lakschade repareren

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.456
742
In een poging om de motorhoes om de motor heen te houden tijdens de storm kwam ik op het idee om een spanbandje te gebruiken. De hoes bleef zitten, maar de krassen die achter bleven ook. :(
Zie hier het resultaat:
full

Voor het maken van krassen heb ik geen advies/hulp nodig, voor de reparatie wel weer.
Is dit zelf te repareren zonder geheel over te spuiten? zo ja hoe? Of moet ik dit aan een proffesional over laten?
Je ziet op internet wel krasreparatiesetjes, maar daar lijkt me niet geschikt voor deze krassen.
Dus graag jullie advies.
 
Iemand die handig is en de juiste middelen heeft krijgt dit wel weg gepolijst. Beetje moeilijk te zien hoe diep ze zijn maar zo te zien oppervlakkig?
Of is echt het ijzeren gedeelte hier langs op gekomen en liggen rammelen? Dan wordt het spuitwerk.
 
licht schuren en dan polijsten. Als je dit nog nooit hebt gedaan even aan iemand over laten die er ervaring mee heeft.

Schuur je door de lak heen is het pech en moet je spuiten. Zo op het zicht twijfel ik of het wel gaat. Ze zijn best diep of niet?

Grt Dré
 
als ik dat zo zie moet dat gewoon weg kunnen polijsten. je blanke lak wordt natuurlijk wel dunner dus je kunt het niet eindeloos herhalen. en als je jezelf niet vertrouwt overlaten aan een professionele poetser. je kan maar 1 keer te ver poetsen daarna moet er gespoten worden.
edit: even wat uitvergroot meeste kan je weg poetsen maar rechtsonder lijkt op een kras die door de kleurlak heen is en dan valt er met poetsen en polijsten niets meer te redden natuurlijk. maar ook dat moet nog wel weer heel behoorlijk kunnen worden met een lakstift en wat poetswerk.
 
Laatst bewerkt:
Eerst de krassen opvullen met blanke lak, dan gladschuren, dan polijsten
Is dat iets wat een handige hobbyist in de schuur kan uitvoeren? Het klinkt simpel, maar omdat ik hier geen ervaring mee heb ben ik ook wel bang het verder te verkloten. Ik kan natuurlijk eerst een klein stukje proberen.
 
als ik dat zo zie moet dat gewoon weg kunnen polijsten. je blanke lak wordt natuurlijk wel dunner dus je kunt het niet eindeloos herhalen. en als je jezelf niet vertrouwt overlaten aan een professionele poetser. je kan maar 1 keer te ver poetsen daarna moet er gespoten worden.
edit: even wat uitvergroot meeste kan je weg poetsen maar rechtsonder lijkt op een kras die door de kleurlak heen is en dan valt er met poetsen en polijsten niets meer te redden natuurlijk. maar ook dat moet nog wel weer heel behoorlijk kunnen worden met een lakstift en wat poetswerk.
Ik denk dat de blanke lak er wel vanaf is, lakstift lijkt me dan beter. Ik denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Ik ben wel handig, maar ik heb er geen ervaring mee. op naar google en Youtube denk ik.
 
Wanneer de krassen te diep zijn zoals hier al een paar keer aangegeven, kom je er toch niet omheen om opnieuw te laten spuiten. Dan kun je net zo goed met heel fijn (1500) schuurpapier nat proberen de krasjes uit de blanke lak te schuren steeds heel voorzichtig en dan weer poetsen. Is het te diep dan spuiten of wrappen.
 
Ik heb goed resultaten gekregen met blanke lak van Action, :Y , de plek met de krassen licht opschuren met waterproof (minimaal 1000) ruim er omheen afplakken, deels ruw maken met wat Jif of zo, spuiten en dan de nevel wegpoetsen met commandant.
Bij mij moest je heel goed kijken waar de schade gezeten had.

Voor een professioneel resultaat met 2K en zo moet ze vermoedelijk een autospuiter of serieuze hobbist zoeken,
FZRene is er b.v. zo een.
 
Ik denk dat de blanke lak er wel vanaf is, lakstift lijkt me dan beter. Ik denk dat ik dat eerst maar ga proberen. Ik ben wel handig, maar ik heb er geen ervaring mee. op naar google en Youtube denk ik.

Volgens mij is het metallic zwart, ?
dat ga je met een lakstift alleen maar beroerder maken, zoeken naar een spuitbus bij een autoshop voor Sjonnie's of laten doen.
 
Niet om over sommige reacties hier te gaan klagen maar krassen "polijst" je niet weg.

Krassen als deze moet je eerst verwijderen door ze glad te schuren en daarna kun je het geschuurde oppervlak weer laten glanzen door te polijsten.

Als je diepe krassen als deze moet wegschuren verwijder je veel materiaal (blanke lak) en ontstaat er een flinke plek waar de lak flinterdun is. Beter is daarom de krassen eerst op te vullen met blanke lak. Op die manier blijft de laagdikte tenminste intact.

Als je in de buurt van Ridderkerk/Rotterdam komt rij je maar 's langs met de brommert, dan repareer ik het wel, maken we er meteen een "how-to" van voor hier op M-F.

Kost je wel een krat bier.... :P
 
Niet om over sommige reacties hier te gaan klagen maar krassen "polijst" je niet weg.

Krassen als deze moet je eerst verwijderen door ze glad te schuren en daarna kun je het geschuurde oppervlak weer laten glanzen door te polijsten.

Als je diepe krassen als deze moet wegschuren verwijder je veel materiaal (blanke lak) en ontstaat er een flinke plek waar de lak flinterdun is. Beter is daarom de krassen eerst op te vullen met blanke lak. Op die manier blijft de laagdikte tenminste intact.

Als je in de buurt van Ridderkerk/Rotterdam komt rij je maar 's langs met de brommert, dan repareer ik het wel, maken we er meteen een "how-to" van voor hier op M-F.

Kost je wel een krat bier.... :P

Kijk, dat zijn de leuke MF reacties! :]
 
Niet om over sommige reacties hier te gaan klagen maar krassen "polijst" je niet weg.

Krassen als deze moet je eerst verwijderen door ze glad te schuren en daarna kun je het geschuurde oppervlak weer laten glanzen door te polijsten.

Als je diepe krassen als deze moet wegschuren verwijder je veel materiaal (blanke lak) en ontstaat er een flinke plek waar de lak flinterdun is. Beter is daarom de krassen eerst op te vullen met blanke lak. Op die manier blijft de laagdikte tenminste intact.

Als je in de buurt van Ridderkerk/Rotterdam komt rij je maar 's langs met de brommert, dan repareer ik het wel, maken we er meteen een "how-to" van voor hier op M-F.

Kost je wel een krat bier.... :P

Ik zou nog niet weten hoe ik een krat bier op de motor mee ga nemen, maar dat gaat helemaal goed komen, want dat is een aanbod die ik niet kan afslaan natuurlijk. Rotterdam/ridderkerk is om de hoek. Ik zal je een pb sturen.
 
Voordat je met schuurpapier en vanalles geks begint....probeer eerst eens swirl x van meguiars met vervolgens ultimate Polish. Goed poetsen het liefst met pad, zo hoe ik het zie krijg je hiermee nagenoeg alles weg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan uiteraard niet voor iemand anders zijn ervaring spreken maar als het gaat om krassen ben ik van mening dat polijsten onlogisch is.

Een kras is een groef in je laklaag. Je kan een kras niet "wegpoetsen", je kan alleen de lak eromheen weghalen zodat er geen kras meer overblijft.

Doe je dat met polijstmiddel dan duurt het een eeuw voordat je alle omliggende lak hebt weggehaald (schuren gaat dan sneller) en eigenlijk is het enige wat je gedaan hebt de kras afronden waardoor hij minder zichtbaar is.

Schuren gaat veel gecontroleerder. Gebruik een schuurblokje en contrastkleur en je kunt de omliggende lak exact daar weghalen waar je wilt.

Lukt je met polijsten nooit zo goed.
 
en je weet wel dat schuurpapier niks anders doet als heel veel krasjes maken. het hangt er maar net van af hoe diep de krassen zijn of schuurpapier sneller is in het uitvlakken of dat je meteen kan polijsten. want de krassen die jij met je schuurpapier maakt polijst je ook weg.
 
Ik heb hans klok gebeld, maar die heeft geen tijd /slechte woordgrappenmodus

Ondanks alle goede adviezen krijg ik toch het idee dat FZrene het meest logische antwoord heeft gegeven en omdat hij zijn hulp aan heeft geboden ga ik de kap naar hem toe brengen in het nieuwe jaar.

Ik heb toch meer vertrouwen in iemand die ik nog nooit heb gezien dan mijn eigen skills...
 
Terug
Bovenaan Onderaan