Elektra vraagstuk

rikkie cbr

Die hard MF'er
2 feb 2013
682
201
Hallo mensen,
Ik heb een probleempje met mijn Honda firestorm uit 2002.
Het ding gebruikt tegenwoordig bijna net zoveel accu's als benzine.
Ik rij elke dag en dus wordt ik niet zo blij van een slecht startende motor.
Vorig jaar januari een nieuwe accu geplaatst en in november een nieuwe gekregen onder garantie omdat deze bij starten al snel naar 8 volt zakte.
Toen ook maar een voltmetertje geplaatst om eea in de gaten te kunnen houden.
Zal niet super nauwkeurig meten maar is wel stabiel.
Bij kontakt aan geeft deze 12,5 tot 12,7 aan.
Lopende motor stationair 14,5 echter als ik wat meer toeren maak zakt de spanning in naar 13,8.
Bij licht erbij zakt deze naar 13,3 en knijp ik in mijn rem naar 13.
Onder het rijden blijven deze waardes hetzelfde.
Dynamo gemeten bij 3000 toeren ongeveer 50 volt.
Ik rij elke dag 20 km heen en terug en af en toe een rondje extra van een kilometer of 20, ligt aan het weer hoe vaak.
Accu is een motobatt en wel elke keer rond 12,6 als ik kontakt aan zet dus lijkt me niet dat er niet wordt op geladen????
Iemand enig idee waar ik het in moet zoeken?
Alle suggesties zijn welkom, hou het aub wel een beetje begrijpelijk want in elektra ben ik echt geen ster.
Alvast bedankt.
Erik
 
Volgens mij zijn de waardes die je hebt opgeschreven niet uitzonderlijk. Klinkt allemaal redelijk normaal.

Een accu is vol bij 12,8V. Dat je na contact aan 12,6V meet lijkt me ook niet vreemd. De temperatuur kan er invloed op hebben. En de meeste goedkope meters hebben wellicht ook wel een afwijking van 0,1V of zo. Volgens mij is er niks mis met de waardes.

Wel vreemd dat je accu's stuk gaan. Kan toeval zijn.
 
kun je niet een paar ritjes een digitale multimeter op je tank plakken, ik vermoed dat deze betrouwbaardere waardes aan geeft.

En lees de how to even door, kan zijn dat de regelaar zijn werk niet naar behoren doet,

how to - accu en laadsysteem controleren.


Edit, controleer de stekkers van de dynamo naar regelaar even, de Honda's staan er om bekent dat die nog wel eens flink heet willen worden.
( een te hoge overgansweerstand door slechte contacten onderling)
 
Laatst bewerkt:
klink als 1 diode van de gelijkrichter die niet werkt. dat de spanning zakt als je meer toeren gaat maken klop in elk geval niet. spanning hoort op te lopen als de dynamo sneller gaat draaien

Bij mijn motor daalt ook de spanning als het toerental hoger wordt als 2000 toeren.
En hij start altijd goed.
 
Het kan goed zijn dat de laadspanning pas flink inzakt als je spanningsregelaar goed heet wordt.

In rust lijkt alles dan goed te werken tot eea lekker opwarmt.

Tip is al gegegevn: Ga rijden met een mltimeter in taktas/op tank en kijk wat je meet na bijvoorbeeld 15 mins rijden.

succes.
 
ik weet niet hoeveel accu's je nu versleten hebt, maar als je een mbx...9 of zoiets hebt voorgeschreven van motobatt, die kan nog wel eens wat onderbemeten zijn voor een 2 cilinder qua startcapaciteit.
na 2 weken kan het dan al gebeurt zijn met je accu.

als je onder garantie een nieuwe motobatt hebt gekregen die ook een 9 in het type nr heeft zou ik toch een ander sterker type plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties, heb al gemaild naar de verkoper van de accu.
Is inderdaad een mbtx9u, deze is op het type motor besteld.
Heb voorgesteld om een yuasa ttz12s-bs bij hun te bestellen met aftrek van de kosten van de motobatt, hoor ik morgen meer over.
Laadspanning meten wordt volgende week gedaan ivm eerder geen tijd.
Ik hou jullie op de hoogte over de uitkomst.
 
Oke, even een update.
Accu vervangen door een yuasa ytz, netjes opgelost door mlm, accu was 70 euro duurder en hoefde maar 5 tientjes bij te lappen. Volgende dag nieuwe in huis.
Accu nog even aan de druppellader gehangen en helemaal vol geladen.
Accu geplaatst en aan het meten geslagen.
Accu 12,6V
Stationair licht uit 14,7V
Stationair licht aan 14,6V
3000 tpm licht uit 14,3V
3000 tpm licht aan 14,1V
Dynamo 3 keer staionair 20V en op 3000 tpm 50V
Kortom volgens mij alles prima en vorige metingen niet goed door rotte accu????
Motobatt accu dus toch niet geschikt voor mijn motor????
In ieder geval allen bedankt voor de tips en hulp en Zot voor de How-to.
Volgende maand ongeveer krijgt hij weer een beurtje en zal ik nog wel eens nameten.
Nu gewoon weer lekker rijden.
 
Gisteren nog ff rondje gereden, vandaag nog een keer gemeten en alle waardes blijven hetzelfde, ik ga er dus maar vanuit dat alles in orde is.
Voltmetertje geeft wat te laag aan maar laat ik maar zitten, als deze dan rare waardes gaat laten zien kan ik met de hand meten.
 
Oke, even een update.
Accu vervangen door een yuasa ytz, netjes opgelost door mlm, accu was 70 euro duurder en hoefde maar 5 tientjes bij te lappen. Volgende dag nieuwe in huis.
Accu nog even aan de druppellader gehangen en helemaal vol geladen.
Accu geplaatst en aan het meten geslagen.
Accu 12,6V
Stationair licht uit 14,7V
Stationair licht aan 14,6V
3000 tpm licht uit 14,3V
3000 tpm licht aan 14,1V
Dynamo 3 keer staionair 20V en op 3000 tpm 50V
Kortom volgens mij alles prima en vorige metingen niet goed door rotte accu????
Motobatt accu dus toch niet geschikt voor mijn motor????
In ieder geval allen bedankt voor de tips en hulp en Zot voor de How-to.
Volgende maand ongeveer krijgt hij weer een beurtje en zal ik nog wel eens nameten.
Nu gewoon weer lekker rijden.

hier bijna zelfdeprobleem gehadmet de vtrsp1
vervangende accu was van motobatt.....en stond ook echt zo aangeschreven op hun site.
maar....de CCa waarde was maar 2/3 van wat onze zware 2 cilinder nodig heeft
vervangen voor de originele...voila probleem was direct opgelost !
hoop dat dat nu ook zo is met jou probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan