Remtrommel 'opnieuw bekleden'/verbussen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Dag mensen.
Ik heb de wielen van mijn '67 jawa zelf gespaakt..(1ste echte spaakpoging, best trots op en wil't graag zo in elkaar laten)

Er zitten nu alu velgjes omheem waardoor de motor natuurlijk zuiniger, dus milieuvriendelijk is. 8-)

Dat de trommel een kleine onregelmatigheid had (door corrosie?) heb ik wel gezien maar dacht niet dat ik er echt iets van zou merken..
...Dat was een misvatting. |( Bij het remmen is het duidelijk voelbaar.. de motor remt sterk onregelmatig.

Ik denk dat er te weinig vlees is om de trommel uit te draaien. Weet iemand of het mogelijk is om er een nieuwe bus in te persen? Eventueel een adresje waar ze dit kunnen?

Fijne kerst
(morgen is het gelukkig over.. ;) )
 
Heb het ooit wel eens gedaan bij een oude Kawa crosser.Zaten wel een paar uitstulpingen aan om meedraaien te voorkomen.
Die kun je er zelf niet makkelijk aan knutselen ben ik bang.
Had het uit een stuk roestig buis gemaakt,wat eigenlijk te zacht was.Trommel was feitelijk ook te dik omdat ik hem niet dunner durfde te draaien,waardoor er alleen versleten remschoenen in pasten....
 
Sammie,ik weet niet voor welke van je Jawa's dit voorwiel is,maar ik heb nog een voorwiel van een 634 staan in de garage.Is compleet,met nette trommel,alleen de spaken en velg zijn geroest.Morgen is de ellende van kerst weer over, *O* Laat maar weten als je interesse hebt.
 
Sammie,ik weet niet voor welke van je Jawa's dit voorwiel is,maar ik heb nog een voorwiel van een 634 staan in de garage.Is compleet,met nette trommel,alleen de spaken en velg zijn geroest.Morgen is de ellende van kerst weer over, *O* Laat maar weten als je interesse hebt.
Super dank voor het aanbod, maar het is voor de 559..In nood zou ik de naaf kunnen overspaken..
 
Post eens een foto?

In principe kunnen trommels wel wat roestvorming hebben.
De oplossing is eenvoudig, wegschuren/afdraaien, en dat gaat vrij gemakkelijk door alleen maar te remmen.

(ofwel, het lost vanzelf op)

Ik heb het niet over 'wat roest' Maar met 'putjes'en 'corrosie'bedoel ik dat je echt stukjes wand in de trommel ontbreken/er niet meer zijn/stukjes oppervlak missen. en putjes/ondiepten/onregelmatigheden doordat materiaal WEG is, en niet 'roestig'

Omdat de schoenen over de breedte van de trommel reiken, dacht ik dat 't er we 'overheen zou glijden' maar het hapt wel degelijk...

Misschien morgen met daglicht plaatje schieten voor de nieuwschierigen, maar draagt weinig bij aan mijn vraag denk ik.. ;)

Ik ervaar enige verbazing en lichte frustratie omdat ik in mijn beleving in de OP duidelijk genoeg ben.. maar internet.. mensen hebben wellicht kerstborrel op..
Mocht het bovenstaande wat stekelig overkomen, is niet zo bedoeld...
 
Het is vrij normaal om een trommel uit te draaien na het spaken. Het is niet heel moeilijk om een trommel ovaal te trekken. En dan doe je niets verkeerd. Je moet even iemand weten met een draaibank die groot genoeg is.
2mm vind ik dan wel weer heel veel, dan moet je de schoenen ook al weer op dezelfde diamaeter laten draaien.
 
Het is vrij normaal om een trommel uit te draaien na het spaken. Het is niet heel moeilijk om een trommel ovaal te trekken. En dan doe je niets verkeerd. Je moet even iemand weten met een draaibank die groot genoeg is.
2mm vind ik dan wel weer heel veel, dan moet je de schoenen ook al weer op dezelfde diamaeter laten draaien.

Klopt, maar dat zou zeker nodig zijn om de gaten/putten er uit te krijgen denk ik, vandaar ook mijn idee van 'verbussen' waarnaar ik hier naar de mogelijkheden vraag.

De trommel zelf is, ondanks herspaken zuiver rond.

Het is een 16 inch wiel en de band kan ik er wel aflepelen..
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet op zoek naar een fatsoenlijke trommel? Of is dit te simpel gedacht?
En als je al ziet hoe beroerd die trommel er uit ziet waarom dan toch inspaken ,en de losse trommel zou ook nog makkelijker te bewerken zijn.
Zo maar wat oplossingen op 3e kerstdag.
 
Waarom niet op zoek naar een fatsoenlijke trommel? Of is dit te simpel gedacht?
En als je al ziet hoe beroerd die trommel er uit ziet waarom dan toch inspaken ,en de losse trommel zou ook nog makkelijker te bewerken zijn.
Zo maar wat oplossingen op 3e kerstdag.

Wat bedoel je met 'losse trommel?'
 
Terug
Bovenaan Onderaan