Carburateurs reinigen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik ondervind problemen met de carburateurs en heb sinds kort een ultrasoonreiniger, dus wil ik de carbs reinigen. Ik begreep dat ze helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, nu heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de carbs, en ben ik de volgende links tegen gekomen.

Mijn vraag is nu zijn er op of aanmerkingen op deze Howto's? Of hebben jullie tips? Ik las ergens dat het belangrijk is om niet aan een bepaalde schroef te draaien (luchtmengselschroef)?

How to: Clean & Overhaul Seca II Carburetors (BDS26 carbs) - XJRider.com

 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een Yamaha XJ900F die nadat je de motor uitzet rap benzine drupt uit het afvoer slangetje van de meest linker carburateur. Ik vroeg me af of jullie denken dat dit probleem op te lossen is door de carb ultrasoon te reinigen of is het een kwestie van de vlotternaald vervangen? Ik heb zelf al de vlotterbakken uitgeblazen met jet cleaner maar nu(een paar dagen later na een rit van 100k) is het probleem weer terug.
 
Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik ze opstuur naar Tovami, ik denk dat hij ze niet scheid van elkaar, ik moet dat wel in verband met de grootte van mijn ultrasoon reiniger, daarom zou ik bijna dit bedrag al kwijt zijn aan rubberen hulsjes 6x €6,- tussen de brandstofleidingen tussen de carbs.

En Tovami vervangt alleen het noodzakelijke.
 
Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik ze opstuur naar Tovami, ik denk dat hij ze niet scheid van elkaar, ik moet dat wel in verband met de grootte van mijn ultrasoon reiniger, daarom zou ik bijna dit bedrag al kwijt zijn aan rubberen hulsjes 6x €6,- tussen de brandstofleidingen tussen de carbs.

En Tovami vervangt alleen het noodzakelijke.

Het wel of niet splitsen ,zegt nog niets of die rubberenhulsjes vd brandstofleidingen vervangen moeten worden.
Bij de Fazer van mijn zoon zijn ze niet gesplitst en die verbindingen zijn juist na de reiniging gaan lekken.

Maar goede keuze om ze op te sturen.
Dan weet je zeker dat het goed gedaan wordt.
 
Het wel of niet splitsen ,zegt nog niets of die rubberenhulsjes vd brandstofleidingen vervangen moeten worden.
Bij de Fazer van mijn zoon zijn ze niet gesplitst en die verbindingen zijn juist na de reiniging gaan lekken.

Maar goede keuze om ze op te sturen.
Dan weet je zeker dat het goed gedaan wordt.

Daar heb je gelijk in, maar ik lees geen negatieve reacties over Tovami en de prijs bevalt mij ook wel.
 
Wat je beter niet kan doen is de carburateur schoonbranden. Dat had iemand tegen mij gezegd en toen heb ik er een beetje benzine overheen gedaan en ze met de onkruidbrander aangestoken.
Dat was van mijn honda 4 cilinder. Alle 4 de carburateurs zijn nu kapot.
Maar daarna zei diegene die me dat had gezegd dat het niet serieus was. Afijn, ik zit nu met een paar kapotte carburateurs.
Gelukkig had ik ze eraf gehaald, maar de schuur had toch wel ook wat brandschade. En er vielen allemaal spullen op de Honda toen ik schrok van de vlammen en daarbij een rek om heb gestoten. Dat was geen goede ervaring. Mijn tip+ ga naar de motorzaak en doe nooit dit soort dingen zelf.

Grt.
W.

Dafuq?

Tovami is een goede zaak, niks anders dan lof over de service, uitleg en kunde. Ik heb er zelfs 200km voor gereden
 
Wat je beter niet kan doen is de carburateur schoonbranden. Dat had iemand tegen mij gezegd en toen heb ik er een beetje benzine overheen gedaan en ze met de onkruidbrander aangestoken.
Dat was van mijn honda 4 cilinder. Alle 4 de carburateurs zijn nu kapot.
Maar daarna zei diegene die me dat had gezegd dat het niet serieus was. Afijn, ik zit nu met een paar kapotte carburateurs.
Gelukkig had ik ze eraf gehaald, maar de schuur had toch wel ook wat brandschade. En er vielen allemaal spullen op de Honda toen ik schrok van de vlammen en daarbij een rek om heb gestoten. Dat was geen goede ervaring. Mijn tip+ ga naar de motorzaak en doe nooit dit soort dingen zelf.

Grt.
W.


Niet lullig bedoeld, maar als je dat soort adviezen ter harte neemt kan je inderdaad beter niet zelf gaan sleutelen.

Degene die je dat advies gaf heeft een paar klappen op zijn bek nodig.
 
