Motor trilt/hield in tijdens aanvriezende mist

25 sep 2016
34
9
Ermelo
Een goede avond allemaal.

Vanavond was het in omgeving Zeewolde erg mistig en het vroor / 1graad. Op zich was het nog prima te doen op de motor, alleen voorzichtig rijden.

Na zo'n 15 min gereden te hebben, moest ik stilstaan voor het rode verkeerslichten. Met het wegrijden voelde het al een beetje anders dan anders. Na een klein minuutje, begon de motor heel erg te trillen en hield in. Toen heb ik het gas meer open getrokken en omhoog geschakeld. Toen trilde motor nog heftiger en hield meer in. Daarna het gas even flink open getrokken. Daarna was het probleem weg en heb ik weer rustig kunnen rijden.

Nu is mijn vraag, wat kan oorzaak zijn geweest? Kan dit door het weer komen of iets dergelijks? Moet ik de motor toch na laten kijken? Motor is een maand geleden nog helemaal nagekeken en onder handen genomen. Bougies zijn vervangen, carburateur schoongemaakt en afgesteld ect. Heeft iemand tips of antwoorden?
 
Het is een yamaha thundercat uit 2001.

Bedankt RR😉, ik had helaas geen keus en had vanochtend niet door dat het rond het vriespunt zou worden. Klopt ik had het weerbericht moeten raadplegen. Maar beetje haastig vertrokken. Zal toch thuis moeten komen uit het werk he😉
 
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik heb mijn rijbewijs ook nog niet lang. Maar ik hoop dat dit niet nog een keertje gebeurd tijdens andere weersomstandigheden. Want onderweg stil komen te vallen of motor kapot zit ik toch echt niet op te wachten.
Kan dat trillen kwaad voor de motor, want ik heb echt geen idee wat het kan zijn.
 
klink inderdaad als carb icing. tijdens het verdampen van de benzine in de carb wordt er nog meer warmte uit de lucht getrokken en krijg je dat het vele vocht in de lucht gaat bevriezen. en dit ijs zet zich af op de koudste plek (de sproeier) waardoor er heel slecht benzine door wil en je dus op een heel arm mengsel gaat rijden. en dan kan de motor gaan inhouden en trillen omdat 1 of meer van de cilinder niet meer mee doet (doen).
voorkomen kan door warmte toe te voeren en daar zijn kant en klare oplossingen voor (carb heaters) er zijn ook mensen die zweren dat een koplamp in de luchtfilterkast zetten ook werkt en een echte beunoplossing is bijvoorbeeld de luchtinlaat verlengen met een slang en dan de lucht aanzuigen die door de raditeur komt of zoals bij oude lada's een koker om het uitlaatspruitstuk heen waar je de lucht door aanzuigt. hoe je het doet maakt niet zoveel uit als je de temperatuur van de carb maar iets verhoogt zodat het vocht niet meer aanvriest. komt de temperatuur echt onder nul dan is al het vocht al uit de lucht gevroren en heb je er geen last meer van. het komt vooral voor bij temperaturen net boven of op het vriespunt.
 
Laatst bewerkt:
klink inderdaad als carb icing. tijdens het verdampen van de benzine in de carb wordt er nog meer warmte uit de lucht getrokken en krijg je dat het vele vocht in de lucht gaat bevriezen. en dit ijs zet zich af op de koudste plek (de sproeier) waardoor er heel slecht benzine door wil en je dus op een heel arm mengsel gaat rijden. en dan kan de motor gaan inhouden en trillen omdat 1 of meer van de cilinder niet meer mee doet (doen).
voorkomen kan door warmte toe te voeren en daar zijn kant en klare oplossingen voor (carb heaters) er zijn ook mensen die zweren dat een koplamp in de luchtfilterkast zetten ook werkt en een echte beunoplossing is bijvoorbeeld de luchtinlaat verlengen met een slang en dan de lucht aanzuigen die door de raditeur komt of zoals bij oude lada's een koker om het uitlaatspruitstuk heen waar je de lucht door aanzuigt. hoe je het doet maakt niet zoveel uit als je de temperatuur van de carb maar iets verhoogt zodat het vocht niet meer aanvriest. komt de temperatuur echt onder nul dan is al het vocht al uit de lucht gevroren en heb je er geen last meer van. het komt vooral voor bij temperaturen net boven of op het vriespunt.


