Motor ontkoppelt moeilijk!

Majestic7

MF'er
7 nov 2016
104
0
Den Haag
Hallo daar behulpzame mede motormuizen! :]

Ik heb een Suzuki freewind uit 97, de motor rijdt lekker maar schakelt minder lekker.

Zo krijg ik de motor niet in z'n neutraal vanuit stilstand, hij klikt ook niet door naar z'n 2 bij het uitoefenen van veel kracht.. De motor koppelt rollend of op de middenbok wel in z'n neutraal. Rollend gaat het ook niet altijd zo makkelijk. Als ik rollend wat meer toeren maak en in neutraal wil koppelen dan gaat dat wel. Maar zodra ik daar net te laat mee ben, dan kan ik het vergeten.

Verder wilt de motor zelf rijden als ik in de eerste versnelling zit. En het rijdend schakelen naar de andere versnellingen gaat wel, maar niet zo soepel als dat het hoort. De koppelingendel is ook een beetje aan de zware kant.

Zelf merk ik niet dat de koppeling slipt..

Maar toch denk ik aan versleten koppelingsplaten. Ik wil van de week dus de koppelingsplaten, stalen platen en veren vervangen.

Maar voor dat ik daar aan begin, wil ik eerst aan jullie vragen wat jullie mij aanraden. (Motorolie is recent ververst, repsol 15w50)

Wat moet ik doen? :?
 
het verschil tussen xW40 en xW50 is inderdaad zoo gigantisch groot dat die W50 stroop is vergeleken met de W40 en de problemen veroorzaakt.
of ben ik nu sarcastisch ? damn, techniek kan soms moeilijk zijn |(

:^

Ik gooi wel vaker 15w-50 in luchtgekoelde eenpitters waar 10w-40 is voorgeschreven. Scheelt een hoop bijgeluiden, schakelt/koppelt niet minder en het olieverbruik is hetzelfde.
 
Ik zit na een ritje van enkele uren vandaag ook te denken aan dat de platen blijven kleven.. Na enige tijd gereden te hebben, kreeg ik het gevoel dat bij het schakelen het niet helemaal soepel meer ging, maar dat iets de platen tegenhield van loskomen. Ik moest meer kracht zetten bij het schakelen en dat was naar mijn gevoel om de klevende platen los van elkaar te krijgen.. Ik heb echt geen idee. :?

Word olie nou kleveriger als het warm is? Want dan zou het kunnen kloppen, zo niet dan zit ik er compleet naast. Aangezien dat moeilijker schakelen pas begon na enkele uren, in het begin ging het naar mijn gevoel soepeler.

Maar daarnaast krijg ik de motor nog steeds niet vanuit stilstand in de neutrale versnelling. Dat ligt volgens mij niet aan de olie..

Haal de platen er maar eens uit en controleer of ze recht zijn.
Controleer ook gelijk de koppelingskorf.

De olie is niet het probleem.
 
Haal de platen er maar eens uit en controleer of ze recht zijn.
Controleer ook gelijk de koppelingskorf.

De olie is niet het probleem.

Yes dat is het eerstvolgende dat ik ga doen, eerst ff genoeg centjes weten te vinden voor de vervangende :X

Denk inderdaad dat krommeplaten ook de reden zijn van niet in neutraal schakelen vanuit stilstand.
 
Ik zit na een ritje van enkele uren vandaag ook te denken aan dat de platen blijven kleven.. Na enige tijd gereden te hebben, kreeg ik het gevoel dat bij het schakelen het niet helemaal soepel meer ging, maar dat iets de platen tegenhield van loskomen. Ik moest meer kracht zetten bij het schakelen en dat was naar mijn gevoel om de klevende platen los van elkaar te krijgen.

Je schreef eerder dat je de kabel had vervangen.
Deze nog een keer nagekeken? Zou kunnen dat deze na het ritje wat is uitgerekt.
Niet de gehele oplossing van het probleem.
Ben benieuwd wat je tegenkomt.
Graag wat fotokes tzt.
 
Kun je idd de werking van de hevel en kabel controleren.Koppelingskorf controleren op inslaan en platen controleren.

Als ik de manier van vragen en antwoorden van de TS lees, dan vraag ik mij af of TS weet wat hier bedoeld word en in staat is dit zelfstandig uit te voeren.

De antwoorden die genoemd worden zijn wel adequaat, maar snapt TS ook wat ermee gedaan moet worden en hoe dat moet ?




Veel motoren hebben dat. Het is geen auto.
:^

Enkel is het vanuit stilstand naar neutraal krijgen nog steeds niet mogelijk. Hierdoor denk ik dus aan kromme metalenplaten.. wat denken jullie?

Ik denk...als het schakelen verder goed gaat dan heb je hier een 'probleem' dat veel motoren hebben.

Als je afremt naar stilstand en in de laatste meter van 2 of 1 naar neutraal schakelt, gaat dat wel ?
Of als je al stilstaat een beetje spelen met de koppeling, iets op laten komen en dan naar neutraal schakelen.
Op die manier naar neutraal gaan is niet vreemd, dat is voor veel motorrijders al aangeleerd gedrag.

Is het DE perfecte oplossing ? Nee, het is niet zoals de fabrikant bedoeld heeft maar wel zoals het werkt.
Wil je het helemaal opgelost hebben dan zijn er nogal wat optie en combinaties van opties die je zult moeten nagaan en dat op basis van kennis en kunde.
 
Laatst bewerkt:
Platen der uit. Nachtje in de olie leggen. Platen er in. Bij mijn Tiger precies hetzelfde probleem.

En bij mij was de oplossing raar genoeg niet tijdelijk maar permanent. Vorige eigenaar toch iets verkeerds gedaan. Overigens klopte de volgorde ook niet.
 
Je schreef eerder dat je de kabel had vervangen.
Deze nog een keer nagekeken? Zou kunnen dat deze na het ritje wat is uitgerekt.
Niet de gehele oplossing van het probleem.
Ben benieuwd wat je tegenkomt.
Graag wat fotokes tzt.

Kabel is inderdaad wat uitgerekt, moet dus nog even de kabel bijstellen. Verder nog alleen het neutraal ''probleem''.
 
Als je afremt naar stilstand en in de laatste meter van 2 of 1 naar neutraal schakelt, gaat dat wel ?
Of als je al stilstaat een beetje spelen met de koppeling, iets op laten komen en dan naar neutraal schakelen.
Op die manier naar neutraal gaan is niet vreemd, dat is voor veel motorrijders al aangeleerd gedrag.

Is het DE perfecte oplossing ? Nee, het is niet zoals de fabrikant bedoeld heeft maar wel zoals het werkt.
Wil je het helemaal opgelost hebben dan zijn er nogal wat optie en combinaties van opties die je zult moeten nagaan en dat op basis van kennis en kunde.

Zolang de motor rolt, dus ook in de laatste meters tot stilstand. Kan ik 9/10 keer in neutraal schakelen. Als ik al stil sta, zit het schakelpedaal 9/10 keer muurvast in de eerste versnelling.
 
Veel oudere lucht/olie gekoelde suzuki's hebben daar last van, de freewind heb ik geen ervaring mee.
Mijn gsx1100 zet ik vrij net voordat die is uitgerold.
:^

Idem wat mijn GSX 750 F van 2001 betreft.

Vooral als ie nog koud is. Eenmaal warm gaat het wel beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan