Motor ontkoppelt moeilijk!

Majestic7

MF'er
7 nov 2016
104
0
Den Haag
Hallo daar behulpzame mede motormuizen! :]

Ik heb een Suzuki freewind uit 97, de motor rijdt lekker maar schakelt minder lekker.

Zo krijg ik de motor niet in z'n neutraal vanuit stilstand, hij klikt ook niet door naar z'n 2 bij het uitoefenen van veel kracht.. De motor koppelt rollend of op de middenbok wel in z'n neutraal. Rollend gaat het ook niet altijd zo makkelijk. Als ik rollend wat meer toeren maak en in neutraal wil koppelen dan gaat dat wel. Maar zodra ik daar net te laat mee ben, dan kan ik het vergeten.

Verder wilt de motor zelf rijden als ik in de eerste versnelling zit. En het rijdend schakelen naar de andere versnellingen gaat wel, maar niet zo soepel als dat het hoort. De koppelingendel is ook een beetje aan de zware kant.

Zelf merk ik niet dat de koppeling slipt..

Maar toch denk ik aan versleten koppelingsplaten. Ik wil van de week dus de koppelingsplaten, stalen platen en veren vervangen.

Maar voor dat ik daar aan begin, wil ik eerst aan jullie vragen wat jullie mij aanraden. (Motorolie is recent ververst, repsol 15w50)

Wat moet ik doen? :?
 
Is het meteen na het verversen begonnen?
Wellicht gaat het met een 10w40 beter en anders toch maar een koppeling revisie.
Als een koppelingshuis flink ingeslagen is komt deze ook slecht vrij.
 
Vervangen zou ik nog even mee wachten. Indien van toepassing zou ik de koppelingsstift ontdoen van kettingvet. En controleren of het worm mechanisme goed staat afgesteld, en de kabel.
 
Zo te lezen komt je koppeling niet helemaal vrij, dat kan verschillende oorzaken hebben
- staat de kabel goed afgesteld (Zoals Loki meldt)?
- Indien kabel goed afgesteld: Is de koppelingskorf ingeslagen (zoals X7 zegt)?

Je platen zelf lijken me ook niet versleten.
 
Je was toch van plan de neutraalsensor te repareren,dus heb je het koppelingsdeksel er af.Kun je idd de werking van de hevel en kabel controleren.Koppelingskorf controleren op inslaan en platen controleren.
Hoeveel km's staan erop?

Heb er zelf één gehad met 35dkm erop en koppeling was als nieuw.
 
Je was toch van plan de neutraalsensor te repareren,dus heb je het koppelingsdeksel er af.Kun je idd de werking van de hevel en kabel controleren.Koppelingskorf controleren op inslaan en platen controleren.
Hoeveel km's staan erop?

Heb er zelf één gehad met 35dkm erop en koppeling was als nieuw.


Klopt inderdaad, die van mij heeft er ongeveer 68dkm op staan.

Ik heb nu nog niks los gehaald, ik wou alles in een keer fixen zodat ik ook maar 1 x de olie hoef te verversen. Het liefst zit de motor ook gelijk weer in elkaar, aangezien het mijn enige vervoersmiddel is.

Ik dacht idd ook aan een niet goed af gestelde kabel. En aangezien deze toch aan vervanging toe is, zal ik deze dan gewoon bestellen zometeen. Mocht ik met de nieuwe kabel en afstelling geen verschil merken. Dan zit er niets anders op om alles na te kijken.

Het handboek geeft aan dat er 10w40 in moet. Echter zei de monteur die de motor een beurt had gegeven dat het fietsje het goed doet met 10w40 en 15w50.

Ik heb de motor pas gekocht met 15w50, dus weet ook niet hoe die daar voor reed.
 
Update: Ik heb vandaag de nieuwe kabel binnen gekregen! Heb tot nu toe alleen de oude los gehaald. Die was zeker aan vervanging toe. Zal morgen de nieuwe monteren en afstellen, hoop dat dat verandering zal brengen.
 
Heb vandaag de koppelingskabel gemonteerd en afgesteld. De kabel is fantastisch, de hevel is lekker soepel en het schakelen gaat veel lekkerder. Enkel is het vanuit stilstand naar neutraal krijgen nog steeds niet mogelijk. Hierdoor denk ik dus aan kromme metalenplaten.. wat denken jullie?
 
Heb vandaag de koppelingskabel gemonteerd en afgesteld. De kabel is fantastisch, de hevel is lekker soepel en het schakelen gaat veel lekkerder. Enkel is het vanuit stilstand naar neutraal krijgen nog steeds niet mogelijk. Hierdoor denk ik dus aan kromme metalenplaten.. wat denken jullie?
Veel motoren hebben dat. Het is geen auto.
 
Heb vandaag de koppelingskabel gemonteerd en afgesteld. De kabel is fantastisch, de hevel is lekker soepel en het schakelen gaat veel lekkerder. Enkel is het vanuit stilstand naar neutraal krijgen nog steeds niet mogelijk. Hierdoor denk ik dus aan kromme metalenplaten.. wat denken jullie?

Als de kabel goed staat afgesteld, de bediening ervan soepel is, het schakelpedaal soepel gaat (smeren) en de koppelingskorf niet enorm is ingeslagen (een beetje maakt niet uit, ook niets aan doen verder want beinvloed de werking niet) dan is dat inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.
 
Heb vandaag de koppelingskabel gemonteerd en afgesteld. De kabel is fantastisch, de hevel is lekker soepel en het schakelen gaat veel lekkerder. Enkel is het vanuit stilstand naar neutraal krijgen nog steeds niet mogelijk. Hierdoor denk ik dus aan kromme metalenplaten.. wat denken jullie?

olie vervangen voor een goede motorfiets olie 10w40 of 5w40 (en dan wel eerst 200-300km rijden om de nieuwe olie te laten inwerken op de koppelingsplaten). die 15w50 is echt te dik (opvullen van de 'speling' tussen de platen). een slechte motorfiets olie zorgt er ook voor dat de koppelingsplaten blijven kleven. de olie moet wel degelijk voldoende anti-frictie dopes hebben, alleen mag de koppeling net niet slippen als de koppeling onbediend is. zodra je de koppeling maar ook even aantrekt moet hij lekker slippen.
 
olie vervangen voor een goede motorfiets olie 10w40 of 5w40 (en dan wel eerst 200-300km rijden om de nieuwe olie te laten inwerken op de koppelingsplaten). die 15w50 is echt te dik (opvullen van de 'speling' tussen de platen). een slechte motorfiets olie zorgt er ook voor dat de koppelingsplaten blijven kleven. de olie moet wel degelijk voldoende anti-frictie dopes hebben, alleen mag de koppeling net niet slippen als de koppeling onbediend is. zodra je de koppeling maar ook even aantrekt moet hij lekker slippen.
Welke zijn dat?
 
Maak is een foto van het schakelmechanisme,
En naast dat wil ik ook of je even kunt vertellen of het schakelpedaal direct op de schakelas zit, of indirect.

Als het indirect is weet ik de oorzaak al.

Dan kan ik het je morgen vertellen, want ik type nou met een tablet en dat is helemaal ruk, ook plaatjes laten zien om het duidelijk te maken is klote met dit ding, dus morgen antwoord via de pc ;)
 
olie vervangen voor een goede motorfiets olie 10w40 of 5w40 (en dan wel eerst 200-300km rijden om de nieuwe olie te laten inwerken op de koppelingsplaten). die 15w50 is echt te dik (opvullen van de 'speling' tussen de platen). een slechte motorfiets olie zorgt er ook voor dat de koppelingsplaten blijven kleven. de olie moet wel degelijk voldoende anti-frictie dopes hebben, alleen mag de koppeling net niet slippen als de koppeling onbediend is. zodra je de koppeling maar ook even aantrekt moet hij lekker slippen.


Vertel eens welke olie is voorgeschreven bij deze motor.
Als je de koppeling aantrekt slipt hij niet, dan lopen de platen vrij.
 
olie vervangen voor een goede motorfiets olie 10w40 of 5w40 (en dan wel eerst 200-300km rijden om de nieuwe olie te laten inwerken op de koppelingsplaten). die 15w50 is echt te dik (opvullen van de 'speling' tussen de platen). een slechte motorfiets olie zorgt er ook voor dat de koppelingsplaten blijven kleven. de olie moet wel degelijk voldoende anti-frictie dopes hebben, alleen mag de koppeling net niet slippen als de koppeling onbediend is. zodra je de koppeling maar ook even aantrekt moet hij lekker slippen.

het verschil tussen xW40 en xW50 is inderdaad zoo gigantisch groot dat die W50 stroop is vergeleken met de W40 en de problemen veroorzaakt.
of ben ik nu sarcastisch ? damn, techniek kan soms moeilijk zijn |(
 
Maak is een foto van het schakelmechanisme,
En naast dat wil ik ook of je even kunt vertellen of het schakelpedaal direct op de schakelas zit, of indirect.

Hey Ed! Excuses voor mijn late reactie, ik heb deze foto's online kunnen vinden. Of het schakelpedaal er direct of indirect op zit weet ik echt niet.

right1.jpg

right2.jpg

right3.jpg

1948_19361RjwJwzYJi3DorKfi4HTkU9Bz_big.jpg
 
het verschil tussen xW40 en xW50 is inderdaad zoo gigantisch groot dat die W50 stroop is vergeleken met de W40 en de problemen veroorzaakt.(

Ik zit na een ritje van enkele uren vandaag ook te denken aan dat de platen blijven kleven.. Na enige tijd gereden te hebben, kreeg ik het gevoel dat bij het schakelen het niet helemaal soepel meer ging, maar dat iets de platen tegenhield van loskomen. Ik moest meer kracht zetten bij het schakelen en dat was naar mijn gevoel om de klevende platen los van elkaar te krijgen.. Ik heb echt geen idee. :?

Word olie nou kleveriger als het warm is? Want dan zou het kunnen kloppen, zo niet dan zit ik er compleet naast. Aangezien dat moeilijker schakelen pas begon na enkele uren, in het begin ging het naar mijn gevoel soepeler.

Maar daarnaast krijg ik de motor nog steeds niet vanuit stilstand in de neutrale versnelling. Dat ligt volgens mij niet aan de olie..
 
Terug
Bovenaan Onderaan