Carburateurs reinigen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.527
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik ondervind problemen met de carburateurs en heb sinds kort een ultrasoonreiniger, dus wil ik de carbs reinigen. Ik begreep dat ze helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, nu heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de carbs, en ben ik de volgende links tegen gekomen.

Mijn vraag is nu zijn er op of aanmerkingen op deze Howto's? Of hebben jullie tips? Ik las ergens dat het belangrijk is om niet aan een bepaalde schroef te draaien (luchtmengselschroef)?

How to: Clean & Overhaul Seca II Carburetors (BDS26 carbs) - XJRider.com

 
Laatst bewerkt:
Alvorens de luchtmengsel schroef te verwijderen kun je hem eerst indraaien en het aantal slagen tellen. (en opschrijven)

Bij het later terugplaatsen draai je de stelschroef eerst geheel in en daarna het aantal slagen die je hebt geteld (opgeschreven) weer terug.

De stelschroef staat dan weer in zijn "oude" oorspronkelijke stand.

Kan niet fout gaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
houd de juiste sproeier bij de juiste carb.
Heb bij yamaha paar x gezien dat niet in elke carb dezelfde maat sproeier is gestoken.
 
Ik ondervind problemen met de carburateurs en heb sinds kort een ultrasoonreiniger, dus wil ik de carbs reinigen. Ik begreep dat ze helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, nu heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de carbs, en ben ik de volgende links tegen gekomen.

Mijn vraag is nu zijn er op of aanmerkingen op deze Howto's? Of hebben jullie tips? Ik las ergens dat het belangrijk is om niet aan een bepaalde schroef te draaien (luchtmengselschroef)?

How to: Clean & Overhaul Seca II Carburetors (BDS26 carbs) - XJRider.com

JIS schroevendraaier gebruiken.
Luchtmengselschroef er uit, na idd de huidige stand te tjekken. zit veertje, ringetje en rubbertje om, die moeten er ook uit.
Schroeven tbv synchronisatie moet je afblijven.

Per carb houd je de delen bij elkaar, en monteer ze ook op de juiste weer terug.
 
JIS schroevendraaier gebruiken.
Luchtmengselschroef er uit, na idd de huidige stand te tjekken. zit veertje, ringetje en rubbertje om, die moeten er ook uit.
Schroeven tbv synchronisatie moet je afblijven.

Per carb houd je de delen bij elkaar, en monteer ze ook op de juiste weer terug.

Iedereen bedankt voor de tips, synchroniseren wil ik na het reinigen sowieso doen, carbtune is ook aanwezig.

Wat betreft de luchtmengselschroeven, in draaien is gewoon naar rechtsdraaien toch, met de klok mee?
 
Laatst bewerkt:
Heb jij toevallig nog gezocht naar bedrijven/garages die dit voor je kunnen doen? Ik heb het 1 keer eerder gedaan, maar durf het eigenlijk niet meer aan om het zelf te doen
 
Iedereen bedankt voor de tips, synchroniseren wil ik na het reinigen sowieso doen, carbtune is ook aanwezig.

Wat betreft de luchtmengselschroeven, in draaien is gewoon naar rechtsdraaien toch, met de klok mee?

:Y

Luchtmengselschroeven niet te vast draaien. Gewoon indraaien tot ie stopt. Het is gewoon een stelschroef, er zit niets mee bevestigd.
 
Nee (nog) niet.....


Als hulpmiddel kun je een werk-lijstje voor jezelf maken.
Waarop je de volgorde van je handelingen vastlegt.
Bij het terug monteren kun je (al vinkend) je lijstje omgekeerd afwerken.

Ook het maken van foto's tijdens je klus kan soms zeer behulpzaam zijn.
(lees: twijfel wegnemen hoe het ook al weer zat)

Bij de tweede, derde keer en volgende keren doe je het deels met je ogen dicht. ;)

Leuk klusje, gewoon doen! :Y
 
Ik zag ergens ook iets voorbij komen met een dopje welke je moet verwijderen waar ook weer een schroef onder zit, moet deze eruit?

carb_pilot1.jpg


carb_pilot4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met eerdere opmerkingen is het gras al voor me weggemaaid..................

Toch heb ik er nog eentje!
Het wil nog wel eens dat het O-ringetje met koperring van de mengsel-stelschroef slecht te verwijderen zijn. Ze zitten dan onder in het kamertje "geplakt". Daar kom je heel slecht bij. Ik krijg ze altijd goed te pakken met een fietsspaak. Met het laatste stuk waar draad op zit krijg je de ringetjes prima te pakken.

Dan heb ik toch ook nog een vraag:
Wat voor middel voegen jullie toe aan het Ultrasoon-bad.

Ik gebruik altijd water met gewoon afwasmiddel. Ik heb er van begrepen dat dat vooral moet worden toegevoegd om de oppervlaktespanning van water te breken, zodat de vloeistof doordringt tot in de allekleinste gaatjes. De US kan daarom ook daar goed z'n werk doen.
 
Laatst bewerkt:
Met eerdere opmerkingen is het gras al voor me weggemaaid..................

Toch heb ik er nog eentje!
Het wil nog wel eens dat het O-ringetje met koperring van de mengsel-stelschroef slecht te verwijderen zijn. Ze zitten dan onder in het kamertje "geplakt". Daar kom je heel slecht bij. Ik krijg ze altijd goed te pakken met een fietsspaak. Met het laatste stuk waar draad op zit krijg je de ringetjes prima te pakken.

[

mini schroevendraaiertje om ze los te wrikken uit de zitting, en mini pincet om ze er vervolgens uit te pakken. Het metalen ringetje wil er nog wel uitvallen als je het carburateurhuis op de werkbank klopt. Het O-ringetje blijft meestal zitten, en daar gebruik ik die pincet dan voor.
Het verschilt een beetje per carb, bij een XJ900 vallen ze er echt niet uit, bij een Honda cb450S carb bijv weer wel.
 
Met eerdere opmerkingen is het gras al voor me weggemaaid..................

Toch heb ik er nog eentje!
Het wil nog wel eens dat het O-ringetje met koperring van de mengsel-stelschroef slecht te verwijderen zijn. Ze zitten dan onder in het kamertje "geplakt". Daar kom je heel slecht bij. Ik krijg ze altijd goed te pakken met een fietsspaak. Met het laatste stuk waar draad op zit krijg je de ringetjes prima te pakken.

Dan heb ik toch ook nog een vraag:
Wat voor middel voegen jullie toe aan het Ultrasoon-bad.

Ik gebruik altijd water met gewoon afwasmiddel. Ik heb er van begrepen dat dat vooral moet worden toegevoegd om de oppervlaktespanning van water te breken, zodat de vloeistof doordringt tot in de allekleinste gaatjes. De US kan daarom ook daar goed z'n werk doen.


Allen bedankt voor de reacties en tips! :} :} :}

Dit heb ik gekocht
TICKOPUR R33 Reinigingsvloeistof
 
Met eerdere opmerkingen is het gras al voor me weggemaaid..................

Toch heb ik er nog eentje!
Het wil nog wel eens dat het O-ringetje met koperring van de mengsel-stelschroef slecht te verwijderen zijn. Ze zitten dan onder in het kamertje "geplakt". Daar kom je heel slecht bij. Ik krijg ze altijd goed te pakken met een fietsspaak. Met het laatste stuk waar draad op zit krijg je de ringetjes prima te pakken.

Dan heb ik toch ook nog een vraag:
Wat voor middel voegen jullie toe aan het Ultrasoon-bad.

Ik gebruik altijd water met gewoon afwasmiddel. Ik heb er van begrepen dat dat vooral moet worden toegevoegd om de oppervlaktespanning van water te breken, zodat de vloeistof doordringt tot in de allekleinste gaatjes. De US kan daarom ook daar goed z'n werk doen.
Is geen koper ringetje. Staal of rvs (weet ik eigenlijk niet).

Het makkelijkste is een setje tandarts priegel dingen, van dx of banggood.

Reinigingsmiddel is er om te reinigen, zonder het te reinigen materiaal aan te tasten.

Ik heb ooit verkeerde spulleke gebruikt bij een carb. Nou, dat zag er uit na 2 uur :X

Er izt echt verschil in reinigingsmiddeld voor carbs, brillen, juwelen, stenen, etc...
Ander soort materiaal, andere vervuiling
 
Terug
Bovenaan Onderaan