Achteraf heb ik het gevoel dat hij er ook niet veel verstand van had. Hij zit op het VMBO autotechniek dusi k dacht dat hij het wel wist. Maar misschien heeft hij een grap gemaakt.
Maar goed, nu zit ik met schade aan de schuur en de Honda is ook helemaal gebutst en de lak beschadigd omdat het rek erop viel. En de carburateurs zijn ook kapotgebrand.
De wenkbrauw groeit wel weer aan, dat is het minst erg.
 
Wat je beter niet kan doen is de carburateur schoonbranden. Dat had iemand tegen mij gezegd en toen heb ik er een beetje benzine overheen gedaan en ze met de onkruidbrander aangestoken.
Dat was van mijn honda 4 cilinder. Alle 4 de carburateurs zijn nu kapot.
Maar daarna zei diegene die me dat had gezegd dat het niet serieus was. Afijn, ik zit nu met een paar kapotte carburateurs.
Gelukkig had ik ze eraf gehaald, maar de schuur had toch wel ook wat brandschade. En er vielen allemaal spullen op de Honda toen ik schrok van de vlammen en daarbij een rek om heb gestoten. Dat was geen goede ervaring. Mijn tip+ ga naar de motorzaak en doe nooit dit soort dingen zelf.

Grt.
W.

Is het al vrijdag?!
 
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik ben ook bezig met het reinigen van carbs van een Yx600. De toevoer leidingen zaten bij mij vol met chipjes ijzer uit de oude verroeste tank.

Ik krijg de huisjes van de vlotternaalden (geen idee hoe ze heten, het busje waar de vlotternaald in hangt) echter niet los. Deze worden op plek gehouden door een soort kraag met een kruiskop schroef. Die schroef zit muur vast. Bijkomend probleem is dat het materiaal van de schroef ook superzacht is. Een beetje teveel kracht en ik draai ze dol. Iemand hier tips voor? Verwarmen met een heatgun bijv?

En als ik ze eruit heb. Van wat voor materiaal moet ik de nieuwe schroefjes halen? Ze zitten natuurlijk binnenin de vlotterkamer dus weet niet of ik standaard schroefjes kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik ben ook bezig met het reinigen van carbs van een Yx600. De toevoer leidingen zaten bij mij vol met chipjes ijzer uit de oude verroeste tank.

Ik krijg de huisjes van de vlotternaalden (geen idee hoe ze heten, het busje waar de vlotternaald in hangt) echter niet los. Deze worden op plek gehouden door een soort kraag met een kruiskop schroef. Die schroef zit muur vast. Bijkomend probleem is dat het materiaal van de schroef ook superzacht is. Een beetje teveel kracht en ik draai ze dol. Iemand hier tips voor? Verwarmen met een heatgun bijv?

En als ik ze eruit heb. Van wat voor materiaal moet ik de nieuwe schroefjes halen? Ze zitten natuurlijk binnenin de vlotterkamer dus weet niet of ik standaard schroefjes kan gebruiken.
Begin met jis schroevendraaier kopen.
En inweken in imal, ev.
 
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik ben ook bezig met het reinigen van carbs van een Yx600. De toevoer leidingen zaten bij mij vol met chipjes ijzer uit de oude verroeste tank.

Ik krijg de huisjes van de vlotternaalden (geen idee hoe ze heten, het busje waar de vlotternaald in hangt) echter niet los. Deze worden op plek gehouden door een soort kraag met een kruiskop schroef. Die schroef zit muur vast. Bijkomend probleem is dat het materiaal van de schroef ook superzacht is. Een beetje teveel kracht en ik draai ze dol. Iemand hier tips voor? Verwarmen met een heatgun bijv?

En als ik ze eruit heb. Van wat voor materiaal moet ik de nieuwe schroefjes halen? Ze zitten natuurlijk binnenin de vlotterkamer dus weet niet of ik standaard schroefjes kan gebruiken.

Ik heb het kruisje op de kop wel eens met een dremel uitgeslepen zodat het een gewone zaaggleuf schroef werd. Dan kun je met een gewone schroevendraaier veel meer kracht zetten en draai je ze zo los.
Maar inderdaad, die dingen kunnen na 30 jaar behoorlijk vast zitten.
Ik gebruik "gewone standaard schroefjes" bij vernieuwing.
 
Weer wat geleerd!
Echter bij paar gereedschapszaken, bouwmarkten en zelfs motorzaken geweest maar 0 resultaat. Meeste kijken mij aan alsof ik gek ben als ik vraag om JIS schroevendraaiers..
Op internet is meeste uitverkocht.

Autogereedschap.com komen ze week 4 we binnen, ik heb hetzelfde probleem. Mij wordt geadviseerd om voor de set van €36,- te gaan, omdat deze het meest grip heeft op de kop, dus zeer geschikt voor de wat oudere schroeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan