Eerste motor kopen

Deking13

Rookie
18 dec 2016
20
0
Hallo iedereen,

4 januari ga ik bij een Tamara fz6 fazer kijken. Uit 1998 41dkm gelopen.
Heeft iemand tips waar je naar moet kijken.
En hoe zijn die motors?

Zal binnenkort ff foto's van die motor er bij zetten

Hoop van jullie te horen

Gr
 
Zeg tegen de verkoper dat je hem graag koud wilt starten en dat ie niet al opgewarmd is.
Laat em ff draaien en luister of ie mooi stationair loopt.
Ga lekker een proefrit maken en voel hoe hij stuurt, remt, schakelt, (ont)koppelt, kijk of er na een stuk gereden te hebben oliedruppels onder het blok hangen.
Kijk even of de voorvork-binnenpoten vettig of mooi droog zijn. Als ze vettig zijn, veeg ze ff schoon en kijk na een stuk rijden (met drempels) of ze nog steeds droog of weer vettig zijn. (lekkende oliekeerringen)
Als ie lekker warm is gedraaid, trek em dan ff flink open (ook vanuit stilstand) om te zien of ie lekker doorpakt en niet ergens een hapering geeft bij een bepaald toerental of gaat stotteren.
Laat bij iets van 100 km/u het stuur los om te zien of de motor naar een bepaalde kant trekt (krom frame) of netjes rechtdoor wil.
Kijk ff in welke staat de remblokken zijn en voel aan de remschijf of er een opstaande rand zit aan de buitenkant (slijtage).
Vraag of er gegevens zijn van onderhoud, wie het onderhoud heeft gedaan en check dat ook even.
Als je onzeker bent over je technische kennis, neem dan iemand mee die er wel verstand van heeft of rijd naar zo iemand toe en laat hem ff kijken, voelen, rijden.

Er is vast nog wel iemand die hier iets aan toe te voegen heeft? :)

Succes :W
 
Kijk ook hoe de uitlaat er bij hangt. 41.000 km in 18 jaar betekent iets meer dan 2000 per jaar. Daar kunnen heel veel korte ritjes bij zitten en dan wordt e.e.a. niet goed warm wat roest van binnenuit kan veroorzaken.
 
Zeker een mooi uitgebreid verhaal maar ga er wel van uit dat je best wel mankementen uit de lijst zal vinden van een motor uit 1998😇
Hoezo doet de leeftijd er toe? Als deze normaal verzorgd is, zijn er normaal geen mankementen.
Mijn cb500 was van 1999 en was zelfs ex-rijschool geweest. Was piekfijn in orde en als ik hem verkocht was ie ook piekfijn in orde. Leeftijd zegt niks, onderhoud en gebruik wel :)
 
Ach, een Tamara Fazer uit 1998 zal wel niet heel duur zijn, je kunt je er nauwelijks een buil aan vallen. Als 'ie fatsoenlijk rijdt, er druipt geen olie uit, en je voelt nergens speling, dan kan er weinig fout zijn.
 
Zeker een mooi uitgebreid verhaal maar ga er wel van uit dat je best wel mankementen uit de lijst zal vinden van een motor uit 1998😇

Waarom zou dat?
Dat oude ding van mij, heeft geen van de genoemde problemen. Die is zelfs van 1985.
Mss dat ik er eens een keer een nieuwe achterdemper op moet gaan zetten.

Nee, onderhoudsgegevens die heb ik niet. Die zitten in m'n hoofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan