cbr600f uitgevallen en start niet meer

Damdorper

Rookie
10 dec 2016
21
0
Alblasserdam
Goeiendag iedereen,

Ik heb een cbr 600f uit 1987, nu was ik gister een blokje om op de motor en na een km of 10-15 kwamen der opeens een paar knallen uit mijn uitlaat en verloor ik kort erna al het vermogen en viel de motor uit. Hij heeft met verdere startpogingen nog een plofje gegeven en verder geen enkel teken van leven.
Heb er vorige week nieuwe bougies en luchtfilter ingezet, verder ree en starte de fiets prima. Staat 37xxx op de km teller.
Iemand enig iedee waardoor dit zo plotseling is ontstaan?

Greetz sandet
 
als de klepjes niet afsluiten kan er niet gepompt worden en dus ook geen druk opgebouwd worden. en er is druk nodig (niet veel maar toch) opdat de pomp zichzelf stil legt.
dus als de klepjes open zouden blijven, zou de pomp blijven "ratelen"
 
De pomp gaat pas werken, als de ontsteking werkt, dus vanaf het starten. Met alleen op contact zetten gebeurt er niets.




@ TS, de benzine pomp bevat contactpunten die kunnen inbranden. De pomp werkt dan niet meer. Als de tank vol is komt de benzine ook wel zo in de carbs. Als de motor wel start, met de benzinepomp er tussen uit gehaald, heb je de boosdoener gevonden. Voor de pomp zijn revisie setjes te krijgen.


Dit zei ik een paar dagen terug ook al

Bij een '87 cbr600f is die pomp niet om te primen zoals bij de nieuwere injectiefietsen volgens mij :?


Verder heb ik vorig jaar eenzelfde soort probleem gehad met de cbr600f (1995) van mijn vriendin, dat ding startte en liep dan maar heel even en sloeg vervolgens af. In dit geval was het ook de pomp die het niet lekker deed en het gevolg daarvan was dat als de motor even stilgestaan had er weer voldoende brandstof in de carbs terecht was gekomen om ermee te kunnen starten, maar niet voldoende om ermee te kunnen rijden.

Ik heb toen de slangen van en naar de pomp met een buisje doorverbonden en toen bleef de motor wel draaien, toen ik daarna wist dat het de pomp of de aansturing ervan het probleem was heb ik mbt een werkplaatshandboek even uitgezocht hoe de pomp en het fuel cut relais getest/gecontroleerd moesten worden en in dit geval was het de pomp die niet meer liep door de ingebrande contacten.
 
Kan het zijn dat de pomp niet of niet voldoende werkt en daardoor GEEN brandstof doorlaat?
Ik weet nl niet of de pomp ook afsluit als de klepjes binnen in niet werken.

Zoals boven vermeld,de contactpunten inspecteren.


Het is een membraam pomp, als die niet werkt, komt er geen brandstof door. Meerdere vfr''s met dezelfde pomp stil zien vallen.
 
Dit zei ik een paar dagen terug ook alVerder heb ik vorig jaar eenzelfde soort probleem gehad met de cbr600f (1995) van mijn vriendin, dat ding startte en liep dan maar heel even en sloeg vervolgens af. In dit geval was het ook de pomp die het niet lekker deed en het gevolg daarvan was dat als de motor even stilgestaan had er weer voldoende brandstof in de carbs terecht was gekomen om ermee te kunnen starten, maar niet voldoende om ermee te kunnen rijden.

Ik heb toen de slangen van en naar de pomp met een buisje doorverbonden en toen bleef de motor wel draaien, toen ik daarna wist dat het de pomp of de aansturing ervan het probleem was heb ik mbt een werkplaatshandboek even uitgezocht hoe de pomp en het fuel cut relais getest/gecontroleerd moesten worden en in dit geval was het de pomp die niet meer liep door de ingebrande contacten.


Ik heb het maar herhaald, omdat het genegeerd werd en X7 er naast zat met primen, zoals mijn Yamaha fz750 deed.

Daarnaast is het bij oudere honda's naast de sr een vaker voor komend probleem. En aangezien hij wel vonkt op alle bougies, moet het in de brandstof toevoer zitten.
 
Laatst bewerkt:
aangezien hij wel vonkt op alle bougies, moet het in de brandstof toevoer zitten.
die logica ontgaat me

Ben vandaag weer even bezig geweest, de fiets vonkt op alle 4 de bougies dus dat is goed.
Toen ging ik de carburateurs aftappen bij het aftapschroefje, uit 2 vd 4 kwam redelijk wat benzine maar uit de andere 2 maar een paar druppels, dit is niet goed neem ik aan?
Volgende stap wordt dan zeker reviseren van de carburateurs?

Greetz sander

daarop zeg ik dat de brandstof toevoer gecontroleerd moet worden.
Als je dat al niet kunt :X
 
Laatst bewerkt:
die logica ontgaat medaarop zeg ik dat de brandstof toevoer gecontroleerd moet worden.
Als je dat al niet kunt :X


Ik sla een paar stappen over, die zijn al geweest.


Maar helaas is TS net als wel vaker voorkomt niet erg goed in het luisteren en wil hij gelijk carbs gaan reviseren, dus maar op de pomp gewezen, die ik wel vaker stuk zie gaan bij honda. Lijkt me beter dan complete set carbs die waarschijnlijk prima functioneren te reviseren. Anders heet het volgende topic waarschijnlijk help motor met gereviseerde carbs wil niet starten.
 
Ik sla een paar stappen over, die zijn al geweest.

waardoor meerdere mensen (incl ts waarschijnlijk) gaan focussen op de pomp. Nee er moet gekeken worden of er geen brandstof komt. Daarna komt pas de volgende stap. Door stappen over te slaan kom je na veel vervangen en sleutelen en verneuken uiteindelijk misschien bij de oplossing.
 
Stap 1, je trekt de afvoerleiding van de pomp los van de carbs, hangt hem boven een potje, zet de motor op contact, en drukt op de startknop. Als er benzine met een flinke stroom uit het leidinkje komt, is er brandstof toevoer.
Is er geen brandstof toevoer, dan ga je naar stap 2.

Stap 2 je trekt de brandstofpomp van de leiding af. Stroomt er nu wel benzine uit de leiding aan de tank, dan zit de tankkraan niet verstopt en zit de oorzaak waarschijnlijk in de pomp of zijn aansturing. Stroomt er geen brandstof uit, dan is of de tank leeg, of de kraan zit verstopt.

Stap 3 maak de pomp aan de bovenzijde open en kijkt met spanning er op, of hij beweegt. Nee ? Overbrug het fuelcut relay. Beweegt hij nu wel, fuelcut relay stuk. Beweegt hij nu nog niet, hoogstwaarschijnlijk contactpuntjes ingebrand. Deze vervangen of de pomp vervangen en klaar.



Video by Leon D



Mijn amateur manier van benaderen.
 
Die 37xxx kilometer zou ik ook met een korrel zout nemen. Teruggedraaid, of rondgeweest is realistischer, en dan zijn nieuwe puntjes geen overbodige luxe. Ik heb het ook op mijn Afrika Twin gedaan bij de ton, en gelijk een diode (1n0007)over de spoel geplaatst, om het slijten te vertragen.
 
Die 37xxx kilometer zou ik ook met een korrel zout nemen. Teruggedraaid, of rondgeweest is realistischer, en dan zijn nieuwe puntjes geen overbodige luxe. Ik heb het ook op mijn Afrika Twin gedaan bij de ton, en gelijk een diode (1n0007)over de spoel geplaatst, om het slijten te vertragen.

Dit is een beetje waardoor zoveel dingen binnen techniek fout gaan.

Aannames zonder onderbouwing die als feit worden opgevat en van daaruit verder 'denken'.
 
Jullie hadden gelijk! Contact puntjes vervangen en rijdt weer, hartelijk dank voor alle tips!
nu zit ik met het volgende probleem. Het brandstof verbruik ligt rond de 1 pp 7 ongeveer,nu hou ik wel van een beetje doorrijden. Maar dan hoort dat verbruik toch nog wel minimaal ri 1 op 10 te gaan?

Greetz Sander
 
Super dat het opgelost is! In de kraan zal waarschijnlijk een zeef zitten,maar geen filter. Omdat je een brandstofpomp hebt, kun je er inderdaad een in-line filter tussen zetteen.
 
Laatst bewerkt:
Cbr 600 hoort zuiniger te zijn als 1 op 10. Best kans, dat de echte kilometerstand inderdaad 136000 is en dan zijn sproeiers naalden en mengbuizen wel versleten. Of je choke mechanisme blijft hangen. Of er zit een muizennest in je luchtfilter.

Luchtfilter kan je zelf controleren, afstelling zou je een run op de testbank voor moeten doen, of ter indicatie een uitlaatgastester gebruiken. Van het choke mechanisme kan je controleren of alle onderdelen goed bewegen.
 
Weer een probleem :'( vond me motor al wat stinken, nu ging ik even accu lader adapter kabeltje monteren. Toen zag ik een compleet gesmolten en verkoolde stekker aansluiting waar aan beide kanten 3 gele draden zitten, heb verder nog niet gekeken van waar naar waar die kabels lopen. Dat is een probleem voor van t weekend overdags want moet helaas alles buiten doen.
 
Foto hopelijk bijgevoegd
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan