FZR1000 EXUP: Back in black

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Hiep hoi iedereen,
Inmiddels ben ik al heel wat jaren in het bezit van een Yamaha FZR1000 exup. In de loop der tijd ook het een en ander aan verbouwd en opgeleukt, inmiddels was er weinig echt origineel meer aan. Afgelopen zomer stond hij er zo bij:


Toen medio oktober een highsider gemaakt op lage snelheid. Koud bandje op een gladdig wegdek. Niet meer rijdbaar maar voornamelijk esthetische schade. Toen maar met het busje naar huis:


Kuipwerk naar de eeuwige jachtvelden dus dan maar even kijken wat de planning is. Aangezien er 2 auto's voor de deur staan, ik gek op sleutelen en verbouwen ben en een dochtertje van 7 maanden heb ligt de prioriteit niet bij de aanschaf van een andere fiets. Eerst de kapotte zooi er maar eens af:


Dus dan maar experimenteren. Ik had nog wat onderdelen liggen, waaronder een stuur:




Dat leek me wel wat. Maar eerst eens verder naar de schade kijken: bleek toch iets erger dan aanvankelijk gedacht. Afgezien van een topkuip die niet meer redbaar was bleek de voetsteun zijn afdruk in de achterbrug achtergelaten te hebben:


Omdat het frame ook wat verfschade had en ik t witte zat was maar gelijk groots aanpakken.




Ik dacht een mat antraciet frame met hoogglans zwart kuipwerk. Maar toen ik eenmaal het frame in kleur had viel dat me toch erg tegen:


Dan maar matzwart:


Ander brugje in de verf:


En opbouwen maar weer:


Velgen waren ook slecht, dus ook nieuw kleurtje:












Omdat zwart ook maar zo zwart is heb ik gekozen voor wat rode accenten. Stickers en velgstriping komt binnenkort ook binnen.


Het voornaamste doel is om rijdend te zijn voor april. Medio april staat de eerste toertocht Luxemburg gepland en dan moet ie gewoon klaar zijn. Bij voorkeur nog iets vroeger zodat ik kan wennen aan de andere manier van rijden door t hogere stuur en doorgestoken vork. Mocht ik nog tijd hebben dan heb ik nog een bijna complete kont van een R1 bigbang liggen. Als ik er aan toe kom knutsel ik die er nog onder.

Wordt vervolgd
 
'FZR1000 exup: black on black' > 'FZR1000 EXUP: Back in black'
 
Leuke brommer. :Y
Au @ voetsteun door achterbrug. Is die van aluminium?
En spuit je die onderdelen gewoon midden tussen je andere spullen in een schuurtje? Dan zit alles er toch onder..?
 
Leuke brommer. :Y
Au @ voetsteun door achterbrug. Is die van aluminium?
En spuit je die onderdelen gewoon midden tussen je andere spullen in een schuurtje? Dan zit alles er toch onder..?
Inderdaad alu brug, leek me niet veilig meer om mee te rijden :+. Spuit gewoon in de schuur, het enige dat overal op komt is wat spuitnevel maar dat kan je er zo afvegen. Echt grote dingen dek ik wel af hoor 😊

hey dat is mijn oude fzr1000!
succes met de ombouw, ben nu bezig met een yzf750 met fzr1000 onderdelen mix
Inmiddels is er weinig meer over van de olieboot die het toen was. Er is al het nodige onder handen genomen. Ook hier zit het nodige aan 750 spullen onder, het is nagenoeg bijna allemaal uitwisselbaar 😊
 
ja dat er veel uit te wisselen is, is wel fijn
maar kwa blok delen is het nog wel eea pasmaken als je het echt goed wilt hebben
ben beniewd wat je ervan maakt (zie al wel de bluespot klauwen, vette verbetering)
 
ja dat er veel uit te wisselen is, is wel fijn
maar kwa blok delen is het nog wel eea pasmaken als je het echt goed wilt hebben
ben beniewd wat je ervan maakt (zie al wel de bluespot klauwen, vette verbetering)
Blok ga ik niet meer aan kloten, die ervaring heb ik al. T originele blok was compleet gaar en de bak van kapot dus die heb ik al eens een koprevisie en yzf-bakwissel mee gedaan. Helaas liep iets later de startkoppeling stuk. Ik heb dat blok nog wel onder m'n werkbank liggen voor als ik eens niks te doen heb. 6 bak rijdt wel fors lekkerder, met de 5 bak is t net of je op een landbouwvoertuig rijdt :+

En er is weer iets vooruitgang, er zijn weer wat goodies binnen gekomen. Velgstickers! Rimstriping in dezelfde kleur volgt nog:




Koplampje:


Ik wilde wat anders dan de standaard z1000 kap, dus zelf de slijper in m'n oude kuipruit gezet. Hij oogt nog iets lomp, maar met de beugeltjes die ik nog moet maken ga ik heb iets naar binnen buigen zodat het iets slanker oogt:




Ook gelijk maar even een vraag voor mensen met verstand van elektra: van origine brand de koplamp van een z1000 met 2 H7 lampjes waarvan een dimlicht en een groot licht. Nu wil ik beide gelijk aan hebben, maar alleen het grootlicht draaien wanneer nodig (ook zo aardig voor de rest van het verkeer). Nu heb ik op diverse fora gelezen dat er voor de originele kawa een setje verkrijgbaar is dat de groot licht lamp op 40% laat draaien voor dit specifieke doeleinde. Aangezien ik de complete voorste draadboom compleet zelf moet maken wil ik ditzelfde principe gaan toepassen.

Mijn idee zou zijn dat je bij een reguliere halogeenlamp (12v / 55w) het voltage verlaagd naar 40% (in dit geval van 12v naar 4,8v). Wat voor weerstand moet ik hier dan tussen knopen? Omdat echter bij het schakelen tussen dim naar groot licht het dimlicht beide actief zijn (dimlicht blijft aan staan) zou er - naar mijn idee - teveel voltage op de lamp komen te staan. Klopt dit? Er zou dus - denk ik- een relais tussen moeten, maar welke dan? En hoe knoop ik dat aan elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Ook al schijnt het grote licht op 40%, het lichtbeeld blijft dat van groot licht en dus verblindend.

Niet doen dus.
 
Ook al schijnt het grote licht op 40%, het lichtbeeld blijft dat van groot licht en dus verblindend.

Niet doen dus.
Ik begrijp je gedachtengang, dank je wel voor de input. Ik ga er echter wél íets aan doen. Ik heb liever dat een andere weggebruiker een klein beetje last van mij heeft, dan dat ik op mijn rug in de ambulance lig omdat een medeweggebruiker mij niet gezien heeft. Verder denk ik niet dat het irritanter is dan de tegenwoordige led-koplampen van vele auto's.

De 40% is overigens niet uit de lucht gegrepen, er zijn kant en klare aftermarket kitjes verkrijgbaar voor de originele z750/z1000 die ditzelfde effect bewerkstelligen. Mocht het echt vervelend zijn en tegemoetkomend verkeer verblinden dan kan ik het altijd nog aanpassen.
 
Nog even lekker bezig geweest, even wat streepjes geplakt :):


En even wat koplampbeugeltjes gefabriceerd, natuurlijk wel in hoogte verstelbaar :)
 
Mijn daytona heeft ook zo'n unit op het groot licht zitten. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar mijn lampen kunnen onafhankelijk nog in hoogte gesteld worden. Grootlicht brandt dus een bepaald percentage mee, en staat lager afgesteld. Als ik voor mijn garage sta, en naar het lichtbeeld kijk, is er geen strooilicht vanuit mijn grootlicht wat hoger is dan van mijn dimlicht. Het lichtbeeld is nagenoeg identiek, het is alleen zo dat grootlicht een fractie verder opzij schijnt. Er heeft nog niet 1 keer iemand naar mij geseind of iets dergelijks. Dus ik denk dat men er geen last van heeft.
 
Mijn daytona heeft ook zo'n unit op het groot licht zitten. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar mijn lampen kunnen onafhankelijk nog in hoogte gesteld worden. Grootlicht brandt dus een bepaald percentage mee, en staat lager afgesteld. Als ik voor mijn garage sta, en naar het lichtbeeld kijk, is er geen strooilicht vanuit mijn grootlicht wat hoger is dan van mijn dimlicht. Het lichtbeeld is nagenoeg identiek, het is alleen zo dat grootlicht een fractie verder opzij schijnt. Er heeft nog niet 1 keer iemand naar mij geseind of iets dergelijks. Dus ik denk dat men er geen last van heeft.
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik ga t toch anders doen dan ik ook aanvankelijk verwacht had. Heb voor weinig een H7 xenon kitje gevonden en dat geeft licht zat. Ik ga de koplamp dus op de originele manier gebruiken, dat scheelt ook weer elektra wat ik moet gaan regelen en bakken (en gezeur van mede MF-ers :+)

Langzaamaan begint het meer vorm te krijgen. Kuipruitje even passend geslepen en bevestigd en een beginnetje aan elektra gemaakt. Gekozen voor een Yzf radiator die ik nog had liggen, die is in een wat betere staat dan de originele. De postbode is ook net geweest met wat kadotjes dus we kunnen weer even verder 😊
 
Terug
Bovenaan Onderaan