Remtrommel 'opnieuw bekleden'/verbussen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Dag mensen.
Ik heb de wielen van mijn '67 jawa zelf gespaakt..(1ste echte spaakpoging, best trots op en wil't graag zo in elkaar laten)

Er zitten nu alu velgjes omheem waardoor de motor natuurlijk zuiniger, dus milieuvriendelijk is. 8-)

Dat de trommel een kleine onregelmatigheid had (door corrosie?) heb ik wel gezien maar dacht niet dat ik er echt iets van zou merken..
...Dat was een misvatting. |( Bij het remmen is het duidelijk voelbaar.. de motor remt sterk onregelmatig.

Ik denk dat er te weinig vlees is om de trommel uit te draaien. Weet iemand of het mogelijk is om er een nieuwe bus in te persen? Eventueel een adresje waar ze dit kunnen?

Fijne kerst
(morgen is het gelukkig over.. ;) )
 
Zie nog steeds geen foto en het is licht buiten op dit moment.
..photobucket werkt niet.. :( druk bezig met ruzie maken ermee..

Ik heb een camera met een speciale close-up stand dus in beide posities kun je geen scherpe foto's maken.. |( Dit is het beste wat ik er uit krijg.

Van de zijkant.. dikte van de trommel lijkt niet veel over te houden.. maar geen idee of het een rechte bus is en hoe de naaf onder de trommel loopt..
URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0010_zpsdwmxyha4.jpg.html]
PTDC0010_zpsdwmxyha4.jpg
~[/URL]

Beschadiging 1, ook heel goed te voelen met je vinger;
URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0013_zpspipglkxq.jpg.html]
PTDC0013_zpspipglkxq.jpg
~[/URL]

Beschadiging/onzuiverheid 2, maar het is de eerste die het meest doet/is denk ik..
URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0014_zpswggstg47.jpg.html]
PTDC0014_zpswggstg47.jpg
~[/URL]

Als de trommel onrond is remt een motor ook onregelmatig, maar dan is er niet zo'n harde 'k'tonk'' bij iedere omwenteling...
De poten en balhoofd krijgen vreselijk voor hun testikels zo..
 
Ik heb de trommel met een schuurpapiertje behandelt (de spaken zijn ca. 50 jaar oud..) en een 'schoner' aanblik gekregen van 2 'verontreinigingen.
verontreiniging 1 weer


En hier.. moeilijk te zijn maar er lijkt een loodrechte'breuk'in de trommel te zitten..

Zou het 'door' zijn? en waarom?? Zijn de trommels misschien uit stukken plaat gemaakt?

URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0020_zpscfcsjayd.jpg.html]
PTDC0020_zpscfcsjayd.jpg
~[/URL]
 
Had die plaatje's gelijktijdig met je vraag geplaatst had je een hoop heen en weer gedoe bespaard.
Sorry, ik verwachtte niet dat mensen door hun toetsenbord heen een meetklok menen te hebben..
Mijn vraag is/was of het mogelijk is een nwe bus in te zetten, dat was alles..
Maar de (goedbedoelde) reacties geven het topic een ander leven.. niet geheel uniek op dit forum.. ;)
 
Laatst bewerkt:
De remvoeringen zijn ca 1,5 jaar oud..en indien die rand..en het hakkerige remmen lijkt me het afbrokkelen van stukjes voering goed mogelijk..

Misschien dat een stuk(je?) uitdraaien al stiekum voldoende is..Anders zal ik eens contact opnemenmet Leeuwenkamp van Langen te alkmaar, waar ze de voeringen hebben gezet en op straal gedraaid.. Ik was zeer tevreden over hun service.. maar ook zij hebben dit in de trommel wellicht wat over het hoofd gezien.. De trommel is door de slijtage wel veel schoner nu waardoor het beter te zien is dus ik denk niet dat ik 't hun kwalijk kan nemen..
 
Als je de onrondheid wilt meten, ik heb een prachtig meetsetje liggen, dat ooit aangeschaft is om cilinders van een scheepsdielel te meten, moet met een remtrommel ook wel lukken.
 
Hoezo dollen. Zou deed ik het vroeger altijd bij mijn trommelremmen als er iets niet goed zat.
Maar jij bent zo stronteigenwijs dat je het verdiend om het zelf maar uit te zoeken. Eerst met je carburateur en nu weer met je wielen.
Schaf eens een fatsoenlijke motor aan hoef je niet meer al die vragen te stellen waar je met de antwoorden toch niks mee doet.
 
Hoezo dollen. Zou deed ik het vroeger altijd bij mijn trommelremmen als er iets niet goed zat.
Maar jij bent zo stronteigenwijs dat je het verdiend om het zelf maar uit te zoeken. Eerst met je carburateur en nu weer met je wielen.
Schaf eens een fatsoenlijke motor aan hoef je niet meer al die vragen te stellen waar je met de antwoorden toch niks mee doet.
Sammie heeft wel een aardige palmares. :Y _O-


Nou als je het zo goed weet snap ik dus nog steeds niet waarom je met een bruin tot zwarte bougie de luchtschroef bijna dichtdraait, en de sproeier vergroot.
En heel prettig brainstormen is het hier niet, dus ik hou er maar mee op.

Mijn twee Jawa's 640 liepen ook gewoon zonder problemen 120 continu.
Op 100 kilometerwegen kwam de KLPD er dan netjes naast dat ik wat snelheid moest minderen. :')

Maar dat die twee van jou een uitzondering zijn wist je al.
Succes'r mee. :]
 
Laatst bewerkt:
Hoezo dollen. Zou deed ik het vroeger altijd bij mijn trommelremmen als er iets niet goed zat.
Maar jij bent zo stronteigenwijs dat je het verdiend om het zelf maar uit te zoeken. Eerst met je carburateur en nu weer met je wielen.
Schaf eens een fatsoenlijke motor aan hoef je niet meer al die vragen te stellen waar je met de antwoorden toch niks mee doet.

Naast het begrijpend lezen gaat het met de rest nog steeds niet zo goed met je merk ik.. sterkte ermee.. :j
 
Het lijkt er op, zo te zien aan de afdruk op het oppervlak dat er 1 of 2 remvoeringen vast geroest hebben gezeten aan het trommel loopvlak van de remtrommel. Hierdoor krijg je een aantasting/invreten van het oppervlak waardoor je veranderende weerstand krijgt tijdens het remmen met als gevolg een schokkend gevoel met remmen.
Ik verwacht dat als je de trommel iets uit laat draaien (totdat de aantasting weg is) dat je van je geconstateerde afwijking af bent.
 
Laatst bewerkt:
Meten is weten. :Y
Kan dus blijkbaar uitgeklokt worden. Of anders truukje met het krijt. :Y

Ben maar een meelezert maar ik kan redelijk begrijpend lezen denk ik zelf.

Mijn indruk is dat ofwel

1) TS wil alleen antwoord op de vraag en verder geen advies er omheen

Of

2) TS heeft rondheid na het overspaken allang getest maar wil dit niet expliciet vermelden omdat dit 'verwennen' is.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan