Welk type blok zit er onder een Aprila RSV 1000 R uit 2005 ?

29 dec 2016
15
0
Slootdorp
Ik ben in het bezit van een aprilia RSV 1000 R uit 2005

Nu weet ik dat onder het oude type Aprila, de RSV Mille een Rotax V990 motorblok zit.

Wil graag weten welk type er onder mijn motor zit zodat ik op zoek kan naar de juiste werkplaatshandleiding.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mvg,

Hans Vaandrager
 
Ik vertrouw mn startkoppeling niet. Wil er een zwaarder startrelais in stoppen en evengoed mn startkoppeling demonteren en bekijken. Doe dat liever preventief als dat ik in de winter loop te donderjagen. Leek me makkelijker met een werkplaatshandleiding erbij. Vandaar.

Red Force, bedankt voor de link !!
 
Worldbeater, zover was ik ook al. Mijn vraag is of dit blok ook onder het nieuwe type zit. tot 2003 zat onder de rsv mille het rotax V990 blok. Daarna is het een RSV 1000 R geworden. Weet dus niet of ik de V990 nog kan gebruiken, of het onderblok nog hetzelfde is of niet.
 
Is niet hetzelfde meer en tevens is de startkoppeling geen zwak punt meer. Genoeg andere zwakke punten als dynamo die uitfikt (is recall voor, gaat gegarandeerd gebeuren) en bruine stekker van dynamo (google es op aprilia brown connector). Dus beter besteed je je tijd daar aan ;)
 
El pollo Diablo,

Andere dynamo en nieuwe spanningsregelaar zitten er al op. Vind alleen dat ie met een volle acco nog best hard moet werken dus dacht daarom aan een zwaarder startrelais. Maar zit hier al 150 A op ??
 
Als je bedoeld dat de startmotor moeite heeft los je dat met een zwaarder relais niet op.
Eerder het juiste type accu .

+1

Of de startmotor is gaar, of je hebt ergens veel weerstand in de bekabeling, als het startrelais gaar is krijg je daar ook weerstand.
Meten is weten.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt helemaal, maar ik heb geen meetapparatuur om een startstroom aan de startmotor te meten, dat amperage is veel te hoog. Had zelf de simpele gedachtegang dat een zwaarder startrelais ook meer stroom aan de startmotor kan leveren. Dacht dat eerst eens te proberen. Maar ik kan er ook volkomen naast zitten hoor.
 
De stroom word geleverd door de accu. Het relais moet hier wel tegen bestand zijn, maar dat is ook alles. Ik meen dat de accu van de Milles krap bemeten is, zelfs bij nieuwe accu reset klok (of dagtelker?) zich regelmatig bij starten. Dit duid op te lage spanning tijdens het starten (veroorzaakt door te lage capaciteit van de accu). En dit word erger naar mate de capaciteit achteruit loopt. Nieuwe, goede accu is waarschijnlijk de oplossing. Als je er ruimte voor hebt is een zwaardere accu aan te bevelen (hoger CCA).
 
El pollo Diablo,

Andere dynamo en nieuwe spanningsregelaar zitten er al op. Vind alleen dat ie met een volle acco nog best hard moet werken dus dacht daarom aan een zwaarder startrelais. Maar zit hier al 150 A op ??

de accu meten terwijl je start geeft aan wat de staat van je accu is.
how to - accu en laadsysteem controleren.

staat uitgelegd in de 1e alinea .

de standaard accu heeft een CCA van 180 ( koude start capaciteit)
 
Laatst bewerkt:
Motorcode staat achterop het motorblok bij de schokbreker.
Grootste verschil in motorblokken, zijn de cilinderkoppen.

De nummer 1 oorzaak dat de startkoppeling beschadigd raakt is kickback.
Dat gaat dan gepaard met een grote metaal klinkende klap.

De 2de generatie (jou type) heeft daar al praktisch geen last meer van.
Ik zou me er geen zorgen over maken, zorg idd voor een goede accu, en laadsysteem. Ook startrelais gaan niet zo heel vaak kapot.

Wat je wel zou kunnen overwegen is andere bedrading (dikkere draden) naar de startmotor toe.
 
het gaat om de gehele stroomkring dus vergeet niet ook de massa verbindingen van blok naar frame en van frame naar accu te controleren. Als de standaard kabels dun zijn zou je kunnen overwegen om daar dikkere voor te gaan gebruiken. ( maar dan wel zowel 12V+ en massa kabel, anders helpt het nog niks)
Je kan overgangs weerstand eenvoudig meten met een multimeter op de Ohm stand. (bijv. tussen massapool van de accu en het frame of tussen massapool accu en het blok/startmotorhuis. Of zelfs tussen een kabeloog en het blok om zo een boutverbinding te testen.) Daarbij hoeft de motor niet te draaien en ook niet op contact te staan.

een startmotor is vaak 1Kw, soms zelfs 1,5Kw en trekt veel Amperes. (1,2Kw bij 12V = 100Ampere) Bij 12V is dan zelfs een kleine overgangsweerstand al snel een probleem.
R = U / I ofwel Weerstand = Spanning / Stroom ofwel Ohm = Volt / Ampère (Wet van Ohm)

P = I x U ofwel Vermogen = Stroom x Spanning ofwel Watt = Ampère x Volt
 
Laatst bewerkt:
Ja je kunt de weerstand meten met de multimeter op ohm. Je weet dan echter niet of er gigantische spanningsverliezen optreden bij hoge stroom.

V4 meting is the way to go, toevallig heeft AMT het onlangs nog eens haarfijn uitgelegd.

AMT
 
Terug
Bovenaan Onderaan