Remtrommel 'opnieuw bekleden'/verbussen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.242
Assen
Dag mensen.
Ik heb de wielen van mijn '67 jawa zelf gespaakt..(1ste echte spaakpoging, best trots op en wil't graag zo in elkaar laten)

Er zitten nu alu velgjes omheem waardoor de motor natuurlijk zuiniger, dus milieuvriendelijk is. 8-)

Dat de trommel een kleine onregelmatigheid had (door corrosie?) heb ik wel gezien maar dacht niet dat ik er echt iets van zou merken..
...Dat was een misvatting. |( Bij het remmen is het duidelijk voelbaar.. de motor remt sterk onregelmatig.

Ik denk dat er te weinig vlees is om de trommel uit te draaien. Weet iemand of het mogelijk is om er een nieuwe bus in te persen? Eventueel een adresje waar ze dit kunnen?

Fijne kerst
(morgen is het gelukkig over.. ;) )
 
Dat jij dat vanaf je toetsenbord kan zien :o
Ja goed he maar een stukje uit je remtrommel zorgt niet voor dit effect.
Je snapt de OP en andere niet, denk ik...
Misschien moet je dan wat duidelijker schrijven
Dit keer geen vuiltje in een carb waardoor een startmotor stuk gaat. ;)

Je lult weer eens uit je nek, Soms vraag ik me bij jouw topics af of je wel een oplossing wilt. Krigj het idee dat je alleen topics opent voor de aandacht die je er door krijgt.
 
Hoi Sammie! Ik denk dat je eerst door middel van schoonschuren en bestuderen moet vast stellen of er echt geen breuken zijn.
Vervolgens kun je de boel wat uit laten draaien, maar dan zul je misschien ook je remschoenen opnieuw moeten bekleden en op maat maken.
Om remtrommels uit te draaien heeft vriend van me eens een mooie standaard gemaakt waar het wiel via de band aangedreven langzaam in ronddraaide.
Haaks hierop liet hij een oude boormachine met cilindervormig slijpsteentje in de remtrommel de boel op maat slijpen. De boormachine kon steeds een stukje versteld worden.

Ik hoop dat je het met mijn uitleg een beetje voor je kunt zien. Eens even zoeken of ik hier nog een foto van kan vinden.
 
Remt ie alleen bij lichte beremmingen onregelmatig of ook als je hard doorremt? Gezien de foto's lijkt het me eerder dat de vorm van je voeringen niet lekker aansluit op de trommel. Dan gaat ie happen. (ovale trommel zoals eerder geopperd kan het ook zijn)
 
Laatst bewerkt:
full
 
(ovale trommel zoals eerder geopperd kan het ook zijn)

Nee dat kan niet, dat heeft ie allang uitgesloten, maar hij is te eigenwijs om even te vertellen hoe die dat gedaan heeft. Dus als Sammie nu even vertelt hoe hij dat uitgesloten heeft kunnen we daarna weer mee gaan denken richting oorzaak en oplossing. (ik ga er even van uit dat die trommel stiekem toch rond is).
 
Het lijkt er op, zo te zien aan de afdruk op het oppervlak dat er 1 of 2 remvoeringen vast geroest hebben gezeten aan het trommel loopvlak van de remtrommel. Hierdoor krijg je een aantasting/invreten van het oppervlak waardoor je veranderende weerstand krijgt tijdens het remmen met als gevolg een schokkend gevoel met remmen.
Ik verwacht dat als je de trommel iets uit laat draaien (totdat de aantasting weg is) dat je van je geconstateerde afwijking af bent.

+1

Een paar tienden is misschien al genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de trommel met een schuurpapiertje behandelt (de spaken zijn ca. 50 jaar oud..) en een 'schoner' aanblik gekregen van 2 'verontreinigingen.
verontreiniging 1 weer
[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/PTDC0016_zpsjno40rjb.jpg"]afbeelding~][/URL]

En hier.. moeilijk te zijn maar er lijkt een loodrechte'breuk'in de trommel te zitten..

Zou het 'door' zijn? en waarom?? Zijn de trommels misschien uit stukken plaat gemaakt?

URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0020_zpscfcsjayd.jpg.html][afbeelding]\[/URL]


Ik weet niet wat jij schuurt of waarmee, maar haal eens een fatsoenlijk stukje schuurlinnen dan zie je tenminste wat je geschuurd hebt.
 
Hoezo dollen. Zou deed ik het vroeger altijd bij mijn trommelremmen als er iets niet goed zat.
Maar jij bent zo stronteigenwijs dat je het verdiend om het zelf maar uit te zoeken. Eerst met je carburateur en nu weer met je wielen.
Schaf eens een fatsoenlijke motor aan hoef je niet meer al die vragen te stellen waar je met de antwoorden toch niks mee doet.

Als het al niet met een houtje en een touwtje opgelost kan worden is het niet serieus meer. _O-
 
De remvoeringen hebben niet vastgeroest gezeten, de trommel is niet rond meer na het spaken.

Waar de aanslag zit is de diameter het kleinst.

Maar dat maken we Sammie niet wijs 🤔


Je kan me alles wijsmaken maar dat spaken, :N
op de stelvoorziening heeft geen sleutel gezeten, let ook op de gaatjes van de naaf waar de spaak doorheen gaat.
Het minimale is dat je de spullen toch wel wat reinigt als je het opnieuw monteert, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Je kan me alles wijsmaken maar dat spaken, :N
op de stelvoorziening heeft geen sleutel gezeten, let ook op de gaatjes van de naaf waar de spaak doorheen gaat.
Het minimale is dat je de spullen toch wel wat reinigt als je het opnieuw monteert, lijkt mij.


Het ziet er inderdaad niet uit alsof er in de laatste jaren nog aan gesleuteld is.
Het lijkt meer op een wiel wat uit een motor komt die jaren stil heeft gestaan, wat ook het beeld van vastgerotte voering zou verklaren.
 
Nog even afgezien van de super kwaliteit waar je mee zit te werken:

Men neme een oude BMW, bv een R75/5 van bouwjaar 1972 of zo, als je hier het voorwiel uit haalt, de remtrommel schoon spuit met remreiniger en vervolgens met thinner , je schuurt het geheel met groffe korrel,bv korrel 60, wederom schoonmaken en het spul weer monteren en de remkabel afstellen.
Je gaat rijden en het remt niet meer, een en ander moet eerst weer op elkaar inlopen, na tientallen kilometers remt het weer enigszins.

Je haalt het wiel er uit, je doet niks, je monteert het wiel weer en het remt niet.

Nieuwe voering laten aanbrengen, weer monteren en geen vrije slag hebben op je remhandle, al rijdend en remmende op elkaar laten inlopen, na tientallen kilometers remt het perfect.

Wiel opnieuw inspaken: kan me niet voorstellen dat je hier de naaf mee krom trekt, of de kwaliteit moet wel heel erg slecht zijn.

Trommel in mijn naaf zit trouwens vol met haarscheurtjes, dit mag na zoveel jaar dienst, rij ik achter een moderne motorfiets die af moet remmen, dan ga ik daar nooit recht achter rijden, altijd er naast, als zo'n ding gaat remmen knal ik er bovenop. Anticiperend remmen kom je ook een heel eind mee.
 
Het ziet er inderdaad niet uit alsof er in de laatste jaren nog aan gesleuteld is.
Het lijkt meer op een wiel wat uit een motor komt die jaren stil heeft gestaan, wat ook het beeld van vastgerotte voering zou verklaren.

Los van de andere kleurrijke reacties..
De motor/het wiel heeft idd lang stilgestaan en ik vermoed dat daardoor de diepe corrossieplekken in de trommel zijn ontstaan. Ik heb contact opgenomen met het bedrijf van iemand me gelinkt heeft en ook verteld van die 'naad' wat vlgs hen normaal geen probleem hoeft te zijn..
De onregelmaat er uit draaien is stap 1, daarna kijken of verbussen nodig is.

Na iedere post van 'iemand 'die 'over afstand vind' dat de trommel ovaal is heeft geen zin want dan doe je niets anders en word dit topic 3 keer zo lang...En dat het niet zo is is dan mijn schuld..
Shadowgijsje ik vind het een heel creatieve opstelling.. om de ersgte troep er af te krijgen maar ik denk niet aom alles zuiver recht te krijgen..
 
Nog even afgezien van de super kwaliteit waar je mee zit te werken:

Men neme een oude BMW, bv een R75/5 van bouwjaar 1972 of zo, als je hier het voorwiel uit haalt, de remtrommel schoon spuit met remreiniger en vervolgens met thinner , je schuurt het geheel met groffe korrel,bv korrel 60, wederom schoonmaken en het spul weer monteren en de remkabel afstellen.
Je gaat rijden en het remt niet meer, een en ander moet eerst weer op elkaar inlopen, na tientallen kilometers remt het weer enigszins.

Je haalt het wiel er uit, je doet niks, je monteert het wiel weer en het remt niet.

Nieuwe voering laten aanbrengen, weer monteren en geen vrije slag hebben op je remhandle, al rijdend en remmende op elkaar laten inlopen, na tientallen kilometers remt het perfect.

Wiel opnieuw inspaken: kan me niet voorstellen dat je hier de naaf mee krom trekt, of de kwaliteit moet wel heel erg slecht zijn.

Trommel in mijn naaf zit trouwens vol met haarscheurtjes, dit mag na zoveel jaar dienst, rij ik achter een moderne motorfiets die af moet remmen, dan ga ik daar nooit recht achter rijden, altijd er naast, als zo'n ding gaat remmen knal ik er bovenop. Anticiperend remmen kom je ook een heel eind mee.
Met spaken met die spoed van minder als een millimeter is het helemaal niet moeilijk om een naaf onrond te trekken. De Jawa trommel is wel wat dunner als de grote BMW trommel. De TLS trommel van de BMW is ook geen vergelijk. Deze was beter als de schijfremmen uit die tijd. Ik heb met de BMW TLS trommel het voorwiel wel eens geblokkeerd met 60 a 80 in het uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan