is dit een gelijkwaardige splitsing ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Hoi Motorforummers,

Bijgaand een voor velen waarschijnlijk verwarrende situatie.
In elk geval wel voor mij. Ik zou het antwoord op mijn eigen vraag niet met zekerheid durven geven.

Ik rijd regelmatig bij deze T-splitsing, waarvan één van de toegangswegen via een weg-plateau het kruisingsvlak nadert. Het weg-plateau en de belijning wekken bij mij de suggestie dat verkeer op de weg die de bocht maakt voorrang heeft op het via het plateau naderende verkeer, maar er staan geen voorrangsborden en onderborden die dit bevestigen. Pure suggestie door de indeling van de splitsing.

Als ik het voorrang verlenen (of nemen) van de meeste verkeersdeelnemers bekijk krijg ik de indruk dat ik lang niet de enige ben die dit denkt. De meerderheid van de weggebruikers behandelt deze splitsing als een voorrangssplitsing.
Maar is dit wel zo??
Verder valt het mij ook op dat bijna niemand die voor de drempel linksaf slaat (dus de 'voorrangsweg, laat ik 'm zo maar even noemen, volgt) richting aangeeft.

Een drempel of plateau heeft voor zover ik weet geen status van 'voorrang verlenen' zoals wel ge geval is met het verlaten van een uitrit, verlaagd trottoir of een onverharde weg.

Dus heel concreet:
Heeft verkeer op de weg met de bocht mee voorrang op verkeer dat vanaf de weg die via het plateau het kruisingsvlak oprijdt??
En graag onderbouwen waarom wel of niet. :P

full
 
Laatst bewerkt:
Is dat bo in de zijstraat een 30km/u bord?
Ja klopt.
Als de vanaf het kruisvlak de drempel over rijdt staat bij het weer afrijden van de drempel een zone 30 bord.
Als je vanaf de andere kant komt staat eerst het 'einde zone 30' bord, en rijd je daarna de drempel naar het kruisvlak op.

Het is goed te zien op foto 3. Daar zie je aan de rechter kant het 'einde zone 30' bord en aan de overkant van de weg de achterkant van het 'zone 30' bord.
 
Laatst bewerkt:
Die drempel maakt het uiteindelijk gewoon een uitrit constructie, dus die moeten voorrang verlenen aan het verkeer in de bocht, maar ook aan voetgangers die over de drempel lopen (voetpad loopt als het ware door).
 
Op de Foto's zie ik nergens borden staan die zeggen dat het een voorrangsweg is.. Dus het lijkt mij gewoon een gelijkwaardige kruising.

Dat "plateau" is een verkeersdrempel.

Wel gekke wegbelijning.

Wij hebben hier in de buurt ook zo'n soort situatie, maar bij ons is het wel duidelijk aangegeven met verkeersborden dat de voorrangsweg afbuigt.

Edit: Zie ook het voorrangsbord voor de bestuurders van links.

5f75ec66e4c3081d64a3124e175908d2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die drempel maakt het uiteindelijk gewoon een uitrit constructie, dus die moeten voorrang verlenen aan het verkeer in de bocht, maar ook aan voetgangers die over de drempel lopen (voetpad loopt als het ware door).
Is dat aantoonbaar waar? Het hele land ligt bezaaid met drempels. Wanneer dan wel en wanneer dan geen voorrang verlenen als je er over heen komt? Als het van andere structuur dan het overige wegdek is??
De interpretatie hiervan wordt wel erg persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Op de Foto's zie ik nergens borden staan die zeggen dat het een voorrangsweg is.. Dus het lijkt mij gewoon een gelijkwaardige kruising.

Dat "plateau" is een verkeersdrempel.

Wel gekke wegbelijning.
Ja technisch zou het een gelijkwaardige kruising zijn, want volgens mij heeft een drempel niets met voorrang te maken. Maar nu al twee mensen die het denken te weten en elk een andere mening. Geeft aan dat het echt verwarrend is als je erover na gaat denken. Ik ben blijkbaar dus niet de enige.
Intuitief geeft bijna iedereen de bocht voorrang, maar als het tot een aanrijding komt denk is dat het voor een van beide partijen wel eens teleurstellend kan uitpakken.
Zijn er regels aan zoiets?

Ik heb mijn rijbewijs als lang. Zijn hier op het form jonge bestuurders die het in hun lessen hebben gehad???
Mensen die de RVV bepalen of agenten die weten hoe het zit??
RIJSCHOOLHOUDERS!!!! (die moeten het ook weten :Y)

Ik wil het niet proefondervindelijk vaststellen.
Daar zijn mijn motoren te mooi voor en mijn benen te kostbaar .....
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben hier in de buurt ook zo'n soort situatie, maar bij ons is het wel duidelijk aangegeven met verkeersborden dat de voorrangsweg afbuigt.
Ja dan is het superduidelijk, maar dat bord staat hier nou specifiek NIET. Van geen enkele kant. Ik DENK me te herinneren dat het en vroeger wel stond.
 
Ik denk dat wanneer je het woonerf verlaat voorrang dient te geven aan de hoofdweg met bocht.
Jep, Bellestein/Loevestein.
Ik DENK hetzelfde als jij, maar IS het ook zo??

Gevoel, denken en eerste indruk tellen niet bij wet als het fout gaat.
Telt de drempel als afrit (dus voorrang verlenen) aan het overige verkeer omdat de drempel ook het voetpad is??

Ik weet het echt niet...
 
Laatst bewerkt:
Is dat aantoonbaar waar? Het hele land ligt bezaaid met drempels. Wanneer dan wel en wanneer dan geen voorrang verlenen als je er over heen komt? Als het van andere structuur dan het overige wegdek is??
De interpretatie hiervan wordt wel erg persoonlijk.

Volgens mij is dit geen drempel, maar een stoep die doorloopt en dan is er geen sprake meer van een gelijkwaardige kruising, maar een uitrit. Maar ik zou in geval er niet op gokken dat ik wel voorrang krijg :X
 
Laatst bewerkt:
Voorrangsregels verlaten erf of 30 kilometerzone

Bij het verlaten van een erf (bord G6) of een 30 kilometerzone met een uitritconstructie (bijvoorbeeld hoogteverschil door een oprit) moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan.

Bij het verlaten van een erf of 30 kilometerzone zonder uitritconstructie moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die van rechts komen, tenzij de voorrang geregeld is door verkeerstekens, zoals borden of haaientanden.

Dat is wat ik aan info kan vinden betreffende jouw geschetste situatie,
mijn gevoel zij ook al dat verkeer vanaf de drempel/plateau voorrang moet verlenen,
vaak zijn er teveel borden in NL geplaatst zodat we eigenlijks nooit meer zelf
hoeven na te denken, terwijl het (achteraf) vaak vrij simpel is.....
 
Volgens mij is dit geen drempel, maar een stoep die doorloopt en dan is er geen sprake meer van een gelijkwaardige kruising.
Ja, helemaal mee eens, maar ok dit is weer een 'volgens mij ..... '
Dat is inschatten/gokken of hoe je het wilt noemen, met alle respect hoor, gebrijp me niet verkeerd.Ik kom zelf ook niet verder dan 'het lijkt me' en 'suggestie.'

Als er iemand is die WEET hoe het zit (met een artikelnummer uit het RVV erbij of zo) dan is die info van harte welkom.
 
Voorrangsregels verlaten erf of 30 kilometerzone

Bij het verlaten van een erf (bord G6) of een 30 kilometerzone met een uitritconstructie (bijvoorbeeld hoogteverschil door een oprit) moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan.

Bij het verlaten van een erf of 30 kilometerzone zonder uitritconstructie moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die van rechts komen, tenzij de voorrang geregeld is door verkeerstekens, zoals borden of haaientanden.
Kijk, dit klinkt als wettelijk geldige regel.

Dank voor het scheppen van duidelijkheid!!
Dit maakt het wat minder suggestief en gevoelsmatig dan het tot nu toe was.
Je was jouw bericht gelijk met het vorige van mij aan het typen, dus deze had ik nog even gemist.

NL staat inderdaad vol met borden, maar in dit geval zou het bordje dat de voorrang aangeeft niet overbodig zijn geweest wat mij betreft.

full
 
Laatst bewerkt:
Ja, helemaal mee eens, maar ok dit is weer een 'volgens mij ..... '
Dat is inschatten/gokken of hoe je het wilt noemen, met alle respect hoor, gebrijp me niet verkeerd.Ik kom zelf ook niet verder dan 'het lijkt me' en 'suggestie.'

Als er iemand is die WEET hoe het zit (met een artikelnummer uit het RVV erbij of zo) dan is die info van harte welkom.

Wat ik snel kon vinden:

Echter: de laatste jaren zijn steeds meer uitritten aangelegd bij ingangen van 30 km/u-zones, erven en parkeerterreinen. De uitritten zien er soms verschillend uit. Een uitrit is een uitrit als deze er uitziet als een uitrit. In het verleden zijn al vele juridische uitspraken gedaan over de constructie van uitritten.

Samenvattend:
Een uitrit wordt gekenmerkt door:
1) een zichtbare beperkte bestemming (bijvoorbeeld de uitgang van een garagebox of benzinestation), of
2) een duidelijke uitritconstructie, die gekenmerkt wordt door:
- een verhoogd, doorlopend trottoir langs de doorgaande weg;
- inritblokken aan beide zijden van de uitrit;
- afwezigheid van bochtbanden. Als de uitrit niet door zijn vormgeving herkenbaar is, worden er soms aanvullende borden geplaatst. Bijvoorbeeld: U verlaat een uitrit.

Maar ik zou in dit geval mijn collega weggebruiker ook niet volledig kwalijk nemen als hij/zij toch voorrang neemt.
 
zit een verhoging in, in/uitrit woonerf.

knip en plak:
Artikel 54 RVV

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk houdt de zone 30 nu op VOOR de drempel, dus ben je de zone 30 al uit voor je de drempel oprijdt, waardoor deze niet als verhoogde afrit telt . . .. . :? :? :?
Ik vind het nog steeds niet super duidelijk.
'let op verkeerssituatie gewijzigd'heeft er ook niet gestaan, dus het zal wel een voorrangsconstructie zijn..
Maar ja nu weer een aanname.

Ik laat het erbij en nader het kruisingsvlak nog voorzichtiger dan voorheen.
Nogmaals wil niet proefondervindelijk vast hoeven stellen of ik nou voorrang had of niet....
 
zit een verhoging in, in/uitrit woonerf.

knip en plak:
Artikel 54 RVV

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan
Mee eens, maar het erf (de 30 km zone) is al afgelopen voor je de drempel oprijdt...
Heel eenduidig wat mij betreft nog steeds niet, maar ik doe het ermee.

DANK ALLEMAAL VOOR JULLIE SNELLE REACTIES!!!

(en nu ga ik een stukkie rijden :] :] :] :] )
 
Laatst bewerkt:
Erftoegangswegen (30 km/h) worden vaak aangesloten op gebiedsontsluitingswegen (50 km/h) door middel van een uitritconstructie. Bestuurders die van een uitritconstructie komen moeten voorrang verlenen aan het overige verkeer, dus ook aan voetgangers.
Dit geldt overigens ook voor woonerven (15 km/h). Hier geldt ook zonder een uitritconstructie de regel dat het verkeer dat uit een erf komt (te herkennen aan bord G05) voorrang moet verlenen aan het overige verkeer. Veel mensen blijken dat helaas niet te weten..
Kortom: je hebt in deze situatie in de bocht voorrang op het verkeer uit de 30km/h-zone

Mensen die de RVV bepalen of agenten die weten hoe het zit??
RIJSCHOOLHOUDERS!!!! (die moeten het ook weten :Y)
Bijna afgestudeerde Verkeerskundige :t
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit klinkt als wettelijk geldige regel.

Dank voor het scheppen van duidelijkheid!!
Dit maakt het wat minder suggestief en gevoelsmatig dan het tot nu toe was.
Je was jouw bericht gelijk met het vorige van mij aan het typen, dus deze had ik nog even gemist.

NL staat inderdaad vol met borden, maar in dit geval zou het bordje dat de voorrang aangeeft niet overbodig zijn geweest wat mij betreft.

[afbeelding]

dat bord stond er eerder ook, maar nu dus klaarblijkelijk niet meer.
als de weg van rechts een verhoging is, geld deze als 'uitrit', is die niet verhoogd dus is er een stoeprand dan komt het verkeer van rechts, dan is de kruising gelijkwaardig.

zo is het mij geleerd, althans zo heb ik het onthouden ;)
maar ik ben oud dus er kan wat verandert zijn, bij een dikke vrachtwagen die vaart heeft zou ik er niet blind op vertrouwen hoor ;)
 
Jep, Bellestein/Loevestein.
Ik DENK hetzelfde als jij, maar IS het ook zo??

Gevoel, denken en eerste indruk tellen niet bij wet als het fout gaat.
Telt de drempel als afrit (dus voorrang verlenen) aan het overige verkeer omdat de drempel ook het voetpad is??

Ik weet het echt niet...

Niet denken, maar weten.............. zie=>

Wageningen Noordwest, Verkeer en groen, Verkeersregels Woonerven

Hierin staat:

Op het woonerf gelden de volgende regels:

Binnen een erf mag alleen stapvoets worden gereden - maximaal 15 km/uur). Deze maximumsnelheid vloeit voort uit een arrest van de Hoge Raad.
In woonerven zijn alle kruispunten gelijkwaardig. Dit betekent dat ALLE bestuurders van rechts voorrang hebben.
Voetgangers (ook kinderen) mogen de hele breedte van de openbare weg gebruiken om te lopen of spelen. Om de indruk te vermijden dat er onderscheid is tussen de rijbaan en het trottoir, zijn in een woonerf daarom geen verhoogde trottoirs aanwezig.
Parkeren mag alleen op de daarvoor bestemde plaatsen. Deze parkeervakken zijn voorzien van de letter “P” of een P-bord.
Bestuurders die het woonerf vanaf de weg binnenkomen, of die het woonerf verlaten, moeten het overige verkeer (dus óók voetgangers) voorrang verlenen. Daarbij is de in-/uitgang van een woonerf vormgegeven als een uitrit met doorlopend trottoir.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan