Carburateurs reinigen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.561
957
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik ondervind problemen met de carburateurs en heb sinds kort een ultrasoonreiniger, dus wil ik de carbs reinigen. Ik begreep dat ze helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, nu heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de carbs, en ben ik de volgende links tegen gekomen.

Mijn vraag is nu zijn er op of aanmerkingen op deze Howto's? Of hebben jullie tips? Ik las ergens dat het belangrijk is om niet aan een bepaalde schroef te draaien (luchtmengselschroef)?

How to: Clean & Overhaul Seca II Carburetors (BDS26 carbs) - XJRider.com

 
Laatst bewerkt:
Precies, met dit soort zaken is het van belang dat het zorgvuldig wordt gedaan, en dat is nou net wat er mist.

Wat is precies jou toevoeging aan het geheel? Op basis van 1 geval ga jij mensen adviseren daar niet meer te komen? Tovami en Ruud staan toch echt wel bekend om hen expertise en liefde voor het vak. Dat er een fout is gemaakt is wel duidelijk en de beste mevrouw aan de andere kant heeft een eerste reactie gegeven die misschien niet op zijn plaats was maar volgens mij proberen ze de ontstane schade van hun zijde op te lossen dus wat is het probleem?

Ik hoop dat ze snel een nieuwe knop voor je vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Wat is precies jou toevoeging aan het geheel? Op basis van 1 geval ga jij mensen adviseren daar niet meer te komen? Tovami en Ruud staan toch echt wel bekend om hen expertise en liefde voor het vak. Dat er een fout is gemaakt is wel duidelijk en de beste mevrouw aan de andere kant heeft een eerste reactie gegeven die misschien niet op zijn plaats was maar volgens mij proberen ze de ontstane schade van hun zijde op te lossen dus wat is het probleem?

Dat kan wel zo zijn, maar dat blijkt niet uit dit relaas. In dit geval blijkt dat de (betaalde) service schade opgeleverd te hebben wegens onzorgvuldigheid, en vervolgens er onder uit proberen te komen met non- argumenten. Meer kan ik er niet van maken.

Waarom gewoon niet even netjes ingepakt ? Men zou moeten weten dat het er bij de pakketdiensten er niet netjes aan toe gaat, daar kun je je niet achter verschuilen, dat heet in het beste geval naïef..., in het slechtste geval onzorgvuldig.

Overigens geef ik geen advies aan de TS, er staat: ik zou er wegblijven....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies, met dit soort zaken is het van belang dat het zorgvuldig wordt gedaan, en dat is nou net wat er mist.

Dat heb je een punt, maar daarentegen lijkt het me sterk, omdat ze anders veel vaker klachten zouden hebben of negatieve recensies, welke ik niet heb kunnen vinden, behalve mijn eigen ervaringen.

Ik zou eigenlijk de vlotterbakken even uit elkaar moeten schroeven.
 
Ik weet ook gelijk de oorzaak van de vervuilde carbs,

net toen ik de motor uitzette, en per ongeluk weer op contact hoorde ik de brandstofpomp ploppen....ik de kraan op PRI maar hij bleef ploppen terwijl ik net gereden had. Ik in de tank kijken en zag ik dat de tank helemaal leeg was echt helemaal, motor liep nog wel maar ik denk op de brandstof die in de vlotterkamers zit of in de slangen.

Op de bodem van de tank zag ik iets langwerpigs liggen en heb ik er uit gevist, dit is dus het pijpje met filter van de normale stand van je kraantje, deze zat niet meer in de kraan en daardoor kon je de tank ook helemaal leeg rijden en is alle prut en mss wel vocht van de bodem in de carbs gekomen.

nu mijn vraag hoe zit dit pijpje in de kraan, gelijmd of gewoon geduwd? Ik moet dus de kraan eruit halen (gelukkig heb ik nog een revisiesetje liggen) en met 2 pijpjes normaal en reserve monteren.
 
Ik weet ook gelijk de oorzaak van de vervuilde carbs,

net toen ik de motor uitzette, en per ongeluk weer op contact hoorde ik de brandstofpomp ploppen....ik de kraan op PRI maar hij bleef ploppen terwijl ik net gereden had. Ik in de tank kijken en zag ik dat de tank helemaal leeg was echt helemaal, motor liep nog wel maar ik denk op de brandstof die in de vlotterkamers zit of in de slangen.

Op de bodem van de tank zag ik iets langwerpigs liggen en heb ik er uit gevist, dit is dus het pijpje met filter van de normale stand van je kraantje, deze zat niet meer in de kraan en daardoor kon je de tank ook helemaal leeg rijden en is alle prut en mss wel vocht van de bodem in de carbs gekomen.

nu mijn vraag hoe zit dit pijpje in de kraan, gelijmd of gewoon geduwd? Ik moet dus de kraan eruit halen (gelukkig heb ik nog een revisiesetje liggen) en met 2 pijpjes normaal en reserve monteren.

Dat pijpje is een filter en dat zit er gewoon ingeduwd waarschijnlijk.
Kraan eraf halen, filter er bij houden en kijken wat er aan de hand is.
 
Tja... Kan gebeuren maar denken... Maar blijft natuurlijk slecht iets zo slecht verpakken.

BTW nu is wel goed te zien hoe schoon ze zijn, de carbs die ik nu ontvangen heb zin net zo vies als die van mij citaat ik ze schoon liet maken.

Ik ga de ultrasoon gereinigde carbs gebruiken, dus mijn oude, de knop heb ik over gezet.
 
Tja... Kan gebeuren maar denken... Maar blijft natuurlijk slecht iets zo slecht verpakken.

BTW nu is wel goed te zien hoe schoon ze zijn, de carbs die ik nu ontvangen heb zin net zo vies als die van mij citaat ik ze schoon liet maken.

Ik ga de ultrasoon gereinigde carbs gebruiken, dus mijn oude, de knop heb ik over gezet.

Foto van beide sets?

Dan is voor ons ook goed te zien hoe schoon ze teruggekomen zijn van Tovami.
 
Foto's gemaakt, moet ze alleen nog even plaatsen...Maar....

Ik zat eens goed te kijken en zie nu dat waar de chokekant er een open gat zit, hier hoort een pijpje te zitten, na beter kijken zie ik dat deksel 3 op carb 4 zit en deksel van 3 dus een pijpje mist...Lekker dan.

Gelukkig heb ik de carburateurs gekregen van een mfer en kan ik de defecte deksel wisselen maar vraag me nu toch echt af wat voor een klap het gekregen heeft.
 
Foto's gemaakt, moet ze alleen nog even plaatsen...Maar....

Ik zat eens goed te kijken en zie nu dat waar de chokekant er een open gat zit, hier hoort een pijpje te zitten, na beter kijken zie ik dat deksel 3 op carb 4 zit en deksel van 3 dus een pijpje mist...Lekker dan.

Gelukkig heb ik de carburateurs gekregen van een mfer en kan ik de defecte deksel wisselen maar vraag me nu toch echt af wat voor een klap het gekregen heeft.
Bedoel je tuitje afgebroken van zwarte kunststof deksel?
 
Bij deze de foto's omtrent het schoonmaken


Vies

iEi4Og.jpg

siQ5Sb.jpg

fARudp.jpg

gQh65V.jpg

PYr81h.jpg



Schoon
1stpT1.jpg

20WhpT.jpg

xfW1Qj.jpg

WDURHM.jpg

sSPoMl.jpg




Afgebroken buisje carb 4 (deksel carb 3)
btjwZQ.jpg

OtIK16.jpg

3L3qGG.jpg


Zo hoort het te zitten...
ir2Nty.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook niet onder de indruk van het schoonmaakwerk. Te zien op de 3e "schone" foto. De grote veer van de gasklep bijv. Das ongeveer het onderdeel wat het eerste schoon wordt in de ultrasoonreiniger. Maar deze veer is niet mooi schoon. En je set was niet buitengewoon smerig aan de buitenkant, zo smerig zijn ze aan de buitenkant allemaal na 20 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan