Ervaringen met Lithium-Ion accu's?

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Mijn accu is aan vervanging toe, en ik maak graag van de gelegenheid gebruik om een kleinere accu te kiezen zodat ik wat ruimte onder het zadel krijg voor mijn remschijfslot. Een Lithium-Ion accu lijkt dan een goede (en ook enige ruimtebesparende) optie, buiten dat ze nogal prijzig zijn.

Nu las ik alleen wat verhalen van niet startende motoren met Lithium-Ion accu's in de winter omdat dit type accu blijkbaar niet zo van koud weer houdt, en je hem dan eerst op moet warmen door lichten enzo aan te doen alvorens je kan starten. :?

Zijn er toevallig motor-forum leden die zo'n accu gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen hiermee met het nederlandse weer? Moet je echt een half uur je lampen aan laten voor de motor wil starten bij -2 graden? Of valt het allemaal wel mee?
 
Hallo.

Ik heb geen ervaring met de accu's maar als je een kleinere accu wilt monteren moet je goed rekening houden met een paar dingen.
- zijn je kabels wel lang genoeg?
Meestal zijn de kabels net lang genoeg om aan de polen te maken, als je nu een kortere, smallere accu monteert kan dat problemen geven
- de accu mag niet rond gaan stuiteren in de accu bak hier kan de accu van scheuren/kapot gaan

De vraag of het slim is om een ( ijzeren ) schijfremslot bovenop een accu te leggen laat ik aan een ander over om te beantwoorden.

Groeten.
 
De accu is vaak wel wat kleiner, zal per model/toepassing ook wel schelen.
In sommige gevallen is het prijsverschil tussen een echt goed A merk en een lithium type maar een paar tientjes.
De theorie van dat 'opwarmen' bij vorst ken ik ook maar heb er nog geen gebruikservaringen mee.
Veel importeurs leveren gewoon lithium ion accu's naast de gewone accu's voor bijna alle typen motorfietsen.
Mijn R1 start er altijd prima op, maar die word niet dagelijks gebruikt bij vorst.

Ben wel benieuwd of er slechte praktijk ervaringen zijn :Y

Het is voor de Griso ?

lithium :
Lengte (mm) : 148
Breedte (mm) : 68
Hoogte (mm) : 133
Gewicht (kg) : 1.62
CCA (amp) : 400

Lood:
Voltage (V) : 12
Lengte (mm) : 150
Breedte (mm) : 87
Hoogte (mm) : 161
Gewicht (kg) : 6.1
CCA (amp) : 270

Scheelt niet zo gek veel in afmetingen, maar dat gewicht..... :X
Overigens is bovenstaande een voorbeeld, de accu's zouden uitwisselbaar moeten zijn maar de griso staat niet in het rijtje.
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt meestal matjes erbij om de accu bak op te vullen
En dat ff warm moeten draaien klopt wel
Ik heb er een in mijn Duc , die start wel gelijk
Bij mijn 1600cc shovelhead met hoge compressie , heeft hij wat meer moeite in het begin
Maar na even start die ook
Zijn toch genoeg andere plekken om een slot aan te hangen ?
 
Dank voor de reacties. Het is uiteraard niet de bedoeling het schijfslot op de accupolen te leggen. :9
Bij de griso is de accu schuin/half liggend tegen de tank aan bevestigd. (ongeveer zo, foto niet van mijn motor: )
grisobatteryterminals.jpg


Momenteel vervoer ik het slot in een rugtas of de zijkoffers als ik die op de motor heb zitten. Een kleinere accu zou de optie geven een makkelijk te bereiken houdertje onder de accu te monteren voor het slot. Maar als het maar 3cm scheelt in hoogte zal dat waarschijnlijk niet eens lukken.

Overigens is dit niet zozeer de hoofdreden, dat is dat lithium-ion langer mee schijnt te gaan en een tragere zelfontlading heeft en je dus langer de motor stil kan laten staan zonder startproblemen.
 
Laatst bewerkt:
Even off topic: (schijfrem)slot in een rugtas is niet aan te raden.
Als je er op valt heb je kans je rug te breken
 
Laatst bewerkt:
Li-ion accus hebben veel voordelen. Nadeel is de soms wat hogere prijs. En onder de min 5 moeten de electronen eerst wakker geschud worden. En dan moet je je afvragen hoe vaak de temperatuur van je accu daalt onder de min 5.
 
Dat is best een flinke accu voor een motorfiets. Hou er rekening mee dat een vergelijkbare lithium-ion accu best wel een paar honderd euro kan kosten.
 
183 euro voor de HJTX20CH-FP om precies te zijn. Ongeveer het dubbele van een conventionele accu.
 
Je kunt evt je schijfremslot aan je passagiersvoetsteun hangen tijdens het rijden.
 
Ik had een Ultrabatt met op papier 180 cca als vervanger voor een 100 cca standaard accu. veel lichter, maar hij kreeg mijn motor zelden aan bij koude start. Nu weer terug naar een ouderwetse.
 
Terug
Bovenaan Onderaan