Remtrommel 'opnieuw bekleden'/verbussen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag mensen.
Ik heb de wielen van mijn '67 jawa zelf gespaakt..(1ste echte spaakpoging, best trots op en wil't graag zo in elkaar laten)

Er zitten nu alu velgjes omheem waardoor de motor natuurlijk zuiniger, dus milieuvriendelijk is. 8-)

Dat de trommel een kleine onregelmatigheid had (door corrosie?) heb ik wel gezien maar dacht niet dat ik er echt iets van zou merken..
...Dat was een misvatting. |( Bij het remmen is het duidelijk voelbaar.. de motor remt sterk onregelmatig.

Ik denk dat er te weinig vlees is om de trommel uit te draaien. Weet iemand of het mogelijk is om er een nieuwe bus in te persen? Eventueel een adresje waar ze dit kunnen?

Fijne kerst
(morgen is het gelukkig over.. ;) )
 
Een losse trommel om in te persen? Een losse trommel incluus naaf? Snappem nieh denk ik..



Er word bedoeld dat je de trommel beter eerst had uitgedraaid/ bus in gezet voor dat je hem in ging spaken.

Maar doe eens een foto van de trommel of meet de dikte op, dan kan wat zinnigs over gezegd worden, nu blijft het gokken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat geef ik in de OP aan dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt..
Nou ja, vroeg me alleen af of't mogelijk was/gedaan wordt, een nieuwe bus er in te zetten.. :$
Zal kijken of foto nemen vandaag lukt..
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt er denk ik van af of de trommel al eens uitgedraaid is, m.a.w. hoeveel ruimte is er om een bus te plaatsen zodat de remvoering ook nog past en de boel fatsoenlijk afgesteld kan worden.

En de trommel moet uiteraard rond zijn om er een bus in te plaatsen.

Meest logische volgorde: inspaken, uitdraaien, bus plaatsen.
 
Ja dat geef ik in de OP aan dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt..
Nou ja, vroeg me alleen af of't mogelijk was/gedaan wordt, een nieuwe bus er in te zetten.. :$
Zal kijken of foto nemen vandaag lukt..
Ok dan. Je accepteert dat je een foute inschatting hebt gemaakt (en wie heeft dat nooit gedaan? ) de consequentie is dat je terug moet gaan tot het punt van de fout en van af daar opnieuw moet beginnen. Ja al het werk wat je daarna al heb gedaan is verloren. Shit happens. Maar jij weet wel dat je nu kan spaken

Het is ook een beetje een universele regel, als je denk dat kan ik later ook nog wel corrigeren, dan blijkt later altijd dat dat niet zo is. Verven, stukadoren, sleutelen etc. Maakt niet uit.
 
Sjonguh sjonguh wat een hoop werk....
Zoek een leuke trommel uit de racerij ofzo om in te spaken.

Heel misschien, mocht er echt geen andere mogelijkheid zijn.
Kun je hem proberen op te lassen, niet met co2 natuurlijk maar met een autogeen brander en
braze" staven.
Je staat versteld van wat je daar allemaal niet mee kan (op)lassen

Brazing - Wikipedia

Groeten en succes ermee
 
Laatst bewerkt:
ik ben wel benieuwd naar die putten die er in zitten. Want persoonlijk geloof ik er niets van dat je die putten door roestvorming voelt met remmen. Volgens mij ga je ze pas echt voelen als de putten groter zijn dan je remschoen.

Zonder foto's denk ik toch echt dat je remtrommel ovaal is geworden van het spaken.

trek de remschoenen en alles wat er in zit er maar eens uit, monteer een meetklok en laat het wiel dan eens draaien. Als de meter stil blijft staan geloof ik dat ie niet ovaal is.

Misschien klink ik wat eigenwijs, maar dat is niet zo bedoeld ;)
 
Sjonguh sjonguh wat een hoop werk....
Zoek een leuke trommel uit de racerij ofzo om in te spaken.

Heel misschien, mocht er echt geen andere mogelijkheid zijn.
Kun je hem proberen op te lassen, niet met co2 natuurlijk maar met een autogeen brander en
braze" staven.
Je staat versteld van wat je daar allemaal niet mee kan (op)lassen

Brazing - Wikipedia

Groeten en succes ermee
Brazing is hardsolderen en dus geen lassen.
 
Dag mensen.
Ik heb de wielen van mijn '67 jawa zelf gespaakt..(1ste echte spaakpoging, best trots op en wil't graag zo in elkaar laten)

Er zitten nu alu velgjes omheem waardoor de motor natuurlijk zuiniger, dus milieuvriendelijk is. 8-)

Dat de trommel een kleine onregelmatigheid had (door corrosie?) heb ik wel gezien maar dacht niet dat ik er echt iets van zou merken..
...Dat was een misvatting. |( Bij het remmen is het duidelijk voelbaar.. de motor remt sterk onregelmatig.
Je remtrommel is niet rond meer heeft niets met een beschadiging te maken.
Ik denk dat er te weinig vlees is om de trommel uit te draaien. Weet iemand of het mogelijk is om er een nieuwe bus in te persen? Eventueel een adresje waar ze dit kunnen?

Fijne kerst
(morgen is het gelukkig over.. ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan