Remtrommel 'opnieuw bekleden'/verbussen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Dag mensen.
Ik heb de wielen van mijn '67 jawa zelf gespaakt..(1ste echte spaakpoging, best trots op en wil't graag zo in elkaar laten)

Er zitten nu alu velgjes omheem waardoor de motor natuurlijk zuiniger, dus milieuvriendelijk is. 8-)

Dat de trommel een kleine onregelmatigheid had (door corrosie?) heb ik wel gezien maar dacht niet dat ik er echt iets van zou merken..
...Dat was een misvatting. |( Bij het remmen is het duidelijk voelbaar.. de motor remt sterk onregelmatig.

Ik denk dat er te weinig vlees is om de trommel uit te draaien. Weet iemand of het mogelijk is om er een nieuwe bus in te persen? Eventueel een adresje waar ze dit kunnen?

Fijne kerst
(morgen is het gelukkig over.. ;) )
 
Los van de andere kleurrijke reacties..
De motor/het wiel heeft idd lang stilgestaan en ik vermoed dat daardoor de diepe corrossieplekken in de trommel zijn ontstaan. Ik heb contact opgenomen met het bedrijf van iemand me gelinkt heeft en ook verteld van die 'naad' wat vlgs hen normaal geen probleem hoeft te zijn..
Begrijp ik nou goed dat de beschadigingen geen probleem zijn ?
De onregelmaat er uit draaien is stap 1, daarna kijken of verbussen nodig is.
Leg eens uit waarom er na het uitdraaien nog eens verbust moet worden ?
Na iedere post van 'iemand 'die 'over afstand vind' dat de trommel ovaal is heeft geen zin want dan doe je niets anders en word dit topic 3 keer zo lang..
Wat bedoel je met deze zin snap er geen hout van ?
.En dat het niet zo is is dan mijn schuld..
Niet zo zielig doen dat bij jou alles 3 keer langer duurt komt omdat je of zelf de vraag slecht stelt. niet reageert op vragen, zelf al conclusies trekt en dat niet terugkoppelt, niet reageert op vragen en ga zo maar door.
En dat is dan ook nog de schuld van de anderen, nooit van jezelf. :W
Shadowgijsje ik vind het een heel creatieve opstelling.. om de ersgte troep er af te krijgen maar ik denk niet aom alles zuiver recht te krijgen..
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik nou goed dat de beschadigingen geen probleem zijn ?Leg eens uit waarom er na het uitdraaien nog eens verbust moet worden ?Wat bedoel je met deze zin snap er geen hout van ?Niet zo zielig doen dat bij jou alles 3 keer langer duurt komt omdat je of zelf de vraag slecht stelt. niet reageert op vragen, zelf al conclusies trekt en dat niet terugkoppelt, niet reageert op vragen en ga zo maar door.
En dat is dan ook nog de schuld van de anderen, nooit van jezelf. :W
Waarom sla jij topics die door Sammie zijn gestart niet gewoon over :? Want ik zie geen hulp, geen handige vragen. Alleen azijn. Je moet je eens gaan afvragen waarom Sammie zo belangrijk voor je is.
 
Ja, en ik verbaas me dan ook over je gedrag hier. Is niet zoals ik je heb leren kennen.

Maar waarom sla je zijn topics niet gewoon over?

Heb je volkomen gelijk in, dat zou het beste zijn.

Maar 4-stroke zijn reactie/gedrag en van een paar anderen hier die erg zuur overkomen zijn volledig te begrijpen en in het geval "Sammie" ook te rechtvaardigen. Ja te rechtvaardigen ja. Als 300 topics per jaar opent en je gaat op deze wijze met de antwoorden om, verdien je het om op een gegeven moment ongezouten de waarheid voorgeschoteld te krijgen.
Er zit in alle topics van Sammie een duidelijk patroon, en een stille aftocht naar de onopgeloste "oudere onderwerpen".

Dus lezen en er om lachen en verder niet op reageren zou het alle beste zijn idd. Maar nog niet iedereen is zo ver, of is al zo moe.......
 
Tja misschien ben ik een beetje simpel, maar als Sammie zegt dat de trommel rond is waarom blijft iedereen dan doorgaan over het feit of die wel rond is. Als je dan geen oplossing weet wanneer de trommel rond is, geef dan gewoon geen reactie.

Na 300 topics per jaar weet je het onderhand toch wel hoe betrouwbaar iemands uitlatingen zijn?
 
Remt ie alleen bij lichte beremmingen onregelmatig of ook als je hard doorremt? Gezien de foto's lijkt het me eerder dat de vorm van je voeringen niet lekker aansluit op de trommel. Dan gaat ie happen. (ovale trommel zoals eerder geopperd kan het ook zijn)

Hij 'hapt'meteen, dan is er een dremdruk waar het even weg lijkt en harder remmen wordt het erger.. alsof er een 'negatieve'verkeersdrempel in de trommel zit. Dit lijkt die corrosie-bescahdiging te zijn.
Op de handle (niet-pedaal, want achterrem)is het niet te voelen.
het is een soort 'happen' maar zoals eerder getypt, echt schokkerig(tonk-tonk)

Mijn vraag in de OP is indirect door Raywmond W beantwoord. Via de link die hij gaf weet ik dat een andere bus plaatsbaar is.. niet eenvoudig, wel mogelijk. En gezien de beschadiging in de trommel lijkt 't hier op uit te komen.
Raymond bedankt voor de tip!
 
Tja misschien ben ik een beetje simpel, maar als Sammie zegt dat de trommel rond is waarom blijft iedereen dan doorgaan over het feit of die wel rond is. Als je dan geen oplossing weet wanneer de trommel rond is, geef dan gewoon geen reactie.

Na 300 topics per jaar weet je het onderhand toch wel hoe betrouwbaar iemands uitlatingen zijn?

Dank voor je bijstand..
Dit snap ik idd niet.. mensen als cmk en nog iemand 'vinden' van over afstand dat de trommel onrond is en dat de oorzaak is.. ook al vertel ik dat dit niet het probleem is..

Dan worden ze kwaad en moet ik vanachter mijn toetsenbord voor hen 'bewijzen'dat de trommel niet krom is? Wat ook los van mijn vraag in de OP staat? En dan ligt het nog aan mij? Samen dat ze eenvoudig geschreven text niet lezen of begrijpen? Dat is ook mijn schuld..

Hmmm
 
Hij 'hapt'meteen, dan is er een dremdruk waar het even weg lijkt en harder remmen wordt het erger.. alsof er een 'negatieve'verkeersdrempel in de trommel zit. Dit lijkt die corrosie-bescahdiging te zijn.
Op de handle (niet-pedaal, want achterrem)is het niet te voelen.
het is een soort 'happen' maar zoals eerder getypt, echt schokkerig(tonk-tonk)

Als een trommelrem hapt klopt vaak de radius van de schoenen tov de trommel niet. Je kan eens de remvoering met krijt inwrijven en dan kijken op welk gedeelte van de voering aan komt te liggen in de trommel. Dat moet normaal op ongeveer 3/4e van de schoen liggen. (vanaf het draaipunt van de schoen) Als ie aan de rand ligt dan krijg je een happerige rem.
 
Even iets simpels heb je wel een schuin kantje aan de schoenen gevijld aan de aanloopkanten welke als eerste de trommel raken want daar kunnen ook die hap neigingen vandaan komen.
 
Dank voor je bijstand..
Dit snap ik idd niet.. mensen als cmk en nog iemand 'vinden' van over afstand dat de trommel onrond is en dat de oorzaak is.. ook al vertel ik dat dit niet het probleem is..

Dan worden ze kwaad en moet ik vanachter mijn toetsenbord voor hen 'bewijzen'dat de trommel niet krom is? Wat ook los van mijn vraag in de OP staat? En dan ligt het nog aan mij? Samen dat ze eenvoudig geschreven text niet lezen of begrijpen? Dat is ook mijn schuld..

Hmmm
Sowieso ligt het aan jou, alles! :Y
:P }) :+

Als mensen op afstand niets meer mogen vinden kun je dit deel vh forum misschien beter sluiten.

En het lijkt voor mij dat je het benadert alsof je wordt aangevallen en in de verdediging wordt gedwongen.
Ik lees nergens dat je iets moet bewijzen. Van meerdere kanten lees ik dat een trommel z'n rondheid kan verliezen door het inspaken. Dus men vraagt of je dus na het spaken nog de rondheid hebt gecontroleerd. En er worden tips gegeven hoe dit kan.

Als je niet wilt vertellen of je dit hebt gecontroleerd ook prima. Maar dan kun je verwachten dat het meedenken dan ook stopt.
 
Laatst bewerkt:
Even iets simpels heb je wel een schuin kantje aan de schoenen gevijld aan de aanloopkanten welke als eerste de trommel raken want daar kunnen ook die hap neigingen vandaan komen.

Klopt, dit heb ik met de nwe schoenen 1,5 jaar terug ook gedaan(doe ik altijd std), maar dit helpt natuurlijk niet tegen de 'richel' in de trommel..
 
Sowieso ligt het aan jou, alles! :Y
:P }) :+

Als mensen op afstand niets meer mogen vinden kun je dit deel vh forum misschien beter sluiten.

En het lijkt voor mij dat je het benadert alsof je wordt aangevallen en in de verdediging wordt gedwongen.
Ik lees nergens dat je iets moet bewijzen. Van meerdere kanten lees ik dat een trommel z'n rondheid kan verliezen door het inspaken. Dus men vraagt of je dus na het spaken nog de rondheid hebt gecontroleerd. En er worden tips gegeven hoe dit kan.

Als je niet wilt vertellen of je dit hebt gecontroleerd ook prima. Maar dan kun je verwachten dat het meedenken dan ook stopt.

Als de trommel niet rond is/dit de oozaak zou zijn zou het euvel heel anders zijn, zoals ik heb uitgelegd.. niet zo stoterig.
Een onronde trommel merk je ook meteen bij het aanlopen (tssjk.....tssjk) van de rem.

De ponering 'je trommel is ovaal' zonder mijn post echt te lezen, en van over afstand, vind ik eh, nogal apart..
Als dat dan ook wordt geschreeuwd door iemand die simpele geschreven text, zelfs een afzonderlijke zin niet kan begrijpen.. tsja..

Ik heb een adres-dankzij Raymond W- voor herstel van de trommel.
Wat mij betreft kan dit topic op slot.
Wil de weldenkende helpende mensen hier bedanken voor hun meedenken! :Y
 
had je beter gelijk in het jawa topic kunnen plaatsen :)
wel veel lees voer hier zo
een bmw trommel in een jawa :)
met poeder kijken waar het aan loopt, goed idee ,
mooie trommelrem op schoon gereedschap op de foto ,
 
Terug
Bovenaan Onderaan