:} zoek maar eens op deze naam op het MF...
 
Laatst bewerkt:
Een thundercat heeft carburateur verwarming. Een loopt een koelwater circuit door de carburateurs. Check of er geen geknikte slangen zijn.

Volgens mij niet hoor... Origineel is carb icing inderdaad iets dat bij de thundercatjes op kan treden. Er is een modificatie voor, maar geen idee of dat iets met koelwater door de carbs is...
 
inhouden kan door heel veel dingen komen en zeker bij mist wil er nog wel eens wat fout gaan met elektronica of ontsteking omdat vocht dan echt overal komt zelfs op plekken waar het normaal droog blijft. maar theoretisch zou ook injectie last kunnen hebben wan ijsopbouw maar meestal wordt dat gecompenseerd door de labdasonde die merkt dat het mengsel arm wordt en dan meer laat inspuiten.
maar als het overgaat tijdens het opwarmen van de motor is het geen icing. dat heb je niet vanaf het begin maar bouwt zich op tijdens het rijden. ijs heeft tijd en veel lucht nodig om te groeien.
 
Laatst bewerkt:
klink inderdaad als carb icing. tijdens het verdampen van de benzine in de carb wordt er nog meer warmte uit de lucht getrokken en krijg je dat het vele vocht in de lucht gaat bevriezen. en dit ijs zet zich af op de koudste plek (de sproeier) waardoor er heel slecht benzine door wil en je dus op een heel arm mengsel gaat rijden. en dan kan de motor gaan inhouden en trillen omdat 1 of meer van de cilinder niet meer mee doet (doen).
voorkomen kan door warmte toe te voeren en daar zijn kant en klare oplossingen voor (carb heaters) er zijn ook mensen die zweren dat een koplamp in de luchtfilterkast zetten ook werkt en een echte beunoplossing is bijvoorbeeld de luchtinlaat verlengen met een slang en dan de lucht aanzuigen die door de raditeur komt of zoals bij oude lada's een koker om het uitlaatspruitstuk heen waar je de lucht door aanzuigt. hoe je het doet maakt niet zoveel uit als je de temperatuur van de carb maar iets verhoogt zodat het vocht niet meer aanvriest. komt de temperatuur echt onder nul dan is al het vocht al uit de lucht gevroren en heb je er geen last meer van. het komt vooral voor bij temperaturen net boven of op het vriespunt.

Grappig, dat wat veel klassieke auto's hebben noem jij juist de beun oplossing :)
Als je zo'n slang of pijp een beetje buiten het zicht kan houden, lijkt dat me juist de simpelste en goedkoopste oplossing. Let wel: je hoeft niet ál je lucht warm aan te zuigen, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je net boven het 0 punt blijft bij je carbs.
 
als de betreffende motor een koelvloeistof thermostaat heeft zou ik eens testen of die thermostaat nog wel werkt.
Zo'n thermostaat kan defect zijn terwijl deze gesloten is (gevolg: te weinig koeling)
maar kan ook defect zijn terwijl deze open is (gevolg: te veel koeling, daardoor te weinig carb verwarming wat dan weer icing kan veroorzaken.
Ook een lucht bubble in het KVS circuit dat de carbs moet verwarmen kan oorzaak zijn van carb icing. Want waar lucht zit kan geen warme KVS stromen.

als je de thermostaat los kan nemen uit of van de motor kan je 'm zelf testen door 'm op moeders gasfornuis in een pannetje kokend water te leggen, de klep in de thermostaat moet dan open staan. Pak 'n tang en vis het ding uit het pannetje en hou 'm onder een straal koud water. Nu moet je kunnen zien dat de klep dicht gaat.
Als het ding niet reageert op temperatuur verandering dan is het ding defect en moet je 'm vervangen.

een goed werkende thermostaat zorgt er voor dat de KVS snel op temperatuur komt. De warme KVS voorkomt dan carb icing.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal binnenkort eens de kappen er vanaf halen. Want ik heb geen idee hoe het zit met mijn motor onder de kappen. Zal ook eens naar die thermostaat kijken (mits ik hem kan vinden😉😜) maar bedankt voor de tips. Nu nog alles uitvogelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan