VFR 400R NC 30 projectje

NC35 Race

MF veteraan
14 sep 2005
5.582
1.902
Tokio (Centrum)
Opknappen VFR 400R NC 30​

Een tijd geleden kreeg ik ( via mijn hobby-website Honda 400 V4 - Straatracers) een mail waarin mij werd gevraagd of ik een NC 30 over wilde nemen.
Het betrof de eerste uitvoering: NC 30 type I in de HRC kleuren, net als de RC 30.
De eigenaren stonden erop dat de fiets naar een liefhebber zou gaan. En dus kreeg ik een mail.
Ik ben er de volgende dag meteen heengegaan en heb de NC30 gekocht.
De fiets stond al 7 jaar stil. Is vies, de remmen zitten vast etc. En moet behoorlijk uit elkaar voor een grote technische beurt.
Eigenaar woonde al die tijd in het buitenland en de fiets stond in Nederland.
Is nu weer terug in Nederland en op de terugreis werd ook een lading OEM Honda onderdelen en Tyga onderdelen) meegenomen.
Die kreeg ik er allemaal bij. Je zou het een schuurvonds op een presenteerblaadje kunnen noemen. :9~ .Ik heb dit uiteraard niet laten lopen.

Het gaat om deze NC 30. Persoonlijk vind ik dit ook de mooiste kleurstelling.
Het is ook meteen de meest gewilde uitvoering. :Y

full


Hier voor de liefhebber een verslag van één van mijn eerdere projecten:

Op Motor-Forum: Bouw Honda-racertje VFR400R NC30 Suzuka

en tevens op de website, maar dan in een andere versie: Honda 400 V4 - Straatracers
 
Laatst bewerkt:
Dit projectje ga ik zeker weer volgen, jou kennende gaan we weer hele mooie dingen zien! :9~ :9~
 
Laatst bewerkt:
Update 1

Fiets stond bij mij ook al een poos in een hoek en ik vond het nu tijd om er eens mee te beginnen.
Hoofddoel is het in volledige originele staat terugbrengen.
Gelukkig heeft dit exemplaar geen doorgezaagd uitlaatsysteem.
Omdat de motor heel moeilijk te verplaatsen is met die vastzittende remmen, was dat het eerste noodzakelijke klusje.

full

full

full


Eerst in de ontvetterbak, daarna in de ultrasoon.

full

full

full


Het resultaat:

full

full

full

full


20 nieuwe rubbertjes plaatsen en daarna de zuigertjes met speciaal gereedschap:

full
full

full

full


De zuigertjes van de achterklauw hoefde ik alleen maar gangbaar te maken.

full


En de klauwen zijn alweer gemonteerd.

wordt vervolgd. *O*
 
Laatst bewerkt:
Over echte schuurvondsten gesproken: soms zijn ze er nog en soms heb je vreselijk veel geluk :9~

Zie hier op mijn hobby-website mijn laatste echt waanzinnig mooie schuurvondst.

Honda 400 V4 - Straatracers

Bij deze vondst betreft het de grote broer (RC 30) :9~

full


van de kleine (NC 30) :9~

full
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje tussendoor.. Welke vloeistof gebruik je in je ultrasoon bad? Ik heb sinds kort ook een klein badje om kleine onderdelen te reinigen zoals carburateurs, remklauwen etc.. Helaas slaat alles wit uit en dat komt volgens mij door de vloeistof.

Succes met je project, gaat vast erg netjes worden als ik je vorige eens bekijk..
 
Een vraagje tussendoor.. Welke vloeistof gebruik je in je ultrasoon bad? Ik heb sinds kort ook een klein badje om kleine onderdelen te reinigen zoals carburateurs, remklauwen etc.. Helaas slaat alles wit uit en dat komt volgens mij door de vloeistof.

Succes met je project, gaat vast erg netjes worden als ik je vorige eens bekijk..

Ik reageer hierop wel via een prive bericht.
 
Update 2.

Op de tank zat een niet zo fraaie tankpad. Gedeelte rubber en een gedeelte carbon.
Die moesten er af. Probleem is alleen: wat gaat de lak doen. Toch de gok maar genomen en uiterst voorzichtig te werk gegaan.
Eerst met de fohn. Beide delen kwamen er zo af, maar de plaklagen niet. :(

full
full

full

full

full

full

full


Veel HG stickerverwijderaar en heel voorzichtig met een zacht kunststof schrapertje en heel veel geduld alles er toch zonder beschadigingen af gekregen.

full
 
Update 3.

Nu eerst het kuipwerk en de wielen verzorgen. Grondig wassen, daarna polijsten en tot slot poetsen tot een schitterende diepe glans. Prima lak die 27 jaar oude Honda lak. :P

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full


En alles ligt nu keurig fris op de zolder te overwinteren. :+

full
full



Ook de zijkanten van het blok zijn inmiddels ontdaan van de dikke laag stof en glimmen ook weer.

full

full

full

full

full



Binnenkort kan ik beginnen met het technische gedeelte aan het blok.

full

full


wordt vervolgd :Y
 
Update 4.

Een kerstdag zitten, eten,drinken luieren en niks doen is genoeg. })
Vandaag gewoon sleutelen.

De NC 30 heeft een nieuwe balhoofdset nodig. Zit een put in en erg roestig.
Tijd voor een operatie. :Y

full

full

full


Buitenringen in de diepvries tussen de kalkoen 8-)

full


Nieuwe stofring, en extra spacer plaatsen.

full

full

full


Nieuwe lager op de buis persen:

full

full

full


Buitenschalen eerst een eindje handmatig tikken, daarna met speciaalgereedschap ( OEM Honda) rechtstandig in het balhoofd persen. Eerst bovenzijde.

full

full

full

full

full
full


Daarna wisselen.

full


Voorspanning op de lagers met juiste moment vastzetten
En dat is i.t.t. gewone balhoofdlagers, heel weinig!!!

full


En klaar is Kees :9~

Boven- en onderkroonplaat ga ik nog spuiten.

Morgen gaan de carburateurs volledig uit elkaar en worden daarna ultrasoon gereinigd.
En dat is wel nodig :(

@edit: done. (eerste laag)

full

full
 
Laatst bewerkt:
Update 5

Vandaag dus de carburateur van de NC 30 ultrasoon gereinigd.

Zo zag de carburateur er uit :(

full

full

full


Eerst maar eens in de ontvetterbak. Al die rommel wil je niet in de dure ultrasoon-vloeistof hebben.

full


Daarna volledig uit elkaar. ( niet gedeeld, dat is niet nodig).
Alles keurig per bak,voor elk carbdeel een bak. De inhoud van de carbnummers verschilt, is dus niet gelijk :N . Heel vaak tref ik verkeerde deeltjes op verkeerde plekken. ;(

full

full

full


Heerlijk,die benzine van tegenwoordig. :X

full

full
full
full




Maar snel in bad. De carb in de supergrote professionele bak met maar liefst 16 tranducers. De messing delen met andere vloeistof in een kleinere bak.
Het resultaat: weer nieuw net als 27 jaar geleden. :9~ :9~

full

full

full

full

full
full

full



Ook de messing delen kwamen weer blinkend tevoorschijn. :9~

full

full
full



Binnenkort ga ik de kleppen stellen.
Afstellen en synchroniseren
De feestdagen duren voort :P :9 :9~ *O* :W

Wordt vervolgd *O*
 
Laatst bewerkt:
Update 2.

Op de tank zat een niet zo fraaie tankpad. Gedeelte rubber en een gedeelte carbon.
Die moesten er af. Probleem is alleen: wat gaat de lak doen. Toch de gok maar genomen en uiterst voorzichtig te werk gegaan.
Eerst met de fohn. Beide delen kwamen er zo af, maar de plaklagen niet. :(

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Veel HG stickerverwijderaar en heel voorzichtig met een zacht kunststof schrapertje en heel veel geduld alles er toch zonder beschadigingen af gekregen.

[afbeelding]

ik zie nog een bruine plek vd lijm op het witte deel vd tank. Ging dat er niet af?
 
Upate 6

Vandaag dus de kleppen gesteld.
Het benodigde gereedschap:

full

full

full
full

full


Om het voorste kleppendeksel te verwijderen moet de koelvloeistof er uit. Bovenste radiateur gaat er af.
Ik verwijder ook de beide vorkpoten. Het lijkt onnodig extra werk, maar hierdoor is veel beter en sneller te werken.
In dit geval moesten de vorkpoten sowieso uit elkaar.
Maar dat is voor later.

full
full

full



Radiateur in prima staat.

full

full

full



Dit blok (25000) km had nog nooit een kleppenbeurt gehad.
Van de 16 kleppen stonden er maar 4 goed :(
4 uitlaastkleppen te strak en 2 inlaatkleppen op slechts 0.09. :( :(
De rest zat tegen de boven-of ondergrens.
Maar nu staan ze allemaal weer netjes in het midden. Zo rond de 0.15 voor de inlaatkleppen en 0.25 voor de uitlaatkleppen.
Het is een enorm priegelwerk. En, heel rustig werken, want als je een shimmetje laat vallen en het duikt het blok in, dan kan het hele blok uit elkaar. En dat wil je niet. Dus per kant goed afdichten met lappen.

full

full

full

full

full


Na het stellen van de kleppen doe ik altijd een tweede meting.
Daarvoor draai ik het blok rond op de startmotor. Soms levert een meting niet de juiste waarde op omdat een simmetje wat vast zit . Vooral bij lange stilstand. Dus voor en na het stellen eerst ronddraaien.
Ook goed te zien dat alle oliekanalen goed open zijn. :9 :P Gelukkig. _O-

Hier een kijkje in de" bewegende kop" van deze NC30.
:+


De koppen zitten weer dicht en ze kunnen weer een paar jaar gesloten blijven. Evenals het inspectie-luikje

full

full



Meteen een paar nieuwe bougietjes geplaatst.

full

full


De oude kunnen weer bij de verzameling aan het plafond:

full


Netjes op het moment vast. 10 Nm.
full


Aan de voorzijde, cil. 2 en 4 lukt dat alleen maar op deze manier. Anders is er geen ruimte om een doorgaande beweging te maken.
Bougie-wissel dus altijd combineren met kleppenbeurt. Radiateur moet echt gedemonteerd.

full


Ook maar vast een nieuwe vacuumslang gemonteerd. Nu kun je er makkelijk bij. :)

full


Hier schrok ik van. Hebben we dan op onze v 4-tjes een Yamaha onderdeel? :( :+

full


Als jullie willen wordt het vervolgd.
Anders stop ik. :+ Laat maar horen ;) *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan