken geleden is er voor het laatst gestrooid en heb ik ook al die tijd niet meer gereden. Dit weekend koppel ik de accu er toch maar weer aan voor een ritje van 1 uur.
Geloof niet zo in dat spul.
Rijden is behouden, uiteraard wel even poetsen na de rit.
 
Laatst bewerkt:
Nooit gebruikt, waarom zou je ?
Mijn fietsen staan vanaf dec-april stil. Ik tap de carbs leeg en hang 'm aan de druppel lader.
In het voorjaar krijgen ze een klein beurtje met nieuwe olie en verse benzine, oude benzine gaat in auto.
Starten en lopen,
 
Het doet *iets*. Ik heb gezien hoe water opgenomen werd in benzine. Ik denk dat verkeerd gebruik de grootste bron van ergernis is: Spul er in, tank leegrijden, et voila. Helaas werkt het zo niet. Mensen die langer met de behandelde benzine doen (week of drie), zijn tevreden. Mensen die na twee dagen woon-werk weer aan de pomp staan, merken (natuurlijk) geen verschil.
 
Vorige jaar een BMW K75 bij iemand uit de schuur getrokken na 7 jaar stilstand.

Ff nieuwe accu en olie en starten met twee slagen.

En dat met zeven jaar oude benzine zonder toevoeging uit een flesje.
 
Ja, is logisch. 2009 was een uitzonderlijk goed jaar met een prima benzine oogst. :+

Nee, even zonder dollen. Zet al jaren mijn motor 's winters weg met volle tank en aan de druppellader. In het voorjaar probleemloos starten en rijden. Zonder al die additieven van Forté of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een maand geleden ofzo nog een fles Forte Flush er doorheen gegooid. Had het vermoeden dat er wat olieverbruik in het blok zat. Naar voorschrift erbij gedaan, stationair laten draaien en daarna de olie er uit. Zag er schoon uit. Daarna nieuwe olie er op. Door de winterstop kan ik nog niets zeggen over het nieuwe olieverbruik, maar de motor start en rijdt nog prima. Ik verwacht geen wonderen ;)

(de oude olie na de flush - naast nieuwe olie)
5ygcaa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vorige jaar een BMW K75 bij iemand uit de schuur getrokken na 7 jaar stilstand.

Ff nieuwe accu en olie en starten met twee slagen.

En dat met zeven jaar oude benzine zonder toevoeging uit een flesje.
Paar jaar geleden een Suzuki GSX-F 750 met aantoonbaar 30.000km op de teller bij iemand uit de schuur getrokken (gekocht voor €1000) na 2 jaar stilstand. Startte direct. Bij de terugrit naar huis (25km) is de oude benzine/olie? hem funest geworden: vastloper en €1500 reparatiekosten.

(ik zeg niet dat dit voorkomen had kunnen worden met Forte, bytheway ;) )
 
Laatst bewerkt:
In mijn motoren heb ik nog nooit iets gebruikt van dat zoor additieven. Niet in olie, niet in brandstof.

Bij de W8 daarintegen wel.

Daar ga ik van de week weer piekfijn 2 flessen motorreiniger in kieperen alvorens de olie te vernieuwen.
Daar is bij de collega bestuurders proefondervindelijk goed resultaat mee behaald. (variabele nokkenas timing)

Het onderhoudsschame voor zo'n auto is af fabriek bedroevend verkeerd met serieuze vervuiling en cruciale motorschades als gevolg. Dat blijf ik liever even voor, dus ik ga het niet gokken en kieper er gewoon even €35 aan Forté in. Een W8 blok vervangen kost me natuurlijk wat meer.
 
Voorgaande reacties gingen bijna allemaal over het benzine-toevoeg-spul :}
Ook ik heb nooit van het spul gebruikt in mijn carburateur-motoren. :N Zonder problemen. :}
Voorjaar accu erin, een paar keer flink schudden met de motor om de benzine te mengen, en probleemloos het seizoen door. *O*

Ik heb nu sinds 2 seizoenen een Tiger 1050 met, uiteraard, injectie. :Y
Hij verbruikt wat olie, geen zuipen, maar ik heb in het seizoen ( de laatste paar jaar ca. 8000km i.v.m. het niet al te goed weer) toch anderhalve liter nodig om bij te vullen, wat veel is t.o.v de Kawa's waar max. een paar honderd cc bij hoefde op 10k.
In de Kawa's en het eerste jaar van de Tiger heb ik 10W40 gebruikt, en afgelopen seizoen 10W60 welke uiteraard dikker vloeibaar is, en dus minder gemakkelijk ergens langs af "kruip". Hij verbruikte met de 60-er minder als met de 40.

Het zou kunnen dat dit met verglazing en koolafzetting te maken heeft op o.a. de zuigerveren te maken heeft. Er staat nu 43.000km op de teller. :)
Het Forté Motor Flush zou daarbij een "oplossing" kunnen zijn als het doet wat beschreven word :/ , en Top Treatment na te gebruiken.

Heeft iemand daar ervaring mee :?
 
Laatst bewerkt:
In mijn motoren heb ik nog nooit iets gebruikt van dat zoor additieven. Niet in olie, niet in brandstof.

Bij de W8 daarintegen wel.

Daar ga ik van de week weer piekfijn 2 flessen motorreiniger in kieperen alvorens de olie te vernieuwen.
Daar is bij de collega bestuurders proefondervindelijk goed resultaat mee behaald. (variabele nokkenas timing)

Het onderhoudsschame voor zo'n auto is af fabriek bedroevend verkeerd met serieuze vervuiling en cruciale motorschades als gevolg. Dat blijf ik liever even voor, dus ik ga het niet gokken en kieper er gewoon even €35 aan Forté in. Een W8 blok vervangen kost me natuurlijk wat meer.

Volvo 2.4t.
Forte flush erin voor het wisselen. Pikzwart eruit, veel zwarter dan voor de flush erin ging.
Nieuwe olie erin. 10 km gereden, olie bleef brandschoon.
Nog een keer flush erin, dus na 10km rijden en met schone olie, kwam er direct weer diepdonkerzwart uit.

Ik kan er geen andere reden voor bedenken waarom het er toch weer zo zwart uit kwam dan dat die Flush daar toch iets gedaan heeft...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens een Honda 750F bij iemand in de schuur "gevonden", stond al even stil, zeg maar.
Daarna heeft hij ook nog een tijdje bij mij in het hok gestaan. Toen ik er mee bezig ging, moest ik het hele brandstofsysteem reinigen omdat er een niet definieerbare drab onderin de tank stond, en wat de benzineleiding niet meer door wou. Bij navraag bleek dit ook zo'n wondermiddel te zijn, die je voor de winterstalling met de brandstof mengt -O-
 
Nou, ik heb wel goede ervaringen met Forte Moto Power 1. Ik rijd het hele jaar door, ongeveer 7 a 8000 km. Ik kreeg bij mn XJ soms last van een iets overlopende vlotterbak, op carburateur 3. Niet heel vaak en niet heel veel. Te weining om de gereedschapkist open te trekken, maar toch wel ergelijk. Ik heb een flesje van dat spul in de tank gekieperd en ben gewoon gaan rijden. Niet gelijk de hele tank leeggereden, ik heb niks anders gedaan dan anders.
Het lekken is niet meer voorgekomen, dus ik kan niet anders concluderen dan dat het spul wel wat doet.
Het is geen wondermiddel natuurlijk, als je dat spul in de tank gooit terwijl de hele boel al bijna dichtgeslibt is, zal het niet genoeg helpen. Maar bij beginnende vervuiling: topspul!
 
Volvo 2.4t.
Forte flush erin voor het wisselen. Pikzwart eruit, veel zwarter dan voor de flush erin ging.
Nieuwe olie erin. 10 km gereden, olie bleef brandschoon.
Nog een keer flush erin, dus na 10km rijden en met schone olie, kwam er direct weer diepdonkerzwart uit.

Ik kan er geen andere reden voor bedenken waarom het er toch weer zo zwart uit kwam dan dat die Flush daar toch iets gedaan heeft...

Goeie kans dat het additief gewoon een reactie aangaat met de olie waardoor ze zwart kleurt. Ik geloof er alleszins niet in en durf zelf het risico niet te nemen om olie te "verbeteren".
Dit is ook echt een reactie waar de koper op hoopt (dat verkleuren), moet dus wel werken...
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf heb 10 jaar intensief met f650 gereden met carburateur, nooit wat ingegooid van forte, toen hij open moest ivm lekkage vlotter was hij nog zo schoon als nieuw.
Dus als je regelmatig rijdt zou ik het er niet in gooien.
 
Volvo 2.4t.
Forte flush erin voor het wisselen. Pikzwart eruit, veel zwarter dan voor de flush erin ging.
Nieuwe olie erin. 10 km gereden, olie bleef brandschoon.
Nog een keer flush erin, dus na 10km rijden en met schone olie, kwam er direct weer diepdonkerzwart uit.

Ik kan er geen andere reden voor bedenken waarom het er toch weer zo zwart uit kwam dan dat die Flush daar toch iets gedaan heeft...


Het is absoluut niet de bedoeling de motor te belasten met de flush erin, dus niet gaan rijden.
Je hebt duidelijk niet (goed) de instructies gelezen.

Als je je motor serieus wilt reinigen kun je beter wat ATF aan de motorolie toevoegen dat trucje werd vroeger al gedaan, vooral bij motoren met hydrolische klepstoters.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan