Ervaringen met Lithium-Ion accu's?

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Mijn accu is aan vervanging toe, en ik maak graag van de gelegenheid gebruik om een kleinere accu te kiezen zodat ik wat ruimte onder het zadel krijg voor mijn remschijfslot. Een Lithium-Ion accu lijkt dan een goede (en ook enige ruimtebesparende) optie, buiten dat ze nogal prijzig zijn.

Nu las ik alleen wat verhalen van niet startende motoren met Lithium-Ion accu's in de winter omdat dit type accu blijkbaar niet zo van koud weer houdt, en je hem dan eerst op moet warmen door lichten enzo aan te doen alvorens je kan starten. :?

Zijn er toevallig motor-forum leden die zo'n accu gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen hiermee met het nederlandse weer? Moet je echt een half uur je lampen aan laten voor de motor wil starten bij -2 graden? Of valt het allemaal wel mee?
 
Hallo.

Ik heb geen ervaring met de accu's maar als je een kleinere accu wilt monteren moet je goed rekening houden met een paar dingen.
- zijn je kabels wel lang genoeg?
Meestal zijn de kabels net lang genoeg om aan de polen te maken, als je nu een kortere, smallere accu monteert kan dat problemen geven
- de accu mag niet rond gaan stuiteren in de accu bak hier kan de accu van scheuren/kapot gaan

De vraag of het slim is om een ( ijzeren ) schijfremslot bovenop een accu te leggen laat ik aan een ander over om te beantwoorden.

Groeten.
 
De accu is vaak wel wat kleiner, zal per model/toepassing ook wel schelen.
In sommige gevallen is het prijsverschil tussen een echt goed A merk en een lithium type maar een paar tientjes.
De theorie van dat 'opwarmen' bij vorst ken ik ook maar heb er nog geen gebruikservaringen mee.
Veel importeurs leveren gewoon lithium ion accu's naast de gewone accu's voor bijna alle typen motorfietsen.
Mijn R1 start er altijd prima op, maar die word niet dagelijks gebruikt bij vorst.

Ben wel benieuwd of er slechte praktijk ervaringen zijn :Y

Het is voor de Griso ?

lithium :
Lengte (mm) : 148