cbr600f uitgevallen en start niet meer

Damdorper

Rookie
10 dec 2016
21
0
Alblasserdam
Goeiendag iedereen,

Ik heb een cbr 600f uit 1987, nu was ik gister een blokje om op de motor en na een km of 10-15 kwamen der opeens een paar knallen uit mijn uitlaat en verloor ik kort erna al het vermogen en viel de motor uit. Hij heeft met verdere startpogingen nog een plofje gegeven en verder geen enkel teken van leven.
Heb er vorige week nieuwe bougies en luchtfilter ingezet, verder ree en starte de fiets prima. Staat 37xxx op de km teller.
Iemand enig iedee waardoor dit zo plotseling is ontstaan?

Greetz sandet
 
Als het het eerste ritje is na de werkzaamheden die je aan de motor hebt gedaan zou ik eerst de bougies etc ff controleren, wel vastgedraaid, doppen er goed op ??

anders wat Zot al aangaf, checklist volgen.
 
Net toen ik me motor achter ging zetten, sloeg die opeens aan tijdens een startpoging. Nou moest ik best met me gas spelen om de motor aan de gang te houden, ik denk dat die op 2 cilinders loopt. Ik ga morgen eerst is kijken als alle 4 de bougies vonken. Verder vervang ik morgen gelijk even me brandstofffilter omdat ik niet weet wanneer dat voor het laatst is gedaan. Iemand nog tips of suggesties om na te kijken?

Greetz Sander
 
Ben vandaag weer even bezig geweest, de fiets vonkt op alle 4 de bougies dus dat is goed.
Toen ging ik de carburateurs aftappen bij het aftapschroefje, uit 2 vd 4 kwam redelijk wat benzine maar uit de andere 2 maar een paar druppels, dit is niet goed neem ik aan?
Volgende stap wordt dan zeker reviseren van de carburateurs?

Greetz sander
 
Ben vandaag weer even bezig geweest, de fiets vonkt op alle 4 de bougies dus dat is goed.
Toen ging ik de carburateurs aftappen bij het aftapschroefje, uit 2 vd 4 kwam redelijk wat benzine maar uit de andere 2 maar een paar druppels, dit is niet goed neem ik aan?
Volgende stap wordt dan zeker reviseren van de carburateurs?

Greetz sander

Carburateurs schoonmaken en checklist van Zot volgen


zat net je profiel te bekijken Damdorper
Niet toevallig diesel getankt? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag weer even bezig geweest, de fiets vonkt op alle 4 de bougies dus dat is goed.
Toen ging ik de carburateurs aftappen bij het aftapschroefje, uit 2 vd 4 kwam redelijk wat benzine maar uit de andere 2 maar een paar druppels, dit is niet goed neem ik aan?
Volgende stap wordt dan zeker reviseren van de carburateurs?

Greetz sander
eerst de brandstof toevoer controleren:

Benzine kraan (vacuüm etc)
knik in benzine slang
benzinepomp
 
Haha nee gewoon euro 95 ;-)
Wat kan ik controleren aan de kraan? Dat er benzine doorkomt op stand aan en reserve? Dat werkt en de kraan sluit goed af op stand off, of zit er nog eem rubber /membraan wat ik moet controleren? Benzine slang loopt netjes vrij en zonder knikken. De pomp hoe check ik die? Hij tikt wel tijdens start pogingen. Voor verder controleren zeker de uitgaande slang eraf en kijken als der brandstof uit komt?
Iedereen alvast hartrlijk dank voor het meedenken.

Greetz Sander
 
Misschien ben ik gek hoor, maar is het niet verstandiger om de fiets gewoon weg te brengen als je dit soort vragen stelt?

Niet lullig bedoeld hoor, maar als je dit soort vragen stelt heb je niet echt verstand van sleutelen lijkt mij, want je vraagt niet iets specifieks.

Nogmaals, niet lullig bedoeld
 
Toen ging ik de carburateurs aftappen bij het aftapschroefje, uit 2 vd 4 kwam redelijk wat benzine maar uit de andere 2 maar een paar druppels, dit is niet goed neem ik aan?

Waarom denk je dat ? :X


Er gaat benzine en lucht via gescheiden wegen in en er komt aan de andere kant een mengsel van lucht + brandstof uit.
Als de brandstof halverwege het het 'voorraadbakje' al niet voorhanden is dan weet je dat je zult moeten kijken vanaf je tank tot aan dat voorraadbakje.

Hou het simpel.
 
Als je de slang naar de carburateurs los haalt en de contact aanzet moet er een flinke straal uitkomen, Wees altijd voorzichtig met benzine.


De pomp gaat pas werken, als de ontsteking werkt, dus vanaf het starten. Met alleen op contact zetten gebeurt er niets.




@ TS, de benzine pomp bevat contactpunten die kunnen inbranden. De pomp werkt dan niet meer. Als de tank vol is komt de benzine ook wel zo in de carbs. Als de motor wel start, met de benzinepomp er tussen uit gehaald, heb je de boosdoener gevonden. Voor de pomp zijn revisie setjes te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Bij veel carburateur motoren met pomp gaat de pomp kortstondig draaien na het op contact zetten.
De pomp gaat pas werken, als de ontsteking werkt, dus vanaf het starten. Met alleen op contact zetten gebeurt er niets.




@ TS, de benzine pomp bevat contactpunten die kunnen inbranden. De pomp werkt dan niet meer. Als de tank vol is komt de benzine ook wel zo in de carbs. Als de motor wel start, met de benzinepomp er tussen uit gehaald, heb je de boosdoener gevonden. Voor de pomp zijn revisie setjes te krijgen.
 
Bij veel carburateur motoren met pomp gaat de pomp kortstondig draaien na het op contact zetten.



Bij in ieder geval een aantal honda's uit die tijd niet. Pas zodra je op de startknop druk 't, gaat hij draaien. Op het elektrisch schema kan je dan ook mooi de draad zien, die van de ecu naar het fuel cut relais loopt.
 
Kan het zijn dat de pomp niet of niet voldoende werkt en daardoor GEEN brandstof doorlaat?
Ik weet nl niet of de pomp ook afsluit als de klepjes binnen in niet werken.

Zoals boven vermeld,de contactpunten inspecteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan