Expertise dynamo verrot?

Dr_Insane

MF veteraan
19 aug 2012
2.384
33
Beverwijk
Beste medeforummers.

Ik wou mn dynamo doormeten want de accu word niet bijgeladen maar eenmaal de deksel eraf kwam ik dit tegen.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


T lijkt mij overduidelijk dat er 1 of 2 spoelen gaar zijn of moet ik toch nog maar even meten??
En kan dit komen door een kapotte spanningsregelaar of heeft dat er niks mee te maken?
 
Die krimp stekkers gaan absoluut nooit los? (Oprechte vraag, ik soldeer dit soort verbindingen graag)
als je ze op de juiste manier maakt met het juiste gereedschap is de kans klein maar ik heb er zat gezien die wel los kwamen ook als ze met het juiste gereedschap gemaakt waren maar met minder geschikte materialen. en goed gesoldeerde draden heb ik nog niet zien loskomen (wel draadbreuken waar het tin op houd door metaalmoeheid) en die kans dat de draden breken is dan weer wat kleiner tot eigenlijk uitgesloten bij een goede krimpverbinding. ze hebben beide hun voor en hun nadelen maar de kwaliteit hangt bij beiden grotendeels af van de gene die de verbinding maakt.
 
Deze stekkers hebben zichzelf anders ook al vaak zat bewezen dat ze wél uitfikken met alle gevolgen van dien ;)

Even geleend uit een ander topic:
Damdorper in "cbr600f uitgevallen en start niet meer"

Dat is een ander type stekker. Ik heb deze grotere stekkers misschien 2 of 3 keer verbrand gezien, in de honderden dynamo's/regelaars die ik voorbij heb zien komen. Dat vind ik niet echt een rede om ze er tussenuit te knippen. Misschien wel verstandig om ze eens per jaar even te controleren.

Sowieso is dat ook met doorsolderen geen slechte optie. Af en toe even na een rit voelen of het geheel niet te heet wordt, en misschien eens per jaar de solderingen controleren op scheurtjes/breukjes en corrosie.
 
als je ze op de juiste manier maakt met het juiste gereedschap is de kans klein maar ik heb er zat gezien die wel los kwamen ook als ze met het juiste gereedschap gemaakt waren maar met minder geschikte materialen. en goed gesoldeerde draden heb ik nog niet zien loskomen (wel draadbreuken waar het tin op houd door metaalmoeheid) en die kans dat de draden breken is dan weer wat kleiner tot eigenlijk uitgesloten bij een goede krimpverbinding. ze hebben beide hun voor en hun nadelen maar de kwaliteit hangt bij beiden grotendeels af van de gene die de verbinding maakt.
Ik gebruik graag soldeerhulzen.

Geisoleerd, beetje extra trekontlasting, waterdicht, en een goede verbinding, door en door, zonder bewegingen tijdens het lassen.
 
en voor die genen die zeuren dat het wel eens warm zou kunnen worden zodat het tin smelt en de verbinding los komt. denk eens na zo'n punt wordt nooit zo snel zo heet dat het meer als 180 graden wordt waarbij het tin los komt zonder dat eerst de draden gesmolten zijn en er kortsluiting is ontstaan. meeste isolatie haalt de 130 graden niet voordat het smelt of verkoolt. als je ziet dat je met een soldeerbout van 200 graden eigenlijk niet kan solderen zonder dat de isolatie smelt (heter gaat beter omdat het koper dan sneller opwarmt en de warmtegeleiding dan minder ver uitstraalt) hoe wil je het dan ooit de draad zo heet laten worden zonder dat de hele boel verbrand.

+

broodje aap verhaal :Y
 
Ik blijf een hobby bob hoor. :+
Ik weet dus bij deze dat het beter kan en dat zal ik voor de volgende x meepakken. ;)
Soldeerhulzen waren erbij geleverd maar de draden vanaf de stekker naar spanningsregelaar e.d. zijn dikker dus dit ging helaas niet passen.

Overigens was ik €135,- + €8,60 kwijt totaal. :)
 
Dat is een ander type stekker. Ik heb deze grotere stekkers misschien 2 of 3 keer verbrand gezien, in de honderden dynamo's/regelaars die ik voorbij heb zien komen. Dat vind ik niet echt een rede om ze er tussenuit te knippen. Misschien wel verstandig om ze eens per jaar even te controleren.

+++

Ik verkies een op de juiste manier gemaakte stekkerverbinding 100% boven een soldeerverbinding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan