29cc motorblokje loopt niet lekker

Leekkevin

Rookie
19 dec 2016
23
0
Hallo forum-leden,

Ik weet niet of ik hier helemaal aan het goede adres ben maar heb het volgende probleem en wellicht kan iemand mij helpen:

Ik heb een step met een 29cc motorblokje erop, type is soortgelijk aan die van de bosmaaiers met buterfly carburateur.

Zodra ik trek aan het koort start hij vrijwel meteen en loopt hij netjes. Naarmate hij langer loopt wilt hij uitvallen en moet ik gas geven zodat hij aan blijft. Hoe warmer het blokje word des te sneller hij af slaat en blijft hij niet meer netjes statonair lopen. Dit doet hij met de voorgestelde basis afstelling. Als hij uitvalt krijg ik hem wel weer meteen gestart. Spelen met de statinairschroef verhelpt het probleem niet.

Ik heb de carburateur schoongemaakt, en nieuwe pakkingen tussen het spruitstuk geplaatst. De zuiger zag er netjes uit. En de tank zuigt absoluut geen vacuum deze is ook voorzien van nieuwe slangen en filters. Ook is het bolletje waarmee je de benzine rond pompt is steeds voorzien van brandstof. De bougi vonkt goed en is iets wat aan de donkere kleur.

Zie ik iets over het hoofd? Of doe ik iets fout? Mocht iemand een idee hebben alvast bedankt voor de moeite, ik probeer eventuele vragen van jullie kant zo goed mogenlijk te beantwoorden, of tips op te volgen.

Groetjes Kevin
 
Hij heeft 2 stelschroefjes, een voor de hoge toeren en een voor de lage toeren.

Als ik hem te arm zet dan slaat hij meteen af. Dan heb ik een bepaald aantal slagen dat ik spel heb en erna gaat hij erg hoog statinair lopen nadat ik eenmaal gas gegeven heb.

Ik heb deze al van arm tot rijk gehad en steeds blijft het probleem zich herhalen.
 
Ik zie nu net tijdens het zoeken naar een membraam op google dat ik een rubber ring niet op mijn carburateur heb zien zitten die andere er wel hebben. Ik ga nu een passende zoeken en dan opnieuw proberen.
 
Ik gebruikte altijd 98 ivm met het hogere verbrandingsgehalte.

Maar ik zal het morgen eerst eens proberen met 95, mischien dat het de oplossing is.

Lees eerst eens iets over 95 en 98 voordat je dit soort dingen post.
Een verbrandingsgehalte is namelijk de allergrootste onzin die je zelfs maar kunt bedenken en heeft werkelijk helemaal niets met het getal 98 te maken.

Het geeft het octaan getal weer. Dit zegt iets over de klopvastheid.

Octaangetal - Wikipedia
 
Hij heeft 2 stelschroefjes, een voor de hoge toeren en een voor de lage toeren.

1/ Als ik hem te arm zet dan slaat hij meteen af. Dan heb ik een bepaald aantal slagen dat ik spel heb en 2/ erna gaat hij erg hoog stationnair lopen nadat ik eenmaal gas gegeven heb.

dit klopt niet.
wat je schrijft na 2/ duidt pas echt op een te arm mengsel, dus datgene wat bij 1/ staat kan dan niet "te arm" zijn en moet dus eigenlijk "te rijk zijn" ?

en eigenlijk moet er nog ergens een 3de schroefje zijn (toch als het "iets of wat" een deftige carbu is).
1 voor het mengsel op stationnair te regelen
1 voor de gaskepopening bij stationnair te regelen
1 voor mengsel bij gasklep open
 
Je hebt 3 stelschroeven, 1 voor stationair en 1 H en 1 L.
Je basis is zowel de H als de L 1,5 slag open.
Houd dit ook als uitgangspunt: Totaal van de 2 moet ongeveer 3 zijn.
Dus draai je de 1 naar 1,25 dan de ander op 1,75 (als je gaat stellen)

95 of 98 mag geen verschil maken.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft 2 stelschroefjes, een voor de hoge toeren en een voor de lage toeren.

Als ik hem te arm zet dan slaat hij meteen af. Dan heb ik een bepaald aantal slagen dat ik spel heb en erna gaat hij erg hoog statinair lopen nadat ik eenmaal gas gegeven heb.

Ik heb deze al van arm tot rijk gehad en steeds blijft het probleem zich herhalen.

En zeker nu je rubberen ring over hebt, naijlen bij 2takt is valse/teveel lucht.
Met m'n kreidler vaak zat.zitten te ....😡

;)
 
Houd dit ook als uitgangspunt: Totaal van de 2 moet ongeveer 3 zijn.
Dus draai je de 1 naar 1,25 dan de ander op 1,75 (als je gaat stellen)

waar is dit op gebaseerd ?
ik heb 12 jaar lang geen enkele toer geteld maar ze gewoon goed gezet. of dat nu een halve of 2 volle toeren uit is maakt niet uit. 1,5 uit als basis : ok. maar de som van beide :? :N
 
waar is dit op gebaseerd ?
ik heb 12 jaar lang geen enkele toer geteld maar ze gewoon goed gezet. of dat nu een halve of 2 volle toeren uit is maakt niet uit. 1,5 uit als basis : ok. maar de som van beide :? :N

Dit is gebaseerd op een 10tal jaar ervaring met deze hobby motortjes in de Radio Grafische wereld.

Ja de som van beide gaat je toch echt ergens brengen. 1,5 op de L en 0.5 op de H gaat je zeker een motor geven die stil gaat vallen bij de overgang van laag naar hoog omdat hij gewoon te weinig brandstof krijgt. Nee het hoeft niet strak 3 te zijn, 3,25 kan ook maar met een som van 5 verzuip je je motor en bij 1,5 totaal krijgt ie te weinig.

Groet!
 
dat is allemaal heel logisch als de juiste afstelling meestal rond 1.5 toeren uit ligt. Maar je laat het uitschijnen dat als je de ene een halve toer in draait, je de andere een halve toer moet uitdraaien om toch maar op 3 te blijven, terwijl dat nergens voor nodig is
zoals ik al zei : zet ze gewoon goed, hoeveel de som is maakt niet uit en het zorgt alleen maar voor verwarring ;)
 
Laatst bewerkt:
dat is allemaal heel logisch als de juiste afstelling meestal rond 1.5 toeren uit ligt. Maar je laat het uitschijnen dat als je de ene een halve toer in draait, je de andere een halve toer moet uitdraaien om toch maar op 3 te blijven, terwijl dat nergens voor nodig is
zoals ik al zei : zet ze gewoon goed, hoeveel de som is maakt niet uit en het zorgt alleen maar voor verwarring ;)

Nee de juiste afstelling ligt niet altijd rond 1,5 slag open.
Dat is van heel veel factoren afhankelijk.
Als er een andere en aangepaste carb/lengte uitlaat op dat blokje gezet wordt kan je opzoek gaan naar een afstelling die uiteindelijk op 2H 1L uitkomt. He das toch 3 totaal.

De 2 hebben effect op elkaar. Draaien aan het lage toeren gebied heeft effect op de overgang naar hoog en vice versa.

We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde, en ik denk dat jij ook op hetzelfde uitkomt met het: Zet ze gewoon goed ,want heel ver kan je er niet naast zitten want dan loopt het blokkie niet goed. :)

5 jaar geleden liep mijn eerste 29cc blokje zo:

:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan