Navigatie in de plaats van snelheids meter Legaal?

Dima1

MF'er
27 mrt 2016
45
0
Vlagtwedde
Sinds een poosje ben ik bezig om mijn HD sportster te verbouwen.
De vorige eigenaar heeft op de motor de originele teller vervangen door een fietsteller.
Helaas is deze niet af te lezen in het donker en hierdoor dus ook gelijk niet legaal.
Mijn idee is om de fiets teller van mijn motor af te halen en aan de zijkant mijn garmin navigatie te plaatsen.
Ik heb de Garmin altijd gebruikt op mijn allroad en ik vond de snelheid altijd erg accuraat (en de navigatie is natuurlijk ook zeer handig).
Mijn vraag is nu is dit eigenlijk wel legaal om rond te rijden met de navigatie als snelheid`s meter?
 
sterker,

ik had ooit les (voor BE) daar werd de snelheid ook aangegeven door een GPS,
lijkt mij dat als je je op zo'n manier aan de plaatselijke snelheid houd, er niemand kan klagen..
alleen de volgende eigenaar van je brommertje misschien, want die vraagt zich uiteraard af hoe dat ding zo afgeragd kan zijn met zooo weinig kilometers....
 
goedwerkende snelheidsmeter is verplicht maar er staat nergens dat die de informatie van de motor af moet halen. het enige wat ter discussie staat is of de gps snel genoeg laat zien dat de snelheid verandert is. de aanduiding op de GPS loopt namelijk wat achter in de tijd (snelheid wordt berekend tussen 2 punten). dat is niet zo'n probleem tijdens een redelijk constante snelheid maar wel tijdens versnellen en vertragen. of het legaal is weet ik niet precies maar de kans dat je er een bekeuring voor krijgt als je gewoon normaal doet in het verkeer lijkt me erg klein.
 
Goed voor een fikse bekeuring.
Snelheidsmeter is nl verplicht op gemotoriseerde voertuigen.


Die zit op de navigatie gemeten door GPS.
De bedoeling is om deze vast aan de zijkant te maken met een verbinden naar mijn accu zodat deze niet afhankelijk is van de gps accu (volgens mij een eis bij snelheid meters: motor aan = navigatie aan = snelheids meter op de navigatie aan +verlicht).

@Patrick
Het lijkt mij ook dat ze dit gewoon goed moeten keuren maar ik twijfel toch..
Ik kan nergens (echt duidelijk) vinden aan welke eisen de snelheids meter moet voldoen
 
maar als het om de keuring gaat kan je natuurlijk ook gewoon een kapje met een paar ledjes op de fietsteller zetten die je op de verlichting aansluit. dan is het display 's nacht leesbaar en dus legaal als hij ook hoog genoeg kan aangeven voor de topsnelheid van de motor.
 
Snelheidsmeter
Motorfietsen van na 26 november 1975
(maar van vóór 17 juni 1999) of na 16 juni
2003 moeten een ook bij nacht goed
afleesbare snelheidsmeter hebben.
Een fietscomputer is dat niet iig

http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf
 
In de RDW voertuigeisen staat het volgende:

[q]Snelheidsmeter
Motorfietsen van na 26 november 1975 (maar van vóór 17 juni 1999) of na 16 juni 2003 moeten een ook bij nacht goed afleesbare snelheidsmeter hebben.[/q]

Bron: http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf

Er is dus verder niks over de manier van snelheidsopname of accuraatheid daarvan vastgelegd.

Er rijden zat voertuigen met een mijlenteller rond, dat is ook toegestaan.

Ik kwam laatst op een of andere caferacer site een aftermarket teller tegen die ook op gps werkte.

Zit er wel een toerenteller op straks? Daar kun je ook aardig je snelheid mee controleren mocht de gps effe geen ontvangst hebben. Bijv. 130km/u = 3800rpm etc.
 
In de RDW voertuigeisen staat het volgende:

[q]Snelheidsmeter
Motorfietsen van na 26 november 1975 (maar van vóór 17 juni 1999) of na 16 juni 2003 moeten een ook bij nacht goed afleesbare snelheidsmeter hebben.[/q]

Bron: http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf

Er is dus verder niks over de manier van snelheidsopname of accuraatheid daarvan vastgelegd.

Er rijden zat voertuigen met een mijlenteller rond, dat is ook toegestaan.

Ik kwam laatst op een of andere caferacer site een aftermarket teller tegen die ook op gps werkte.

Zit er wel een toerenteller op straks? Daar kun je ook aardig je snelheid mee controleren mocht de gps effe geen ontvangst hebben. Bijv. 130km/u = 3800rpm etc.


Nee ik heb enkel een aantal controle lampjes op het stuur ook geen knipperlichten enz.
De motor is van 1990 dus ik val er buiten maar verlichting zat toch al op de Garmin dus dat maakt niet uit.
Neem aan dat het gewoon legaal is dus.. Alleen echt duidelijk hmmz nee, een toevallige politie agent zal mij er vast geen boete voor geven maar een grootschalige controle met experts erbij... dan voel ik mij nog niet 100% zeker. De snelheid kan ik ook wel gokken door de trillingen enz mocht ik even door een tunnel heen rijden.
 
als er zo weinig op zit zou ik me over die controle ook niet zo druk maken. je kan hooguit 3 boetes tegelijk krijgen. 1 heb je al voor het ontbreken van de knipperlichten dan neem ik voor het gemak even aan dat er ook geen spiegels op zitten en de uitlaat een bak herrie maakt dan zit je al aan 3 plus een wokmelding. dan maakt het ontbreken van een goede snelheidsmeter ook niet meer uit.
 
in belgie mag je bv geen rijexamen afleggen met enkel GPS als snelheidsmeter (heb het zelf nagevraagd voor mijn zoon zijn examen, omdat die van mijn auto het soms niet wou doen en mij persoonlijk dat dus absoluut niet stoorde).

trouwens : een GPS werkt niet in tunnels, tussen wolkenkrabbers, ... dus er is altijd wel een argument om alleen met GPS bij momenten niet in orde te ijn
 
Rij al een jaar of 5 met een ouwe iPhone op mijn shovelhead , een keer in een grote controlle fuik gereden , zelfs niet naar gekeken
Denk je nu echt dat de politie heel de dag ouwe choppertjes gaat controleren
Rij altijd zonder knipperlichten en een spiegel en valse ( blauwe ) kenteken plaat niks aan de hand
 
misschien een leuke aanvulling hierop: er zijn ook mooie GPS speedo's te koop ter vervanging van de originele tellers. Gezien deze netjes de snelheid aangeven en verlicht zijn lijkt dit me wel legaal. Alleen werken ze niet in een tunnel bijvoorbeeld
 
Snelheidsmeter
Motorfietsen van na 26 november 1975
(maar van vóór 17 juni 1999) of na 16 juni
2003 moeten een ook bij nacht goed
afleesbare snelheidsmeter hebben.
Een fietscomputer is dat niet iig

http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf
jawel hoor, kwestie van een ledje erboven monteren.
full
 
als er zo weinig op zit zou ik me over die controle ook niet zo druk maken. je kan hooguit 3 boetes tegelijk krijgen. 1 heb je al voor het ontbreken van de knipperlichten dan neem ik voor het gemak even aan dat er ook geen spiegels op zitten en de uitlaat een bak herrie maakt dan zit je al aan 3 plus een wokmelding. dan maakt het ontbreken van een goede snelheidsmeter ook niet meer uit.

Richtingaanwijzers zijn niet verplicht op een fiets van 1990...
 
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Er moet dus een goed werkende snelheidsmeter op zitten. Je kan je afvragen wat 'goed werkend' inhoudt en wie dat uiteindelijk gaat bepalen. Mijns inziens is de snelheidsmeter op een GPS systeem niet 'goed werkend':

- werkt niet altijd (bijv tunnels)
- niet accuraat en snel genoeg naarmate de snelheid daalt en het bochtenwerk toeneemt

De enige manier om erachter te komen of je navigatie bestempeld kan worden als 'goed werkend' is denk ik wachten op een boete en dan bezwaar maken.

Als je bereid bent de boete te dragen, als je hem tenminste een keer zou krijgen, gewoon lekker de navigatie gebruiken. Veilig rijden is niet perse afhankelijk van een getalletje op je stuur.
 
Laatst bewerkt:
als er zo weinig op zit zou ik me over die controle ook niet zo druk maken. je kan hooguit 3 boetes tegelijk krijgen. 1 heb je al voor het ontbreken van de knipperlichten dan neem ik voor het gemak even aan dat er ook geen spiegels op zitten en de uitlaat een bak herrie maakt dan zit je al aan 3 plus een wokmelding. dan maakt het ontbreken van een goede snelheidsmeter ook niet meer uit.


1. Knipperlichten zijn niet verplicht op mijn motor, ik steek mijn hand gewoon uit.
2. Ik heb de verplichte linker spiegel gewoon op de motor zitten de rechter idd niet maar deze is ook niet verplicht voor het bj van mijn motor.
3. De uitlaat maakt niet heel veel herrie gezien ik ook nog wel eens Duitsland in wil (vlakbij).
Maar idd ik maak mij er niet heel druk meer over gezien de reacties hoewel niet iedereen het met elkaar eens is.
:Y
 
Zal er ook vanaf hangen watvoor motorrijder je bent. Die van jou klinkt als sportief, dan heb je iets meer kans op een flinke controle, stel je gaat naar een grote meeting bijv.
Echter zullen ze daar denk ik eerder gaan controleren op geluid etc, dat zijn boetes vanaf € 280.

Daarnaast heb je wel navigatie, die naar mijn idee er mede voor is om de juiste snelheid af te laten lezen.
m N 150 e
het na 26-11-1975 in gebruik genomen voertuig niet is voorzien van een goed werkende, ook bij nacht afleesbare snelheidsmeter
De kans dat je hiervoor een bekeuring krijgt is mijns inziens te verwaarlozen. De bekeuring zelf is slechts € 90, dat is goedkoper dan een officiële snelheidsmeter.

(ter vergelijking, als ik mijn motorscooter op de bok zet en gas geeft, gaat de snelheidsmeter lopen, dat is toch eigenlijk ook raar)?

Kortom, zou het gewoon lekker doen, daarnaast is weet je het zelf ook wel als je veel te hard rijd dat de kans op een bekeuring dan aanwezig is.
 
(ter vergelijking, als ik mijn motorscooter op de bok zet en gas geeft, gaat de snelheidsmeter lopen, dat is toch eigenlijk ook raar)?
Omdat de snelheids sensor op je achterwiel zit , ja raar he.
 
Terug
Bovenaan Onderaan